Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen's toekomst onder PiS-regering

Gestart door Pieszyce, 12 april 2023, 00:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen's toekomst onder PiS-regering
Miller: Van autoritarisme tot regelrechte dictatuur

Mieszko Rozpędowski
8 april  2023 

- Dit zullen geen gewone verkiezingen zijn. Als ze PiS nog een ambtstermijn geven, zal Polen van het huidige autoritarisme overgaan naar een regelrechte dictatuur," zei Leszek Miller, lid van het Europees Parlement en voormalig premier, in een interview met WP. - Als PiS de verkiezingen verliest, zal Polen terugkeren naar het pad van de rechtsstaat, goede betrekkingen met de Europese Unie en respect in de Europese familie. Vandaag is onze positie in een betreurenswaardige staat," voegde hij eraan toe.

De gast van de journalist van Wirtualna Polska, Patricius Wyżga, werd tijdens een interview in het Europees Parlement gevraagd naar zijn politieke activiteiten in de campagne voor de herfstverkiezingen. Zoals hij benadrukte, had hij Donald Tusk al over één ding geïnformeerd. "Ik heb hem gezegd dat ik niet van plan was me kandidaat te stellen voor een mandaat.

De politicus voegde eraan toe dat hij zich bewust is van de onmogelijkheid om één enkele lijst voor de Sejm te maken, en voorstander is van het creëren van de zogenaamde één lijst met kiezers. Het gaat erom te stemmen op de partij die de meeste kans maakt om PiS te winnen.

- In dit geval is dat het Burgerplatform. Als een dergelijke overeenkomst zou kunnen worden gesloten, zou ik daar graag aan deelnemen. Iedereen wacht echter nog steeds op het maken van een enkele lijst. Het zou een reële mogelijkheid zijn om te winnen met PiS. Anders zie ik geen enkele kans om te winnen", zei Miller.

Leszek Miller over de toekomst van Oekraïne in de EU en de NAVO

Het EP-lid en de voormalige premier verwees ook naar de toekomst van Oekraïne - zijn aanwezigheid in de structuren van de NAVO en de Europese Unie. Op de vraag of hij zich Oekraïne als EU-lidstaat voorstelde, antwoordde de politicus kort: - Dat kan ik me voorstellen, maar het is een heel verre toekomst.

De gast van Patricius Wyżga vestigde de aandacht op de noodzaak om de oorlog te beëindigen. Alleen dan kan Oekraïne volgens hem het hele proces doorlopen om zijn wetgeving aan te passen aan de Europese normen. Miller is van mening dat het grote probleem van onze oosterbuur corruptie is, die "in Polen nog nooit zo groot is geweest als in Oekraïne". - De Oekraïners moeten een gigantische klus klaren. Pas uw wetgeving en wetten aan de EU-vereisten aan. Het heeft ons 10 jaar gekost', zei de politicus.

Hij voegde eraan toe dat het sneller zou kunnen met de NAVO. Leszek Miller twijfelt er niet aan dat toetreden tot de Noord-Atlantische Alliantie gemakkelijker is. Volgens hem wordt toelating tot de NAVO vooral bepaald door "politieke aspecten en de politieke wil van de leden van het bondgenootschap".

"Als Polen niet in de NAVO zat"

Het EP-lid en de voormalige premier verwees ook naar de aanwezigheid van Polen in de NAVO. - Wat zou er zijn gebeurd als Polen zich niet had aangesloten bij de Alliantie? vroeg Patricius Wyżga. - Dan zouden we het lot van Oekraïne kunnen delen als een land dat praktisch weerloos is en blootstaat aan verschillende grieven, vooral van onze buren. In dit geval Rusland, - antwoordde Miller.

De gesprekspartner van de WP benadrukte dat als Polen niet tot de NAVO was toegetreden, het net als andere landen zou zijn die niet klein zijn qua bevolking en economisch potentieel, maar die worden blootgesteld aan "openlijke agressie - net als Oekraïne".

De belangrijke rol van het Europees Parlement

Volgens Leszek Miller speelt het Europees Parlement een belangrijke rol in een situatie waarin er oorlog is aan de grenzen van Oekraïne. De politicus gaf toe dat het EP natuurlijk geen leger of bedrijven heeft die wapens produceren. Volgens Miller heeft hij echter "geld en wetgevende macht".

Zoals de voormalige premier eraan toevoegde, kan het Europees Parlement dus anderen beïnvloeden door middel van "resoluties, resoluties en politieke standpunten", wat belangrijk is in de context van Ruslands imperialistische aspiraties
.
 Patrycjusz Wyżga, journalist bij Wirtualna Polska

Bron:    wiadomosci.wp.pl przez Patrycjusz Wyżga[/url[   język po Polsku