Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Elke maand wisselde ze brieven uit met Jan Pawel II

Gestart door Pieszyce, 9 maart 2023, 15:52

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Elke maand wisselde ze brieven uit met Jan Pawel II
Een daarvan nam ze mee naar de verloskamer. Wie is Anna Karoń-Ostrowska?


Kamilaa
7 maart 2023

"Ik geloof dat het niet zozeer nodig is om Johannes Paulus II te verdedigen tegen kritiek, maar om te streven naar het onthullen van de volledige waarheid over zijn kennis en daden met betrekking tot pedofilie in de Kerk tijdens zijn pontificaat," schreef Anna Karoń-Ostrowska. Zij dankt haar religieuze bekering en de kennis van de liefde van haar leven aan de Poolse paus. Ze gelooft dat hij haar ook heeft geholpen bij het bidden voor haar langverwachte kind. Hun vriendschap, die 16 jaar duurde, wordt het best samengevat in regelmatig uitgewisselde brieven. Vandaag is zij niet bang om de waarheid onder ogen te zien en benadrukt zij dat Johannes Paulus II niet verguisd wordt door degenen die vragen stellen, maar door degenen die "koppig blijven zwijgen".

  • Anna Karoń-Ostrowska was een tiener toen ze de spirituele aanwezigheid van Johannes Paulus II voelde. Na 10 jaar
    besloot ze hem te schrijven over haar gevoelens. Na het lezen ervan "begreep de paus dat hij mij in het leven moest begeleiden".
  • Johannes Paulus II was haar vriend, geestelijke gids en iemand als een vader. Niet lang voor Anna's geplande trouwdatum verraste
    de paus haar en haar toekomstige echtgenoot door plotseling ringen aan hun vingers te schuiven. Op hun ringen staan twee datums:
    23 oktober, de officiële trouwdag, en 14 oktober, de dag van het huwelijk in het Johannes Paulus II-gebouw.
  • Anna Karoń-Ostrowska noemde het resultaat van het journalistieke onderzoek van Marcin Gutowski "schokkend",
    "verschrikkelijk pijnlijk" en "op een bepaalde manier verontrustend".

Er is niet veel gedetailleerde informatie over de vriendin van de Poolse paus op het web te vinden. Op de website van het kwartaalblad "Więź" wordt zij onder het tabblad "auteurs" kort voorgesteld:
 
Doctor in de wijsbegeerte, academisch docent, sinds 1993 in de redactie van "Więź". Mede-oprichter van het Józef Tischner Institute of Thought. Initiatiefnemer en lid van het Wetenschappelijk Comité van de kritische uitgave van literaire en theaterteksten van Karol Wojtyła-Johannes Paulus II. Auteur van het boek "Het drama van de ontmoeting van de mens met God en met de ander in de gedachte van Karol Wojtyła-Johannes Paulus II". Co-auteur van onder andere: "Kinderen van de Raad stellen vragen", "Ontmoeting" (interview met pater Józef Tischner), "Moge iedereen zwijgen over God!" (interview met priester Józef Tischner) en "Zagazenie. Gesprekken met Stefan Swieżawski". Woont in Warschau.

De relatie met Karol Wojtyla bepaalde niet alleen haar professionele interesses, maar ook haar hele privéleven. Ze was pas 15 toen hij tot paus werd gekozen.

    Ik hoorde dat er een kardinaal Woydyłło of Wojtyłło in Krakow was, waarschijnlijk een of andere aristocraat.

- vertelde ze lachend, geciteerd door "Gazeta Krakowska".

Alles veranderde toen de paus op 3 juni 1979 jongeren ontmoette voor de Sint-Annakerk in Warschau. "Het was voor mij een ervaring van religieuze bekering. Het is vanaf die tijd dat ik mijn bewuste aanwezigheid in de Kerk en mijn werk voor haar dateer". - gaf ze toe in de pagina's van "Więź".

In een interview met de "Gazeta Krakowska" herinnerde ze zich dat ze de hele daaropvolgende week "rondliep alsof ze bewusteloos was. - Ik voelde me... de eenvoudigste manier om het te beschrijven was als een aanraking van God," zei ze. Vanaf dat moment voelde ze iets dat niet helemaal logisch te verklaren was: de geestelijke aanwezigheid van de paus. Tien jaar lang verzamelde ze de moed om dit aan hem te bekennen. In 1989 stuurde ze een brief, waarvan de inhoud al die tijd in haar hoofd was ontkiemd. Ze wachtte meer dan een maand op antwoord.

    De Heilige Vader schreef dat hij mijn brief vele malen had gelezen, dat we een spirituele band deelden, afkomstig van God. En dat hij voelde, begreep, dat hij mij moest vergezellen in het leven.

- herinnerde ze zich in de "Gazeta Krakowska".

De paus hield zijn woord. Vanaf dat moment was hij haar vriend, haar geestelijke gids, iemand als een vader, zoals ze ontdekte toen ze haar toekomstige echtgenoot aan hem voorstelde. Ze ontmoette Adalbert tijdens een pelgrimstocht naar Albanië. Ze trouwden nadat ze elkaar zes maanden kenden en eerder de paus hadden bezocht.

    Tijdens het ontbijt vroeg de paus hem van alles: waar hij vandaan kwam, wat hij deed, hoe hij zich zijn toekomst voorstelde, wie zijn ouders waren... Ik stierf bijna van schaamte. (...) De paus ondervroeg hem hoe vaders omgaan met de vrijers van hun dochters

- vertelde ze.

Op hun trouwringen staan twee datums: 23 oktober, de officiële huwelijksdag, en 14 oktober, toen Johannes Paulus II hen verraste door de ringen plotseling aan hun vingers te schuiven. Later, toen het pasgetrouwde stel tevergeefs probeerde een kind te krijgen, vroeg Anna opnieuw om de biddende steun van de paus. Hij stelde haar gerust en bad met haar voor de gave van het moederschap. Ongeveer zes maanden later kreeg ze die. Toen ze haar angsten over de bevalling deelde met Johannes Paulus II, luidde de brief:

    Wees niet bang. Alle generaties van je grootouders, van je ouders, zullen op dit moment bij je zijn en voor je bidden.

Op weg naar de verloskamer stopte ze de brief in de zak van haar badjas.

Vriendschap geschreven in brieven

De paus aanbad haar zoon. Adaś was vaak zijn gast in het Vaticaan. Johannes Paulus II vroeg altijd naar hem in zijn brieven.

Vaticaanstad, 5 juni 2002

Mijn lieve Anna, Wojtek, Adaś!

Jullie brief van 27 mei is vandaag aangekomen, geschreven aan de vooravond van Ania's vertrek met Adaś voor een vakantie in Polen (...) Ania is van plan haar tijd in Krynica Morska op een drukke manier door te brengen, hoewel het toch een vakantie zou moeten zijn. Ze zal waarschijnlijk profiteren van de aanwezigheid van haar ouders, die voor Adaś zullen zorgen.

Ik wens je goed weer, ook voor het tweede deel van je vakantie, want je zult samen met Wojtek in Krynica Górska vakantie vieren (...)

Ik vertrouw u toe aan de zorg van de Heilige Moeder en geef u mijn hartelijke groeten en zegeningen.

Jan Paweł II


- schreef de paus in een brief die Anna Karoń-Ostrowska aan de "Gazeta Krakowska" ter beschikking stelde.

De laatste, die zij ontving van haar vriend in het Vaticaan, had de volgende inhoud:

Vaticaanstad, 15 maart 2005

Mijn geliefden, Anna, Wojtek, Adasio
+
(...) Ik ben weer thuis uit het ziekenhuis. Ik neem deel aan een retraite in het Vaticaan. Ik wil hier nu al blijven.

Ik zegen jullie.

Johannes Paulus II


In 2020. Anna Kuroń-Ostrowska schreef in Więź dat "de goede naam van de paus niet wordt bezoedeld door degenen die moeilijke vragen stellen, maar door degenen in zijn naaste omgeving, de zogenaamde "Suite", die koppig blijven zwijgen of ontwijkende antwoorden geven, nog steeds vertrouwend op hun straffeloosheid". Zij is nooit bang geweest voor moeilijke vragen, omdat zij gelooft dat de enige oplossing voor de aantijgingen tegen de paus is "de volledige waarheid te kennen over zijn kennis en daden met betrekking tot pedofilie in de Kerk tijdens zijn pontificaat".

    Het onderwerp van de verantwoordelijkheid van de paus en zijn medewerkers is enorm en vereist een diepgaande analyse. Dit proces zal lang duren en vereist het overwinnen van vele barrières, zowel administratieve als mentale. Bepaalde taboes zullen moeten worden overschreden]

- schreef zij met volle verantwoordelijkheid.

Anna Karoń-Ostrowska over het document "Franciszkańska 3".

In zijn reportage "Franciszkańska 3" toonde Marcin Gutowski aan dat Johannes Paulus II als metropoliet van Kraków niet alleen op de hoogte was van gevallen van pedofilie onder priesters, maar ook de hand had in het toedekken van deze daden.

Anna Karoń-Ostrowska noemde het resultaat van het journalistieke onderzoek "schokkend", "verschrikkelijk pijnlijk" en "in zekere zin woedend". De onthulde feiten over de manier waarop Karol Wojtyla zijn ambt uitoefende, zelfs voordat hij tot paus werd gekozen, zullen zijn imago in de ogen van de gelovigen voor eens en altijd veranderen.

Bron: gazetakrakowska.pl; tvn24.pl; wiez.pl, onet.pl przez Kamilaa      język po Polsku