Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

De weduwe van Andrzej Owczarek weigerde de onderscheiding uit handen van Duda

Gestart door Pieszyce, 6 januari 2023, 14:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De weduwe van Andrzej Owczarek weigerde de onderscheiding uit handen van Duda aan te nemen
30. Aug 2021 at 10:59



De weduwe van Andrzej Owczarek weigerde de onderscheiding uit handen van Duda aan te nemen
"Hij vernietigt onze nationale gemeenschap".


27 aug. 2021   
 
De weduwe van Andrzej Owczarek, een activist van de democratische oppositie in de Volksrepubliek Polen en drie termijnen senator, heeft aangekondigd dat zij het Ridderkruis
van de Orde van Polonia Restituta, waarmee haar echtgenoot postuum zou worden gedecoreerd, niet zal aanvaarden van president Andrzej Duda. "Ik ben ervan overtuigd dat
ik op deze manier de wil vervul (...) van mijn overleden echtgenoot, die de onderscheiding niet zou aanvaarden van de president, die - in strijd met zijn eed - herhaaldelijk
de grondwet heeft geschonden," benadrukte Wiesława Anastazja Owczarek in haar brief.

In haar brief aan president Andrzej Duda benadrukt Wiesława Anastazja Owczarek dat haar overleden echtgenoot "een man van buitengewone integriteit" was, die in zijn
handelen "christelijke en democratische waarden" volgde.

Wiesława Owczarek aanvaardt geen staatsonderscheiding van de president voor haar overleden echtgenoot

"Hij heeft vele jaren van zijn leven opgeofferd voor deze idealen, waarbij hij in de communistische tijd zijn gezondheid, zijn leven en het welzijn van zijn familie op het spel zette.
In het vrije Polen vervulde hij verschillende functies (leraar, lokale overheidsfunctionaris van verschillende niveaus, burgemeester, en gedurende drie ambtstermijnen senator
van de Republiek Polen), altijd geleid door het algemeen belang en het welzijn van de mens," - schreef Andrzej Owczarek's weduwe.
 
In een brief aan de kanselarij van president Andrzej Duda schreef Wiesława Anastazja Owczarek ook dat het beginsel van een democratische rechtsstaat, vastgelegd in
de grondwet van de Republiek Polen van 1997, "de bekroning van het zwoegen van haar echtgenoot" was en "de vervulling van zijn droom van een gezagsgetrouw en
democratisch Polen".

"Hij observeerde met ongeloof en wanhoop de veranderingen die in Polen hebben plaatsgevonden sinds 2015, toen de systemische beginselen die in de Poolse grondwet zijn
vastgelegd, begonnen te worden geschonden. Hij constateerde met bezorgdheid dat er, zoals voorheen, schendingen van de fundamentele mensenrechten en vrijheden
 plaatsvinden, en dat het openbare veiligheidsapparaat wordt ingezet tegen burgers en in plaats van het grote publiek te dienen - dient het de politieke belangen van één partij".
- merkt de weduwe van de oppositionist op.

"Echtgenoot zou geen onderscheiding aanvaarden van een president die, in strijd met zijn ambtseed, herhaaldelijk de grondwet heeft geschonden."

Owczarek schrijft verder dat "het Ridderkruis van de Orde van Polonia Restituta een onderscheiding van groot belang en eer is" voor haar man, en dat het aanvaarden ervan
"onder andere omstandigheden" "een grote eer en een bron van trots voor generaties" zou zijn. "(...) doch na overweging van bovengenoemde omstandigheden en in overleg
 met de naasten van mijn echtgenoot, deel ik u mede dat ik de onderscheiding weiger te aanvaarden," - heeft ze uitgezonden.

Ik ben ervan overtuigd dat ik hiermee de wil vervul en handel in naam van de standvastigheid van mijn overleden echtgenoot, die geen onderscheiding zou hebben aanvaard
van een president die, in strijd met zijn eed, herhaaldelijk de grondwet van de Republiek Polen heeft geschonden, en die zich, in strijd met de rol die aan deze eervolle functie
is toebedeeld, aansluit bij degenen die onze nationale gemeenschap en onze interpersoonlijke solidariteit vernietigen

- concludeert Owczarek.

De volledige inhoud van het antwoord aan de president werd door Wiesława Anastazja Owczarek's zoon Radosław op sociale media gepubliceerd.

Andrzej Owczarek is overleden op 7 november 2020, op 70-jarige leeftijd. Hij was onder meer drie termijnen senator, burgemeester van Łask en vele jaren gemeenteraadslid.

In 1980 werd Owczarek het hoofd van de NSZZ "Solidarność" delegatie in Łask. Op 13 december 1981 werd hij geïnterneerd in de gevangenis van Sieradz, en vervolgens in
 Łowicz, waar hij tot juni 1982 verbleef.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez  oprac. Michał Litorowicz     język po Polsku