Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

In de haat richting mij, namen de belangrijkste mensen in het land deel

Gestart door Pieszyce, 3 januari 2023, 13:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Adam Mazguła: In de haat richting mij, namen de belangrijkste mensen in het land deel
06. Oct 2019 at 14:48


Adam Mazguła: In de haat richting mij, namen de belangrijkste mensen in het land deel
Ze schreven mijn cv opnieuw


4 oktober 2019

- Mijn verklaring over het onderwerp krijgswet werd uit de context gehaald en verkeerd begrepen (...) Ik zei dat "meestal een cultuur werd waargenomen".
Ik sprak over het feit dat niet alle steden in oorlog waren. Hoe dan ook, Solidariteit had geen gepantserde divisie die het kon sturen. Ik ben een soldaat,
ik weet wat oorlog is (...) – zei Kolonel Adam Mazguła, kandidaat voor de Senaat van het Kiescomité van de kiezers van Adam Mazguła in District 5, in een
 interview met Radio Opole

"Ik ben geen voorstander van de staat van beleg"

- Ik heb niet gehoord dat een soldaat zich onfatsoenlijk gedroeg, als het gaat over de staat van beleg. Niet alleen dat, mensen namen hun thee mee naar
huis en boden hete soep aan. Vaak vergaten soldaten dat er een zogenaamde avondklok is. Als we het hebben over "enige cultuur", valt dit zeker binnen
dit kader.

- Ik moet toegeven dat deze verklaring zeer schadelijk voor mij was, het was een opmaat tot totaal andere conclusies. Maar ik realiseerde me dat ik
 verkeerd begrepen was en ik verontschuldigde me onmiddellijk bij al diegenen die misschien beledigd waren. Ik heb gezegd dat de staat van beleg slecht
is, dat ik sympathie heb voor al diegenen die schade hebben geleden, hun gezondheid hebben geschaad, hun dierbaren hebben verloren, hun bezittingen
zijn kwijtgeraakt of die nog niet psychologisch met elkaar zijn verzoend. Maar de media wilden dit niet meer publiceren", legt Adam Mazguła uit.

- Ik ben geen krijgsraadzanger, vooral omdat ik helemaal niet aan de krijgswet heb deelgenomen. - Ik zat in het leger, maar ik was het hoofdkwartier van
de 2e divisie in Nysa aan het beveiligen - merkte hij op.

Samenwerking met Solidariteit

Adam Mazguła gaf toe dat hij op dat moment met Solidariteit werkte, "wat mensen niet willen weten, niet willen horen en zelfs niet over willen praten".

- Het vond voornamelijk plaats in het moment dat ik in Warschau was, op de Academie van de Generale Staf. Ik had contact met een van de vrouwen die
 later in dienst was van de Poolse televisie, een bekend persoon. En ze was mijn koerier. Ze bracht me veel materiaal, dat ik aan de juiste mensen heb
gegeven. Het was mijn taak om de studenten van de General Staff Academy met hen vertrouwd te maken, om ze te verspreiden waar ze moesten zijn,"
 zei hij.

"Uzbek [geheim agent] leert uw kinderen! "

- In haat tegen mij namen de belangrijkste mensen in het land deel – zegt hij tegen Radio Opole. De president van de Republiek Polen, zei tijdens een
vergadering met het diplomatieke korps dat ik de krijgswet negeer en prijs. De heer Blaszczak, gebruikte van de Sejm-tribune, gebruikte gemene retoriek
 en zei: "Uzbek leert uw kinderen!" Terwijl ik nog nooit deelgenomen heb aan een dienst. Het moet gezegd worden: hoe brutaal is deze overheid.

PiS "bouwt haat en zelfs fascisme"

Adam Mazguła bekritiseert niet alleen stevig PiS, maar ook de kerk voor 'het opbouwen van haat en zelfs fascisme'. - Is dat niet waar? Ik nam vaak deel aan
 protesten tegen marsen van fascisten, mensen die om haat riepen, die bijeenkomsten organiseren in Jasna Góra onder het beschermheerschap van de kerk
- legt hij uit.

"Genoeg verdeeldheid"

Gevraagd naar zijn programma, zei hij dat hij de gemeenschap weer wilde opbouwen onder de slogan "Genoeg verdeeldheid".

- Geen enkele partij kan de Polen in soorten verdelen, beledigen van Canaille, communisten en dieven. Het mag geen religie gebruiken om haat te bevorderen.
 Nu de regerende partij aan de macht is gekomen, heeft het momentum gewonnen. Kijk wat ze me hebben aangedaan. Ze hebben me uitgemaakt voor
 communist, ze hebben mijn leven verwoest. Bovendien hebben ze het opnieuw geschreven - zei Adam Mazguła. - Het kan niet zo zijn. We zijn één volk, we zijn
 Polen, we spreken één taal, we zijn ontroerd als we het volkslied zingen en we zijn verenigd door een witte en rode vlag. We willen vriendschap, we willen
 vreugde. Op dit moment is het zelfs thuis moeilijk om rustig te praten - zei de gast van Radio Opole.

- We moeten terugkeren naar liefde, vriendschap en een glimlach op ons gezicht, en daarom moeten we zo'n gemeenschap opbouwen die niet oproept tot haat,
die schreeuwt dat LGBT's een bedreiging vormen voor Polen. Wat voor soort bedreiging is LGBT voor Polen? Het was, is en zal zijn, en het is geen nationaal
probleem. - Benadrukte kolonel Adam Mazguła, kandidaat voor de Senaat in district nr. 5, In het interview in het "In private" programma.

Dariusz Fraach, thefad.pl

Bron: Radio Opole, thefad.pl przez mazguła   jezyk po Polsku