Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

"Als de oppositie, na gewonnen te hebben, PiS niet ter verantwoording roept

Gestart door Pieszyce, 6 januari 2023, 23:17

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Als de oppositie, na gewonnen te hebben, PiS niet ter verantwoording roept en vogelvrij verklaart,
13. Feb 2022 at 15:02



"Als de oppositie, na gewonnen te hebben, PiS niet ter verantwoording roept en vogelvrij verklaart,
zal de hel losbreken in Polen."


11 februari 2022 

Ik hoor overal de mening dat PiS uit elkaar valt, vanwege schandalen, vanwege Pegasus...

Afgezien van het feit dat ik tientallen geruchten over het uiteenvallen van PiS heb gehoord en geen daarvan waar was, wil ik u één ding zeggen: PiS valt verre van uiteen, en het heeft nog steeds veel eenheid en wil om te vechten (zelfs aangetast door de daling van de peilingen en de crisis, is het nog steeds vijf keer zo veel als de oppositie). In de oppositie lijken slechts een tiental politici de wil om te vechten, ideeën en energie te hebben, waaronder Donald Tusk, en in Verenigd rechts mobiliseert iedereen - gratis geld van de belastingbetalers veel!

PiS vecht voor de hoogste inzet (voor zichzelf)

PiS valt niet uit elkaar en staat ook niet op instorten, ja, na twee termijnen aan de macht beleeft het zijn eerste grote crises en daalt het vertrouwen, maar het is vol van de wil om te handelen en weet dat het vecht voor de hoogste inzet: levend geld voor de hunne, consolidatie in staatsbedrijven en -instellingen en bovenal: het winnen van de verkiezingen.

Want de volgende verkiezingen voor de Sejm en de Senaat, in het najaar van 2023, worden de grootste beslissende slag voor PiS, een gevecht op leven en dood. En honderd procent zullen ze alles doen om het te winnen.

Ze zullen zoveel politiek "vlees" op dit front gooien als je nog nooit hebt gezien. Zij zullen alles in het werk stellen om TVN tegen die tijd te vernietigen of te neutraliseren, en zij zullen ook andere onafhankelijke media, of liever de overblijfselen daarvan, aanpakken. Verwacht iets voor de verkiezingen.

In tegenstelling tot veel commentatoren heb ik niet de illusie dat deze verkiezingen vrij zullen zijn. Waarom zouden ze dat zijn, als de vorige werden gehouden in strijd met regels die ze in principe ongeldig maakten?

Vandaag weten we dat de uitslag op onwettige wijze is beïnvloed, niet alleen door de enorme propaganda die TVP op ongekende schaal heeft gevoerd, maar ook door de illegale afluisterpraktijken die met Pegasus zijn uitgevoerd - we weten nog steeds niet hoeveel mensen daadwerkelijk zijn afgeluisterd, welke gevoelige informatie of hacks over hen zijn verzameld en hoe deze zijn gebruikt. We weten niet of iemand werd geïntimideerd of gechanteerd.

PiS zal de kant van Trump opgaan

En hoe dan ook, wat er in 2019 is gebeurd, is volgens mij niets vergeleken met wat er in 2023 zal gebeuren, en nu waarschijnlijk al aan het gebeuren is - omdat het dan verkiezingen zullen zijn over alles.

Ja, na twee termijnen zullen de PiS-regeringen weifelen, in feite zijn ze al aan het weifelen, wat een symptoom is van normale slijtage van de macht, eens na precies zo'n tijd, in het midden van de tweede termijn, begon de steun voor de regerende PO af te nemen.

PiS-politici zijn zich bewust van de juridische gevolgen van de verloren verkiezingen, zij zijn erg bang voor mogelijke schikkingen en zullen alles doen om die te voorkomen. En zij zullen waarschijnlijk ook niet terugschrikken voor het gebruik van illegale methoden.
 
De Polen moeten ook niet de illusie koesteren dat zij, als PiS de verkiezingen verliest, de macht vreedzaam zullen overdragen - niets van dat alles. Ik denk dat als de Wet en Rechtvaardigheid partij door een wonder de volgende verkiezingen verliest, haar kiezers, vakkundig gemanipuleerd door haar politici, de straat op zullen gaan - en dat zullen geen vreedzame protesten met rozen zijn, maar gewelddadige rellen, met inbegrip van vernieling van straten en aanvallen op staatsinstellingen. De deelnemers aan de mooie oppositieprotesten zullen dan een lesje krijgen in hoe te protesteren!

Ik denk ook dat PiS de weg van Trump zal volgen - zij zullen gaan beweren dat de oppositie de verkiezingen heeft vervalst en de uitslag niet erkennen, en vanaf de eerste dag na het verlies intensief werken aan het heroveren van de macht.

Dit betekent dat als de oppositie niet meteen de volgende dag (letterlijk!) na de verkiezingsoverwinning echte verantwoordelijkheid neemt voor de wetteloosheid van het bewind van de Wet en Rechtvaardigheid partij en geen motie indient om de partij te verbieden, en de wetteloze instellingen die door de Wet en Rechtvaardigheid partij zijn opgericht en die geen enkele legitimiteit hebben, zoals het nep-Tribunaal van Przyłębska, niet van de aardbodem veegt, de hel zal losbreken in Polen, omdat elke persoon die door de winnaars van de vorige regering (zoals Mariusz Kamiński in het verleden) genadig in functie is gelaten, door de Wet en Rechtvaardigheid partij zal worden gebruikt om de macht te heroveren. En dit is waarschijnlijk wat er gaat gebeuren.

Bron:  natemat.pl przez Eliza Michalik    jezyk po Polsku