Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Oorlog zoals in Kargul en Pawlak. Laatste vrije pad naar Gubałówka afgesloten

Gestart door Pieszyce, 6 juli 2023, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Oorlog zoals in Kargul en Pawlak. Laatste vrije pad naar Gubałówka afgesloten
"Iedereen besprong me".


Tomasz Mateusiak
6 juli 2023

- Wat ik doe is geen verlangen naar snelle winst, het is eerder een dramatische poging om de aandacht te vestigen op het probleem," zegt Jadwiga Gąsienica-Byrcyn, een inwoner van Zakopane's Gubałówka, in een interview met Onet, die woensdag het toeristische pad blokkeerde dat naar de top van de populaire heuvel loopt. Iedereen die erlangs wil lopen moet de vrouw nu 5 zloty betalen. Volgens de hooglander loopt de route naar Gubałówka over haar privéterrein. Ambtenaren en de Poolse kabelbanen beweren iets anders. Het geheel is een verhaal dat levendig doet denken aan het "gevecht om land" tussen Kargul en Pawlak in de film.

  • Er is vandaag geen vrij pad naar Gubalowka. De laatste werd woensdag gesloten. Het enige pad dat nog bestaat loopt door het privéterrein van de Góralen en de toerist die het volgt moet betalen voor een toegangskaartje.
  • De Poolse kabelbaanmaatschappij zegt dat ze het gratis pad binnenkort weer zal openen. Volgens de hooglanders hebben ze daar echter geen recht op, omdat het land waarop het bedrijf aanspraak maakt niet echt van hen is.
  • Het blijkt dat Gubałówka zo'n puinhoop is in de kadasters dat er in de documenten nog steeds mensen staan die zelfs 90 jaar geleden zijn overleden.
  • Volgens toeristen is het feit dat het nu onmogelijk is om Gubałówka binnen te komen zonder extra te betalen een grote schande voor het stadje en bevestigt het het stereotype dat Góralen "alles doen voor geld".

Inwoners van Zakopane grappen wel eens dat Gubałówka een "vervloekte plaats" is. De 1.126 meter hoge heuvel torent boven de stad uit en de uitlopers beginnen bijna bij Krupówki zelf. – Als we hier ons voordeel mee konden doen, zou het in de winter een van de beste skipistes van Europa zijn en in de zomer een geweldige plek om te zonnebaden met een prachtig uitzicht over het hele Tatragebergte," zegt Leszek Bryniczka, een inwoner van Zakopane. - Helaas is deze skiberg door ruzies en geschillen al 18 jaar geleden gestorven. Bovendien is het al enkele jaren een terugkerend probleem dat er niet eens een wandelpad op ligt.

De situatie voor toeristen wordt steeds problematischer. Afgelopen woensdag (5 juli) blokkeerde een familie die land bezit op de helling van Gubałówka een deel van het voorheen vrije pad naar de heuvel met een houten hek. Iedereen die het pad passeert moet nu 5 złoty tol betalen.

- Geloof me, ik heb het met pijn in mijn hart gedaan - zegt Jadwiga Gąsienica-Byrcyn, een inwoonster van Gubałówka, in een interview met Onet. - Eigenlijk wil ik deze vergoedingen niet innen en ik wil geen geld verdienen aan toeristen. Maar ik wil wel iets laten zien. Het probleem laten zien. Omdat niemand eerder normaal met me wilde praten, moest ik een gebeurtenis maken die luid zou klinken.

Zoals Jadwiga Gąsienica-Byrcyn uitlegt, bezit haar familie veel land in Gubałówka. Hoewel veel mensen denken dat het een enorm landgoed is, kunnen hooglanders tegenwoordig alleen koeien of schapen laten grazen op hun percelen. Ze kunnen er niets bouwen, omdat het land gepland is voor een skiroute. Een route waarvan de aanleg 18 jaar geleden werd geblokkeerd door een andere familie uit Gubałówka (die ook de achternaam Gąsienica-Byrcyn draagt - red.).

- Ik ben altijd voor de reactivering van de skiroute. Dan zou ik tenminste iets aan mijn land hebben. Dan zou ik er iets aan verdiend hebben. En nu heb ik alleen maar problemen. Toeristen komen hier en dumpen massaal afval, dat wij alleen maar ophalen en betalen om het te laten verwijderen," zegt mevrouw Jadwiga. - Ik ben naar de burgemeester van Zakopane gegaan, ik ben naar de Poolse kabelbaan gegaan. Ik heb gesprekken voorgesteld. Ze wezen me allemaal af. Daarom heb ik het spoor geblokkeerd.

"We zijn nooit onteigend".

Volgens de hooglander is al het land waar het hek staat van haar. Dit geldt niet alleen voor het wandelpad zelf, maar ook voor het gebied waar de sporen van de spoorlijn naar Gubałówka liggen.

- De Poolse kabelbanen zijn van mening dat het hun eigendom is, maar in het kadaster staat nog steeds mijn overgrootvader. PKL beweert dat de staat het in de jaren 1930 heeft onteigend toen de spoorlijn werd aangelegd. Dus vroegen we hen om deze onteigeningsakte te laten zien. Ze beweren dat het verloren is gegaan. Wat voor eigenaars zijn ze dan? Ze bezetten ons eigendom, ze verdienen er geld aan en wij krijgen er niets van! Ik wil deze situatie op de een of andere manier rechtzetten. Maar ze willen niet met me praten. Vandaar mijn wanhopige actie," voegt Jadwiga toe.

Wat zegt de Poolse kabelbaanmaatschappij hierover? Na het blokkeren van de route gaf het bedrijf een speciale verklaring uit waarin het aankondigde de zaak voor de rechter te brengen en een beveiligingsbedrijf naar Gubałówka te sturen. Volgens het staatsbedrijf is het gebied waar het hek is neergezet en de tol wordt geïnd eigendom van PKL.

"Deze activiteiten worden illegaal uitgevoerd en misleiden toeristen nog meer door ze te dwingen om van het vrije pad af te gaan om de oversteekvergoeding af te dwingen," staat in een verklaring die is ondertekend door Marta Grzywa van het persbureau van PKL. "Dergelijke acties ondermijnen het eigendom van PKL en het ministerie van Financiën door het plaatsen van een hek over een openbaar toegankelijk pad en zijn ook in strijd met de zorg voor het goede imago van de stad Zakopane. PKL is de benadeelde partij en zal juridische stappen ondernemen om haar rechten veilig te stellen. We zullen onze toevlucht nemen tot een beveiligingsbureau, dat de ongeautoriseerde toegang tot het eigendom van PKL zal beveiligen en toeristen vrij zal laten wandelen op het voetpad naar Gubałówka".

Een herhaling van het vermaak

Het verhaal met de sluiting en opening van het wandelpad naar Gubałówka is al zo'n vijf jaar met tussenpozen aan de gang. Tot 2018 begonnen alle toeristen die de berg te voet wilden beklimmen hun mars bij het dalstation van de kabelbaan en liepen langs het hek dat het pad omringde. Ze marcheerden altijd over privéterrein, maar decennialang stoorde niemand zich daaraan. In 2018 zei de familie van Jadwiga Gąsienica-Byrcyn echter 'nee' en richtte een kraampje in op hun land om kaartjes te verkopen.

Een jaar later werd enkele tientallen meters lager een tweede kraam neergezet. Deze werd opgericht door de familie van Bożena Gąsienica-Byrcyn, die ook kaartjes verkocht om bezoekers door hun land te laten gaan. In totaal moest elke toerist dus twee keer betalen.

Dit was gênant voor de stad, dus werd alles in het werk gesteld om het toeristenverkeer om te leiden naar het pad dat 300 meter verder naar het westen door het landgoed Gladkie liep. Deze was gemarkeerd door de PTTK en was gratis. In 2020 renoveerde zelfs de lokale overheid het op eigen kosten. Eind april 2021 werd dit pad echter ook gesloten. Het bleek dat ook dit pad over privéterrein loopt.

- We waren gedwongen om dit gratis wandelpad te liquideren en alle informatieborden weg te halen," vertelde Jan Palider, voorzitter van de Tatra afdeling van de Poolse Toeristenbond, destijds aan Onet. - Het bleek dat een deel van het pad door het privébos van een van deze families loopt, die een vergoeding vragen om over het pad langs de sporen te lopen. Er was geen gesprek met hen. Ze zeiden dat ze niet akkoord gingen met een PTTK-pad op hun land en basta. Zo zijn de gewoonten in Zakopane tegenwoordig, dat eigendomsrechten heilig zijn en het algemeen belang niemand interesseert, voegde hij eraan toe.

In deze situatie werd in juni 2021 een andere oplossing gevonden. De Poolse kabelbanen verplaatsten het hek rond de spoorbaan van Gubałówka met ongeveer 2 meter. Hierdoor kwam een smalle strook grond vrij waarop PKL, samen met de stad en PTTK, een gratis wandelpad aanlegde. Dit pad was twee jaar in gebruik en is nu geblokkeerd door de familie van Jadwiga Gąsienica-Byrcyn.

In deze situatie was het laatste vrije pad dat kon worden gebruikt om Gubałówka te beklimmen het pad door het landgoed Kotelnica. Dit was een route op ongeveer 1 km afstand van de spoorwegroute naar het oosten. Zoals gemeld door de Zakopane tak van PTTK, was ook deze route op woensdagavond .... afgesloten. Het liep door privéterrein en de eigenaars bedekten de bordjes die op de bomen geschilderd waren en aangaven waar het pad liep.

En hoe kun je het stereotype over hebzuchtige hooglanders niet geloven?

Tegenwoordig is het onmogelijk om de Gubałówka vanuit Zakopane te voet te beklimmen zonder te betalen. Je kunt lopen en betalen of de kabelbaan naar de top nemen.

Een kaartje voor de laatste kost momenteel 35 złoty (normaal) en 28 złoty (gereduceerd). Dit is de prijs voor omhoog en omlaag. Voor een enkele reis betaal je respectievelijk: 28 en 22 złoty.

Het enige alternatief is om Gubałówka binnen te gaan vanuit de gemeente Kościelisko of de gemeente Poronin. In beide gevallen is het echter noodzakelijk om van Zakopane naar Zębie (gemeente Poronin) of naar Butorowy Wierch (gemeente Kościelisko) te rijden en vervolgens 3 km langs de promenade te lopen die al op de top van Gubałówka ligt.

- Ik ben dol op Zakopane en kom hier al 20 jaar elk jaar," zegt Iwona Wątorek, een toeriste uit Warschau, die we ontmoeten in de buurt van Gubałówka. - Mijn vrienden vragen me voortdurend waarom ik hier kom. Je weet immers wat het stereotype is over de stad en haar inwoners. Ik leg ze dan uit dat dit niet waar is. Maar mijn argumenten raken langzaam op. Juist door situaties als deze. In deze stad moet je eigenlijk om de twee meter je portemonnee pakken.

Tomasz Mateusiak
Jounalist Onet Wiadomości
Bron: Onet przez Tomasz Mateusiak     język po Polsku