Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Ik verwijt mezelf niets': Merkel verdedigt nalatenschap over Rusland en Oekraïne

Gestart door Pieszyce, 7 januari 2023, 14:41

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ik verwijt mezelf niets': Merkel verdedigt nalatenschap over Rusland en Oekraïne
11. Jun 2022 at 00:53



'Ik verwijt mezelf niets': Merkel verdedigt nalatenschap over Rusland en Oekraïne

De voormalige Duitse bondskanselier beweert dat Oekraïne misschien eerder in oorlog was geraakt met Rusland als zij niet had ingegrepen met controversiële besluiten.

Door Hans von der Burchard
7 juni 2022   

BERLIJN - Angela Merkel verdedigde dinsdag haar diplomatieke nalatenschap als Duitse kanselier door beschuldigingen van de hand te wijzen dat haar beleid, terwijl ze
16 jaar lang de grootste economie van Europa leidde, indirect verantwoordelijk was voor de voortdurende aanval van Rusland op Oekraïne.

In haar eerste openbare interview sinds haar aftreden in december stelde Merkel dat de Russische president Vladimir Poetin zijn buurland veel eerder volledig zou zijn
binnengevallen als zij en andere bondgenoten geen controversiële beslissingen hadden genomen, zoals het blokkeren van Oekraïnes aanvraag voor lidmaatschap van
de militaire NAVO alliantie in 2008, of het onderhandelen over de Minsk vredesakkoorden in 2014 en 2015, die Oekraïne als nadelig voor zijn eigen veiligheid zag.

"Ik verwijt mezelf niets," zei Merkel tegen een publiek in het volledig uitverkochte Berliner Ensemble theater in de Duitse hoofdstad. "Ik heb geprobeerd te werken in
de richting van het voorkomen van onheil. En als de diplomatie niet slaagt, wil dat nog niet zeggen dat het daarom verkeerd was. Ik zie dus niet in waarom ik zou moeten
 zeggen: 'Dat was fout.' En daarom zal ik me niet verontschuldigen."

Merkel - die de invasie van Poetin veroordeelde als "een brute aanval in strijd met het internationaal recht waarvoor geen enkel excuus bestaat" - toonde echter ook enige
 voorzichtige zelfkritiek: Ze zei dat ze er tijdens haar ambtstermijn niet in was geslaagd "een veiligheidsarchitectuur te creëren die had kunnen voorkomen dat
deze [oorlog] zou plaatsvinden."

En op een later moment gaf Merkel ook toe dat Poetin het best reageert op harde diplomatie, wat vragen opriep over waarom zij een meer voorzichtige aanpak . . . . . . . . .

Bron:  Lees hier verder  . . . . . . . . politico.eu . . . . . .

Pieszyce

Re: 'Ik verwijt mezelf niets': Merkel verdedigt nalatenschap over Rusland en Oekraïne
11. Jun 2022 at 00:55



Schande Mevr. Merkel,

Ook u weet dat de vriendelijke omgang met Putin er aan heeft meegewerkt dat deze situatie is ontstaan.

U was de eindverantwoordelijke en nu zit er een weer Halvezachte aan het roer. >:( >:( >:( >:(