Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Laten we niet onverschillig staan tegenover het kwaad!

Gestart door Pieszyce, 24 april 2023, 00:00

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Laten we niet onverschillig staan tegenover het kwaad!

21 april 2023

Polen is onder de voet gelopen door het kwaad. Een ongrondwettelijke heerser-bezetter beweert een patriot te zijn. En van welk land?

De erfenis van de vrijheidsstrijd, de herinnering aan de vermoorde en gestreden mensen gebiedt ons de belangrijkste boodschap te onthouden:

Geen oorlog meer, geen fascisme, nationalisme en het verdelen van mensen in soorten.

Hoezeer hebben we deze waarheid vandaag de dag nodig. De PiS-autoriteit onderwijst onverdraagzaamheid, pest andersdenkenden en haalt in het openbaar uit naar Polen die anders zijn dan zij.
In de openbare ruimte beledigen de PiS-televisie en de media met een ongelooflijke haat. Ze verzinnen onzin en leugens om iedereen die het niet eens is met de nationalistische PiS tot vijand te maken, te minachten en te haten. Maar ook met de Konfederatie en vele katholieke kerkmilities.

Niemand wordt zo afgeluisterd, gecontroleerd en van zijn waardigheid beroofd als de politieke tegenstanders van Kaczynski. Alle openbare diensten worden tegenwoordig gecontroleerd door Verenigd Rechts en onder de politieke leiding van de Wet en Rechtvaardigheid partij zoeken zij haken en ogen bij Tusk en Trzaskowski. Daar zijn ze al zeven jaar mee bezig. Er was een tijd dat Kaczyński mijn curriculum vitae veranderde en mij van mijn waardigheid en waarheid beroofde. Publiekelijk en zonder terughoudendheid. Hij ontnam me zelfs het recht om me uit te spreken tegen zijn schurkenstreek. Ik weet dit maar al te goed.

Kaczyński vernietigt en ruïneert vandaag de dag Polen door zich te verschuilen achter God en witte en rode vlaggen. Hij heeft zich de woorden PATRIOTISME, NATIE, POLEN toegeëigend.

Wat voor leider benoemt ondertussen, in het belang van de natie, een complete leugenaar en mythomaan als premier, criminelen als ministers, verraders in het ministerie van Defensie, onmondige mensen en hun familie als presidenten en in raden van commissarissen van staatsschatkistbedrijven en openbare ambten?

Als iemand Pools is, op Pools grondgebied, waarom heeft hij dan een rood-witte badge op zijn revers nodig. Tenzij hij natuurlijk een vreemdeling is en zich als zodanig voordoet, zoals de mensen van PiS.

Impliciet in Kaczyński's reeks van smaad tegen andere Polen dan hemzelf is de gedachte van pater Józef Tischner

- "De macht wil alleen de koers van de leugens bepalen, en de rest moet worden aangevuld door de fantasie van de onderdanen."

Dit is waarom Kaczyński zeikt, middelmatigen van de morele onderkant op posities benoemt, het land ruïneert en roept dat het voor het welzijn van Polen en de natie is. De rest wordt afgemaakt door de fantasie van de parochianen van PiS-subjectionisme.

Kaczyński heeft een stalinistische terreurcommissie opgericht, over afhankelijkheid van Rusland, om de instellingen van de staat te vervangen en zich te ontdoen van politieke concurrentie. Ondertussen staan de gelederen van zijn partij en de feiten van de afhankelijkheid van Rusland overal om hem heen. Ba, hij is hier ook een voorbeeld van. Zo voedt hij de propaganda met leugens en bedwelmt hij de Polen.

Jaroslaw Kaczyński voert een machtsstrijd. Meedogenloos en gebaseerd op leugens, angst en gif. Het is een rechte weg naar gewapende agressie, naar genocide in eigen land.

Ik herinner u eraan dat er al pogingen zijn geweest van Wet en Rechtvaardigheid om het leger de straat op te sturen, tijdens de vrouwenstaking. Die liepen uit op een mislukking, maar ook zij leren lessen. Alleen de PiS-politiemilities toonden toen hun agressie.

Daarom - Wees niet onverschillig, want zo zijn de getto's, Treblinka en Auschwitz begonnen. Dan, zoals de leider van de Opstand Marek Edelman zei:
"Het belangrijkste is het leven, en als er leven is, is het belangrijkste de vrijheid, en dan geeft een man zijn leven voor de vrijheid en weet men niet meer wat het belangrijkste is."

We hoeven nog niet te kiezen, maar de weg van deze macht is al bepaald. Laat de geschiedenis ons tenminste één waarheid leren.

Het nationalisme zal vroeg of laat het loodje leggen.

Het feit dat het dat momenteel niet doet in Polen is het resultaat van een inschatting dat het er nog niet klaar voor is, niet dat dat gevaar er niet is.
We moeten onszelf niet zover brengen dat we moeten afwegen of vrijheid of leven voor ons het belangrijkst is. Het enige wat we moeten doen is de nationalisten uit de macht verwijderen en van beide gevaren afkomen.

Dan zullen de Poolse grondwet, het West-Europese waardenstelsel, een onafhankelijke rechterlijke macht en vrijheid van de media weer van kracht zijn in Polen. De meest capabele en inhoudelijk best voorbereide Polen zullen weer op staatsfuncties worden benoemd, niet degenen aan wie Kaczyński zijn haken heeft en hen dus klakkeloos kan sturen.

Daarom is het beter om nu te vechten, wanneer we alleen ongemak riskeren, dan wanneer het recht om in ons eigen huis en in ons eigen land te leven een gevaar voor leven en vrijheid wordt.
We vechten dus tegen het nationalisme van de macht, iedereen zoveel mogelijk en een beetje meer. Om in ons eigen veilige huis en in een normaal democratisch land te kunnen leven.

Adam Mazguła

Bron:    mazgula.pl przez Adam Mazguła      język po Polsku