Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Rechter Anna Maria Wesołowska en de Kindermishandeling in Polen

Gestart door Pieszyce, 16 mei 2023, 20:41

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Rechter Anna Maria Wesołowska en de Kindermishandeling in Polen

Naar aanleiding van een stijgend aantal artikelen over kindermishandeling in Polen, hebben we besloten dit topic te maken in - Het "dagelijkse" leven in Polen – over wat er zoal in Polen gebeurd met kinderen, vaak onder invloed van drank, te denken aan 500+

Mensen die mij langer kennen, weten dat kinderen mij na aan het hart liggen. Daarom wil ik graag e.e.a. onder jullie aandacht brengen en nog mooier jullie meningen horen. Deze topic is blijvend.

In het verleden keken Ewa en ik altijd naar de serie "Rechter Anna Maria Wesołowska"  een serie, waarvoor ik werk aan het forum liet liggen omdat het zo goed in elkaar zat en werkelijk was.

Deze wijze vrouw, weet waar ze over praat en doet dat dan ook


citaatfoto:  You Tube

Op 28 april dit jaar was ze in Wieprz

De autoriteiten van de gemeente Wieprz nodigen u uit voor een bijeenkomst in het school- en kleuterschoolcomplex nr. 1 in Wieprz. De gast is rechter Anna Maria Wesołowska, die zich sinds haar pensionering actief heeft ingezet om verslavingen te bestrijden en geweld te voorkomen.

Hij zal het hebben over de backstage van het televisieprogramma "Judge Anna Maria Wesołowska", en het onderwerp van de bijeenkomst is: "Hoe een stabiel gezin op te bouwen en een kind te beschermen tegen moderne bedreigingen".

De vergadering vindt plaats op vrijdag (28.04) om 16:00 uur in School- en Kleuterschoolcomplex nr. 1 in Wieprz.

Bron: UG Wieprz, mamnewsa.pl

Hier een link naar een lang Natemat.pl artikel, wat ik niet vertaald heb, wegens de soms gruwelijke tekst, en ik niet weet ho sterk jullie maag is..

https://natemat.pl/444397,anna-maria-wesolowska-wywiad-dla-natemat

Pieszyce


>:(  >:(  >:(

Daar dit forum eigenwijs is en zich niet laat manoeuvreren als het YaBB
Moet ik alles even handmatig met datum overzetten. Excuses voor het ongemak.  :'(  >:(  >:(

Pieszyce

7 april 2023, 01:24:06

Mishandelde 8-jarige in het ziekenhuis
Het kind is geslagen en verbrand


Een achtjarige jongen met brandwonden en breuken is naar het Gezondheidscentrum voor Górnośląski kinderen in Katowice gebracht. Zijn voogden zijn aangehouden.

Op maandag 6 maart kwamen politie en medische diensten tussenbeide in de zaak van de achtjarige Kamil. Het kind stond samen met zijn broertjes en zusjes onder de hoede van zijn moeder en stiefvader in de wijk Stradom in Częstochowa. De voogden hadden de jongen mishandeld en waarschijnlijk geprobeerd hem te vermoorden.

Ernstige verwondingen bij een 8-jarige jongen

Toen de biologische vader van de 8-jarige maandag op bezoek kwam, zag hij de verwondingen van het kind en belde hij de ambulancedienst.

- Op maandag 3 april, rond 14.30 uur, bracht een helikopter van Air Rescue een 8-jarige jongen naar ons toe vanuit Częstochowa", meldt Dr. Andrzej Bulandra, coördinator van het Kindertraumacentrum van het Gezondheidscentrum voor kinderen in Górnośląski.

- We ontdekten dat hij ernstige verwondingen had die volgens ons minstens een paar dagen eerder waren veroorzaakt. Deze omvatten brandwonden aan zijn hoofd, torso en ledematen, alsmede breuken in zijn ledematen. Na een eerste stabilisatie werd hij overgebracht naar de intensive care van ons ziekenhuis, waar anesthesisten voor zijn leven vochten. De volgende dag konden we operaties uitvoeren om zijn verwondingen te behandelen. De patiënt ligt momenteel in ernstige toestand op de intensive care," vertelde de arts aan Dziennik Zachodni.
 
Politieonderzoek naar kindermishandeling

Volgens de bevindingen van onderzoekers en artsen was de nachtmerrie van de achtjarige al minstens een maand aan de gang. De 35-jarige moeder van het kind en haar 27-jarige partner sloegen de jongen, goten ook een onbekende stof op zijn gezicht en staken hem in brand. Het slaan en verbranden van het kind zou eind maart hebben plaatsgevonden.

De politie onderzoekt de omstandigheden van het incident, de voogden van het kind zijn ondervraagd. "Dziennik Zachodni" stelde vast dat de lokale diensten niet eerder signalen hadden ontvangen dat er geweld in het gezin plaatsvond.

Drie andere kinderen van de aangehouden 35-jarige vrouw worden voorlopig door een pleeggezin opgevangen. 

Bron: dziennikzachodni.pl/RMF FM/ dorzeczy.pl    język po Polsku

Pieszyce


7 april 2023, 01:26:18

Dan ben je toch geen mens meer als je een brandstof over een kind gooit en dan aansteekt?  >:(

Alle kinderen moeten bij dat stel weggenomen worden en ver van hen vandaan ergens ondergebracht,
daarna beiden steriliseren zodat ze nooit meer kinderen kunnen krijgen.
Dit allemaal na 25 jaar gevangenis straf.  >:(  >:(  >:(

Pieszyce


11 mei 2023, 00:37:53

Geen woorden. Ziobro haalt uit naar tragedie van kind

9 mei 2023

- Kamil, een achtjarige jongen, stierf mishandeld door de concubine van zijn moeder. Het kind heeft onvoorstelbaar geleden, Het onderzoek is gaande en het publiek is geschokt door de bestialiteit. De minister van Justitie heeft besloten deze gelegenheid aan te grijpen. Voor zichzelf," schrijft Zuzanna Dąbrowska in Rzeczpospolita.

De journaliste wijst erop dat de minister van Justitie heeft besloten de tragedie van het gemartelde kind te gebruiken voor politieke doeleinden. En hij begon onzin te vertellen over de doodstraf, die in Polen niet zou mogen bestaan omdat de Europese Unie in de weg staat. En dat soeverein Polen het waarschijnlijk zou veranderen.

- Er zijn geen woorden om de enormiteit van de tragedie van de 8-jarige Kamilek uit Częstochowa uit te drukken. Er is ook geen adequate straf in Polen voor deze monsterlijke misdaad. Ik heb een wijziging aanbevolen in de beoordeling van de vermeende daad van de dader, van poging tot moord tot moord met bijzondere wreedheid. Voor zo'n beestachtige misdaad... - schreef Ziobro, in een weinig succesvolle poging de rol van de enige rechtvaardige te spelen.

Ondertussen, zoals Dabrowska opmerkt, "zou er geld uit het Justitie Fonds kunnen worden toegewezen voor interventiecentra en betere financiering voor sociale diensten. Er zouden procedures kunnen worden ingevoerd en leraren zouden kunnen worden opgeleid. Misschien zou Kamilek dan een kans krijgen. Maar het is makkelijker om te klagen over het ontbreken van de doodstraf, vooral tijdens een verkiezingscampagne. Misschien beseffen de burgers dan niet dat de staat niet werkt."

En Zbigniew Ziobro staat vooraan bij de politici die ertoe hebben geleid dat onze staat gewoon niet meer werkt.

Bron:: Rzeczpospolita, wiesci24.pl        język po Polsku

Pieszyce


11 mei 2023, 00:39:05

Naast wat Dabrowska zegt, zou ik Ziobro er opwillen wijzen dat men nog steeds onderzoeken wil starten naar de moord op Barbara Blida, Andrzej Lepper en nog een aantal, gezien de vele verdachtmakingen richting hem zou zijn wil wel eens tegen hem kunnen werken.

Daarnaast is de doodstraf een medelijden straf voor de dader, beter is hem de rest van zijn leven voor de gemeenschap te laten werken zonder privileges. De doodstraf is te gemakkelijk.  >:(  >:(

Pieszyce


11 mei 2023, 14:33:20

Schokkend relaas van Kamilek's buren. "Daarom pikte zijn stiefvader hem".

Magdalena Barszczak
9 mei 2023

De dood van de 8-jarige Kamilek uit Częstochowa heeft de Polen geschokt. Het kind, dat maandag in het ziekenhuis overleed, was misbruikt. Nu komen er nieuwe feiten aan het licht. De buren van het gezin hebben zich uitgesproken.

De 8-jarige Kamil uit Częstochowa werd mishandeld door zijn stiefvader Dawid B.. Het kind werd geschopt, verbrand met sigaretten, overgoten met kokend water en op een heet fornuis gegooid. Het jongetje overleed maandag. Hij was eerder meer dan een maand behandeld in het Górny Śląski  Gezondheidscentrum voor kinderen in Katowice.

- Kamilek stierf vanmorgen. De directe doodsoorzaak van de jongen was progressief falen van meerdere organen. Dit werd veroorzaakt door een ernstige brandwondenziekte en ernstige infectie van het hele lichaam, veroorzaakt door uitgebreide, lang onbehandelde brandwonden," meldde Wojciech Gumułka, woordvoerder van de inrichting.

Kamilek uit Częstochowa is dood. Buren spraken zich uit

De zaak van het misbruik van de jongen kwam aan het licht na een aangifte door zijn biologische vader. De politie greep in. Het kind was vele malen van huis weggelopen voor de nachtmerrie waarmee hij werd geconfronteerd. Hij werd gevonden bij de bushalte, in een winkel en op straat en werd steeds teruggegeven aan zijn moeder omdat zij nuchter was. Op donderdag 30 maart kwam Kamil niet naar school. De dag ervoor was hij geslagen en verbrand. De ambulance kwam pas maandag naar hem toe. Nu hebben de buren van het gezin over de zaak gesproken. Zij zeggen dat van de andere kinderen (Kamilek had vijf broers en zussen - red.) geen geweld te zien was.

- Zo waren ze niet. Goed gekleed, niet gescheurd. Alleen dat ze vloekten als ze plezier hadden – vertelde een van de buren aan tvn24.pl. Het viel haar ook op dat haar moeder hen nooit normaal aansprak. "Het is alsof je blaft: 'Kom hier! Kom niet! Niet doen! Uh! Uh!'"

Ze kwam eens langs de flat van de familie op weg naar de winkel en keek door het raam. - Een beeld als van een vuilnisbelt. Stapels vodden. Vuile ramen. Twee vrouwen in huis en zo'n puinhoop. Ze wisten waarschijnlijk niets van koken. Elke dag kwam er tussen de middag een cateraar van een goed restaurant. Dus ze voedden deze kinderen op de een of andere manier. Ik dacht: zo slecht is het waarschijnlijk niet voor hen," meldde een inwoner van Częstochowa.

[bb]Bewoners over de dood van een 8-jarige. "De spanker moet er zijn, maar niet om te katten".[/b]

Een vrouw van het huis aan de overkant van de straat gaf in een interview met TVN24 toe dat ze niet wist hoe het mogelijk was om niet te horen dat er naast de deur een gruwel gebeurde. Zelf had ze geen idee, anders had ze wel gereageerd. - Ik ben geen aanhanger van de theorie dat je kinderen niet mag slaan. Er moet een slapstick zijn zodat het kind zijn plaats in de rij kent. Maar niet om zo te martelen, zei ze.

Volgens een van de buren liepen de kinderen vaak van huis weg. - Als kinderen niet naar buiten mogen, is het geen wonder dat ze wegrennen in de frisse lucht. Ze kwamen het huis nauwelijks uit. Een van die incidenten, toen Kamilek door een raam ontsnapte, was om met name Dawid B woedend te maken. Vervolgens werd de jongen door de politie en de familie onder toezicht naar huis gebracht.

- Blijkbaar was er een zaak, ze moesten hun kinderen meenemen omdat ze niet voor hen zorgden. Daarom richtte Dawid zijn zinnen op Kamil. Hij hield van en respecteerde zijn kinderen, en behandelde de rest alsof hij ze moest wegvegen. Hij had geen gevoelens voor hen, hij ging niet met hen om, ze waren zulke pushers voor hem, en Kamil werd gestraft voor deze ontsnappingen – zei de gesprekspartner van TVN24.

Kamilek gevonden op straat in pyjama. Hij is vele malen weggelopen
 
We weten van verschillende ontsnappingen van Kamil. Hij werd in november 2019 alleen op straat gevonden. De rechtbank achtte toen geen aanleiding om van voogd te wisselen. Van augustus 2022 tot februari 2023, toen het gezin in Olkusz woonde, werd de politie drie keer gebeld over de ontsnappingen van het kind. Een keer liep Kamil alleen door de winkel, de volgende twee keer werd hij op straat gevonden, b.v. alleen in pyjama. Hij werd vervolgens ter observatie naar het ziekenhuis gebracht, maar er werden geen tekenen van geweld gevonden. Sebastian Gleń van de politie in Kraków gaf toe dat het contact met de jongen moeilijk was omdat hij geen vragen beantwoordde.

De stiefvader van Kamil wordt verdacht van poging tot moord en mishandeling van een kind met bijzondere wreedheid. Op 5 april beschuldigde de officier van justitie de 27-jarige Dawid B. ervan dat hij op 29 maart had geprobeerd zijn stiefzoon te vermoorden door kokend water over hem heen te gieten en hem op een hete kolenkachel te plaatsen. Hij veroorzaakte het kind ernstig lichamelijk letsel - brandwonden aan het hoofd, de borst en de ledematen. Een autopsie was gepland voor 10 mei. De 27-jarige bekende maar gaf geen verklaring.

De moeder van de jongen, Magdalena B., wordt verdacht van het blootstellen van haar kind aan het directe gevaar van verlies van leven en gezondheid. Ze werd er ook van beschuldigd haar man te hebben geholpen bij het misbruiken van de jongen omdat ze niet reageerde op het gedrag van haar man en het kind niet hielp. Ze bekende niet. De tante en oom van Kamil werden er ook van beschuldigd niet te reageren op het misbruik van Kamil. Ze pleitten ook onschuldig.

 Procureur-generaal Zbigniew Ziobro adviseerde om de aanklacht tegen Dawid B. te veranderen in moord. Op zijn beurt eist de minister in de kanselarij van de premier, Michał Wójcik, de hoogste straf. "Ik ben erg ontroerd door de dood van een 8-jarig kind. Deze zaak is niet gemeld aan het ministerie van Justitie en de kanselarij van de premier. Ik hoop dat er de hoogste straffen komen. De doodstraf is verschuldigd voor deze daad", concludeerde hij op Twitter.

Bron:  TVN24/PAP/ RadioZET.pl przez Magdalena Barszczak    język po Polsku

Pieszyce

13 mei 2023, 00:05:45

Kamil, Zuzia en Blanka zijn dood. Drama's die ons niets geleerd hebben

Anna Śmigulec
11 mei 2023 

In Polen verliezen minstens dertig kinderen per jaar het leven als gevolg van huiselijk geweld. Na elke tragedie willen we plotseling alle schuldigen in de gevangenis gooien of levenslang geven. Wat echter niet gebeurt is het belangrijkste, de invoering van systemische oplossingen - zegt Anna Krawczak van de Dajemy Dzieciom Siłę Foundation.

Anna Śmigulec: De achtjarige Kamil, die door zijn stiefvader werd geslagen, stierf in het ziekenhuis na een maand in een farmacologische coma te hebben gelegen. Was wat er met dit kind gebeurde te voorzien?

Anna Krawczak, Stichting Dajemy Dzieciom Siłę: Ja, want er zijn instrumenten waarmee we dit kunnen onderzoeken en meten. Helaas niet in Polen. We zitten vast in het paradigma van het zoeken naar de schuldigen. Als er weer een kind sterft, willen we gewoon uitzoeken wie het verpest heeft, in de volksmond. Of het nu de reclasseringsambtenaar was, de gezinshulp of de dame met de MOPS.

Aan de andere kant onderzoeken we deze sterfgevallen niet, trekken we geen conclusies en brengen we ze niet in praktijk.

Kamil stierf in het ziekenhuis. De expert over wat mislukte
 
Kamil is dus weer een kind wiens dood vermijdbaar was. Net als de dood van Zuzi uit Toruń, die net drie jaar oud was toen ze met een hersenzwelling naar het ziekenhuis werd gebracht. Ze was misbruikt sinds haar geboorte. Haar familie had ook een gezinshulp, reclasseringstoezicht en stond onder toezicht van een welzijnscentrum.

In Polen verliezen minstens dertig kinderen per jaar het leven als gevolg van misbruik in het gezin.
En we hebben materialen, zoals de Risicofactoranalyse, waarmee ik werk en die ik ook aan anderen leer, maar dat zijn vreemde materialen. Want in ons land zijn we nog helemaal niet zo ver dat het identificeren en voorkomen van kinderschade op een planmatige en systematische manier kan worden aangepakt.

Laat ik het figuurlijk zeggen: als we Kamil of Zuzia zouden klonen en we hadden tien Kamils in verschillende steden in Polen, of tien Zuzia's in verschillende steden in Polen, dan zou niet elk van die gevallen eindigen in de dood van dat kind als gevolg van misbruik.

Want afhankelijk van welke stad, welke lokale praktijken, welke kennis van de rechter, welk reactievermogen van de lokale diensten we zouden tegenkomen, zou waarschijnlijk de overgrote meerderheid van deze kinderen gered zijn.

Dit systeem zou hebben gewerkt. En dat het deze keer op bepaalde punten niet werkte? Je zou kunnen antwoorden: dat komt omdat deze specifieke mensen iets niet wisten, de menselijke factor was in gebreke gebleven. Maar daar ben ik het niet mee eens! De tragedies komen voort uit het feit dat het systeem zulke witte vlekken überhaupt laat bestaan.

Wat kunnen we doen om ze te vangen?

Anna Krawczak, kinderbeschermingsfunctionaris van de Stichting Dajemy Dzieciom Siłę, medeoprichter van de Interdisciplinaire Onderzoeksgroep Kinderjaren van het Instituut voor Etnologie en Culturele Antropologie van de Universiteit van Warschau.

Anna Śmigulec, journalist


Bron:  Lees hier verder . . . . . . . kobieta.wp.pl . . . . . . . .po Polsku . . .

Pieszyce

13 mei 2023

Beste lezer,

Naar aanleiding van bovenstaand ingekort artikel het volgende.

Ik had graag alles vertaald, maar het zijn totaal 8 volle A4 pagina in normale letters.

Aan de ene kant wilde ik het graag doen, omdat Anna Krawczak, geweldig werk doet. Aan de Andre kant wilde ik het doen omdat kinderen in Polen altijd via de Stichting waar ik voor gewerkt heb mijn interesse hebben gehad.

Vanwege de lengte heb ik het in het dagelijks team besproken, met de vraag wat te doen, wel of niet helemaal vertalen.

Uiteindelijk kwamen we uit het volgende, als je het helemaal vertaald en niemand leest het of althans weinig, dan is dat er vanwege het vele werk. Uiteindelijk werd besloten te vertalen wat u nu gelezen hebt en de keuze verder aan u te laten, immers Google is een redelijk betrouwbare vertaler voor hen die de Poolse taal niet machtig zijn.

Mocht er iemand zijn die het in zijn geheel vertaald wil zien, dan kan hij zich in dit topic melden en spreken we af wanneer het klaar is.

Mvg
Namens het team
Pieszyce

Pieszyce

14 mei 2023

Verwacht de moeder van Kamilek nog een kind?
We waren in Częstochowa


12 mei 2023
Ewa Młodziankowska

Weggelopen van huis, sporen van slagen op het lichaam.... Ondanks vele verontrustende tekenen werd niemand gevonden om Kamilek uit Częstochowa, die door zijn stiefvader was mishandeld, tijdig te helpen. Dawid B., 27 jaar, werd samen met de moeder van de jongen gearresteerd. - Ik heb een wrok tegen mijn broer. Ik zou het zo gedaan hebben: dood voor dood," zegt Piotr, Dawid B.'s broer.

- Ik huil de hele tijd, ik denk en zeg: God, help mijn zoon te leven, want ik zal niet zonder hem kunnen leven - met deze woorden beëindigde Artur Topól, de biologische vader van de 8-jarige Kamil, nog geen maand geleden een gesprek met onze redactie. Zijn zoon vecht al 35 dagen voor zijn leven in het Gezondheidscentrum voor kinderen in Górny Śląsk. Helaas heeft de jongen deze strijd op maandag 8 mei verloren.

- Om zes of zeven uur 's ochtends stierf hij. Nou, dat is mooi, dat heeft de broer zichzelf aangedaan," vertelt Piotr, de broer van Dawid B.

Kamil's drama speelde zich af achter gesloten deuren. De jongen werd geslagen en geschopt over zijn hele lichaam, verbrand met sigaretten, overgoten met kokend water en zelfs op een hete kolenpan gelegd. Dit was het lot van zijn stiefvader, de 27-jarige Dawid B., en zijn moeder, de 35-jarige Magdalena B., die verzuimde haar eigen kind te helpen. Dit alles - onofficieel - voor het beschadigen van de telefoon van zijn stiefvader.

- Mijn ex-vrouw belde en vroeg me hem mee naar huis te nemen, hem te wassen en naar het ziekenhuis te brengen. Ze wilde dat het aan ons lag. Ze stuurde een foto van hem zittend op de vloer met zijn gezicht en borst verbrand," vertelde Artur Topól, de vader van Kamil, toen we onze eerste reportage over Kamil's nachtmerrie maakten.

- 'Ik ging toen het huis binnen en zag Kamil op het bed liggen en huilen: "Papa help, tante help, Matthew help," voegde hij eraan toe.

Magdalena B. en Dawid B. verhuisden vaak met hun kinderen van de ene stad naar de andere. Als verschillende instellingen geïnteresseerd raakten in het gezin, renden ze weg. Kamil rende ook weg: van zijn moeder en haar man. De instellingen die Kamil en zijn broers en zussen moesten beschermen, beweren dat ze er alles aan hebben gedaan om de tragedie te voorkomen. Helaas is de jongen overleden.

- Het kind was vrolijk, lachte, hij had zulke dingen niet - horen we van een medewerker van Kamils school.

  - Hij huilde de hele tijd omdat "mama hem sloeg", omdat "David hem sloeg, hem verbrandt met sigaretten". Ik heb het gemeld, maar geen enkele instelling deed iets, ze zeiden dat ze niets verontrustends hadden gezien – vertelde Artur Topól, de vader van Kamil.

Hadden we deze tragedie kunnen voorkomen? Het is moeilijk te zeggen, niemand leeft 24 uur per dag bij een bepaald gezin - zegt Magdalena Jajkiewicz van het Social Welfare Centre in Olkusz.

- In maart kwam hij terug en was onder onze hoede. We kregen niet alle documentatie over hoe dit gezin in Olkusz functioneerde. Voor ons was dit een nieuw gezin dat moet worden onderscheiden," zegt Małgorzata Mruszczyk van het Gemeentelijk Centrum voor Sociale Bijstand in Częstochowa.

Katarzyna Matras van de politie van Olkusz vertelt daarentegen dat de geüniformeerde agenten geen informatie hadden dat "er geweld in de familie zou kunnen zijn of dat er tekenen zouden zijn die ons zorgen zouden kunnen baren".   

We spreken met Piotr, broer van David B. Hij beweert dat Kamil's moeder nog een kind verwacht.

Verslaggeefster: Je hebt een crimineel verleden?
Broer: We waren met vier broers en hebben allemaal gezeten.
Verslaggeefster: Wat was het dat zo'n effect op je had?
Broer: Ik weet het niet. Ik zat in drie of vier kindertehuizen.
Verslaggeefster: Nu had David zo'n lot voor zijn kinderen.
Broer: Ja. En een buurvrouw vertelde me dat Magda zwanger is.
Verslaggeefster: Magda is zwanger?
Broer: Ja. En weer wordt het derde kind weggehaald.
Verslaggeefster: Magda en David verwachten nog een kind?

Broer: Ja. Ja.

- Twaalf van hen woonden in die flat, haar zus en haar zwager. En waarom deden ze niets? Ik vraag me af en ik kan het antwoord niet vinden, waarom, als ze de kamer verlieten, naar de keuken of de badkamer gingen, ze sinds woensdag niet merkten dat het kind in bed lag en huilde, dat hij hulp nodig had, ze reageerden niet," zei Artur Topól, de biologische vader van Kamil.

Aneta J. i.e. de tante van Kamil en haar man hoorden aanklachten  van het niet verlenen van hulp.

Het laatste afscheid van Kamil is gepland voor zaterdag 13 mei op de begraafplaats in Częstochowa. Magdalena en Dawid B. zullen de begrafenis niet bijwonen.



- Iemand gaf me een kostuum, wat schoenen om mee te nemen en voor deze begrafenis.... Scheer je, maak je klaar voor de begrafenis. Ik ga, omdat ik als het ware een oom was. Zodat ik niet krijg waar ik heen ga, want het ging door heel Polen," zegt meneer Piotr, Dawid B's broer.

Door Ewa Młodziankowska

Bron:  interwencja.polsatnews.pl przez Ewa Młodziankowska        język po polsku

Pieszyce


De 5-jarige had honger. Hij probeerde voedsel uit de winkel te dragen

Adam Zygiel
8  mei 2023 
 
Een vijfjarige jongen probeerde eten mee te nemen uit een supermarkt in Jelenia Góra. Het kind verklaarde dat hij de hele dag niets had gegeten. De peuter werd opgevangen door politieagenten. Het bleek dat de oma die voor hem moest zorgen onder invloed van alcohol was.

Op vrijdag 5 mei, voor 16.00 uur, kregen politieagenten een melding dat een jongetje zonder toezicht in een van de supermarkten in Jelenia Góra lag. De 5-jarige probeerde donuts en jelly beans mee te nemen. Hij verklaarde dat hij de hele dag niets had gegeten en honger had.

Agenten die ter plaatse kwamen betaalden voor het eten dat het kind probeerde te pakken.

De grootmoeder dronk "de helft"

De agenten reden de 5-jarige naar zijn woning. Daar troffen ze de grootmoeder van de jongen aan. De vrouw legde uit dat het kind in de flat van een vriend een verdieping hoger zou spelen. De 72-jarige merkte echter niets toen de jongen verdween.
 
Politieagenten roken de geur van alcohol bij de vrouw. Ze gaf zelf toe dat ze een "połówkę" had gedronken.

Op hetzelfde moment arriveerde de moeder van het kind bij de flat - de vrouw was aan het werk. Eerder had zij, bezorgd over de afwezigheid van de peuter in de flat van haar vriendin, de politie geïnformeerd dat de 5-jarige was verdwenen.

De zaak wordt nu behandeld door de familierechtbank.

Bron:  wiadomosci.wp.pl Adam Zygiel      język po Polsku

Pieszyce

Een 9 maanden oude baby met sporen van slagen werd naar het ziekenhuis gebracht

15 mei 2023

Gisteren is een 9 maanden oude baby met sporen van slagen naar het Poolse Moederziekenhuis in Łódź gebracht. Hij werd uit Tomaszów gebracht vanuit de Niemcewicza straat. De politie geeft geen informatie over het incident en verwijst naar de woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Piotrków Trybunalski. Politieagenten vragen alleen om geruchten over de dood van het kind te ontkennen. Magdalena Czołnowska-Musioł officier van justitie van het districtsparket, die als woordvoerder optreedt, geeft op dit moment ook geen informatie. De opname van het kind op de chirurgische afdeling van het ziekenhuis van Łódź wordt bevestigd door de woordvoerder van het ziekenhuis, Adam Czerwiński - Het kind is gisteren door zijn moeder naar het ziekenhuis gebracht. Hij draagt een spoor van blauwe plekken op zijn lichaam. Hij wordt ter observatie in het ziekenhuis gehouden. Zijn leven is niet in gevaar," zegt hij in een telefoongesprek met het portaal.

Zoals wij officieus vernamen, beschikt het gezin dat het kind opvoedt niet over een zogenaamde blauwe kaart, die zou wijzen op eerder gemeld huiselijk geweld. Het Gemeentelijk Centrum voor Maatschappelijk Welzijn heeft de politie op 20 april per brief preventief verzocht het gezin 's middags en in het weekend onder toezicht te stellen vanwege informatie van buitenstaanders dat vreemden naar het huis kwamen en alcohol consumeerden. Het kind stond onder toezicht van een kinderarts omdat het te vroeg was geboren. Hij was ook verschillende keren in het ziekenhuis opgenomen. Er waren geen tekenen van zorgonregelmatigheden of verwaarlozing. De ouders meldden dat de medicatie tijdig werd toegediend.

We weten ook dat de moeder van het kind door de politie is aangehouden en dat de vader wordt gezocht...

Volgens gegevens van het ministerie van Justitie, gepubliceerd in de editie van maandag van Rzeczpospolita, stijgt het aantal gevallen van misbruik van familieleden, vooral van kinderen onder de 16. "In 2021 hebben 1.947 jongens en 1.848 meisjes ermee te maken gehad. Dat zijn er 500 meer dan in 2020 en 900 meer dan in de afgelopen twee jaar. Ook het aantal verkrachtingen van meisjes onder de 16 neemt toe." - merkt het dagblad op.

"De redenen variëren, hoewel ze, zoals reclasseringsambtenaren erkennen, altijd te wijten zijn aan ouderlijk disfunctioneren waarop de diensten niet snel reageren. Na de dood van Kamil uit Czestochowa, betreurde minister Zbigniew Ziobro dat er geen doodstraf is in Polen, maar pochte niet dat er in juni veranderingen komen die een snellere reactie op kindermisbruik mogelijk zullen maken,". - lezen we.

"Een maatschappelijk werker zal onmiddellijk kunnen ingrijpen wanneer hij of zij van mening is dat het leven of de gezondheid van een kind in gevaar is, zonder op de rechtbank te wachten," aldus dr. - zegt Dr. Grzegorz Wrona, advocaat en specialist in de preventie van huiselijk geweld, in een interview met Rzeczpospolita.

Zoals de krant opmerkt, zal de wijziging ook betrekking hebben op blauwe kaarten. "Er komt een revolutie. De procedure zal betrekking hebben op nieuwe personen, en kinderen - automatisch. Een politieagent zal verplicht zijn de geweldpleger uit huis te verwijderen, en een maatschappelijk werker zal het kind moeten beveiligen. De kaart zal actie afdwingen," merkt Dr. Grzegorz Wrona op.

"Een nieuwigheid die reeds is ingevoerd, is de verplichting van de wijkagent om het gezin gedurende één jaar na de intrekking van de inschrijving in het systeem van de blauwe kaart te volgen," voegt het dagblad eraan toe.

Bron:  nasztomaszow.pl    jezyk po Polsku

Pieszyce

Dramatische verslagen. Geslagen 9 maanden oude baby.

15 mei 2023

In Tomaszów Mazowiecki heeft zich een schokkend incident voorgedaan. Een klein kind werd geslagen en naar een ziekenhuis in Łódź gebracht, meldt 'Fakt'. Het Openbaar Ministerie heeft een onderzoek ingesteld.

Een politiepatrouille werd opgeroepen naar de plaats waar het kind werd geslagen.

- We troffen de ouders en de twee kinderen ter plaatse aan," vertelde stafchef Grzegorz Stasiak van de politie van Tomaszów aan "Fakt".

Onet heeft contact opgenomen met Adam Czerwiński, een woordvoerder van het Poolse Moeder's Memorial Gezondheidscentrum in Łódź, waar de negen maanden oude baby momenteel wordt gehouden. De woordvoerder bevestigde dat er blauwe plekken zijn op het lichaam van de kleine patiënt - verwondingen die het kind niet zelf kan hebben veroorzaakt. Over het algemeen is het kind echter in goede conditie. Hij wordt geopereerd en voorbereid op ontslag uit het ziekenhuis op dinsdag.

Dinsdagmiddag meldde Staf Asp. Grzegorz Stasiak details van het drama. Na het ontvangen van informatie over mogelijke mishandeling van het kind op zondag, stuurde de politie een patrouille naar het huis van de familie waar dit zou hebben plaatsgevonden.

"Politieagenten troffen ter plaatse een 35-jarige vrouw en haar twee kinderen aan, te weten een dochter van 1,5 jaar en een zoontje van 9 maanden. Ten tijde van de interventie was de vrouw nuchter. De politieagenten constateerden echter roodheid, blauwe plekken en schaafwonden op het gezicht en de nek van de zuigeling. De moeder kon niet aangeven wanneer en hoe deze verwondingen precies waren ontstaan, maar zei dat ze ze die ochtend had opgemerkt," meldt stafchef Grzegorz Stasiak in een persbericht van de politie van Tomaszów.

Het ambulancepersoneel vond geen verwondingen bij het meisje, maar er werd besloten de jongen mee te nemen voor verder onderzoek.

De vrouw vertelde de politie dat ze de kinderen zaterdag aan de zorg van haar echtgenoot had toevertrouwd, maar zondag kon ze zijn verblijfplaats niet achterhalen. De samenwonende - vader van het gekneusde kind, zo bleek al snel - verstopte zich in een van de cellen bij de interventielocatie, van binnenuit opgesloten en zich verbergend voor de politieagenten.

"Na het verkrijgen van medische dossiers en een deskundigenonderzoek op 15 mei 2023, is de 38-jarige vader van het kind gehoord wegens mishandeling en het niet verlenen van hulp door de gezondheid en het leven van de jongen in gevaar te brengen, waarvoor hem een gevangenisstraf van maximaal acht jaar kan worden opgelegd. De 35-jarige moeder van de jongen, die een zorgplicht voor de zuigeling heeft, zal zich verantwoorden voor het blootstellen van de zuigeling aan direct gevaar voor verlies van leven of zwaar lichamelijk letsel, waarvoor zij een gevangenisstraf van maximaal 5 jaar kan krijgen". - somt staf asp. Grzegorz Stasiak op.

Op dinsdag heeft het openbaar ministerie bij de rechtbank in Tomaszów Mazowiecki een verzoek ingediend tot tijdelijke aanhouding van de man voor een periode van 3 maanden, en politiebewaking toegepast op de moeder van het kind.

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez MZS , mk,     język po Polsku

Pieszyce


Vechtpartij na Kamil's begrafenis. De Curie legt zichzelf uit

Oprac: Dawid Zdrojewski
LOKAAL NIEUWS
Vandaag, 17 mei (11:23)

Mensenmassa's verzamelden zich bij de begrafenis van de achtjarige Kamilek, die door zijn stiefvader werd geslagen. Mensen uit heel Polen doneerden zodat de jongen een waardige begrafenis kon krijgen. Internetgebruikers waren echter verontwaardigd over het feit dat de priester geld aannam voor de begrafenis. Een woordvoerder van de curie liet weten dat de organisator van de inzameling alle noodzakelijke kosten wilde dekken. De pastoor was niet van plan kosten in rekening te brengen.

De achtjarige Kamil uit Częstochowa, die door zijn stiefvader werd mishandeld, is afgelopen maandag overleden in het Gezondheidscentrum voor kinderen van Górnośląski in Katowice (GCZD), waar hij meer dan een maand werd behandeld. De jongen werd op 3 april met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Hij werd per helikopter vervoerd na tussenkomst van de politie, die door de biologische vader van het kind was gebeld. Op 5 april meldden GCZD-artsen uitgebreide brandwonden aan het hoofd, de romp en de ledematen van de jongen en breuken aan zijn ledematen.

De begrafenis van Kamilek vond zaterdag plaats op de Kule begraafplaats in Częstochowa. De ceremonie werd bijgewoond door massa's rouwenden die afscheid wilden nemen van de gehavende jongen.

De begrafenis werd georganiseerd door Piotr Kucharczyk, ontroerd door het lot van Kamilek. De man was vanaf het begin betrokken bij de hulp aan de achtjarige. Hij wilde de begrafenis zelf betalen. Vervolgens kreeg hij verzoeken om hiervoor een inzameling op te zetten. Mensen uit heel Polen doneerden zodat de jongen een waardige begrafenis kon krijgen.

Częstochowa: facturen voor de begrafenis van de achtjarige Kamilek

Na de ceremonie onthulde de heer Piotr alle facturen met betrekking tot de begrafenis van de achtjarige. Hij publiceerde de documenten op de Facebookgroep "Ter nagedachtenis aan Kamilek uit Częstochowa".

De man benadrukte dat hij de kosten zelf wilde dekken, maar hij had gehoord dat veel mensen die begaan waren met de tragedie van Kamilek wilden bijdragen aan een waardig afscheid voor de gehavende jongen.

"Onder uw druk besloot ik een inzameling te beginnen. Ik wist toen niet met wat voor hoongelach ik te maken zou krijgen (...) Ik ben geen familie, buurman of iets dergelijks. Ik aanvaard alle hoon in nederigheid en om mijn mond te houden, laat ik boekhoudkundige en harde bewijzen achter in de vorm van berekeningen en facturen". - verklaarde de organisator van de inzameling.

Volgens gepubliceerde documenten bedragen de facturen 19.291 złoty. De administratieve kosten voor de kist bedragen 300 złoty, de huur van de kerk - 600 złoty, de opening van het graf - 6.000 złoty. Voor de dienst van een katholieke begrafenis - 800 złoty. De kosten van een kist met een uitgebreide begrafenisdienst bedragen 10.335 złoty. Commissie voor de inzameling van 6,5 procent voor szczytny-cel.pl - 1206,05 złoty.

Internetgebruikers waren echter verontwaardigd over het bedrag van 800 złoty voor een katholieke begrafenisdienst dat de pastoor van de parochie St. Jadwiga de Koningin in Częstochowa in rekening bracht. "Wat voor soort man is een priester die betaling aanneemt voor de begrafenis van zo'n beestachtig mishandeld onschuldig kind?" - vroeg een internetgebruiker.

Kamilek's begrafenis. Curie: de pastoor wilde geen offer aannemen

Een woordvoerder van de Metropolitan Curia in Częstochowa, pater Mariusz Bakalarz, gaf commentaar op de zaak.

- Hier is een zekere verkeerde voorstelling van zaken ingeslopen. De parochiepriester heeft onmiddellijk besloten geen begrafenisoffer aan te nemen van de familie van de overledene. De begrafenisformaliteiten werden echter niet door de familie afgehandeld, maar door een man die een online collecte organiseerde. Deze meneer verklaarde dat hij alle noodzakelijke kosten wilde dekken omdat hij het geld daarvoor bij elkaar had gebracht, zei hij in een interview met o2.pl.

Volgens de regels van de curie kan geen enkele priester voor een begrafenis een offer van meer dan 500 zloty vragen, maar degene die de begrafenisformaliteiten regelt kan een hoger bedrag vragen. Bovendien moet het bedrag van 800 zloty ook het honorarium van de organist omvatten.

Bovendien moest voor Kamilek een nieuw graf worden gevonden, omdat de familie weigerde de achtjarige in een bestaand graf te begraven, wat een veel goedkopere oplossing zou zijn geweest.

Ook de organisator van de collecte ging in op de kwestie. "Als gelovig mens accepteer ik niet de opmerkingen over de vraag of een priester vrij moet zijn of niet en alle heebie-jeebies die hier en in de media over priesters zijn uitgestort, - schreef hij.

Bron:  wydarzenia.interia.pl przez Dawid Zdrojewski      język po Polsku