Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

"Dit is ook onze oorlog". De toespraak van Donald Tusk in Potsdam

Gestart door Pieszyce, 7 januari 2023, 18:46

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Dit is ook onze oorlog". De toespraak van Donald Tusk in Potsdam
17. Sep 2022 at 00:36



"Dit is ook onze oorlog". De toespraak van Donald Tusk in Potsdam

15 september 2022   

Inhoud van de toespraak van de voorzitter van het Burgerplatform Donald Tusk in Potsdam ter gelegenheid van de uitreiking van de M100 Media Award aan het Oekraïense volk.

Beste Vladimir,

Beste kanselier,

Meneer de burgemeester,

Mevrouw de ambassadeur,

Waade gasten

het was met grote voldoening dat ik het aanbod van Vladimir Klitschko aannam om een laudatio uit te spreken ter ere van het heldhaftige Oekraïense volk dat door de gastheren
van de ceremonie van vandaag wordt geëerd.

Als Pool, als vriend en bondgenoot van Oekraïne sinds de eerste dagen van zijn onafhankelijkheid, als verklaard Europeaan en als man van het Westen, van het Westen in termen van
politieke waarden, is het vandaag mijn plicht en mijn recht om luid en duidelijk te spreken over de heroïsche strijd van Oekraïne, over de misdaden van Rusland die elke dag van deze
oorlog zijn begaan, over de houding van Europa en over het belang van deze oorlog voor de toekomst van ons allen, van Kyiv tot Lissabon. Voor onze vrijheid en onze veiligheid.

Het is hoog tijd om dit te begrijpen - dit is ook onze oorlog, waarin de fundamenten van onze beschaving op het spel staan. Een overwinning voor Oekraïne betekent niet alleen dat het
 zijn onafhankelijkheid en territoriale integriteit behoudt. Deze overwinning wordt ook steeds meer een voorwaarde voor het voortbestaan van de Europese gemeenschap en de politieke
beschaving van het Westen. Een eventuele Russische overwinning zou genocide binnen Oekraïne betekenen en de dreiging van onderwerping van Europa en het verdwijnen van zijn
geopolitieke betekenis. De triomf van Poetin zou ook een versterking betekenen van autoritaire en zelfs fascistische tendensen in de wereld en vooral op ons continent.

Zoals Timothy Snyder heeft opgemerkt, zal deze oorlog de regels van de politiek en de geopolitiek bepalen voor misschien wel de hele 21e eeuw en het lot van de democratie zelf bepalen.
Wij brengen vandaag hulde aan het heroïsche Oekraïne, niet alleen geroerd door zijn lijden en moed, maar ook bewust van de inzet van deze oorlog voor ons allen. Er staat zo veel op
het spel dat we met echte oprechtheid moeten praten over onze rol in deze historische confrontatie. Oekraïne heeft, zoals de afgelopen dagen is gebleken, een kans om deze oorlog te
winnen, maar daarvoor is veel meer steun van Europa nodig, en met name van de grootste en rijkste landen zoals Duitsland.

En dit gaat niet over symbolische steun, prijzen en onderscheidingen, maar over wapens, over munitie, over vliegtuigen en tanks. Er is geen, ik benadruk, geen enkele reden waarom
Duitsland, Frankrijk of Italië minder betrokken zouden zijn bij de hulp aan Oekraïne dan de Verenigde Staten, Polen of de Baltische Staten. Poetin heeft Oekraïne aangevallen, maar dit is
 uiteindelijk een aanval op de hele democratische internationale gemeenschap. Alleen politiek blinden kunnen vandaag de dag nog ontkennen dat Rusland, met verschillende middelen,
al lange tijd in oorlog is met de NAVO en de Europese Unie. De verzwakking van het Noord-Atlantisch pact, inmenging in verkiezingen en sociale conflicten in EU-staten en de VS,
betrokkenheid bij Brexit - het zijn slechts voorbeelden van grootschalige politieke Russische sabotage. Het verbrijzelen van de eenheid van de Europese Unie is een van de duidelijke
prioriteiten van het Kremlin. Politiek gezien hebben wij dus geen andere keuze dan ons ondubbelzinnig aan de zijde van Oekraïne te scharen.

Op moreel vlak is de kwestie nog duidelijker. Het is lang geleden dat er een conflict is geweest dat zo zwart-wit is, waarin de grens tussen kwaad en goed zo duidelijk zichtbaar is. Het is
duidelijk wie de beul is en wie het slachtoffer. En pogingen om deze kwestie te relativeren vind ik gewoonweg walgelijk. Europese politici, die ook hier in Berlijn zoeken naar een soort
symmetrie, een soort historische en economische rechtvaardiging voor passiviteit of neutraliteit, zouden zich moeten realiseren dat als de hulp van hun landen, met name de levering
van wapens, sneller en groter was geweest, er minder kinderen in Oekraïne zouden zijn gestorven, minder vrouwen zouden zijn verkracht en vermoord, minder steden, ziekenhuizen
en kleuterscholen zouden zijn gebombardeerd.

Als ik vandaag hoor dat Europa en Duitsland al jaren geleden naar Polen hadden moeten luisteren over het agressieve beleid van het Kremlin, krijg ik een droevig bittere voldoening.
Ja, we hadden gelijk toen we u in 2008, en ik was toen premier van de Poolse regering, aanspoorden Oekraïne toe te laten tot de NAVO. We hadden gelijk toen we waarschuwden voor
de fatale geopolitieke gevolgen van Nord Stream 2, of toen ik in 2014 probeerde de Duitsers, de Fransen en de Italianen te overtuigen voor een energie-unie en voor de
onafhankelijkheid van Europa van de Russische gasdictaten.

We kunnen de tijd niet terugdraaien, dus laten we doen wat we kunnen en wat er nu moet gebeuren. Dus:

  • een onmiddellijke verhoging van de levering van wapens, waaronder zware wapens voor Oekraïne.
  • Politieke garanties voor een volledig lidmaatschap van Oekraïne van de Europese Unie, zo
    snel mogelijk na de oorlog.
  • een terugkeer naar het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne en echte veiligheidsgaranties voor Kyiv.
  • de handhaving van de volledige eenheid van de Europese Unie en de NAVO in een hard
    sanctiebeleid tegen Rusland.

In Berlijn gingen nog niet zo lang geleden stemmen op die zeiden dat Duitsland niet openlijk aan de kant van Oekraïne kon staan vanwege de herinnering aan de Russische slachtoffers
uit de Tweede Wereldoorlog. En toch begon de oorlog met de inval van Duitsland en het Rusland van Stalin in Polen, en de grootste slachtoffers in deze oorlog waren natuurlijk de Joden
 en het Poolse, Oekraïense en Belarussische volk. Als het gevoel van schuld en verantwoordelijkheid voor de Tweede Oorlog de Duitsers vandaag tot iets zou verplichten, dan is het vooral
 om zich ondubbelzinnig en volledig aan de zijde van Oekraïne te scharen in de strijd tegen de agressor. En om een serieuze en eerlijke aanpak van herstelbetalingen aan de volkeren
die de grootste prijs betaalden voor de dwaasheid van het nazisme.

Ik zeg deze woorden als politicus die al jaren betrokken is bij het proces van Pools-Duitse verzoening en de opbouw van een gemeenschappelijk Europa, niet als vijand. Alle argumenten -
morele, politieke, historische en beschavingsargumenten - zeggen ons vandaag de kant van Oekraïne en zijn heldhaftige verdedigers te kiezen. Ik ben trots op mijn landgenoten omdat
zij de hele wereld het voorbeeld geven van hoe men zich bij deze historische uitdaging moet gedragen.

Alle mensen van goede wil zeggen vandaag: glorie aan Oekraïne!

Bron:  newsweek.pl      język po Polsku