Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

"Czarno na białym": Kardinaal Wojtyla bedekte en verdoezelde pedofiele priesters. "Hij was verscheurd"

Gestart door Pieszyce, 11 maart 2023, 19:56

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


"Czarno na białym": Kardinaal Wojtyla bedekte en verdoezelde pedofiele priesters. "Hij was verscheurd"

oprac: Joanna Zajchowska
6 maart 2023
 
In zijn nieuwe rapport 'Bielmo' [witwassen] presenteert Marcin Gutowski bewijzen waaruit blijkt dat de Krakowse metropoliet Karol Wojtyla tussen 1964-78 de pedofilie van aan hem ondergeschikte priesters in de doofpot stopte. - Hij zei dat hij niet wist wat hij eraan moest doen. Ik zag hoezeer hij eronder gebukt ging," herinnert de 94-jarige priester Rembert Weakland zich. 

In het materiaal "Franciszkańska 3" in "Czarno na białym" onthult Marcin Gutowski verdere feiten over het leven van Karol Wojtyla uit de tijd dat hij nog geen paus was. De verslaggever bereikte de slachtoffers van de priesters die in de jaren zestig ondergeschikt waren aan kardinaal Wojtyla.

De verslaggever sprak met mensen die Wojtyla persoonlijk hadden geïnformeerd over misdaden begaan door de geestelijkheid, en met kerkelijke documenten die het doen en laten van de kardinaal bevestigen.

- Wat u aan het licht hebt gebracht is baanbrekend omdat het aantoont wat veel mensen jarenlang hebben aangenomen, namelijk dat Johannes Paulus II wist dat dit probleem bestond zelfs voordat hij paus werd. Hij moet het geweten hebben, maar er was geen bewijs. En dit is bewijs," oordeelt Thomas Doyle, een canoniek jurist en auteur van het eerste Amerikaanse rapport over seksueel misbruik in de Kerk.

"Wojtyla wist niet wat hij moest doen. Hij was verscheurd"

In maart 2021 ontving Marcin Gutowski een opname van een van de slachtoffers van kardinaal Theodore McCarrick. Het is een transcriptie van zijn gesprek met de toen 94-jarige Rembert Weakland, die 10 jaar lang opperste overste van de benedictijnenorde was geweest. - Toen ik aan het hoofd van de orde stond, ging ik vaak naar Polen. Ik bezocht daar kardinaal Wojtyla. Ik herinner me dat er een zaak was van een aartsbisschop die pedofiel was. Wojtyla gaf toe dat hij ervan wist - horen we op de opname.

Wojtyla zou met Weakland spreken over de ervaring van de hiërarch en zijn eigen dilemma's over de zaak. - Hij zei dat hij niet wist wat hij moest doen. Ik zag hoe verscheurd hij was onder het gewicht ervan," herinnert de 94-jarige zich.

In het verslag komt ook pater Bolesław Saduś aan het woord, die aan Wojtyła's zijde in de curie van Kraków werkte. Daar was hij verantwoordelijk voor de catechisatie van kinderen en jongeren, en daarna was hij pastoor in de Sint-Florianusparochie. Hij werkte ook samen met de SB.

Volgens getuigen had hij jarenlang jongens gemolesteerd, en toen schandalen rond hem aan het licht kwamen, stuurde de toekomstige paus hem met spoed naar Oostenrijk. Toen Wojtyla Sadus aanbeval bij de Oostenrijkse kardinaal, stamelde deze niet over het seksueel misbruik van de Poolse priester. Later had hij vele ontmoetingen met pater Sadus. Naar de mening van de verslaggever is het naar het buitenland sturen van een pedofiele priester een duidelijk voorbeeld van Karol Wojtyła's doofpotten van pedofilie.

Wojtyla liet een priester overplaatsen naar een ander bisdom. Daar molesteerde hij jarenlang minderjarigen

Uit de bevindingen van de verslaggever leren we ook dat de curie van Kraków op de hoogte was van het seksuele misbruik van pater Eugeniusz Surgent. Ze zouden hebben plaatsgevonden sinds tenminste 1969. Surgent zou minderjarigen hebben gemolesteerd in elke parochie waartoe hij behoorde, waaronder Żywiec, Wieliczka, Kraków Salwator, Lachowice, Lipnica Wielka en Kiczory. In het laatste dorp werd hij gepakt en door de rechtbank veroordeeld tot enkele jaren gevangenisstraf. Na zijn vrijlating verbande Wojtyla hem uit het aartsbisdom Kraków, maar hij vond een nieuwe baan in het bisdom Koszalin-Kolobrzeg. Daar gaf hij godsdienstles en molesteerde hij minderjarigen tot halverwege de jaren tachtig.

In de reportage staat ook het verhaal van pater Jozef Loranc, die in Mutne herhaaldelijk meisjes zou hebben gemolesteerd. Tijdens godsdienstlessen zou hij zijn hand in hun broek stoppen of zijn thingy in hun mond. Wojtyła ontbood de priester en stuurde hem naar het cisterciënzer klooster in Mogiła voor een retraite. In 1970 werd Loranc gearresteerd voor zijn misdaden en naar de gevangenis gestuurd, waaruit hij na een jaar werd vrijgelaten. Wojtyła herplaatst hem vervolgens als priester in de Najświętszej Rodziny parochie in Zakopane.

Gutowski: "Ik hoop dat deze reportage een einde maakt aan het feest van de vervaging van de werkelijkheid".

De verslaggever greep ook naar kerkelijke documenten in het buitenland. - Deze omvatten brieven van kardinaal Karol Wojtyla, persoonlijk door hem ondertekend, die getuigen en geen twijfel laten bestaan over hoe Karol Wojtyla handelde als metropoliet van Kraków tegenover misstanden in de kerk, en wat hij deed met pedofiele priesters, zei Marcin Gutowski op TVN24.

Ik hoop dat dit verslag een einde maakt aan de discussie en het feest van de vervaging van de werkelijkheid, van het doen alsof Johannes Paulus II het misschien niet wist. Na deze publicatie zullen we er niet langer aan twijfelen dat hij het wel degelijk wist, en lang voordat hij paus werd. Nu ligt de bal, om het lelijk te zeggen, bij de Kerk

- voegde hij eraan toe.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez Joanna Zajchowska       język po Polsku