Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg

Gestart door Pieszyce, 26 december 2022, 15:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
05. Jul 2021 at 22:36



De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg 
Voor zieke Polen is het een kwestie van leven en dood


29 juni 2021

Het ministerie van Volksgezondheid heeft besloten nog een geneesmiddel van de vergoedingenlijst te schrappen. Deze keer moeten mensen die tegen kanker vechten zich voorbereiden op extra uitgaven. Het negeren van de behoeften van patiënten door de vergoeding te beperken verergert hun gezondheidsproblemen alleen maar.

Van dit artikel zul je leren:
  • Welke medicijnen van de lijst zijn verdwenen
  • Wat een nood terugbetaling is
  • Welke vergissingen de regering voortdurend heeft begaan

Betaal zelf voor medicijnen. Noodvergoeding met enorme beperkingen

Vergoede medicijnen zijn voor veel kankerpatiënten de enige kans om langer en beter te leven. Ondertussen heeft minister van Volksgezondheid Adam Niedzielski, op aanbeveling van het Agentschap voor de evaluatie en de tarifering van gezondheidstechnologie (AOTMiT), in mei 2021 de terugbetaling aan banden gelegd via de procedure voor reddingstoegang tot medische technologie en tarifering (RDTL).

Welke geneesmiddelen komen niet langer in aanmerking voor terugbetaling? De geneesmiddelen die van de lijst zijn verdwenen zijn Afinior (voor de behandeling van borstkanker in een vergevorderd stadium), Azerra (voor de behandeling van chronische lymfatische leukemie), Esmya (voor de preoperatieve behandeling van ernstige symptomen van baarmoedermyomen) en Kadcyla (voor de postoperatieve behandeling van borstkanker).

Wat betekent dit in de praktijk? Zelfs als deze geneesmiddelen in de toekomst volledig worden vergoed, hebben patiënten die nu al een behandeling ondergaan er eenvoudigweg geen toegang toe.

Terugbetaling mank

Tot nu toe was het aan het ministerie van Volksgezondheid om te beslissen of geneesmiddelen op basis van een noodmaatregel moesten worden vergoed. Vanaf eind november 2020 is deze verplichting echter overgedragen aan de artsen. Het besluit om een preparaat in de vergoeding op te nemen moet de instemming hebben van de provinciale of nationale adviseur. Bovendien moet de therapie passen in het ziekenhuisbudget, aangezien het eerst het geld uitgeeft en pas daarna de terugbetaling ervan aanvraagt bij het Nationaal Gezondheidsfonds.

Agata Polińska van de Oncologische Stichting Alivia gaf echter in een gesprek met portaal oko.press.pl toe dat het systeem op deze manier alleen werkt bij veronderstelling. - In de praktijk is het anders - zei ze. - Als een geneesmiddel geen positieve aanbeveling van AOTMiT of een positief vergoedingsbesluit van het ministerie van Volksgezondheid heeft gekregen, wordt het geneesmiddel automatisch op de lijst van uitgesloten geneesmiddelen geplaatst - legde Polinska uit. Als gevolg daarvan zijn de medicijnen op geen enkele wijze verkrijgbaar.

De terugbetaling is echter alleen in naam een redding. Het besluit van de voorzitter van AOTMiT is gebaseerd op onderzoek dat is verricht bij een bepaalde patiëntenpopulatie. Ondertussen is toegang tot een geneesmiddel in noodsituaties nodig in volkomen individuele situaties.

Patiënten hebben zich in een verschrikkelijke situatie bevonden. Wegens de beperking van de terugbetaling moeten zij voorbereidingen in het buitenland zoeken. Dit soort medicijnen kost enkele tot zelfs tienduizenden zloty's per maand. Aangezien de behandeling meestal jaren duurt, zal niet iedereen zich zo'n grote uitgave kunnen veroorloven.

De berekeningen zijn zeer alarmerend. Polinska onthulde dat momenteel slechts 29 van de 132 therapieën die bij de meest kwaadaardige tumoren worden gebruikt, in Polen worden vergoed. Het gaat hoofdzakelijk om geneesmiddelen voor nier-, blaas-, borst-, pancreas- of leverkanker. Nog eens 43 geneesmiddelen zijn beschikbaar, maar met beperkingen. - In Polen hebben we geen toegang tot standaardbehandeling - benadrukte een vertegenwoordiger van de Stichting, die zelf jaren geleden met kanker te kampen had en in het buitenland naar preparaten moest zoeken.

Blijf uitgeven in het nadeel van patiënten

De geneesmiddelen die niet langer worden vergoed, worden aanbevolen door internationale normen voor de behandeling van kanker. De beperkingen in Polen zijn echter niet gebaseerd op medische, maar op economische gronden. Hierdoor wordt de groep mensen die baat kunnen hebben bij therapie radicaal verkleind.

Wat is het probleem? - Het budget voor de terugbetaling van geneesmiddelen in Polen is ontoereikend - beoordeelde Polinska. Uit officiële berekeningen blijkt dat ons land zich onderaan de lijst van EU-lidstaten bevindt wat de uitgaven per oncologiepatiënt betreft.
 
Het enige wat nodig is, is kundig financieel beheer. De regering ontvangt ongeveer 30 miljard zloty's per jaar uit de accijnzen op alcohol en tabaksproducten, die een kanker-verwekkende werking hebben. Deze middelen gaan echter naar andere doeleinden, ondanks het feit dat het aantal mensen dat met ernstige ziekten te kampen heeft, elk jaar toeneemt.

Bron:    biznesinfo.pl przez Maria Glinka      język o Polsku

Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
12. Jul 2021 at 11:20

Torun Marcel
Super Veteraan



CiteerHet enige wat nodig is, is kundig financieel beheer. De regering ontvangt ongeveer 30 miljard zloty's per jaar uit de accijnzen op alcohol en tabaksproducten, die een kankerverwekkende werking hebben.

Het enige dat werkt is totaal verbod op rookwaren.
De regering blij omdat zij niet meer hoef te betalen en de patiënten blij dat zij niet meer van nicotine ziek worden.

Maar....dat kost de regering veel geld.
Daarom: niet zeuren: als mensen benadeeld worden door de regering dan moet de regering ook zo edelmoedig zijn om medicijnen te betalen die door hun maatregelen genomen worden.

Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
12. Jul 2021 at 19:48


Je haalt alleen rookwaren aan, maar het is nog steeds zo, dat rookwaren mee kunnen werken aan het
veroorzaken van longkanker, het is niet de oorzaak op zich.
Heb als ex tabakswinkelier met een speciaal zaak, dus geen tijdschriften, video's snoep en weet ik
wat voor troep alleen rookwaren, 4 jaar moeten studeren voor die papieren. Rookwaren werken
samen met iets, maar op zich . . . . . . . . . De Opa van mijn vader was 99 toen hij stierf, hij maakte als hij
naar bed ging zijn peuk uit en stak de eerste aan als hij zijn benen buiten boord deed.  :)

Zo ken ik meer mensen die inmiddels al tussen de 70 en de 90 zijn, altijd zwaar gerookt hebben en
niets mankeren zelfs geen COPD.

Ook in NL is de discussie geweest, waarom de accijns naar de algemene middelen ging en niet naar
de behandeling van zieken in het algemeen en met kanker in het bijzonder. Zelfde geldt voor wegenbelasting.

Maar waar het vooral om gaat is Prostaat-, Borst- en darmkanker, die middelen worden nog maar
zelden vergoed, of je krijgt middelen die minder werken. DAT is voor mij een schandaal.

Maar de regering betaald geen medicijnen en vergoed ze ook niet, dat is een deel van het
belastingbudget waaruit dat betaald wordt. Dus allemaal sigaren uit eigen doos.

Ik weet nog hoe ik pillen over de grens bracht voor een vriendin die ze in Polen niet kreeg, c.q. in
Tsjechië moest kopen.

Daarom zou er een beslissingsrecht moeten zijn voor de burger over wat wel en wat niet vergoed
wordt. In Polen hebben velen lonkanker vanwege de fijne kachels die er sinds 1945 draaien.


Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
13. Jul 2021 at 11:26

Torun Marcel
Super Veteraan




CiteerMaar waar het vooral om gaat is Prostaat-, Borst- en darmkanker, die middelen worden nog maar
zelden vergoed, of je krijgt middelen die minder werken. DAT is voor mij een schandaal.

Ik begrijp je standpunt, als voormalig tabakverkoper,  wel.
Aan die door jou genoemde andere vormen van kanker kan je niets doen.
Aan longkanker via nicotine wel.
Altijd zijn er mensen die niets
mankeren nadat zij veel gerookt hebben.
Mijn broer (52) is wel aan longkanker overleden en had het
theoretisch kunnen voorkomen.
Zo kunnen mensen zonder vaccin tegen COVID ook
zorgeloos door het leven gaan.
Het gaat niet om individuele gevallen maar om de grote
getallen.

Ik begrijp mijn andere broer (67) niet die
ondanks het "voorbeeld" van broer 1 gewoon door gaat
met stevig roken.
Ik heb nooit gerookt ondanks rokende ouders (voor de
ouderen onder ons ha,ha, : Golden Fiction, wie kent dat nog).

Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
13. Jul 2021 at 13:23



Is langer geworden dan ik wilde, maar wilde ook niets vergeten. :)


Ik ben bang dat je mij niet begrepen hebt.

Aan elke vorm van kanker kun je iets doen.

Bij borstkanker, kan het veelvuldig drinken van alcohol een oorzaak zijn, prostaat idem dito,
darmkanker, alcohol en het eten van grote hoeveelheden rood vlees, bij maagkanker precies
hetzelfde.

Mijn beste vriend stierf aan longkanker, rookte 2 pakjes Lucky Strike peuken per dag, zijn vader stierf
 op dezelfde leeftijd aan dezelfde ziekte, en die had zijn gehele leven geen peuk aangeraakt.
Er mocht daar in huis zelfs niet gerookt worden.  Dus tja.

Zo kan ik honderden voorbeelden aanhalen, maar daar gaat het mij niet om.

Mijn reacties hadden te maken met het feit dat overheden de belastingen die dit soort zaken
opbrengen voor verkeerde doelen gebruiken. Dat in Polen de overheid BOTWEG weigert de mensen
goede medicijnen te verstrekken of deze te vergoeden. Dat de Poolse overheid, anti kanker
medicijnen naar heel Europa exporteert, en deze niet op haar eigen gezondheidsmarkt aanbied.

Mijn vader had voor zijn prostaatkanker een medicijn dat in Polen gemaakt werd, 395 euro per
capsule die dan onder de navel werd ingebracht. In Polen niet te koop, maar ook daar heb je
prostaatkanker patiënten.

Kijk wat ik dus al zei, 4 jaar studeren en dat was niet om een pakje shag te kunnen overhandigen aan
een klant, maar om te weten WAT je verkocht, de voordelen EN de nadelen. Daarom had ik ook een
speciaalzaak en geen All you Like to Buy shop. Destijds ook lezingen gegeven over die materies, maar
daar heb ik het nu niet over.

Even terug . . . . .Ik moest vier jaar studeren om die winkel te mogen draaien, bij een benzine station,
supermarkt, patat zaak, mag elke 17 jarige snotneus peuken verkopen aan een klant ZONDER er voor
te zijn opgeleid.

Tabak KAN MEEwerken aan longkanker, maar wat te denken van alle E nummers in de levensmiddelen?
De industriële vervuiling, de fijnstof van autobanden, het vliegverkeer etc, etc???
We hadden hier een lid op het forum, een JanTorun die vertelde dat de beroemde Poolse "gerookte"
worst door een bad met een E nummer smaakstof werd gehaald om de rooksmaak er aan te krijgen.
Waarom niet gewoon in de rook van een gesmoord eikenhout vuurtje??

Men haalt altijd gelijk roken erbij, maar ook daar zit nog verschil, de meeste troep zit in het papier en
de extra smaakstoffen die men toevoegt, niet direct in de tabak.
Veel wat we eten KAN kanker veroorzaken, zelfs rode wijn, niet door de druiven, maar wat men
toevoegt en de Alcohol.

Nogmaals mij ging het er om dat Polen vele anti kanker medicijnen exporteert zonder die in Polen
aan te bieden aan haar eigen bevolking, en dat beschouw ik als ZEER Asiociaal, want de accijnzen op
tabak en alcohol innen ze maar wat graag.

In 2016 was de belastingdruk op sigaretten 79%.

Dat zegt voor mij genoeg, maar dan wel die medicijnen verstrekken die mensen nodig hebben en geen
 imitatie van het goede medicijn.

Dat draait Polen nu steeds verder terug.

Kijk maar eens wat het door de overheid zo aangeprezen fluoride allemaal met een mens doet!!!

Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
13. Jul 2021 at 14:08

Torun Marcel
Super Veteraan




CiteerKijk wat ik dus al zei, 4 jaar studeren en dat was niet om een pakje shag te kunnen overhandigen aan
een klant, maar om te weten WAT je verkocht, de voordelen EN de nadelen.

Vier jaar is erg lang. Zaten er ook niet tabak-gerelateerde vakken bij?
Vier jaar is ongeveer een bachelor studie.
(vergelijk het SPD I en II uit die - en nog steeds- tijd)

CiteerIn 2016 was de belastingdruk op sigaretten 79%.
Dat zegt voor mij genoeg, maar dan wel die medicijnen verstrekken die mensen nodig hebben en geen
 imitatie van het goede medicijn.
Daarin zijn we het het elkaar eens.

Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
13. Jul 2021 at 15:19



Was ook lang en allemaal Na je werk in de winkel. :'(
Voor het examen heb ik me een week in een huisje op de Veluwe opgesloten en deed iemand anders mijn werk.

Half om half, omdat ik middenstand al had kon ik daar de helft van laten liggen, maar leren hoe je tabak droogt,

wat er dan in die tabak gebeurd etc, is saaie stof. De eigenlijke cursus was 3 jaar, maar ik heb een jaar opgeschoven
wegens privé omstandigheden.

Maar toen ik verkocht, had men veel minder toevoegingen dan nu, ik blijf erbij dat de toevoeging veel slechts doen
in de tabak, je ziet dat nu ook bij de E sigaret.
Menthol sigaretten wordt nu verboden  ::) maar tabak met een vanille smaak, of een Whiskey geur, hoe verzin je het.

Tabak op zich is niet echt slecht, het is aan de ene kant rustgevend en aan de andere kant stimulerend. Er zijn nogal
wat medicijnen waar tabak in verwerkt wordt.

De grootste boosdoener is de verbranding, maar dat heb je ook bij een BBQ, ook dat geeft risico, zonder dat er Nu
echt voor gewaarschuwd wordt. Dat komt achteraf.

Wist je trouwens dat de anti rook Lobby in Amerika startte, door een zeer christelijke maar machtige groepering?
Dezelfde zijn nu ook tegen alcohol, abortus, samenwonen en gewoon plezier hebben. Eng volk.


Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
14. Jul 2021 at 07:33

Torun Marcel
Super Veteraan




CiteerWas ook lang en allemaal Na je werk in de winkel. :'(
Mijn SPD I+II was ook na mijn werk en in het weekend.  :D
Zo waren veel studies, die practisch gericht waren, avondstudies.
Mijn middenstandsdiploma heb ik via een aantekening op mijn
diploma gekregen.
Daar hoefde ik niets exta's voor te doen. Jij waarschijnlijk ook niet.

"" Ook was het mogelijk om gelijktijdig met het doen van examen voor het Mulo-diploma een examen af te leggen voor de genoemde vakken. In dat geval kreeg men niet een 'papieren' diploma, echter wel een aantekening op het Mulo(-A of -B) diploma met een aantekening dat voldaan was[4] aan de eisen voor vestiging voor wat betreft ondernemersvaardigheden (dus in feite het middenstandsdiploma). Ook een HAVO-certificaat met minimaal een 6 gaf vrijstelling voor het middenstandsdiploma".

Pieszyce

Re: De regering haalt bij veel medicijnen de vergoeding weg
14. Jul 2021 at 14:14


Middenstand had ik toen ik 18 en 4 maanden was, aparte opleiding van 1,5 jaar destijds aan de Utrechtsestraat, 
ben er al zeer lang niet meer geweest, weet niet of ze er nog zitten.

De aantekening was, dat ik het middenstandsdiploma bezat en vrijstelling kreeg van examen doen. {net nog even gekeken]
maar ik kan, als ik de kapitalen heb, met dit diploma wettelijk AH overnemen. Zit daar echter niet op te wachten want zo
krijg ik ook geen medicijnen in Polen voor bijvoorbeeld vrouwen met borstkanker.

Ik ben er voor dat Brussel dat soort zaken regelt en aanpakt, zeker in landen die hun volk risico laten lopen..