Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Orban schokt. 'Poetin is geen oorlogsmisdadiger'. Laurier voor een dictator waar hij "niet dol op is"

Gestart door Pieszyce, 30 juni 2023, 22:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Orban schokt. 'Poetin is geen oorlogsmisdadiger'. Laurier voor een dictator waar hij "niet dol op is"

oprac. Natalia Pacholczyk
27 juni 2023

De Hongaarse premier gaf een interview aan het Duitse 'Bild' waarin hij een schokkende verwijzing maakte naar de oorlog in Oekraïne. Viktor Orban zei dat "Oekraïne niet langer een soeverein land is" en naar verluidt geen kans heeft om van Rusland te winnen. Bovendien is Poetin volgens hem "geen oorlogsmisdadiger".

Viktor Orban staat bekend om zijn controversiële uitspraken en het verdedigen van Rusland op het internationale toneel. In een recent interview met de Duitse tabloid Bild overtrof de Hongaarse premier zichzelf echter. De politicus verklaarde onder andere dat Oekraïne "geen kans heeft om de oorlog te winnen" en erkende dat het land een "staat zou zijn die ondergeschikt is aan het Westen", meer bepaald aan de Verenigde Staten.

Viktor Orban over de oorlog in Oekraïne. "Naar mijn mening is Poetin geen oorlogsmisdadiger".

Hij erkende verder dat Oekraïne de oorlog zou verliezen omdat Kyiv "sneller soldaten zou verliezen" dan Rusland, en dat de westerse diplomatie in deze kwestie een "mislukking" was. - Oekraïne is niet langer een soevereine staat - jullie hebben geen geld, geen wapens. Ze kunnen alleen vechten omdat wij hen in het Westen steunen. Dus als de Amerikanen besluiten dat ze vrede willen, zal er vrede zijn," zei Orban.

- Ik wil de Oekraïners niet beïnvloeden, maar ik smeek altijd om vrede, vrede, vrede. Anders zullen ze enorme rijkdommen verliezen, zullen er veel levens verloren gaan en zal er onvoorstelbare verwoesting plaatsvinden. Daarom is vrede op dit moment de enige oplossing. Vrede betekent op dit moment een wapenstilstand," zei de Hongaarse premier.

Viktor Orban werd ook gevraagd naar geruchten over een vermeend bezoek van Poetin aan Hongarije. De journalist wilde weten of er dan een arrestatie van de politicus zou plaatsvinden, zoals verzocht door het Strafhof in Den Haag. De Hongaarse premier antwoordde alleen dat hij geen plannen had voor het bezoek van Poetin en geen commentaar wilde geven op de geruchten. Tegelijkertijd zei hij: - Naar mijn mening is Poetin geen oorlogsmisdadiger. We kunnen over oorlogsmisdaden praten na de oorlog. Nu moeten we degenen die deel uitmaken van het conflict overtuigen om naar de onderhandelingstafel te komen. Het gezegde: "Kom aan tafel en dan arresteer ik je" is geen goed idee," erkende Orban. Volgens hem is er ook geen kans op gesprekken over het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne zolang de oorlog niet voorbij is. En volgens hem ligt de oplossing van het conflict "alleen in de handen van Oekraïne".

Viktor Orban in de 'Bild': Ik ben niet dol op Poetin. Ik ben niet geïnteresseerd in Rusland. Ik geef om Hongarije

De Hongaarse premier werd ook gevraagd om commentaar op de recente putsch van Jevgeni Prigozhin. De politicus vond dat het geen zin had om 'Europese logica' te gebruiken bij het beoordelen van de interne aangelegenheden van Rusland, omdat 'Rusland anders functioneert'. - Dit is Rusland. Rusland werkt anders dan wij. De structuren in Rusland zijn heel stabiel. Ze zijn gebaseerd op het leger, de geheime diensten, de politie .... Vergeet niet dat Rusland geen natie is zoals Duitsland of Hongarije. Het is een andere wereld. De structuur is anders, de macht is anders, de stabiliteit is anders. Dus als je wilt begrijpen hoe ze werken, op basis van Europese logica, zul je altijd verkeerde conclusies trekken," zei Orban en voegde eraan toe dat de interne aangelegenheden van Rusland aan Rusland moeten worden overgelaten.

Hij zei ook dat hij er vertrouwen in heeft dat Vladimir Poetin in 2024 opnieuw "democratisch gekozen" zal worden als president van Rusland, omdat hij enorme steun heeft. Op de vraag of hij 'pro-Russisch' was, zei hij dat hij alleen voor Hongarije vocht. - Ik ben niet dol op Poetin. Ik ben niet geïnteresseerd in Rusland. Ik geef om Hongarije. Dus wat ik doe zijn standpunten en acties die goed zijn voor de Hongaren. En alles wat er nu gebeurt tussen Rusland en Oekraïne is slecht voor de Hongaren. Het is gevaarlijk voor Hongaren," zei Orban.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez Natalia Pacholczyk       jezyk po Polsku