Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Roman Giertych. Brief aan de premier: de voorzitter voelde zich getroffen,

Gestart door Pieszyce, 2 januari 2023, 20:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych. Brief aan de premier: de voorzitter voelde zich geraakt,
23. May 2019 at 02:01



Roman Giertych. Brief aan de premier: de voorzitter voelde zich getroffen,
"verifiëren" - het klonk als een zin, zij zullen mijnheer inwisselen


21 mei 2019

Geachte heer Mateusz!

Mijn hart draait om in mijn lijf wanneer ik zie hoe mijnheer wordt aangevallen door de vijanden van Poolsheid, goed, mooi etc.etc.etc.
het moet vertaald worden uit die kleine tientallen miljoenen die gewoon van jou waren.

Ik weet echter niet of uw verklaringen voldoende zijn, vooral omdat ze nogal eigenaardig en onsamenhangend zijn. Daarom, ondanks
een paar maanden adviesbreuk (zonder deze adviezen, laat mijnheer het bekennen: breekbaar met jou, Daarom, ondanks enkele maanden
adviesbreuk (zonder dit advies, moge mijnheer toegeven: breekbaar met u, maar ik kon de zaken die ik zelf leidde niet aan :)) besloot ik
om u een beetje te helpen.

U kunt het niet, mijnheer Mateusz, verklaren dat u een rechtszaak begint tegen Gazeta Wyborcza en miljoenen toevertrouwd aan miljoenen.
Het kleeft niet. Want als je veel geld hebt verdiend voor je miljoenen, waarom zou je dan "GW" moeten aanklagen? Immers, waar is
de schending van persoonlijke rechten, als iemand je vindingrijkheid en heldhaftig werk beschrijft? En als geld eerlijk wordt verdiend,
waarom geef je het dan terug? U verdiende geld, betaalde belastingen, waarom zou u teruggeven?


Nee, geachte premier, je moet het verhaal veranderen, omdat het rotzooi is. Je moet zeggen: Ik wilde altijd zoveel geld hebben als elke
eerlijke Pool.
En weet je, dat Jarosław Kaczyński de eerlijkste is.

De stichting, die de facto het eigendom is van onze Geliefde Leider, is meer dan 100 miljoen waard. Dit en meneer wilde gelijk zijn en niet
 als een verliezer worden beschouwd. En hier moet je beschrijven hoe het gebeurde dat de mijnheer het land kocht en miljonair werd.

Ik stel voor dat je het zo doet. Eens, toen je wild kokende mirabellen verzamelde (om een compote te maken om te bakken), passeerde
 een priester op een veldfiets over de weg. Mijnheer deed zijn hoed af en zei:

- Lof zij met u!

Waarop de pastoor stopte en vroeg: - Wat bent u aan het doen, goede man?

Mijnheer vertelt hem: - Mirabelle verzamelen mijnheer pastoor, om de taartcompote samen te stellen.

Waarop de pastoor zegt: - En je zou geen goede manier willen maken om dit land te kopen, dat genereus mirabellen en andere goede
zaken genereert, en dan een boer worden, om de vruchten van het land te eten dat met je eigen handen is gegroeid? Ik zal je het
goedkoop verkopen - zei de pastoor - omdat ik je net leuk vond, voor je nederigheid en waarachtigheid, die op je gezicht schijnen,
samen met andere deugden.


Hierop kuste mijnheer vreugdevol de hand van de weldoener en verklaarde dat hij het land zou kopen. Na de aankoop, wanneer u uw baan
 met buitenlands kapitaal zou verlaten (waarvan u walgt) en een boer zou worden, heb je vrij toevallig ervaren dat de aarde zal worden
 getransformeerd en dat de waarde ervan niet alleen de mirabel zal laten sterven voor de rest van zijn leven, maar ook een kleine bank
 zal oprichten. En hoe realiseerde je je dat de pastoor zo'n bonanza verkocht, u houdt het vandaag dankbaar in herinnering en het feit dat
u hem tot generaal hebt benoemd, er is geen relatie mee, maar het is een uiting van waardering voor het feit dat de voormalige pastoor
bekend is en  nu de huidige generaal, onder de mensen.

En dus, mijnheer Mateusz, we komen tot de essentie van uw probleem. Het maakt niet uit hoe mensen je verrijken met deze gedachte.
Het grootste probleem is dat de voorzitter zich persoonlijk getroffen voelde en zei dat je "de feiten moest verifiëren" (waarschijnlijk wil
hij niet dat u op de lijst van de rijkste Polen sprong). Het klonk als een zin. Normaal gesproken, als een vijand aanvalt, sluit elk pakket
 de rangen, en hier is zo'n verraad. Het is duidelijk dat ze mijnheer onmiddellijk na de Europese verkiezingen zullen vervangen.

Mijnheer Mateusz, mijn liefste!

U moet uzelf verdedigen. Ik heb een advies voor u dat u kan redden tegen ongeluk (en ik ben een groot voorstander van mijnheer, want
ik hoop op mijnheer in het kader van de herfstverkiezingen). Laat minheer naar de voorzitter gaan en zeggen:

- Als je dat doet, zal ik je minstens vier weken voordat je me annuleert opbellen bij de procureur-generaal van Dubois of Giertych (ik zeg
niet dat een van ons ermee instemt om samen te werken met mijnheer, maar JK kan het niet weten). En dan, zal mijnheer hem verder vertellen:
 - U zult zien wat het betekent om "feiten te verifiëren"
. - Zoals mijnheer zal zeggen, houdt alstublieft in uw hand een envelop (niets heeft meer
 kans hem te beledigen).

Ik verzeker u dat na zo'n bijeenkomst, er geen vriendschap meer tussen jullie zal zijn, maar mijnheer zal de premier zijn tot november.

Roman Giertych

Bron: thefad.pl przez Roman Giertych  język po Polsku

Pieszyce

Re: Roman Giertych. Brief aan de premier: de voorzitter voelde zich getroffen,
Reply #1 - 26. May 2019 at 15:25



Roman Giertych:  Mr Mateusz! Vandaag stelde Gazeta dat je geen land kon kopen
zonder de toestemming van het Vaticaan


24 mei 2019

Oh, lieve meneer Mateusz!

Vandaag meldde Gazeta Wyborcza dat je geen land kon kopen zonder de toestemming van het Vaticaan. Wanneer de advocaat
niet de hele waarheid verteld, kan de raad onvolledig zijn. Maar regel het! We zullen alleen een verhaal over mirabelles
moeten maken.

Toen de Heer blij was om de hand van Dobrodziej te kussen, maakte hij zich een beetje zorgen en zei:

- Goede man, er is een klein probleempje met dit mooie gewas. Wanneer we hem beoordelen volgens de normen van harteloze
taxateurs, dan zullen we moeten wachten op de toestemming van de paus zelf, en toch - zei de pastoor – hij is bezig.

Mijnheer werd bedroefd en keek naar het prachtige veld, dat je in je geest begon te cultiveren en stelde voor:

- Misschien zou het een lagere prijs moeten zijn om onze Grote Landsman miet teveel papierwerk te geven.

De pastoor dacht zorgvuldig na over het aanbod, en toen pakte mijnheer de mirabel uit de zak en deed het over aan de eerwaarde
in een mand. Het gezicht was waardig en de plotter zei:

- Goed. Omdat Esau, voor de kom met linzen, het geboorterecht aan Jacob verkocht, Kan ik ook een hoed van taart dragen, waarvan
de huishoudster me een compote maakt, verkoop dit land. De paus, - zei de pastoor -, is ver weg en de compote is dichtbij.

En dus, door de maag naar het hart, merkte mijnheer dat hij de gunst kreeg van een plaatselijke hoogwaardigheidsbekleder en
een perceel.

Eenvoudig, toch? Zoals u zegt, zal niemand mijnheer beschuldigen van enige vorm van corruptie, want wie hoorde dit, dat iemand,
iemand zou omkopen met mirabelles?

Altijd vriendelijk,

Roman Giertych

PS. Op zondag zou ik me niet laten zien op de plaats naast Jarek. Per slot van rekening verliest de partij de verkiezingen,
niet de regering. Het gaat je niet aan.

Bron:  thefad.pl przez Roman Giertych   język po Polsku