Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Ik schrijf dit niet om te klagen

Gestart door Pieszyce, 3 januari 2023, 13:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ik schrijf dit niet om te klagen
31. Jul 2019 at 21:58



Ik schrijf dit niet om te klagen, maar om de situatie uit te leggen aan mijn vrienden
die mij aanmoedigden om samen te werken met de Burger Coalitie van Grzegorz Schetyna.


31 juli 2019

Geachte Dames en Heren,

Toen ik twee weken geleden aankondigde dat ik serieus overwoog om deel te nemen aan de verkiezingen van het najaar, ontving ik duizenden woorden, gebaren en opmerkingen van u ter ondersteuning. Ik weet dat dit een serieus besluit is en dat het succes afhangt van vele factoren, waarvan er één van fundamenteel belang is - de steun van verschillende kringen.

Gezien mijn betrokkenheid gedurende de afgelopen vier jaar bij alle belangrijke acties en protesten in het hele land ter verdediging van de grondwet, de scheiding der machten, de democratische waarden, eerlijke verkiezingen, de rechten van minderheden, leraren en het blokkeren van het fascisme, had ik gehoopt dat de leiders van de oppositiepartijen een minimum aan respect voor mijn activiteiten zouden hebben. Ik heb navraag gedaan bij degenen die het recht hebben om kieslijsten op te nemen in ons volksvijandige rechtssysteem. Het eerste antwoord werd gegeven door de leider van het Burger Platform, die, in de woorden van een Opole parlementslid, het gebied van de gemeenschappelijke actie met mij
 niet ziet.

 Geachte Dames en Heren,

Ik ben de heer Grzegors dankbaar dat hij zo duidelijk is over de zaak is. Ik herinner me nog perfect hoe deze man in december 2016, bezweken voor het verhaal van PiS-media in alle landelijke televisie- en radiostations, me vernederde,mijn goede naam vernietigde, zoals Antoni Macierewicz en Mariusz Blaszczak wilden, ook al wist hij niets over mij,
Ik herhaal - niets.
Het deed me zo'n pijn, maar wat kon ik doen? Ik heb geen kritiek op hem, ik heb geen processen opgezet om laster en correcte informatie over mij te verkrijgen. Toen hij me tenslotte begon te vertellen dat hij zich van mij lossneed, Ik bood bescheiden aan op Facebook om een zakmes te kopen en zich ook af te snijden van de mensen die mij steunen.

Kun je je dat voorstellen? dat deze man begeleiding gaf zodat geen van de PO contact met mij zou houden. Dus wat is het anders dan de "grootste" voorzitter?

Toch probeerde ik met iedereen samen te werken, ik viel nooit iemand van de oppositie, ter linker-  of rechtervleugel aan, ik nam deel aan alle evenementen waarvoor ik was uitgenodigd, of ik organiseerde ze zelf voor iedereen. Ik ben ook altijd op de Lente Platform Vrijheid Marsen geweest en heb geen kritiek geuit op de ledigheid van de oppositie in de regio's. Ik was me bewust van de verantwoordelijkheid voor de eenheid van de oppositie, zo noodzakelijk op dit moment.

Ik ben geen politicus, ik maak waarschijnlijk veel fouten, maar ik houd niemand voor de gek, ik lieg niet, ik maak geen valse beschuldigingen.

Er zijn zo velen van ons die uw immuniteiten niet hebben, mijnheer Grzegorz Schetyna, of miljoenen zloty's in openbaar geld voor actie, en zelfs voor de betaling van een advocaat voor een andere zaak dat het huidige regime ons voor vreedzame protesten geeft. Desondanks vechten we op straat, meestal zonder jou, omdat we verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor de toekomst van ons land, onze kinderen en kleinkinderen. Omdat we de moed hebben om de waarheid te schreeuwen en te verdedigen, zelfs ten koste van het verliezen van een baan, pensioen, inhalen en agressie van een slechte verandering. We hebben iets meer in onszelf dat u mist, een gevoel van fatsoen. Omdat we geen podium hoeven te bouwen, zodat de politicus vluchtig en gracieus spreekt, zich altijd haastend naar andere belangrijke activiteiten. We stellen ons niet op voor applaus van glorie voor het volgen van de leider van een partij, voor het verkondigen van slogans in de boodschappen van de dag, maar we ontmoeten een gevoel van verantwoordelijkheid, de behoefte van het hart, we komen om actie te ondernemen, de gemeenschap van overtuigingen te versterken en te protesteren tegen het kwaad.

Ik weet nog niet of ik mijn eigen verkiezingscommissie voor de Senaat zal instellen, of dat ik links zal steunen, waar ik het dichtst bij ben, of niet. Ik wil echter mijn verontwaardiging uitspreken aan degenen die hun laagste politieke en sociale activiteit in de afgelopen jaren niet hebben opgemerkt, maar die verontwaardigd zijn over de FB dat "Mazguła zich brutaal op onze lijst wil zetten.... op onze lijst" en "onze stem uitbrengen bij de verkiezingen en de coalitie verzwakken".

Beste lokale doe-het-zelf leiders,

sta eindelijk eens op van deze comfortabele bank van eindeloze analyses van verkiezingspeilingen en wachtend op een telefoontje van een massamediaprogramma om te analyseren wat de PiS voorzitter heeft gezegd, om opnieuw haat te zaaien en meer burgerlijke vrijheden van de Polen af te nemen. Sta op en als u zelf de weg niet kent, volg mij waar velen van ons de afgelopen 4 jaar dagelijks zijn en vechten voor burgerrechten, voor het Europese waardensysteem en de democratische toekomst van ons land in de EU, voor leren zonder dogma, voor het naleven van de wet voor gezondheid en waardigheid voor elke burger.

Jullie mening verzonnen op de bank, heb ik weinig interesse in. want als je een beetje initiatief, eerlijkheid in jezelf en bereidheid zou hebben om te werken, zou PiS nooit macht krijgen, om ons land te ruïneren en het goede humeur van het volgende feest te smeden. Je hebt geen moreel recht om me te verbieden, te blokkeren of bang te zijn voor mijn houding. Dat jullie vandaag electoraal succes wilt behalen met de toegewijde houding van de burgers van de Republiek Polen, de vrouwenstaking, straat en democratische oppositie-activisten, en niet andersom. Voordat ik ze uit uw kieslijsten duw, adviseer ik meer nederigheid en moed in actie, niet in het creëren en toe-eigenen van de toewijding van anderen.

Je gedraagt je hetzelfde als PiS omdat je kiest voor middelmatigheid en de boodschap van het Heilige Rechts samenstelt: De macht is jullie en alleen jullie!

Je doet hetzelfde als PiS omdat je de sterkste kiest en de boodschap van Heilig Rechts samenstelt: macht voor jou en alleen voor jou hoort er gewoon bij!

Maar je hebt mijn toestemming niet om dat te doen.

Met verantwoordelijkheidsgevoel,


Adam Mazguła

Bron:  thefad.pl przez Adam Mazguła     język po Polsku