Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept de Amerikaanse ambassadeur op het matje

Gestart door Pieszyce, 9 maart 2023, 21:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept de Amerikaanse ambassadeur op het matje
Na de TVN24 reportage over Johannes Paulus II


oprac. Magdalena Bojanowska
9 maart 2023   

"In verband met de acties van een TV-zender, die een investeerder is op de Poolse markt, heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken de ambassadeur van de Verenigde Staten uitgenodigd," - verklaarde het ministerie van Buitenlandse Zaken in een communiqué.

"Het ministerie van Buitenlandse Zaken erkent dat de potentiële effecten van deze acties identiek zijn aan de doelstellingen van hybride oorlogvoering gericht op het creëren van verdeeldheid en spanningen in de Poolse samenleving," - leest het communiqué.

"Dienovereenkomstig heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken de ambassadeur van de VS verzocht informatie te verstrekken over de situatie en de gevolgen daarvan in termen van verzwakking van het vermogen van de Republiek Polen om een potentiële tegenstander af te schrikken en haar weerbaarheid tegen bedreigingen", aldus het ministerie. - benadrukte het ministerie.

'Witwassen': Wojtyla wist van pedofilie in de kerk en stopte het in de doofpot

Ter herinnering, Marcin Gutowski heeft in zijn nieuwe reportage "Bielmo" [witwassen] bewijs gepresenteerd waaruit blijkt dat in de jaren 1964-78 de metropoliet van Kraków, kardinaal Karol Wojtyla, pedofilie door priesters onder zijn gezag in de doofpot heeft gestopt.

De journalist van "Czarno na Białym" kwam in maart 2021 op het spoor van de verdenking ten aanzien van Wojtyla, toen hij een opname ontving van een van de slachtoffers van aartsbisschop Theodore McCarrick. Het was een transcriptie van zijn gesprek met de toen 94-jarige Rembert Weakland, die tien jaar lang opperste overste van de benedictijnenorde was geweest. - Toen ik aan het hoofd van de orde stond, ging ik vaak naar Polen. Ik bezocht daar kardinaal Wojtyla. Ik herinner me dat er een zaak was van een aartsbisschop die pedofiel was. Wojtyla gaf toe dat hij ervan wist - horen we op de opname.

 Wojtyla zou met Weakland spreken over de ervaring van de hiërarch en zijn eigen dilemma's over de zaak. - Hij zei dat hij niet wist wat hij moest doen. Ik zag hoe verscheurd hij was onder het gewicht ervan," herinnert de 94-jarige zich.

In het verslag komt ook pater Bolesław Sadusia aan het woord, die aan Wojtyła's zijde in de curie van Kraków werkte. Daar was hij verantwoordelijk voor de catechisatie van kinderen en jongeren, en daarna was hij pastoor in de Sint-Florianusparochie. Hij werkte ook samen met de SB.

Volgens getuigen had hij jarenlang jongens gemolesteerd, en toen schandalen rond hem aan het licht kwamen, stuurde de toekomstige paus hem met spoed naar Oostenrijk.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl oprac. Magdalena Bojanowska    język po Polsku