Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Onet: Trollenboerderij in het Ministerie van Justitie

Gestart door Pieszyce, 26 december 2022, 21:45

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Onet: Trollenboerderij in het Ministerie van Justitie
20. Aug 2019 at 11:36



Onet: Trollenboerderij in het Ministerie van Justitie
Onderminister organiseerde actie tegen rechters


19 augustus 2919
 
De viceminister van Justitie Łukasz Piebiak is voorstander van het organiseren van een actie gericht op het in diskrediet brengen van rechters die zich verzetten tegen veranderingen in de rechterlijke macht - aldus Onet.pl. Een nauwe medewerker van Zbigniew Ziobra gebruikte hiervoor een internetgebruiker die Wet en Rechtvaardigheid ondersteunt.

Een van de acties was een poging om het hoofd van de vereniging "Iustitia", Prof. Krystian Markiewicz, in diskrediet te brengen. Het was gebaseerd op een anoniem verhaal "met geruchten, geruchten en vermoedens over zijn privéleven, met inbegrip van intieme contacten met vrouwen en manieren om zijn positie in de rechterlijke macht op te bouwen". - schrijft Onet

Het document over deze kwestie dat Piebiak in juni 2018 ontving van een vrouw genaamd Emilia. Zij was het die het materiaal anoniem naar de media en de "Iustitia" tak stuurde.

Privé is Emilia verbonden aan een rechter, een van de medewerkers van de Nationale Raad van de rechterlijke macht. In de sociale media viel ze rechters aan die zich verzetten tegen de zogenaamde justitiële hervorming. Ze schreef aan Waldemar Żurek "Pier***** uit Polen, luis".

De vice-minister van Justitie stond voortdurend in contact met Emilia. Samen zijn zij het eens geworden over manieren om rechters in de sociale media en in de media in het voordeel van de regering te compromitteren.

"Ik ga met de verslaggevers praten en ik ga tijdschriften versturen. Anoniem, per e-mail. Maar ook met brieven. Het enige probleem is dat ik geen adressen en e-mails heb. Ik zal alles doen wat ik kan, zoals altijd. Ik kan niet instaan voor het resultaat, maar ik zal mijn best doen. Ik hoop dat ze me niet in de gevangenis zetten", schreef Emilia in de boodschap die Onet kreeg.

"We stoppen haar niet in de gevangenis omdat ze het goed doet," antwoordde vice-minister Piebiak.

Kort daarna stuurt de viceminister Emilia het huisadres van rechter Krystian Markiewicz. Hij is het, evenals 2.500 andere geadresseerden, die een anonieme brief van vier pagina's ontvangt met talrijke geruchten.

Toen ik dit anoniem kreeg, voelde ik in het begin een eenvoudige verrassing[ - herinnert Markiewicz zich in een gesprek met Onet. "Dit is niet alleen een schending van mijn recht op privacy, maar ook van mijn persoonlijke rechten. En de verrassing was gewoon, menselijk en naïef, over hoe ver staatsambtenaren gaan die iemand als doel hebben gekozen," benadrukt hij.

Emilia en Piebiak hebben zich echter niet beperkt tot acties tegen Markiewicz. Zoals Onet schrijft, in april 2018, interesseerde TVP zich in de problemen van rechter Piotr Gąciarek met zijn partner die hij op het internet ontmoette. Misschien is er een klein schandaal in de "Alarm" show. Ik hoop dat ik niet gefaald heb - schreef Emilia.

Het programma werd uitgezonden in mei 2018. Emilia vroeg toen aan Piebiak hoe hij het vond. Geweldig, ik stuur gewoon de baas om hem ook gelukkig te maken - antwoordde de viceminister.

In een interview met Onet gaf Emilia toe dat "ze zich zeer schaamt voor wat ze aan het doen was en dat haar acties ten minste 20 rechters schade hadden kunnen toebrengen".

Łukasz Piebiak gaf toe dat hij Emilia kende, maar hij zei dat hij zich zijn contacten met Markiewicz niet meer herinnerde. Hij zei ook dat hij niet zou praten over de correspondentie met de vrouw.

Bron:  RMF24 przez Adam Zygiel   język po Polsku

Pieszyce

Re: Onet: Trollenboerderij in het Ministerie van Justitie
20. Aug 2019 at 14:05



Adam Bodnar over de zaak van vice-minister Piebiak
we hebben het pathologische moment in Polen bereikt.


19 augustus 2019

- Deze zaak toont de weg die viceminister Piebiak is ingeslagen. Van een rechter die een onafhankelijke rechterlijke macht verdedigt tot een man die niets kan doen. De onthulde informatie ondermijnt zijn geloofwaardigheid volledig - zo becommentarieert de Ombudsman de tekst over Lukas Piebiak. Bij Onet onthulden we dat de viceminister van Justitie in het geheim een gecoördineerde haat actie leidde tegen rechter Krystian Markiewicz, het hoofd van "Iustitia".

  • Ik wil graag mijn steun betuigen aan de rechters Markiewicz en Gąciarek, die het slachtoffer  waren van deze praktijken", zegt Adam Bodnar
     in een interview met Onet.
  • Volgens de publieke verdediger van de rechten van de mens is de informatie die Onet openbaar maakt een verder bewijs van hoe "pathologisch
    en grotesk" we ons ten tijde van de crisis bevinden.
  • Wanneer de onderminister van Justitie deelneemt aan de campagne om materiaal te verspreiden dat bedoeld is om individuele rechters in
    diskrediet te brengen, is het moeilijk te begrijpen dat dit soort dingen kunnen gebeuren - geeft de RPO toe.

De rechterhand van Zbigniew Ziobro zit achter een georganiseerde haat tegen de rechters die gekant zijn tegen veranderingen in het rechtsstelsel die door PiS zijn geïmplementeerd - heeft Onet vastgesteld. Viceminister van Justitie Łukasz Piebiak regelde en controleerde de actie, die het hoofd van de grootste rechtersvereniging "Iustitia" in diskrediet zou brengen.

Bodnar, door ons gevraagd om commentaar te geven op de tekst van Magdalena Gałczyńska, vestigt de aandacht op het moment dat het Poolse rechtssysteem op dit moment van kracht is. - Het is werkelijk ongelooflijk, en we moeten het er vandaag over hebben. Als ombudsman moet ik bewijzen dat de voorzitter van het Bureau van het Comité voor Europese Integratie niet het recht heeft om de publicatie van de lijsten met kandidaten voor het Nationaal Gerechtsregister te weigeren. Dus ik vecht om een gerechtelijk bevel te laten uitvoeren. Zulke principes moeten twee jaar na de zogenaamde hervorming van de rechterlijke macht worden bestreden - zegt Bodnar in een interview met Onet.

- Tegelijkertijd leren we dat de viceminister van Justitie betrokken is bij de verspreiding van materiaal dat individuele rechters in diskrediet zou moeten brengen. Het is moeilijk te begrijpen hoe zulke dingen überhaupt kunnen gebeuren - voegt hij eraan toe.

De Ombudsman wijst erop dat de informatie die vandaag door Onet bekend wordt gemaakt, in een breder perspectief moet worden gezien. - Natuurlijk hebben we te maken met een schandaal, maar in feite zijn we nu al twee jaar - sinds de goedkeuring van de wetgeving - betrokken bij een zeer gevaarlijk proces in de vorm van een grotesk en pathologisch proces. En ongetwijfeld zijn de acties van de autoriteiten gericht op het politiseren, intimideren en volledig onderwerpen van het hele rechtssysteem - zegt Bodnar.

In een interview met Onet herinnert hij zich ook zijn ontmoeting met rechter Piebiak tijdens een debat in de Senaat over de wijziging van de wet op de griffie van de Nationale Rechtbank. - Ik zei toen dat hij als een van de leiders van "Iustitia" een man was die opkwam voor de onafhankelijke rechterlijke macht. Ik heb persoonlijk vele malen met hem samengewerkt, ik heb zelfs in zijn zaak geïntervenieerd. Helaas zie ik nu de weg die hij is gegaan. In het licht van de bekendgemaakte informatie kan men zien dat hij een persoon is die zich van niets zal terugtrekken", zegt het RPO.

Kan het besef dat leden van de Poolse regering acties organiseren om tegenstanders van hun beleid in diskrediet te brengen, andere critici van de autoriteiten afschrikken? - Zeker, deze acties, die lange tijd zijn uitgevoerd, zijn er niet in geslaagd om iedereen bang te maken. We hebben veel voorbeelden van burgerlijke moed, niet alleen onder rechters, maar ook onder openbare aanklagers. Aan de andere kant kan er zeker een verkoelend effect zijn. Dergelijke handelingen van de autoriteiten kunnen onze manier van handelen beïnvloeden, wij communiceren, dat wij bepaalde beslissingen niet nemen. Ongetwijfeld zijn ze gevaarlijk - zegt Adam Bodnar.

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez Janusz Schwertner  Jezyk po Polsku

Pieszyce

Re: Onet: Trollenboerderij in het Ministerie van Justitie
21. Aug 2019 at 20:10



De PO eist het ontslag van Lukasz Piebiak EN Zbigniew Ziobro
De Democratische Linkse Alliantie dient een kennisgeving in bij het openbaar ministerie...


20 augustus 2019

Er is een reactie van de oppositie op de berichten over de zaak Lukasz Piebiak. Het Burger Platform eist het ontslag van niet alleen de viceminister van Justitie, maar ook van zijn baas Zbigniew Ziobro. De Democratische Linkse Alliantie doet op haar beurt een kennisgeving aan het Openbaar Ministerie over de mogelijkheid dat er een misdrijf gepleegd is.

Tijdens de conferentie in de Sejm eisten de politici van de PO het ontslag van Łukasz Piebiak en Zbigniew Ziobro, omdat de minister volgens hen op de hoogte moest zijn van de activiteiten van zijn ondergeschikte.

- Zulke mensen, die de ruggen van Poolse rechters breken, proberen hun openbare functies te blijven uitoefenen. Ze moeten onmiddellijk vertrekken. Zowel Łukasz Piebiak als Zbigniew Ziobro. Dat is de enige manier om een einde te maken aan de tragische reeks die zich afspeelt op het ministerie van Justitie. Het is onaanvaardbaar dat een rechter in functie zich op deze manier gedraagt en dat er een paar uur nadat het schandaal is onthuld dat er geen disciplinaire procedure tegen hem loopt - aldus Robert Kropiwnicki.

PO wil dat Łukasz Piebiak ontslag neemt, SLD meldt zich bij het openbaar ministerie

De oppositie is van mening dat de viceminister verantwoordelijk moet worden gesteld voor de overschrijding van zijn bevoegdheden en dat tegen hem een tuchtprocedure moet worden ingeleid. Volgens PO moet Piebiak worden geschorst uit de openbare ambten, met inbegrip van de rechterlijke macht.

PO herinnerde Piebiak eraan dat hij een vrouw met de naam Emilia het adres moest geven van de residentie van de president van "Iustitii", rechter Markiewicz. – De viceminister van Justitie overtreedt de wet om haters informatie te geven over de adressen van particuliere rechters die tegen de sloop van de Poolse rechterlijke macht zijn - zei Kropiwnicki.

- De aanslag op de rechterlijke macht kwam niet helemaal uit PiS, vandaar de methoden rechtstreeks uit Wit-Rusland - zei Paweł Olszewski, sprekend over "de ministeriële haat".

Tot nu toe heeft het ministerie van Justitie nog niet gesproken over het thema Lukasz Piebiak.

Op hun beurt lieten SLD-vertegenwoordigers weten dat ze een kennisgeving bij het parket hadden ingediend over de mogelijkheid van het plegen van twee misdaden door viceminister Piebiak, die zouden bestaan in de illegale verstrekking van persoonsgegevens en het overschrijden van de rechten van een ambtenaar. Links heeft ook aangekondigd een aanvraag in te dienen bij de president van het Bureau voor bescherming van persoonsgegevens in verband met een schending van de GDPR-wet.

Viceminister van Justitie Łukasz Piebiak zou deelnemen aan de actie tegen rechters

Op maandag schreef Onet dat de viceminister van Justitie Łukasz Piebiak achter de actie zou zitten die sommige rechters, waaronder het hoofd van "Iustitia" Krystian Markiewicz, in diskrediet zou brengen. In dit kader zou een vrouw met de naam Emilia onder andere anoniem materiaal  over het privéleven van Markiewicz naar de media en andere rechters sturen. Het portaal beweert ook dat het materiaal dat het hoofd van "Iustitia" in diskrediet bracht naar alle vestigingen van de vereniging en per post naar het huis van Krystian Markiewicz werd gestuurd. Volgens de portaalsite kreeg de vrouw adressen van viceminister Piebiak.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez WBG   Język po Polsku