Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Pegasus bewaking in Polen

Gestart door Pieszyce, 31 december 2022, 21:52

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Pegasus bewaking in Polen
16. Sep 2022 at 20:44



Pegasus bewaking in Polen
Aanklager Wrzosek en advocaat Giertych voor de enquêtecommissie van het Europees Parlement


15 september 2022
Autor: ft//now

De enquêtecommissie van het Europees Parlement die Pegasus en andere spyware onderzoekt, heeft in Straatsburg geluisterd naar mensen uit Polen die onder toezicht stonden en naar uitgenodigde deskundigen.
 Als eerste was de hoorzitting van aanklager Ewa Wrzosek. - "Ondanks het feit dat ik niets verkeerd heb gedaan, dat ik geen misdaad heb begaan, dat ik me aan de wet houd; besloot de staat, waarvan ik ook
ambtenaar ben, zo'n meedogenloos en onwettig middel tegen mij te gebruiken", zei ze. Vervolgens nam raadsman Roman Giertych het woord. Hij zei dat Pegasus in Polen werd gebruikt om de oppositie te bestrijden.

De hoorzitting voor de onderzoekscommissie in Straatsburg begon om 9.00 uur en eindigde rond het middaguur. Mensen uit Polen die door Pegasus werden geviseerd - aanklager Ewa Wrzosek en advocaat Roman
 Giertych - verschenen voor het comité. Ook aanwezig zijn voormalig ombudsman Adam Bodnar en Anna Blaszczak-Banasiak, hoofd van Amnesty International Polen.

Toen zij vertelde over de zaak van het hacken van haar telefoon, stond aanklager Wrzosek zichzelf een "persoonlijke uitweiding" toe. - Ik herinner me het moment waarop een expert van Citizen Lab me belde en
me vertelde dat mijn telefoon was gehackt. Wat tot dan toe enige onzekerheid was geweest, werd bevestigd. Ondanks het feit dat ik niets verkeerd had gedaan, dat ik geen misdaad had begaan, dat ik me aan
de wet hield, had de staat, waarvan ik ook ambtenaar ben, besloten zo'n meedogenloos en onwettig middel tegen mij te gebruiken, herinnerde zij zich.

- Dit besef dat ik volledig van mijn privacy ben beroofd, dat iemand toegang heeft gekregen tot alle, zelfs de meest intieme aspecten van mijn leven, onbeperkt inzicht heeft gehad in elke sfeer van mijn leven,
met inbegrip van mijn beroepsleven (...) is een gevoel dat ik zelfs mijn ergste vijand niet zou toewensen," voegde Wrzosek eraan toe.

In haar toespraak tot de leden van het Europees Parlement zei ze: - Julllie taak is ervoor te zorgen dat de machthebbers niet ongecontroleerd blijven.

Zij benadrukte dat "als Polen en andere Europese landen democratische rechtsstaten willen blijven, er geen andere manier is dan deze kwestie op een betrouwbare manier op te helderen, te voorzien in dergelijke
rechtsgrondslagen zodat dergelijke situaties zich nooit meer voordoen en er geen illegale bewaking van burgers plaatsvindt".

Giertych: we hebben te maken met de dreiging van autoritarisme

Roman Giertych verklaarde dat "het gebruik van Pegasus aangeeft dat we te maken hebben met de dreiging van autoritarisme.

- Er is een zeer belangrijk verschil als het gaat om motieven voor actie van de kant van de machthebbers. Er is een verschil tussen het gebruik van zelfs twijfelachtig legale programma's, maar ter bestrijding van
 terrorisme en zeer zware criminaliteit, en het gebruik van deze programma's om de oppositie te bestrijden. In Polen zagen we het gebruik van Pegasus om de oppositie te bestrijden.

Hij wees erop dat "de rechtsstaat autoritarisme blokkeert". - Het conflict tussen de Europese Commissie en de Poolse regering over de rechtsstaat is een conflict over de vraag of een lidstaat, Polen, een autoritair
of een democratisch land zal zijn, zei de advocaat.

Pegasus. Verslagen over toezicht in Polen

Tot nu toe zijn gevallen van Pegasus-surveillance in Polen - onafhankelijk van elkaar - gemeld door Citizen Lab en Amnesty International. Op de lijst stonden, naast advocaat Roman Giertych en aanklager Ewa
 Wrzosek, senator Krzysztof Brejza van de Burgercoalitie en het hoofd van Agrounia, Michał Kołodziejczak. In april 2022 meldde Citizen Lab dat de voormalige voorzitter van de Poolse werkgeversorganisatie
 Andrzej Malinowski zich bij de lijst had gevoegd.

Pegasus geeft op afstand toegang tot geïnfecteerde mobiele telefoons. De spyware wordt verkocht aan inlichtingendiensten en wetshandhavingsinstanties over de hele wereld en maakt gebruik van beveiligingslekken
 in de besturingssystemen van Android en iPhone om toegang te krijgen tot de inhoud van het toestel - van berichten tot foto's. Het programma maakt het ook mogelijk de camera en microfoon van de telefoon
op afstand te activeren zonder dat het slachtoffer het weet.

Bron:  TVN24.pl przez autor:ft//now       język po Polsku