Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Roman Giertych in brief aan de president

Gestart door Pieszyce, 25 december 2022, 14:47

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych in brief aan de president
17. Oct 2017 at 01:51



Roman Giertych in brief aan de president:
Laat u niet misleiden, u zal geen kandidaat zijn in de volgende verkiezingen


7 oktober 2017

"Moge mijnheer geen illusies hebben. U wordt niet de kandidaat van Kaczyński in de volgende presidentsverkiezingen," - schreef Roman Giertych in een brief aan Andrzej Duda gepubliceerd op Facebook. Voormalig vice-premier en minister van nationaal onderwijs voegde eraan toe dat PiS de kandidatuur van Duda niet zou steunen omdat hij tijdens de tweede termijn de partij niet zou kunnen onderwerpen.

"Ik weet niet wat mijnheer's politieke doelen zijn, Maar ik ken je vaak voorkomende gesprekspartner en één ding alsjeblieft: moge mijnheer geen illusies hebben. U zal niet Kaczyński's kandidaat zijn in de volgende presidentsverkiezingen," - begint de brief van Giertych.

Toen gaf de voormalige minister redenen waarom de PiS-leider Duda niet zou steunen. Ten eerste, Kaczyński presenteerde Andrzej Duda met de verantwoordelijkheid om te verliezen. Ten tweede laat de president de partijleider geen "redelijke eer" zien. Ten derde, Jaroslaw Kaczynski tolereert geen oppositie. En tenslotte, ten vierde, Duda zou bij het winnen het plezier van de partij niet ervaren - voor de derde keer kan hij geen kandidaat zijn.

Hoe dan ook, schrijft Giertych, de enige kans voor ondersteuning door PiS, is het falen van de partij bij de parlementsverkiezingen en de verandering van de leider aan de rechtervleugel.

"Ik heb niet voor u gestemd, maar u bent de enige belemmering voor de dictatuur van Jarosław Kaczyński. Als u hem toelaat om door deze barrière te gaan, zal u het eerste slachtoffer zijn, uw omgeving, uw familie, enz. De dag daarna zal PiS de SN overnemen en het Nationaal Gerechtsregister u aan laten vallen. Nogmaals: verberg uzelf niet," - beëindigde Roman Giertych zijn brief.

wiadomosci.onet.pl by Roman Giertych język po Polsku