Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Prof. Stanisław Obirek: De ineenstorting van de staat

Gestart door Pieszyce, 5 januari 2023, 05:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

31. Mar 2021 at 16:24

en de ineenstorting van de kerk

29 maart 2021

We hebben inderdaad te maken met een ongekende situatie waarin zowel de instelling die verondersteld wordt mensen te beschermen en te helpen, d.w.z. de Kerk,
als de regering die door de samenleving is gekozen om in een crisissituatie goed te functioneren, voor onze ogen falen en zichzelf compromitteren - zegt prof. Stanisław
 Obirek, filosoof, theoloog, cultureel antropoloog en voormalig jezuïet. En hij voegt eraan toe: - Wat daarin het meest deprimerend en beangstigend is, is het feit dat
 beiden niet lijken te beseffen dat ze in tegenspraak zijn met hun missie, fundamentele elementaire taken waarvoor ze worden betaald, of dat het afkomstig is van donaties
door de gelovigen, of van belastingen die door ons allemaal worden betaald. Voor mij is dit het moment van de ineenstorting van de staat en de machtigste religieuze
 vereniging, de Poolse katholieke kerk.

Justyna koć: Wat betekent de beslissing van de Heilige Stoel? Is de straf voor aartsbisschop Głódź en bisschop Janiak genoeg?

Stanisław Obirek: De straf is niet voldoende gezien het soort misdaad dat door beide hiërarchen is gepleegd, die jarenlang de misdaad pedofilie hebben verdoezeld.
Het is geen straf dat ze niet in het openbaar mogen verschijnen, diensten mogen bijwonen en in bisdommen mogen wonen, en dat ze een symbolische bijdrage moeten
 leveren aan de St. Joseph. Dit betekent dat ze in feite comfortabel zullen blijven leven en dat het geld dat ze tijdens hun bisschopsperiode hebben ingezameld, hen zal
blijven dienen. Het is een droom-ouderdom, in vrede en welvaart.

Ik zou zeggen dat het een symbolische straf is. Het is in ieder geval goed dat degenen die hen verdedigden, zoals Rydzyk of de fundamentalistische katholieke media, zoals
 Nasz Dziennik, die slachtoffers maakte van aartsbisschop Głódź en bisschop Janiak, dit niet langer zullen kunnen doen in het licht van de realiteit dat het Vaticaan hun schuld
 erkende. Vergeleken met de jaren van vernedering die de slachtoffers hebben geleden, is deze straf echter onevenredig. Natuurlijk

het is goed dat ze werden gestraft, maar aan de andere kant moet ook duidelijk worden gesteld dat
    deze straf niets te maken heeft met de misdrijven die door beide hiërarchen zijn begaan.

Het internet heeft al foto's verspreid van de prachtige bisschopswoningen waar ze nu zullen verblijven. Het Vaticaan zegt ook niet rechtstreeks
 waarvoor het een straf oplegt. Waarom?

Dit is een herhaling van het amusement, want precies hetzelfde soort raadselachtige, Aesopische taal werd gebruikt in het geval van kardinaal Gulbinowicz, die werd gestraft,
 maar waarvoor niet bekend is. Het lijkt mij dat dit een soort compromis is van de kant van het Vaticaan, dat zich realiseert dat de katholieke kerk in Polen terughoudend is
om enige schikkingen te treffen. Dit soort resolutie maakt de zaak er niet gemakkelijker op voor de media, aangezien het journalisten en waarnemers veroordeelt tot giswerk.

Ik wil niet uitsluiten dat er een soort passief verzet is tegen schikkingen, omdat soortgelijke beschuldigingen, die door gelovigen en slachtoffers aan het Vaticaan werden gericht
tegen Głódź en Janiak, ook werden gericht tegen andere hiërarchen. Ik weet niet of de helft van het episcopaat, in de volksmond, niet zou vallen voor dit soort beschuldigingen.
Het kan ook een poging zijn om de druk van slecht nieuws van de Kerk te weerstaan. Vandaar dit soort ostracisme en uitstel, waardoor een eenduidig oordeel niet mogelijk is.
Je ziet het niet alleen in Polen, want elders worden dezelfde tactieken gebruikt. Men zou kunnen zeggen dat dit een structureel probleem van de Kerk is

In Duitsland was onlangs het geval van kardinaal Woelki van Keulen in het nieuws, die pas onder druk van de media en zijn naaste medewerkers eindelijk een rapport over
 misbruik publiceerde dat leidde tot het automatische aftreden van twee bisschoppen die in het rapport worden genoemd als verdoezelaars van pedofilie.

Ik denk dat het in Polen zo ruw gaat, ook omdat er geen beslissende actie is door katholieken zelf,
    die duidelijk in de war en verdeeld zijn.

Daar komt nog bij dat de klerikale cultuur in Polen zeer sterk is en dit soort respect oplegt, uiteraard onverdiend, plus de sterke aanwezigheid van katholiek fundamentalisme.

Is de mythe van paus Franciscus aan het instorten? Er wordt al lang gezegd dat hij de ware hervormer van de Kerk is, dat de dingen nu anders
zullen zijn...

Ik zal toegeven dat ik zelf een probleem heb met paus Franciscus. De liberale Amerikaanse katholieke pers gebruikte zelfs de term hypocriet, die ik met tegenzin maar herhaaldelijk
gebruik. Het is een sterk woord, maar men moet ook toegeven dat paus Franciscus op twee fronten speelt. Ik bedoel zijn verklaring dat een priester geen homo koppel kan
zegenen. Aan de andere kant kunnen we natuurlijk eindeloos paus Franciscus citeren, die zegt wie ben ik om te oordelen, die slachtoffers van pedofilie ontmoet, die homo's vertelt
 dat God van je houdt zoals je bent, en die zelfs een homostel adviseert om hun geadopteerde kinderen naar godsdienstles te sturen.

Dus we hebben het prachtige menselijke gezicht van Paus Franciscus, zo inclusief. We hebben ook zijn naaste medewerker op het gebied van LGBT-kwesties, James Martin, een
jezuïet die een prachtig boek heeft geschreven over het bouwen van bruggen tussen de Kerk en de LGBT-gemeenschappen. Het is allemaal erg mooi.

Helaas hebben we ook plotseling een document dat ronduit zegt dat homoseksuele relaties zondig
    zijn. Er is geen andere manier om dit te beoordelen dan gewoon dubbelzinnigheid.

We hebben de Goede Week, Paaszondag, de belangrijkste feestdag voor katholieken. Tegelijkertijd hebben wij te maken met 30.000 besmettingen
 per dag en een dramatische epidemiologische situatie. Vindt u dat kerken gesloten moeten worden?

Hier moet ik paus Franciscus prijzen, die vorig jaar het voorbeeld heeft gegeven dat het niet alleen nodig, maar essentieel is. Na de laatste paasdagen zijn er nog steeds iconische
beelden van hem, alleen biddend op het Sint-Pietersplein, zich in zekere zin richtend tot God: waarom laat u ons dit doen? Afgezien van de sentimentele en media-aspecten, want dat
 verkoopt goed, moeten we toegeven dat Franciscus zich zeer verstandig heeft gedragen.

Ik combineer dit met het aspect van opvoeding, want Bergolio heeft scheikunde gestudeerd, en je ziet dat hij duidelijk dit element van gezond verstand over heeft, dat wetenschap een
doel dient. Als je weet hoe een virus zich verspreidt, weet je dat elk direct contact tot overdracht leidt en dat je er alles aan moet doen om die overdracht van het virus te blokkeren.

Aangezien het Vaticaan, dat model staat voor elke katholiek, kerken kan sluiten om de gelovigen
    te beschermen tegen besmetting, is de verklaring van de Poolse bisschoppen, sommige priesters
    en de regering dat kerken niet kunnen worden gesloten omdat zij dat niet zijn, onbegrijpelijk en
    ongeloofwaardig.

Is de Poolse regering bang voor de Kerk?

Ik zal mij een minder theologische interpretatie veroorloven, maar ik denk dat wij in Polen te maken hebben met een zeer duidelijke relatie tussen de aanwezigheid van mensen in
de kerk en de inkomsten voor de kerkkas. Het perspectief dat kerken zullen worden gesloten, komt neer op het dichtdraaien van de financiële kraan.

In feite bestaat ook de vrees dat de mensen van het naar de kerk gaan zullen worden gespeend en de kerk de wekelijkse eerbetuigingen zal verliezen. Een duidelijk standpunt van
de kerk zou hier veel eerlijker zijn, in de trant van wees voorzichtig, maar kom toch en betaal. Ondertussen nemen zij hun toevlucht tot theologische bezweringen dat het de genade
van God is.

Bisschop Dzięga van Szczecin beweerde dat wijwater absoluut geen virusverspreider kan zijn. Een van de belangrijkste theologen-virusdeskundige Tadeusz Guz van de Katholieke
Universiteit van Lublin betoogde dat gewijde handen het virus niet kunnen overdragen. Natuurlijk zijn er al gevallen geweest dat dergelijke handen ook het virus verspreiden en
 de gelovigen moeten dat dan, in het beste geval, melden aan de sanepid autoriteiten.

Het aantal ziekten houdt natuurlijk verband met deze elementaire veronachtzaming van
    epidemiologische of sanitaire beginselen die voor iedereen verplicht zijn, maar helaas verwatert
     dit in de kerk op de een of andere manier.

Minister Niedzielski verklaarde onlangs dat hij de beperkingen met het episcopaat had besproken, bijna alsof hij over de beperkingen moest
 onderhandelen.  Ik vraag me af wie er in Polen regeert en wie er beslist over de bestrijding van een pandemie, vooral nu er 30.000 besmet-
tingen zijn vastgesteld: de regering of het episcopaat?

Ik zag vandaag in een krant de titel "Waar dient de Poolse regering voor? Het dient de Kerk" en dat is goed gezegd.

Wij hebben te maken met een bepaalde dynamiek, die zich over 12 maanden uitstrekt, en in de loop van dit jaar hebben wij verschillende kronkels en wendingen gezien in het gedrag
van de machthebbers. Meestal ging het, helaas, om politieke belangen, al dan niet in verband met de verkiezingen, die, ter herinnering, tweemaal plaatsvonden. De Eerste Minister zelf
maakte vooral de ouderen duidelijk dat er niets was om bang voor te zijn. Maarschalk Karczewski verklaarde op zijn beurt openlijk dat we onze kiezers niet voor het hoofd mogen stoten.
 Daarom werden onze landgenoten uit Groot-Brittannië gebracht zonder te zijn getest, samen met het virus, natuurlijk.

Dus waar ga je heen voor hulp?

Wij hebben inderdaad te maken met een ongekende situatie waarin de instelling die geacht wordt de mensen te beschermen en te helpen met het leven om te gaan, de Kerk, hierin faalt
en in feite problemen veroorzaakt voor de mensen. Op dezelfde manier faalt en compromitteert ook de regering die door het volk is verkozen om in een crisis goed bestuur te voeren,
overeenkomstig de etymologische functie van politici, voor onze ogen. Wat hier het meest deprimerend en beangstigend aan is, is het feit dat beide niet lijken te beseffen dat ze in
tegenspraak zijn met hun missie, de fundamentele, elementaire taken waarvoor ze worden betaald, hetzij door middel van donaties, door woorden en gebaren, door de gelovigen en
de belastingen. betaald door ons allemaal. Voor mij is dit het moment van de ineenstorting van de staat en de machtigste religieuze vereniging, de Poolse katholieke kerk.

Zoek hulp voor je eigen geestelijke gezondheid.

Isoleer uzelf, beperk het contact, volg de basisaanbevelingen van handen wassen en een masker dragen. Dat is alles wat we nog hebben en we kunnen hier op onszelf rekenen.

Bron:  wiadomo.co przez Stanisław Obirek - Justyna Koć       język po Polsku