Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De noodtoestand en dan?? Nieuwsgierig.

Gestart door Pieszyce, 2 juli 2023, 20:26

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Premier: Het is te vroeg om te beslissen over noodtoestand

https://polenforum.nl/forum-over-polen/index.php/topic,2496.0.html

Naar aanleiding van bovenstaand en meegenomen alles wat ik de laatste weken gelezen heb, vraag ik me af, hoe onze forumleden die in Polen wonen er over denken.

Heeft het hun interesse, of is het, het zal wel we zien wel.

Een noodtoestand geeft immers veel beperkingen, zelfs het gebruik van sociale media kan geblokkeerd worden.

Natuurlijk kan PiS proberen door een aantal provincies te blokkeren de verkiezingen te beïnvloeden, maar wat als het bedoelt is om over te gaan tot dictatuur en geen verkiezingen te houden, zodat men net als in Rusland zeer lang aan PiS vastzit.

Ikzelf zou niet in zo'n land willen leven, maar ja dat ben ik. Hoe denken jullie er over??

Bobal

Hoe ik erover denk? Kort samengevat, hysterie om niks. Vandaag was ik in de stad (Poznan) en het idee van dreigende hordes moslimmigranten of oorlogszuchtige Wagnerstrijders leeft in de waan van de dag totaal niet. De Polen die ik hier ken, zowel pro als contra PiS, ervaren absoluut geen situatie ter rechtvaardiging van de noodtoestand (lees die enige impact op hun dagelijks bestaan zal hebben). Veel Polen zijn redelijk xenofoob dus zitten niet te wachten buitenlandse vluchtelingen of strijders maar de meesten hebben toch zaken aan de hand met meer prioriteit. Het is vooral de huidige regering die helemaal doorslaat op deze onderwerpen ten faveure van hun verkiezingscampagne. Zoals gezegd, sommigen zullen het er in principe mee eens zijn maar ik geloof niet, dat in de huidige situatie Polen een noodtoestand zullen accepteren om de verkiezingen uit te stellen.

Pieszyce

Mij ging het er meer om wat Nederlanders die in Polen wonen, als in Polen de noodtoestand wordt uitgeroepen, zouden doen. Immers ook Nederlanders zijn niet altijd door sommige Polen gewenst.

Wat de vluchtelingen aangaat, zoekt Kaczyński zelf de problemen.

Dit is het dorp wat Kaczyński heeft laten bouwen in de regio Plock

Het ziet er uit als een gevangenis en geloof me, de problemen zullen daar vanzelf worden veroorzaakt door de manier waarop het gebouwd is.

Zelfs militairen worden niet zo ondergebracht. Als ik dit zie, en hoewel het past bij Kaczyński's karakter, krijg ik gelijk Ghetto gedachten.

Bobal

Aha, wat IK zou doen bij de noodtoestand?
Ik zou het even aankijken maar als we Hongaarse toestanden krijgen en ik als Nederlander niet meer gewenst ben dan vertrekken mijn vrouw en ik. En dan verliest Polen bovengemiddelde belastingbetalers, een goede medicus en een NL adviseur die veel Polen gratis (!) heeft geholpen met juridische problemen in NL. En dat is dan op microniveau de braindrain en de financiële tegenvaller die er ook in het groot aan zal komen.
Maar......ik ben optimistisch en zie het zover (en zo diep) niet komen.

Pieszyce

Dat had ik al gedacht Bobal.  :)

Toch zou zoiets jammer zijn, jammer dat een vreselijke kleine man met een genetische ziekte anderen tot dit aan kan zetten, zonder ook maar een vergoeding tegemoet te zien.

Ik ben ook optimistisch,  ;)  maar wel te vaak meegemaakt dat optimisme niet altijd een goede raadgever is, deze partij leeft op dit moment in de laatste stuiptrekkingen, en zie het dus maar als een kat die in een hoek gedreven wordt, zeker met vrienden in het Kremlin.

Pieszyce

Adam_Karpinski    @Adam83462787

Zżera mnie ciekawość czy to prawda, że gastarbajterzy z Azji będą się zmieniać na tych pryczach co 12h, tzn. , że 1 łóżko będzie przypadać na dwóch robotników. I jeszcze jedno jak społeczność międzynarodowa nazwie ten przybytek, Polskie Obozy Pracy czy może Orlenowskie.. 1/2

Ik word verteerd door nieuwsgierigheid of het waar is dat gastarbeiders uit Azië om de 12 uur op deze kooien zullen wisselen, d.w.z. dat er 1 bed zal zijn voor twee arbeiders. En nog een ding, zoals de internationale gemeenschap dit heiligdom zal noemen, Poolse werkkampen of misschien Orlenowskie..