Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Donald Tusk hard over toespraak van de premier tot de Europarlementariërs

Gestart door Pieszyce, 6 januari 2023, 17:45

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Donald Tusk hard over toespraak van de premier tot de Europarlementariërs
20. Oct 2021 at 22:19



[size=12]Donald Tusk hard over toespraak van de premier tot de Europarlementariërs
de regering heeft een muur geraakt[/size]

19 oktober 2021

Er is een duidelijk conflict tussen de belangen van PiS en Polen, de belangen van de Polen en tussen de PiS-regering en Europa en de Europese verdragen, zei Donald Tusk
op een speciaal belegde persconferentie na de toespraak van premier Mateusz Morawiecki in het Europees Parlement. De leider van het Burgerplatform zei te hopen dat PiS,
onder druk, zich zou "terugtrekken uit de tuchtkamer en later ook uit andere schadelijke stappen op dit gebied", waardoor het geld uit EU-fondsen zou kunnen worden ontvangen.

  • De verklaring van Morawiecki was bedoeld om te verhullen dat zij zich terugtrekken uit de tuchtkamer,
     zei Donald Tusk
  • De meerderheid van de Polen heeft een andere mening dan de PiS regering. Europa ziet dat Polen niet
    PiS is. De kans bestaat dat hierdoor een stroom geld Polen zal bereiken - aldus Tusk
  • De PO leider ging ook in discussie met een TVP Info medewerker, die hem beschuldigde van een "poging
     van het Burger Platform om Polen uit de Europese Unie te leiden". - Ik zal niet ingaan op dergelijke
     klinkklare onzin," zei Donald Tusk.
  • De voormalige voorzitter van de Europese Raad oordeelde dat de retoriek van de partij Recht en
    Rechtvaardigheid lijkt op die welke Britse politici vóór Brexit gebruikten. - Als ik al een verschil zie,
    is het alleen dat Ziobro vandaag uit de Europese Unie wil stappen en Kaczyński morgen

- Wij zijn allen onder de indruk van het debat dat in het Europees Parlement heeft plaatsgevonden. Wij hebben geen enkele reden om aan te nemen dat het onderwerp ervan
de situatie in Polen was," aldus de leider van het Burgerplatform.

- We waren getuige van een botsing van de regering van Wet en Rechtvaardigheid met een muur. Geen van de argumenten die de vertegenwoordigers van de regering Wet en
Rechtvaardigheid tijdens het debat naar voren brachten, was overtuigend (...) wat betreft de betrouwbaarheid van de argumentatie die premier Morawiecki naar voren bracht",
aldus Donald Tusk.

- Ik zeg dat het een triest beeld was, want ik zou willen dat Polen een andere rol speelde dan de rood gemarkeerde rol op de kaart met Turkije en Hongarije, omdat de democratie
op sterven na dood is," beoordeelde Tusk.

Donald Tusk rekent op druk van Europese landen

- Er is een duidelijk conflict tussen de belangen van de Wet en Rechtvaardigheid partij en Polen, de belangen van de Polen, en tussen de regering Wet en Rechtvaardigheid en
Europa en de Europese Verdragen - aldus de leider van het Burgerplatform.

- Het verheugt mij dat ook vertegenwoordigers van Wet en Rechtvaardigheid hebben verklaard dat Polen in de EU was, is en zal zijn. Ik wil zeggen dat Polen was, is en zal zijn,
niet omdat PiS in Polen regeert, maar ondanks dit feit. Dankzij de inzet en vastberadenheid van de Polen - zei Donald Tusk.

- Dit is een teken van gematigd optimisme. Ik maak me geen illusies over de werkelijke bedoelingen van PiS. Maar met druk zijn we in staat om verdere resultaten te bereiken.
Ik zal mijn tijd en inspanningen hieraan wijden.

Ik zie de wanhoop waartoe PiS velen heeft geleid door de rechterlijke macht te vernietigen. Maar het is de moeite waard om de machthebbers op verantwoorde en consequente
wijze te dwingen om op sommige gebieden op te geven en terug te krabbelen.

Botsing tussen Donald Tusk en een TVP-medewerker

Na de korte verklaring van Donald Tusk kregen de verzamelde journalisten de gelegenheid om vragen te stellen aan de voorzitter van het Burgerplatform. Een van hen was Miłosz
Kłeczek van de Publieke Televisie. - Waarom walgt het Burgerplatform van de Europese Unie, terwijl de overgrote meerderheid van de Polen er deel van wil uitmaken? Waarom wil
het Platform Polen uit de Europese Unie halen. Waarom wil je deze polexit? – beschuldigde Kłeczek Donald Tusk.

- Ik verwachtte veel van u, maar het gaat zelfs mijn verbeelding te boven, een thesis op deze manier geformuleerd. Maar ik ben onder de indruk van je creativiteit en verbeelding.
Maar je moet wel een kwade wil hebben om de Polen te doen geloven dat Platforma anti-EU is, terwijl PiS en TVP Info strijden voor een Europees Polen. Ik zal niet ingaan op dergelijke
klinkklare onzin," zei Tusk.

Miłosz Kłeczek verklaarde voorts dat Donald Tusk door Europese politici werd geprezen omdat hij "de Poolse regering aanviel en de Polen de straat op bracht". - U beledigt die
tienduizenden of misschien wel honderdduizenden mensen die afgelopen zondag en de afgelopen jaren hebben gedemonstreerd tegen schendingen van de rechtsstaat en tegen het
uit de Europese Unie halen van Polen," zei Tusk. - Het feit dat Europa heeft gemerkt dat Polen niet PiS is. Er bestaat een kans dat hierdoor een stroom geld Polen zal bereiken.

De TVP-medewerker vroeg de PO-leider naar het aantal betogers van de afgelopen weken en of Donald Tusk "tevreden" was dat "in plaats van 100.000 mensen, er 20.000 waren".
(hij verwees naar de betogingen ter ondersteuning van de Europese Unie begin oktober). - Voor mij was het een klein genoegen de gezichten van de mensen van de Wet en
Rechtvaardigheid partij te zien toen zij zagen hoeveel Polen in staat waren de straat op te gaan en te protesteren tegen de schurkenstreken die zich in de salons van de macht afspelen.
Ik zeg dit met voldoening," concludeerde Tusk.

Toespraak van Mateusz Morawiecki in de Sejm

De Poolse premier heeft dinsdagochtend het Europees Parlement toegesproken tijdens een debat dat op gang kwam na de uitspraak van het Poolse Grondwettelijk Hof. De uitspraak
van het Constitutioneel Tribunaal geeft de regering de mogelijkheid om bepaalde uitspraken van het Hof van Justitie van de EU, bijvoorbeeld over de rechterlijke macht, te negeren.

In een communiqué eind vorige week meldde de persdienst van het EP dat het EP "zijn verzoek aan de Europese Commissie herhaalt om snel het conditionaliteitsmechanisme met
betrekking tot de EU-begroting in werking te stellen en een inbreukprocedure tegen de regering in Warschau in te leiden". Over de resolutie zal pas donderdag worden gestemd.

Het debat van de leden van het Europees Parlement houdt verband met de uitspraak van het Grondwettelijk Hof van 7 oktober over de voorrang van de Grondwet boven het EU-recht.
Na het verzoek van premier Morawiecki te hebben ingewilligd, oordeelde het Constitutionele Hof dat Europese wetten, voor zover EU-organen handelen buiten de grenzen van de door
Polen gedelegeerde bevoegdheden, onverenigbaar zijn met de Poolse grondwet.

- Ik verwerp de taal van bedreigingen, bedreigingen en afpersing; ik ga niet akkoord met politici die Polen chanteren en bedreigen - zei Mateusz Morawiecki in het EP. - Het is onaanvaardbaar
om anderen zonder rechtsgrondslag uw besluit op te leggen, om daarvoor de taal van de financiële chantage te gebruiken - zei de regeringsleider resoluut.

Het hoofd van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, had eerder haar toespraak gehouden.

Bron:  onet.pl    język po Polsku