Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Adam Mazguła: Ik ben Pool en Europeaan

Gestart door Pieszyce, 2 januari 2023, 19:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Adam Mazguła: Ik ben Pool en Europeaan
02. May 2019 at 18:57



Adam Mazguła: Ik ben Pool  en Europeaan

30 april 2019

Ik ben Pool en Europeaan, daarom hangen er twee vlaggen trots voor mijn huis.

Ik ben geboren en getogen in de Poolse geschiedenis van mijn familie. Ik spreek Pools, ik had Poolse voorouders, Ik woon in Polen en ik ben haar opvoeding en onderwijs verschuldigd. Ik diende en vocht voor haar, voor haar veiligheid en stabiliteit, voor de waardigheid van al onze burgers.

Op 1 mei 2004 werd Polen lid van de Europese Unie krachtens het Toetredingsverdrag van 16 april 2003.

Voor mij is dit een geweldige datum die de wensen van vele generaties Polen heeft gekroond. We zijn burgers geworden van de Europese familie van vrije mensen, wiens kracht en het verbindende idee democratie is, mensenrechten en economisch en politiek partnerschap. Het was een definitieve breuk met de bepalingen van Jalta, die verraderlijk Polen ondergeschikt maakte aan de invloed van de Sovjet-Unie.

Ik ben dus een Europeaan, een lid van de gemeenschap van doelen en waarden die zorgt voor veilige, verre van oorlog en geweld, ook voor de ontwikkeling van mijn land. Burger van Europa van vrijheid en democratie, gemeenschappelijke markt en waarden. Europa zonder grenzen, met respect voor alle naties, oriëntaties, huidskleuren en de opvattingen van mensen.

Ik ben Pool en Europeaan, dus ik heb het huis waarin ik leef veilig ingericht. Ik zal het verdedigen tegen de fascisten, de dictatuur van PiS en de kruistocht van de retrograde, leugens en de slavernij van mensen en gedachten.

***

Het is de moeite waard eraan te denken dat Polen op 1 mei ook de Internationale Dag van de Solidariteit van het Arbeidersfeest vierde,
 een arbeidersfestival dat jaarlijks wordt gevierd sinds 1890 ter ere van Chicago arbeiders die bruut gepacificeerd zijn voor een campagne
 die een werkdag van 8 uur kost.
Het is prachtig, gevierd in Polen sinds 1950, het feest van mei is ten onrechte van walging ontdaan
 en bespot door de arbeiders, omdat het 'communistisch' is!

Het is de moeite waard om te weten dat Polen op 1 mei 1993 de jurisdictie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens erkende.

Op deze dag in 2000 werden de eerste witte kentekenplaten met de Poolse vlag gelanceerd.

Ook op deze dag in 2001 vond de eerste Equality Parade plaats in Polen.

Adam Mazguła

Bron:   thefad.pl przez Adam Mazguła     język Po Polsku