Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Kaja Kallas, de nieuwe 'ijzeren dame' van Europa

Gestart door Pieszyce, 20 mei 2023, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Kaja Kallas, de nieuwe 'ijzeren dame' van Europa
Estse premier Kaja Kallas wint herverkiezing en geeft Poetin een klap


Door David Brennan in Tallinn, Estland
19 mei 2023

De Estse premier Kaja Kallas heeft zich ontpopt als een van Europa's meest strijdlustige leiders nu het continent worstelt met de terugkeer van een grote oorlog.

De onophoudelijke afwijzing door de 45-jarige van de Russische agressie en van de bondgenoten die schijnbaar aarzelen om deze onder ogen te zien, heeft Kallas vitriool opgeleverd van het Kremlin en een nieuwe bijnaam in het Westen: Europa's "nieuwe Iron Lady", een bijnaam die ooit werd gegeven aan de voormalige Britse premier Margaret Thatcher.

"Ik weet niet hoe ik hierop moet antwoorden," zei Kallas lachend over de bijnaam tijdens een exclusief Newsweek-interview in het Stenbock House - de officiële zetel van de Estse regering - in Tallinn vorige week, voorafgaand aan de Lennart Meri-conferentie.

"Ik denk dat het laat zien dat ik heel stellig ben over de kwesties waarover ik spreek. En ik denk dat het bedoeld is als een compliment. Hoewel dat in sommige landen misschien niet zo is. Ik denk dat het illustreert dat we nu worden gehoord. En ik denk dat het erkend wordt . . . . . . . . .   

Bron  Lees hier verder . . .  . . . newsweek.com - David Brennan .. . . . . . . .English