Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a

Gestart door Pieszyce, 24 december 2022, 22:13

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a
28. Jul 2015 at 16:02

nemo.omen
Trouw Veteraan
 


Zoals ik in een andere topic al aangaf ben ik net terug van een bezoek aan Krakow c.a.

Het was ruim 10 jaar geleden dat ik daar was en heb daar nu wat nieuwe ervaringen opgedaan. Die ik wil doorgeven. De monumenten, en die zijn er massaal, zijn uiteraard nog dezelfde. Wat mij opviel is, dat het toeristische Krakow zich veel meer op de toerist heeft ingesteld. Ook hier wordt je meestal direct in het Engels aangesproken. In de periode dat wij daar waren ontbraken de Japanners en de Chinezen. Of dit toeval is weet ik niet.

Als je Krakow bezoekt behoort daar onlosmakelijk ook mee verbonden een bezoek aan de zoutmijn in Wieliczka, die op de wereld erfgoedlijst van de Unesco staat en uiteraard ook een bezoek aan Auswitsch.

Ik wijs er op, dat er vele goede reisgidsen zijn en je via internet heel veel informatie kunt vinden. Ik beperk mij dus tot mijn eigen ervaringen.

Krakow
Nu enige tips

Accommodatie.
Zoek iets buiten het centrum. Dat is veel rustiger en ben je met de auto dan is er meestal wel een privé of bewaakte parkeermogelijkheid aanwezig. Het centrum is zeer goed met openbaar vervoer te bereiken, maar taxi's zijn volop aanwezig en niet duur. Via bv Tripadvisor en Booking.com is heel veel te vinden.

Wat taxi's betreft het volgende. Hierna noem ik nog Schindlers factory. Daar heeft Jurek zijn taxi standplaats. Jurek spreekt Engels en hij is mij zeer behulpzaam geweest. Zijn taxi biedt plaats aan 6 personen en je kunt vooraf met hem prijsafspraken maken en zijn telefoonnummer is 500836096.

Eten
Het aantal mogelijkheden is kolossaal en zeer divers. Naast de vanouds bekende restaurants zoals bv Jaima Michalikowa, die vanwege de inrichting nog steeds voor mij een favoriete plek is en Wierzynek waaraan ik al jarenlang goede herinneringen heb, zijn echter kwalitatief voorbij gestreefd door de nodige andere restaurants. Hoewel in de toprestaurants wel wat meer wordt betaald, blijven deze goed betaalbaar.
Een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht lukt vaak nog voor rond de 100 Zlotych en dus exclusief drank. Op dit punt heb ik een zeer goede ervaring met Pod Aniomali aan de Grodzka 35. http://www.podaniolami.pl/en

Verderop zal ik nog 2 restaurants noemen, waar ik op in ga bij de Joodse wijk Kazimierz.

Tegenover Pod Aniomali ligt overigens het restaurant Miod i Malina dat als ik mij goed herinner werd opgehemeld in de Televaag. Ook dit restaurant pretendeert een top restaurant te zijn. Eten op de binnenplaats daarvan betekent dat je omringd bent door hoge huurkazernes, dus geen sfeer. Het eten op zich was goed, maar niet uitzonderlijk. Dit restaurant zakte bij mij volledig dor het ijs omdat ik 35 minuten moest wachten op het bestelde glas rode wijn. Er was meer dan voldoende personeel aanwezig, dat weinig georganiseerd aan het werk was. Dus hier niet naar toe.

Wawel
Dit kasteel en kathedraalcomplex zijn een must. Hierbij moet bedacht worden, dat het commerciële toerisme ook hier hoogtij viert. Grote delen van het complex zijn alleen maar toegankelijk als je daarop per onderdeel bij de centrale kassa voor de hoofdingang, een kaartje koopt. Wil je alles zien dan kost dit het nodige. Het is dus vaak een kwestie van keuzes maken wat je wel en niet wil zien. Toegangskaarten kopen is een probleem op zich zelf. Als je er niet tijdig bij bent, sta je geruime tijd, meer dan een uur, in de rij.

In de kathedraal deed ik een wel zeer bijzondere ervaring op. Aan de rechterzijkant daarvan is de ingang, die leidt naar de ruimte waar 2 crypten staan. In de achterste crypte ligt maarschalk Pilsudski, die na de eerste wereldoorlog tijdens de daaropvolgende Pools/Russische oorlog de Russen versloeg. Omdat het nadien niet zo goed ging met Polen kwam Pilsudski in 1926 als dictator aan de macht. Na zijn staatsgreep verbeterde de situatie. Nog steeds wordt hij in Polen vereerd als een man met veel aanzien. Rond zijn crypte verdringen de Polen zich.
Om bij de crypte van Pilsudski te kunnen komen moet je langs de crypte van President Lech Kaczyński en zijn vrouw Maria, die omkwamen in de Smoleńsk vliegramp op 10 april 2010. De discussie over de oorzaak daarvan gaat nog steeds door. Het lijkt erop dat Kaczynski  mogelijk zelf invloed heeft gehad op de crash. Het plaatsen van deze crypte in de Wawel leidde tot uitvoerige diepgaande discussies in Polen, die de nodige verdeeldheid bracht. Zeer opvallend was dat deze crypte door de Poolse bezoekers werd genegeerd. Men liep er snel langs richting Pilsudski. Dit is wel een teken aan de wand.

Kazimierz, de voormalige Joodse wijk.
Bij dit bezoek aan Krakow heb ik veel tijd in deze wijk gestoken Ik noem dit bewust de voormalige Joodse wijk. Immers in heel Polen leven nu nog tussen de 8000 tot 12000 Joden. In Kazimierz heb ik er wel geteld 2 gezien herkenbaar aan hun kleding.
Op internet is veel informatie te vinden over deze wijk. Hel summier en in het Engels de volgende link: https://krakow.wiki/kazimierz-jewish-quarter/

Er zijn nog de nodige Joodse gebouwen en synagogen aanwezig. In het hart van deze wijk bevindt zich de ul. Szeroka. Hier vind je tal van restaurants, die ook een Joodse keuken hebben. Er springen er 2 uit namelijk Alef op nr 17 (www.alef.pl) en Awiw op nummer 13 ( www.awiw.pl ) In de laatste heb ik uitstekend gegeten en kosher wodka gedronken. Zowel Alef als Awiw (vanaf 18.00 uur) bieden live muziek in de vorm van Klezmer muziek, dus Joods. Ook andere restaurants bieden dit. Ik heb bij awiw gegeten zittend op het terras. De musici speelden ook op dit terras en werden in hun pauzes afgewisseld met de live muziek vanuit het terras van het naastgelegen restaurant.

Aan de noordkant van de straat bevindt zich een interessante boekwinkel waar ook de nodig zaken met betrekking tot het Joodse geloof te koop zijn en fraaie posters van het Joods cultureel festival dat altijd begin juni plaats vindt met lezingen en veel muziek.

Schindlers factory
De film Schindlers list is een Amerikaanse film over de rol van Schindler in het getto van Krakow via zijn fabriek. Ook dit heeft het commerciële toerisme niet onbewogen gelaten.
De fabriek staat er nog steeds aan de Lipowa 4 op de andere oever van de Wisla, dus tegen over het oude getto Daarin is nu een tentoonstelling over dit gebeuren. Een en ander valt onder het historisch museum van de Stad Krakow.

Wieliczka en Auswitsch.
Voor beiden geldt, dat daarvoor in Krakow heel veel mogelijkheden worden geboden om dit georganiseerd te bezoeken. De boekingskantoren zijn goed aangeduid.
Wil men beiden op individuele basis bezoeken dan gaan er wel wat andere zaken een rol spelen.

Wieliczka
Kom je met de auto (bus of trein) naar Wieliczka zorg dan dat je daar zo vroeg mogelijk bent. Zodra je Wieliczka binnen rijdt, kom je de eerste parkeerplaatsen al tegen. Mijn advies rijd wat verder door, zodat je dichter bij de mijn kunt parkeren. Pak je de eerste de beste parkeerplaats dan met je nog een flink eind lopen.
Als je op individuele basis gaat, ga dus zo vroeg mogelijk en koop aan de kassa je kaartje(s). De rondleiding, die op vooraf vastgestelde tijden beginnen gaat per groep van maximaal 30 personen, dus je kunt niet alleen de mijn in. Uit veiligheidsoverwegingen is het een vereiste, dat je met een gids gaat wiens taal je verstaat. Dat wordt dus meestal Engels of Duits, Consequentie hiervan is, dat de prijs van het kaartje wordt bepaald door het feit dat je een buitenlandse gids hebt. Deze prijs is ongeveer 80 Zotych p.p.

Het was voor mij in de vorige eeuw dat ik voor het laatst in Wieliczka was. Ook hier heeft het commerciële toerisme in alle hevigheid toegeslagen. Ik vind dat de authenticiteit daarmede is aangetast. Ondergrondse zelfbedieningsrestaurants van het type langs de autobahn hoeft niet zo zeer en een ondergronds filmtheater met  5D is informatief wel leuk maar ver weg van het originele karakter. En waar is de mijn lift gebleven waar je met aantal mensen werd ingepropt en je in enkel seconden boven was. Nu is er een lift die niet misstaat in de Bijenkorf of Ikea waar je massaal ingaat. Desondanks een bezoek is een must
Veel informatie vind je op:
http://www.wieliczka-saltmine.com/visiting/tourist-route/visitor-s-guide/reservations

Auswitsch.
Terecht is de toegang hier nog steeds gratis. Alleen tolken moeten worden betaald
Ik ben hier vaak geweest. Het blijft altijd weer een beklemmend bezoek zowel het museum als Birkenau. Juist vanwege de impact, die een dergelijk bezoek heeft raad ik iedereen aan om dat bezoek zoveel mogelijk aan het einde van je bezoek aan Krakow te doen. De verwerking van een dergelijk bezoek kan dan terug in Nederland plaatsvinden.

Als je op eigen gelegenheid gaat naar Auswitsch, geldt het volgende .Vanuit Krakow kan dit per trein of eigen auto.
Ga je per auto, dan kun je dit doen via de A4 richting Katowice, maar verstandiger is om dit binnen door te doen via de 780 via Liszki, Alwernia en Babice en vervolgens via de 933. Binnendoor gaat sneller.

Ge ja op individuele basis dan kun je er voor kiezen om het museum individueel te bezoeken dan wel in groepsverband.
Echter toegang tot het museum op individuele basis kan alleen maar tussen 08.00 en 10.00 uur. Daarna is het alleen maar met een gids en daarvoor moet dan wel weer worden betaald. Afhankelijk van de gekozen rondleiding begint de prijs van de tolk bij  30 Zlotych p. p,

Er geldt een limiet voor het aantal bezoekers, dat op individuele basis wordt toegelaten. Ben je te laat dan wordt het dus een groepsrondleiding.

Om zeker te zijn dat je op individuele basis het museum in kan kun je daarvoor een reservering maken via de hierna vermelde site. Deze reservering moet je uitprinten ook als het er meerdere zijn. Je moet aanwezig zijn op de daarop aangegeven tijd. De reservering wordt gescand en je kunt naar binnen. De site is  http://visit.auschwitz.org/

Birkenau
Het vernietigingskamp ligt ongeveer 3 km van het museum. Het staat goed aangeven. Je moet bij het begin van weg naar het kamp de brug over en dan rechtdoor. Op een bepaald moment zie je het kamp liggen, maar ook rechts een grote parkeerplaats met betaald parkeren. Je kunt ook doorrijden naar de ingang van het kamp, waar links een kleine gratis parkeerplaats is


tot zo ver

Pieszyce

Re: Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a
28. Jul 2015 at 18:45


Bedankt Nemo-omen voor je Be- en Omschrijvingen, zo zullen velen al een voorproefje hebben
van wat er te zien is en wat men kan verwachten.

Inderdaad jammer dat men het té toeristisch maakt. : :-\

Pieszyce

Re: Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a
28. Jul 2015 at 20:03

Torun Marcel
Super Veteraan


Het verhaal van Nemo is helder en actueel.
In 2010 maakte ik een verslag dat in veel punten behandelt die Nemo beschrijft.
Wellicht aardig voor vergelijking.

Pieszyce

Re: Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a
29. Jul 2015 at 16:47

Joe DiMaggio
Super Veteraan



Nemo.omen,

Jij schrijft:

Het was voor mij in de vorige eeuw dat ik voor het laatst in Wieliczka was. Ook hier heeft het commerciële toerisme in alle hevigheid toegeslagen.
Ik vind dat de authenticiteit daarmede is aangetast. Ondergrondse zelfbedieningsrestaurants van het type langs de autobahn hoeft niet zo zeer en een ondergronds filmtheater met  5D is informatief wel leuk maar ver weg van het originele karakter.
En waar is de mijn lift gebleven waar je met aantal mensen werd ingepropt en je in enkel seconden boven was. Nu is er een lift die niet misstaat in de Bijenkorf of Ikea waar je massaal ingaat.


Ik kan mij sterk vergissen, maar nog steeds verlaat je de mijn middels een mijnwerkerslift, in het verleden in gebruik voor kompels.

Dat er intern een grotere lift is waar je een route volgt langs eten en drinken ontken ik niet.

Groet,
Joe

Pieszyce

Re: Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a
29. Jul 2015 at 18:10

nemo.omen
Trouw Veteraan
 


Joe

Echt wel. De lift naar boven was voor mij een verrassing.
Een super de luxe lift voor zeker 20 personen volgens mij over genomen van de Bijenkorf of Ikea

Pieszyce

Re: Tips van Nemo.omen over zijn recente bezoek aan Krakow c.a
30. Jul 2015 at 16:47

Joe DiMaggio
Super Veteraan



Citaat van: 3C373F3D7C3D3F373C520 link=1438095759/6#6 date=1438189831Joe

Echt wel. De lift naar boven was voor mij een verrassing. een super de luxe lift voor zeker 20 personen volgens mij over genomen van de Bijenkorf of Ikea

Nemo-omen,

Voor de duidelijkheid, ik twijfel niet aan jouw woorden en ervaring.
Mijn bezoek aan de zoutmijn was voor het laatst in 2010 en sinds die tijd zijn er zeker zaken gewijzigd.

Persoonlijk ervaar ik een bezoek aan de zoutmijn als een must als je er in de buurt bent, en goed ter been.

Wat dit laatste betreft, en is een vraag? Je kan toch ook middels een lift afdalen als je de 394 treden naar het eerste niveau niet kunt volbrengen. Of vergis ik mij nu?

De lift (Ikea / Bijenkorf) herinner ik mij wel. Maar komt die niet uit bij de ondergrondse eet- en drinkgelegenheid en vandaar lopen naar de kompelliftje voor 8 personen.

Nogmaals, ik twijfel niet aan jouw belevenis.