Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Miller laat geen steen droog over Kaczynski na zijn tirade over de Unie

Gestart door Pieszyce, 7 januari 2023, 15:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Miller laat geen steen droog over Kaczynski na zijn tirade over de Unie
10. Sep 2022 at 21:35



Miller laat geen steen droog over Kaczynski na zijn tirade over de Unie
"Ik voel me beschaamd"


Anna Dryjanska
9 september 2022

- Ik voel me beschaamd en verdrietig", zegt Leszek Miller als naTemat hem vraagt naar zijn mening over de anti-EU toespraak van Jaroslaw Kaczynski op het Economisch Forum in Karpacz.
 De premier van Polen van 2001 tot 2004 geeft commentaar op de stellingen van de voorzitter van de Wet en Rechtvaardigheid partij over de culturele vervreemding van de Europese Unie
 (inclusief Wenen), de tarievenoorlog en het radicalisme van de Amerikaanse president Joe Biden.

  • Jarosław Kaczyński voerde het woord in het panel "Realisme en waarden in de politiek"
  • Aan de zijde van de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid zaten zijn EP-leden Ryszard Legutko
    en Zdzislaw Krasnodębski, alsmede de aan de partij gelieerde columnist Bronislaw Wildstein
  • "We hadden de EU aan de ene kant en het GOS aan de andere," zei Kaczynski over Polen in
    de jaren '90, met het argument dat we bijna onder omstandigheden van een "douaneoorlog"
    opereerden[

We wilden Europees geld, geen Europese waarden - zo kan de anti-EU-toespraak van Jarosław Kaczyński op het Economisch Forum in Karpacz worden samengevat.

Jarosław Kaczyński vervreemd in Wenen

- De eerste keer dat ik ooit in het Westen was, was in Wenen, en daar zag ik verschillende dingen die ik hier niet zal beschrijven. Het was mij volkomen duidelijk dat ik mij in een andere culturele
 zone bevond, ook al was het 33 jaar geleden," zei de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid tijdens een bijeenkomst waarvan de voormalige voorzitter van de Sejm Marek Kuchciński helemaal
aan het begin de onafhankelijke videocameramannen eruit gooide (de partijcamera bleef achter).

Leszek Miller, die vele malen in Wenen is geweest, ook als premier van Polen, herinnert zich zijn bezoeken aan de Oostenrijkse hoofdstad op een heel andere manier. - Ik heb nog nooit zoiets
meegemaakt als waar Jarosław Kaczyński het over heeft. Ik heb in Wenen of waar dan ook niets ergers gezien," vertelt de Europarlementariër van de Europese Coalitie aan naTemat.

De voorzitter van PiS weigerde te zeggen wat hem die indruk gaf, maar oud-premier Miller gokt waar het om zou kunnen gaan.

- Vóór onze toetreding tot de Europese Unie waren de kerkelijke hiërarchen en rechtse politici vooral bezorgd over lege kerken in het Westen. Om preciezer te zijn: niet langer leeg, maar
omgebouwd tot bibliotheken of concertzalen. Misschien is dat wat Kaczynski zag en is dat wat hem zo schokte? - vraagt Leszek Miller zich hardop af.

Lid van het Europees Parlement steekt zijn afschuw over de uitsluiting van camera's uit een panel op het Economisch Forum niet onder stoelen of banken. - Zou het kunnen dat politici van PiS vinden
dat ze slecht presteren op televisie? Wat de redenen ook zijn, de organisatoren hebben schuld aan deze situatie. Als dit een partijbijeenkomst moest zijn, hadden de heren ergens anders moeten
afspreken," oordeelt Leszek Miller.

"Radicale" Joe Biden

Jarosław Kaczyński betoogde op het Economisch Forum ook dat de regering, in naam van het realisme, haar alliantie met de Verenigde Staten van Amerika moet voortzetten, ondanks het feit dat
PiS ideologisch niet met hun leider meegaat.

- We gaan ons immers niet wenden tot de Verenigde Staten van Amerika en tot president Joe Biden, die er - zoals we allemaal weten - nogal radicale opvattingen op nahoudt. We kunnen niet zeggen:
'Mijnheer de Voorzitter, controleer uw culturele opvattingen en dan zullen we samenwerken,'" - verklaarde de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid. Leszek Miller betoogt dat de woorden over
Biden's radicalisme geen speciale aandacht verdienen.

- Voor Kaczyński is elke politicus in het bredere Westen die democratische waarden aanhangt, zoals de driedeling van de macht, gelijkheid van mannen en vrouwen, burgerrechten, cultureel vreemd.
 Hij kan hier net zo goed de naam van een willekeurige liberale leider invoegen", oordeelt het EP-lid.

Miller is van mening dat de verklaring van Kaczynski de Amerikaanse autoriteiten niet zal interesseren. - Polen is momenteel een belangrijke speler in de betrekkingen met de VS vanwege de oorlog
in Oekraïne. Wat Kaczyński zegt is van weinig belang in het Witte Huis," zegt de voormalige premier.

Bijna zoals een "tariefoorlog" met Polen

Gevraagd naar het volgende thema van Kaczyński's toespraak, is Miller verbaasd. - Een douaneoorlog? Welke douaneoorlog? - vraagt hij vol ongeloof.

Zo citeren wij de woorden waarmee de voorzitter van de Wet en Rechtvaardigheid Partij de noodzaak van de toetreding van Polen tot de Unie rechtvaardigde, ondanks ideologische bedenkingen:
 "Het Polen van de jaren '90 was een imposante staat in de volle zin van het woord. Niets werkte (...). Wij geloofden dat toetreding tot de EU ons middelen en een Europese markt zou verschaffen,
omdat wij bijna onder omstandigheden van een tarievenoorlog opereerden (...). We hadden de EU aan de ene kant en het GOS aan de andere kant'.

- Ik ben het er niet mee eens dat niets werkte. Dat waren moeilijke jaren, maar de reden was een diepgaande transformatie van systemische aard. Een dergelijke transformatie is een precedent,
niet alleen in de geschiedenis van Polen, maar ook in die van de wereld," counterde Leszek Miller.

En hoe was het met die douanerechten? - Ik kan me geen douaneoorlog herinneren - verklaart de voormalige premier.

- Het spreekt vanzelf dat wanneer een land geen overeenkomst met een ander land sluit, de handel onderworpen is aan douanerechten op normale, niet preferentiële, voorwaarden. Een van de
redenen waarom wij tot de Europese Unie zijn toegetreden, was dat deze beperkingen zouden verdwijnen," legt Leszek Miller uit.

De ondervraagde naTemat voegt daaraan toe dat je niet als lid van de Gemeenschap behandeld kunt worden als je dat niet bent.

Miller over Kaczyński: Ik voel schaamte en verdriet

De afgevaardigde gelooft dat het doel van PiS polexit is.

- Ik ben ervan overtuigd dat PiS Polen uit de Europese Unie wil halen. Op dit moment is het alleen de grote publieke steun voor ons lidmaatschap die het tegenhoudt. De reactie van de bevolking
op een eventueel besluit van PiS over polexit zou zeer gewelddadig zijn, aldus de oud-premier.

Leszek Miller denkt dat het plan van de Wet en Rechtvaardigheid partij voor post-Brexit daardoor is bevroren.

- Ik denk dat ze heel goed in de gaten houden wat er in het VK gebeurt na de brexit, ze zijn bezig met een winst- en verliesrekening. En ze hebben zich er al bij neergelegd dat ze geen geld zullen
krijgen van de KPO. Ze zullen proberen het publiek voor te liegen dat we ze niet nodig hebben en het gegrinnik over herstelbetalingen ophitsen om de aandacht af te leiden," oordeelt het Europese
 parlementslid.

Tot slot spaart Leszek Miller geen harde woorden voor de groepering van Jarosław Kaczyński.

- PiS voert een anti-Pools beleid. Het wil zich losmaken van de democratische waarden die ten grondslag liggen aan de Europese Unie en vervolgens, reeds zonder deze beperkingen, een electorale
autocratie en vervolgens een dictatuur opbouwen", aldus Miller.

De eerste minister van Polen van 2001 tot 2004 waarschuwt dat Wet en Rechtvaardigheid de uitslag van de verkiezingen niet zal erkennen als hij deze verliest. Naar zijn mening zal de nederlaag van
 de Wet en Rechtvaardigheid partij het meest zeker zijn indien de oppositie op één lijst staat.

- PiS zal alle instrumenten gebruiken om de macht niet op te geven, en heeft ze allemaal: van het Hooggerechtshof tot de politie. Kaczynski zal, net als Trump in de VS, verkondigen dat de verkiezingen
 vervalst zijn," voorspelt Leszek Miller.

De politicus vreest dat dit tot een gevaarlijke situatie zal leiden.

- Het zal geen beschaafde overdracht van macht zijn. Het zou veel gevaarlijker kunnen zijn dan tijdens de aanval op het Capitool, omdat het register van wandaden die PiS Polen heeft aangedaan
veel langer is. PiS-politici zijn bang, en terecht, dat hun kantoren in verhoorkamers en vervolgens cellen zullen veranderen, concludeert Leszek Miller.

Bron"  natemat.pl przez Anna Dryjanska