Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Vijf sterkste zinnen uit het interview van Tusk

Gestart door Pieszyce, 3 januari 2023, 13:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Vijf sterkste zinnen uit het interview van Tusk
01. Sep 2019 at 00:54




OPINIE:



Vijf sterkste zinnen uit het interview van Tusk
Hij legde genadeloos de PiS-praktijken bloot


30 augustus 2019

Donald Tusk sprak in een interview in "Faktach po Faktach" geen kritische woorden gespaard over Wet en Rechtvaardigheid.
We hebben de vijf sterkste citaten gekozen uit de verklaringen van de voormalige premier die laten zien hoe de huidige
 regering in Polen werkt.

    1. "Het is verontrustend dat hij documenten achterhoudt en verbergt".

    Dit is een verklaring van Tusk over de affaire met de familievluchten van Marek Kuchciński.
    Bij deze gelegenheid verwees de voormalige premier ook naar de beschuldigingen die tegen
    hem zijn geuit. - Suggesties dat mijn familie vliegtuigen gebruikte zijn, op zijn zachtst gezegd,
    onwaar - zei het hoofd van de Europese Raad.

     2. "Het ministerie van Justitie is het ministerie van Haat en Verachting geworden".

    - Een van de sprookjes is het feit dat niemand wist wat de onderministers deden. Alles lijkt
    erop te wijzen dat ze er zijn omdat ze zulke vreemde kwalificaties hebben - aldus Donald Tusk.
    Dit alles in het kader van de haatster-affaire in verband met het belasteren van rechters die
    tegen goede verandering zijn.

    3. "Als je de leiding hebt, moet je ervan overtuigd zijn dat je de beste bent".

    Met deze uitspraak speelde Tusk een beetje op de neus van Mateusz Morawiecki. In een van
     de laatste interviews gaf de premier toe dat Jarosław Kaczyński de betere premier zou zijn.
    Volgens Tusk, als je de functie van regeringsleider opneemt, moet je zeker zijn van je
     competenties. En om ervan overtuigd te zijn dat alle taken het beste door u zelf kunnen
     worden uitgevoerd.

    4. "De organisatoren doen dit omdat ze me daar niet willen zien".

    Tusk in "Faktach po Faktach" informeerde officieel dat hij niet zal verschijnen op de viering van
     de 80ste herdenking van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Hij zal dus niet ingaan
     op de uitnodiging die hij op het laatste moment van de kanselarij van de president van
    de Republiek Polen heeft ontvangen. Hij merkte dat de uitnodiging op het laatste moment
    naar zijn bureau kwam.

    - Ik hou er niet van om te discussiëren over het thema, wie wie en wanneer heeft uitgenodigd.
     Dit is een rampzalig teken van een politieke cultuur. Ongeacht de geschillen zijn bepaalde
    normen van toepassing. Als je iemand als een gast wilt behandelen, moet je hem of haar
    serieus nemen - legt het hoofd van de Europese Raad uit.

    5. "Kaczynski wil geen verantwoordelijkheid nemen voor de overheid".

    - Ik wil niet doordringen in bepaalde psychologische mechanismen, waarom de leider van
    de Partij voor Wet en Rechtvaardigheid er voor wegloopt - wees Tusk erop. - We weten
    allemaal dat de voorzitter van de Partij voor Wet en Rechtvaardigheid de leiding heeft.
    Hij zou hiervoor verantwoordelijk moeten zijn. Ik denk niet dat Kaczyński bereid zou zijn
    om niet alleen de verantwoordelijkheid te nemen voor de campagne, maar ook voor
     de regering - zo voegde hij eraan toe.[/list]

    Terwijl hij het had over de PiS voorzitter, verborg de voormalige premier niet dat hij nog steeds klaar was om met Kaczyński
     in een debat te gaan.

    Bron: NaTemat.pl przez Łukasz Grzegorczyk     język po Polsku