Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Mevrouw Joanna wilde een abortuspil nemen. Politieagenten arriveerden bij het ziekenhuis

Gestart door Pieszyce, 19 juli 2023, 15:53

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Mevrouw Joanna wilde een abortuspil nemen. Politieagenten arriveerden bij het ziekenhuis
en namen haar laptop en telefoon af.


18 juli 2023
Auteur: Renata Kijowska

Onderzoek, ondervraging, huiszoeking en het afpakken van haar telefoon - zo zag de politie-interventie in het ziekenhuis eruit voor mevrouw Joanna. De vrouw had besloten een abortuspil te nemen omdat de zwangerschap haar gezondheid in gevaar zou brengen. Ze bracht de arts hiervan op de hoogte, wat een hele lawine op gang bracht.

Video bij het bericht:    https://twitter.com/i/status/1681388123547107352

Het is bijna drie maanden geleden dat Joanna haar tranen in het ziekenhuis niet kon bedwingen, maar vandaag voelt ze zich nog steeds niet beter. Ze leeft nog steeds met de dag dat ze dacht dat ze voor hulp ging, voor een controle, maar ze werd geconfronteerd met een verhoor. - Ik moest me uitkleden, hurken en hoesten," vertelt de vrouw.

Mevrouw Joanna had eerder de zeer moeilijke beslissing genomen dat ze de abortuspil zou nemen omdat de zwangerschap haar gezondheid zou bedreigen. Ze voelde zich lichamelijk en geestelijk niet goed. Ze lichtte haar arts in. De politie werd gebeld.

- Ik kleedde me uit. Ik deed mijn slipje niet uit omdat ik nog bloedde en het was te vernederend, vernederend voor me, en toen barstte ik, toen schreeuwde ik in hun gezicht: "Wat willen jullie van me?" - herinnert de vrouw zich. - Af en toe waren er alleen maar vragen: waar heeft ze haar telefoon, waar heeft ze haar laptop," meldt de arts van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis waar de patiënte naartoe werd gebracht.

De politieagenten namen haar laptop en telefoon af

Een SOR-arts, die anoniem wenst te blijven, vertelde hoe de interventie met mevrouw Joanna eruitzag. - Vier mannen bewaakten een bange vrouw. Ze vormden een cordon rond de patiënt, dat maakte ons werk moeilijk. Ze waren niet in staat om aan te geven waarom deze patiënt door hen werd vastgehouden," rapporteerde de arts.

Zoals mevrouw Joanna zich herinnert, "werd het woord misdaad voortdurend herhaald". Op een gegeven moment merkte de vrouw dat haar laptop verdwenen was. Op de beelden die door de medewerker van de spoedeisende hulp zijn verstrekt, is te horen hoe de arts ingreep in verband met de computer van mevrouw Joanna. De politieagent verklaarde dat deze was "beveiligd voor het detentieprotocol" en vroeg of deze hun activiteiten niet mocht hinderen. De arts overwoog de politie te bellen. - Als politieagent instrueer ik u dat het een overtreding is om zonder reden een andere politiepatrouille te bellen," zei een van de agenten.

De dienstdoende artsen werden ondervraagd en mevrouw Joanna werd onder begeleiding van de politie naar een ander ziekenhuis met een afdeling gynaecologie gebracht. Daar stond al een andere patrouille te wachten en werd er nog een opgeroepen. De vrouw werd ook gedwongen om haar telefoon af te geven.

- Je kunt het gevoel hebben dat je in een politiestaat bent, alsof je in een totalitaire staat bent, alsof je in een Kafkaiaanse situatie bent," oordeelt Kamila Ferenc, advocaat van mevrouw Joanna.

Rechtbank: mevrouw Joanna was geen verdachte

Toen de politie van Kraków werd gevraagd naar het waarom van de interventie en de manier waarop deze plaatsvond, verwees ze naar de openbare aanklager. Het openbaar ministerie verklaarde alleen dat de aanwezigheid van de agenten te wijten was aan de noodzaak om het Medical Rescue Team te helpen en dat het een onderzoek instelde naar artikelen waarin werd gesproken over het helpen bij abortus en het aanzetten tot zelfmoord.

Mevrouw Joanna geeft toe dat het telefoontje naar de dokter misschien dramatisch klonk, maar verzekerde haar dat ze zichzelf niets wilde aandoen. - Het louter verlagen van de gemoedstoestand is geen reden voor de politie om daar te zijn. Als dat het geval was, had het halve land aanwezig moeten zijn, vindt de arts van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis waar de patiënte naartoe werd gebracht.

Mevrouw Joanna herhaalde tegenover politieagenten dat niemand haar had geholpen. Ze bestelde de pillen zelf via internet. - De slogan 'abortus' leidde bijna tot een klopjacht," herinnert de vrouw zich.

- Vandaag willen overheidsfunctionarissen aan de autoriteiten bewijzen dat ze abortus voorkomen, dat ze abortus vervolgen," wijst advocaat Kamila Ferenc.

De rechtbank, die de klacht over het afpakken van de telefoon aanhoorde en de teruggave ervan beval, herinnerde de politieagenten eraan dat mevrouw Joanna geen verdachte was of zelfs maar waarschijnlijk zou worden aangeklaagd. In Polen is men niet aansprakelijk voor het veroorzaken van een abortus. De wet straft de vrouw niet. - Dit politieoptreden heeft me volledig gebroken. Het maakte me kapot," bekent mevrouw Joanna.

Autor: Renata Kijowska

Bron:  fakty.tvn24.pl przez Renata Kijowska    język po Polsku

 >:(   >:(   >:(   >:(   >:(   >:(

Pieszyce


Roman Giertych      @GiertychRoman. 5 u

#TalibowiePiS





Wil deze regering dit in Polen?




Zonder commentaar:



Hoe lang gaat deze lijst worden?

Pieszyce


Wat mij mateloos irriteert aan dit, is het feit dat al deze Poolse mannen, nou ja, er zijn er ook een aantal bij die twijfelen, geboren zijn door een vrouw. Tot nu toe is het wereldwonder immers nog niet gebeurt dat een man een kind baarde.

Maar al deze mannen, schrijven wetten en dwingen vrouwen daarmee te doen wat zij als wetmakers voorschrijven, zonder rekening te houden met de gevoelens van de vrouwen die hen gebaard hebben. Zonder zelfs maar respect voor ze te tonen.

Voor mij een onvoorstelbaar iets.

Voorlopig is het nog niet voorbij en als mijn vrouw in de behandelkamer was en er zouden politieagenten naar binnen lopen, dan denk ik dat het begin van WW III op dat moment gaat plaatsvinden. Niemand zal mijn vrouw visiteren of verder asociaal behandlen want dan beekt de pleuris uit.

Poolse mannen zijn anders??

Is dit waar men in Polen naar toe moet? Of is de vrijheid van beslissen van een vrouw een heilig goed? Naar mijn mening zou het in ieder geval het laatste moeten zijn.



Vertaling: Over bevallen heb je niets te zeggen


PlatformaObywatelska      @Platforma_org

Wstrząsające wyznanie pani Joanny pokazuje do czego doprowadziła ideologia radykałów z PiSu i Konfederacji. Nie możemy pozwolić im dalej tak traktować kobiety
 
Joanna's schokkende bekentenis laat zien waartoe de ideologie van radicalen uit PiS en de Confederatie heeft geleid. We kunnen niet toestaan dat ze vrouwen zo blijven behandelen



PiS en de Konfederatie schijnen een samenwerkingsverband aan te gaan. Naziolen 2.0  >:(

Als men dan weet dat de Konfederatie het geen probleem vindt om een vrouw, die abortus heeft gepleegd, 10 jaar in de gevangenis te zetten voor een daad die ze misschien deed om haar eigen leven te beschermen?

De beslissing van een vrouw om abortus te plegen wordt door velen nog gezien als het bestellen van een broodje Kaas, maar ik kan jullie garanderen, dit na het jaren lang volgen van deze materie, wel even anders, er zijn vrouwen die daar hun hele verdere leven een trauma aan overhouden.

Maar de keus, tussen het kort begeleiden van een misvormd kindje, of een abortus is soms noodzakelijk. Deze keus zou geen keus van de Overheid of de Kerk moeten mogen zijn, immers zij zijn het niet die later dat misvormde kind moeten verzorgen.

Pieszyce



FEDERA  @federapl

Historia pokazana w wieczornych @FaktyTVN nigdy nie powinna się wydarzyć. Policjanci ani przez sekundę nie powinni byli posunąć się do tego, co zrobili. Nie mieli do tego prawa. To drastyczny przypadek policyjnej brutalności i antyaborcyjnej obsesji.

Pani Joanna po zażyciu tabletek poronnych zgłosiła się do lekarki, mówiąc jej szczerze o swojej aborcji. Lekarka wezwała policję. Do szpitala na badanie ginekologiczne Panią Joannę eskortowała liczna grupa policjantów, którzy ją osaczyli, jakby była kryminalistką. Ale nie była, bo własna aborcja to NIE przestępstwo i nie można za to ponosić odpowiedzialności karnej.

W szpitalu, gdy Pani Joanna nie patrzyła, policjanci przeszukali jej bagaż. Bezprawnie zabrali laptopa i telefon komórkowy. Próbowali zrobić jej rewizję przez odbyt. W czasie, kiedy krwawiła...

Pani Joanna nie zrobiła nic złego, a została ukarana. Spotkała ją ogromna krzywda i upokorzenie. Dlaczego? Bo w całej Polsce panoszy się aborcyjna stygma. Słowo ,,aborcja" wyzwala w policji, lekarzach i politykach najniższe instynkty. Przestają myśleć logicznie i widzieć w kobietach ludzi. Tak się kończy, gdy jakieś tematy stają się ,,tabu" lub ,,kontrowersyjne". Jest to też pokłosie umieszczenia aborcji w kodeksie karnym. Penalizacja pomocy w aborcji pośrednio uderza w kobiety i naraża na niebezpieczeństwo.

FEDERA od razu zapewniła Pani Joannie bezpłatne wsparcie prawne. Nasza adwokatka @kamila_ferenc
 jako jej pełnomocniczka złożyła zażalenie do sądu na zatrzymanie rzeczy Pani Joanny. Sąd ocenił zatrzymanie jako niezgodne z prawem. Podkreślił, że nie było żadnych podstaw, by sądzić, że jej rzeczy mogły stanowić dowód w sprawie – nie było bowiem udziału osób trzecich. Telefon został już zwrócony Pani Joannie. Następny planowany krok to domaganie się odszkodowania od Skarbu Państwa.
Skala wyżywania się na kobietach za podejmowanie samodzielnych decyzji nas przeraża. Nazywamy to wprost systemową przemocą.

Żądamy natychmiastowej dekryminalizacji aborcji.
Żądamy, by policja, lekarze i politycy odczepili się raz na zawsze od nas i naszych aborcji.

W razie problemów możecie na nas liczyć.
22 635 93 95
501 694 202 (telefon alarmowy)
pomocprawna@federa.org.pl


Het verhaal getoond in avonden @FaktyTVN had nooit mogen gebeuren. De politie had geen seconde moeten doen wat ze deden. Ze hadden er geen recht op. Dit is een drastisch geval van politiegeweld en obsessie tegen abortus.

Joanna ging, nadat ze abortuspillen had ingenomen, naar de dokter en vertelde haar eerlijk over haar abortus. De dokter belde de politie. Joanna werd voor een gynaecologisch onderzoek naar het ziekenhuis gebracht door een grote groep politieagenten die haar in het nauw dreef alsof ze een crimineel was. Maar dat was het niet, want zelfabortus is GEEN misdaad en je kunt er niet strafrechtelijk verantwoordelijk voor worden gehouden.

In het ziekenhuis, toen Joanna niet keek, doorzochten de politieagenten haar bagage. Ze namen illegaal een laptop en een mobiele telefoon mee. Ze probeerden haar rectaal te fouilleren. Terwijl ze bloedde...

Joanna deed niets verkeerd en ze werd gestraft. Ze leed grote schade en vernedering. Waarom? Omdat er in heel Polen een abortusstigma heerst. Het woord "abortus" wekt de laagste instincten op bij de politie, artsen en politici. Ze stoppen met logisch denken en zien mensen in vrouwen. Dit is wat er gebeurt als bepaalde onderwerpen "taboe" of "controversieel" worden. Dit is ook de nasleep van het opnemen van abortus in het wetboek van strafrecht. Het strafbaar stellen van abortushulp schaadt indirect vrouwen en brengt hen in gevaar.

FEDERA bood Joanna onmiddellijk gratis juridische ondersteuning. Onze advocaat @kamila_ferenc heeft als haar advocaat klacht ingediend bij de rechtbank tegen de inbeslagname van mevrouw Joanna's bezittingen. De rechtbank oordeelde dat de aanhouding onrechtmatig was. Hij benadrukte dat er geen reden was om aan te nemen dat haar bezittingen bewijs zouden kunnen vormen in de zaak - er was geen sprake van betrokkenheid van derden. De telefoon is al teruggegeven aan Joanna. De volgende geplande stap is het claimen van een schadevergoeding van de schatkist.

De omvang van het afreageren op vrouwen voor het nemen van onafhankelijke beslissingen maakt ons bang. We noemen het expliciet systemisch geweld.

Wij eisen de onmiddellijke decriminalisering van abortus.
We eisen dat de politie, doktoren en politici voor eens en voor altijd bij ons en onze abortussen weggaan.

Bij problemen kunt u op ons rekenen.
22 635 93 95
501 694 202 (noodtelefoon)

Pomocprawna@federa.org.pl

https://federa.org.pl/

Pieszyce


Ik krijg niet alles bijgewerkt zoals ik het zou willen, daarom nu de Twitter reacties Joanna hier.


Układy Dynamiczne      @dynamiczne

Kto jest dyrektorem nacz. szpitala, do którego ostatecznie trafiła Pani Joanna, w którym policjanci zrobili jej piekło? Przedstawiam Renatę Godyń-Swędzioł - kandydatkę do Senatu (2015), radną sejmiku województwa małopolskiego (2006-2010). Należy do partii Prawo i Sprawiedliwość.

Wie is de directeur van het ziekenhuis waar mevrouw Joanna uiteindelijk belandde, waar politieagenten haar de stuipen op het lijf joegen? Ik wil u voorstellen aan Renata Godyń-Swędzioł - kandidaat voor de Senaat (2015), raadslid van het parlement van de provincie Małopolska (2006-2010). Ze behoort tot de partij Wet en Rechtvaardigheid.


 
1 + 1=2


Bozena Boniecka #SilniRazem      @ziutka5

Zaczęła się nagonka na p. Joannę . Wstydu nie mają. Policjanci zostali zaatakowani i teraz szykują się do postępowania karnego. #MilicjaPiS

De campagne tegen mevrouw Joanna is begonnen. Ze kennen geen schaamte. De politieagenten werden aangevallen en bereiden zich nu voor op een strafrechtelijk proces. #MilicjaPiS






Aleksandra      @Olkaan13

Granatnik pie*doli jak potłuczony, Jakim Motylek prawem kazaliście kobiecie rozbierać się, robić przysiady. Do kurwy nędzy, skoro  @PolskaPolicja
uważa, że kobieta chciała popełnić samobójstwo, to upokorzenie jej w ten sposób w czym jej Motylek miało pomóc Jesteście bandą idiotów.

De granaatwerper n**kt als een kapotte, Met welk goed recht heb je een vrouw laten uitkleden, hurken. Verdomme, als @PolskaPolicja
denkt dat de vrouw zelfmoord wilde plegen, dan zou haar op deze manier vernederen haar moeten helpen Jullie zijn een stelletje idioten.



Katarzyna Kotula    @KotulaKat

Ciiii nie mówcie nikomu, ale mam w domu tabletki aborcyjne. Te same które kilka miesięcy temu zabrałam do studia TVN24. Miałam je także w Sejmie na posiedzeniu parlamentarnego zespołu ds praw reprodukcyjnych. To te same tabletki, które z dużą dozą prawdopodobieństwa zażyła Pani Joanna. Mam prawo je mieć. Ja i każda inna kobieta w Polsce. To tyle w kwestii konferencji Komendanta Głównego Policji Jarosława Szymczyka. Kilkadziesiąt tysięcy kobiet rocznie robi w Polsce aborcje za pomocą tych tabletek. Czy do wszystkich z nich zostanie wysłana polska policja która w rękach
@pisorgpl
stała się politycznym narzędziem wykorzystywanym do polowania na kobiety i zachowuje się niczym ,,Policja Moralności" w Iranie?

Sst, vertel het aan niemand, maar ik heb abortuspillen in huis. Dezelfde die ik een paar maanden geleden meenam naar de studio van TVN24. Ik had ze ook in de Sejm bij de vergadering van het parlementaire team voor reproductieve rechten. Dit zijn dezelfde pillen die mevrouw Joanna met grote waarschijnlijkheid heeft ingenomen. Ik heb het recht om ze te hebben. Ik en elke andere vrouw in Polen. Tot zover de conferentie van de opperbevelhebber van de politie, Jarosław Szymczyk. Elk jaar ondergaan tienduizenden vrouwen in Polen een abortus met deze pillen. Zal de Poolse politie naar hen allemaal worden gestuurd, die in de handen van
@pisorgpl
een politiek instrument is geworden dat wordt gebruikt om op vrouwen te jagen en zich gedraagt als de "morele politie" in Iran?





*********   #DRUŻYNATUSKA  @agent25krk

UPUBLICZNIENIE rozmów lekarki z policjantem o intymnych szczegółach z życia pani Joanny (jakie ma leki w domu, że zostawił ją partner) To próba linczu medialnego na tej kobiecie. Jeżeli ona popełni samobójstwo, to
@PolskaPolicja i  @ZiobroPL bedziecie za to odpowiedzialni 

PUBLICEREN van gesprekken tussen een arts en een politieagent over intieme details uit het leven van mevrouw Joanna (welke medicijnen ze thuis heeft die haar partner haar heeft nagelaten) Dit is een poging tot media-lynch op deze vrouw. Als ze zelfmoord pleegt dan
@PolskaPolicja en @ZiobroPL ben jij verantwoordelijk 





Roman Giertych    @GiertychRoman

#PiSowskieZboki To co dzisiaj zrobił komendant Policji publikując poufne nagranie z lekarką pani Joanny to szczyt wszystkiego. Ich zboczona skłonność do podsłuchiwania, nagrywania i publikowania prywatnych rozmów doszła do szczytu.

#PiSowskieZboki Wat de politiechef vandaag deed door een vertrouwelijke opname met Joanna's arts te publiceren, is het toppunt van alles. Hun perverse voorliefde voor het afluisteren, opnemen en publiceren van privégesprekken heeft zijn hoogtepunt bereikt.


Kamila Ferenc    @kamila_ferenc

Wkrótce z Panią Joanną odniesiemy się na piśmie do dzisiejszej konferencji prasowej
@PolskaPolicja . źródło zdjęcia: @tvp_info

Binnenkort zullen Joanna en ik schriftelijk verwijzen naar de persconferentie van vandaag
@PolskaPolicja. bron foto: @tvp_info





Roman Giertych    @GiertychRoman

Ale dlaczego jestem w todze prokuratora??!?

Maar waarom ben ik in de toga van de officier van justitie?!?




Roman Giertych    @GiertychRoman

Istotą przestępstwa popełnionego na szkodę pani Joanny było przewiezienie jej do innego szpitala. Było to pozbawienie wolności dokonane bez formalnego zatrzymania. Na badania lekarskie można przymusowo kierować jedynie podejrzanego. Ona nawet świadkiem nie była. #PiSowskieZboki

De essentie van de misdaad begaan ten nadele van mevrouw Joanna was om haar naar een ander ziekenhuis te vervoeren. Het was een vrijheidsberoving zonder formele detentie. Alleen een verdachte kan verplicht worden verwezen naar een medisch onderzoek. Ze was niet eens een getuige.

Pieszyce

Ondervraging tijdens de bevalling, politieaanval tijdens de miskraam
Deze staat is ziek van vrouwenhaat!


20 juli 2023


citaatfoto:  wiesci24.pl

Reacties blijven niet uit na een schandelijke aanval van politieagenten op een vrouw die een miskraam had gehad. De agenten namen onrechtmatig haar mobiele telefoon en laptop af en vernederden en vernederden haar. Dit is het einde van PiS, een anti-mensen en anti-vrouwenorganisatie.

- Maria, een jonge accountant werd in het kraambed verhoord, toegestaan door een rechter van het Hooggerechtshof vandaag. Straatsburg oordeelde jaren later dat de staat zich schuldig had gemaakt aan "onmenselijke behandeling en marteling". Mevrouw Joanna uit Kraków werd nergens van verdacht. Onmenselijk. Schandalig," zei Agata Stremecka over de zaak.

- Alle rechten van de patiënt werden met voeten getreden. Het recht op medisch beroepsgeheim, het recht op respect voor waardigheid. Wat er gebeurd is, ontsnapt aan mijn verbeelding," vertelde Jakub Kosikowski, woordvoerder van de Hoge Medische Kamer, aan Radio Zet. Hij voegt eraan toe dat de zaak ambtshalve behandeld zou moeten worden door de ombudsman voor patiëntenrechten, die de bevoegdheid heeft om vervolging in te stellen. Het probleem is dat de ombudsman een pispaal is - de huidige genomineerde is een man uit het systeem.

De politie, wiens agenten de vrouw in het ziekenhuis aanvielen, haar van haar waardigheid beroofden en haar bezittingen onrechtmatig meenamen, gedraagt zich gedurende de hele zaak walgelijk:

- De politie, wier agenten mevrouw Joanna opdroegen tot hurkzit in het ziekenhuis, geeft een verklaring uit die, gedeeltelijk, klinkt alsof ze de vrouw verder stigmatiseren", aldus Patryk Michalski.

- De verklaring van de woordvoerder is vernietigend voor de politie. Je kunt allerlei verklaringen schrijven en proberen de zaak af te wenden, maar je zult er niets aan veranderen. Jullie lieten een vrouw hurken om te controleren of ze een telefoon in haar vagina had verstopt. En dat alleen maar omdat het woord abortus werd genoemd," voegde Dominika Długosz toe.

Het is ook de moeite waard om eraan te herinneren dat de politie, in opdracht van de Wet en Rechtvaardigheid partij, vrouwen op een beestachtige manier aanviel met metalen knuppels, een jong meisje wurgde dat niets deed, en er waren ook agenten die jonge meisjes ontvoerden en het bos in dreven - en een ongeluk kregen. Dit is de zieke PiSowski-staat.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce


Dorota Brejza verplettert Szymczyk's conferentie. "Het is menselijk walgelijk".

Katarzyna Florencka
21 juli 2023

Dorota Brejza heeft in harde bewoordingen kritiek geuit op de vertalingen van generaal Jarosław Szymczyk over het gedrag van de politieagenten tegenover mevrouw Joanna uit Krakau. De bekende advocate en echtgenote van senator Krzysztof Brejza noemde het optreden van de politiechef direct "institutioneel geweld". Eerder werd op fouten in het politieoptreden gewezen door het voormalige hoofd van de CBA.

Brejza over Szymczyks conferentie over mevrouw Joanna uit Kraków

Het schandaal rond de zaak van mevrouw Joanna uit Kraków, die in het ziekenhuis door de politie werd vernederd nadat ze een abortusmiddel had genomen, is nog niet voorbij. Volgens het verhaal van de vrouw volgden de politieagenten haar zelfs tot in de spreekkamer van de gynaecoloog, waar ze zich moest uitkleden tot op haar slipje, hurkzit moest doen en moest hoesten. De agenten namen ook haar telefoon en laptop in beslag.

Op donderdagmiddag gaf hoofdcommissaris Jarosław Szymczyk een persconferentie waarin hij de beschuldigingen van mevrouw Joanna en haar advocaten weerlegde. De politiecommandant verdedigde de acties van de politieagenten en onthulde opnames van een gesprek tussen een arts uit Kraków en een 112-centralist en van een gesprek tussen een politieagent en de arts.

Uiteindelijk ontkende Szymczyk niet dat de vrouw vernederd was. Hij verklaarde ook dat de huiszoeking bedoeld was om het geslachtsdeel van de vrouw te controleren "op gevaarlijke voorwerpen of specifieke dingen die ze online had gekocht".

Dorota Brejza, een bekende advocate en privé vrouw van senator Krzysztof Brejza, verwees op sociale media naar de verklaringen van generaal Jarosław Szymczyk. Allereerst herinnerde ze de politiechef eraan dat "noch een zelfmoordpoging noch een abortus uitgevoerd door een vrouw persoonlijk" een misdrijf is, net zoals "het geen misdrijf is om de middelen voor een farmacologische abortus te bezitten".

"Vraag Szymczyk naar de wettelijke basis om te proberen legale middelen af te pakken. En om ze in iemands broek te zoeken - in strijd met iemands waardigheid," schreef Brejza. "Wat er rond deze vrouw gebeurt is menselijk walgelijk - het is een herhaald slachtofferschap waarbij de staat betrokken is. Een groot deel van het internet lyncht nu mevrouw Joanna en ontkent haar recht op waardigheid. Szymczyk publiceert beelden van 112. institutioneel geweld. Dit kan op geen enkele andere manier becommentarieerd worden," zei de advocaat.

Voormalig hoofd van de CBA over het optreden van de politie in de zaak Joanna

Nog voor de conferentie van donderdag stelde Pawel Wojtunik, medeoprichter van de CBŚP en voormalig hoofd van de CBA, de behandeling van mevrouw Joanna aan de orde. Hij ontkende ten stelligste dat de politie in dit geval standaardprocedures had gevolgd.

"Ik heb persoonlijk deelgenomen aan detenties en huiszoekingen van veel bijzonder gevaarlijke criminelen. Ik heb veel van dergelijke aanhoudingen geleid of er toezicht op gehouden. Maar we hebben nooit iemand bevolen om zich uit te kleden en te hoesten!!!" - schreef hij op Twitter.

Jarosław Szymczyk, aan de andere kant, beweert dat "op dit moment, naar zijn mening, de activiteiten correct werden uitgevoerd". Gevraagd om commentaar op het standpunt van de rechtbank in Kraków, volgens welke het vasthouden van de telefoon van de vrouw onwettig was, evenals het niet uitoefenen van de juiste terughoudendheid tijdens de activiteiten in het ziekenhuis, weigerde de politiechef commentaar te geven.

- Ik geef nooit commentaar op uitspraken van rechtbanken. Ik respecteer die vonnissen. Wat ik wil zeggen is dat de politieagenten onder grote druk hebben gehandeld en dat de rechtbank anderhalve maand de tijd heeft gehad om uitspraak te doen. De uitspraak van de rechtbank gaat niet over het bewaren van de laptop," zei hij.

Bron: natemat.pl przez Katarzyna Florencka    język po Polsku

Pieszyce


De zaak van mevrouw Joanna. De rechtbank liet geen droog oog over voor de acties van de politieagenten
Inbeslagname telefoon onrechtmatig


politie
20 juli 2023
Jarosław Sidorowicz

De inbeslagname van de telefoon van mevrouw Joanna was onrechtmatig. Ze werd gestraft voor een daad die niet aan haar kan worden toegeschreven, omdat de essentie van deze zaak is dat ze geen verdachte was, zei de rechtbank in Kraków bij de beoordeling van de politieactie tegen mevrouw Joanna.

We hebben de details vernomen van de beslissing van de rechtbank in Kraków over de politieactie tegen mevrouw Joanna. Het betrof de fouillering en de inbeslagname van de telefoon van de vrouw door politieagenten.

De zaak van mevrouw Joan. Een aantal geschonden bepalingen

De rechtbank behandelde een klacht tegen het optreden van de politie die was ingediend door de advocaat van mevrouw Joanna.

De advocaat wees erop dat de politieagenten een aantal wetten hadden overtreden, omdat ze een telefoon hadden meegenomen die geen bewijs was in de zaak, ze mevrouw Joanna niet hadden opgeroepen om de telefoon vrijwillig af te geven en ze de vrouw niet hadden geïnstrueerd dat ze het recht had om schriftelijke redenen voor deze actie te vragen. Ze wees er ook op dat ze de vrouw hadden gefouilleerd, hoewel daar geen reden voor was, en dat ze dat hadden gedaan zonder haar privacy en waardigheid te respecteren (dit hield in dat ze haar bagage hadden doorzocht terwijl ze in een ambulance of ziekenhuis lag).

Bron:  krakow.wyborcza.pl przez  Jarosław Sidorowicz    język po Polsku

Pieszyce


Psychiater die de diensten waarschuwde over Joanna
"Ik had niet verwacht dat de politie zich onderdrukkend zou gedragen. Vandaag zou ik gewoon de hulpdiensten bellen."


abortus
21 juli 2023
Dominika Wantuch

Ik wilde mevrouw Joanna helpen. Ik heb de informatie over de abortus niet verborgen omdat het voor mij duidelijk was dat mevrouw Joanna niets verkeerd had gedaan. Ze had het recht om de pillen te nemen. Ik had niet verwacht dat de politie zich zo zou kunnen gedragen tegenover iemand die hulp nodig heeft," zegt de arts die vanuit Kraków het noodnummer belde over Joanna's situatie.

Mevrouw Joanna werd minder dan drie maanden geleden voor het eerst naar een militair hospitaal gebracht en van daaruit overgebracht naar het Narutowicz-ziekenhuis in Kraków. Ze was al eerder zwanger geweest. Zoals ze journalisten van het TVN-station vertelde, zou de zwangerschap haar gezondheid bedreigen. Daarom besloot ze online abortuspillen te bestellen. Toen ze zich echter lichamelijk en geestelijk onwel begon te voelen, nam ze contact op met haar arts. Ze werd door de ambulancedienst met hulp van de politie naar de eerste hulp gebracht. Zelfs op de eerste hulp zou mevrouw Joanna in het bijzijn van andere patiënten leuzen over het misdrijf hebben gehoord, werd haar naar haar telefoon gevraagd en werd haar laptop uit haar tas gehaald. Ingrijpen door artsen hielp niet. Joanna benadrukt dat ze tegen politieagenten bleef herhalen dat niemand haar dwong om een abortus te ondergaan; ze bestelde de pillen zelf en besloot om ze in te nemen, wat niet strafbaar is in Polen. "Wyborcza" slaagde erin om met de arts te praten die voor Joanna verantwoordelijk was. Ze wilde haar persoonlijke gegevens niet vrijgeven.

Betaalmuur:

Bron:  krakow.wyborcza.pl przez Dominika Wantuch       język po Polsku

Pieszyce


Joanna's arts uit Kraków sprak zich uit. Ze vertelde waarom ze de politie inlichtte

Natalia Kaminska
22 juli 2023

De zaak van Joanna uit Kraków leeft al enkele dagen in heel Polen. De vrouw werd vernederd door de politie tijdens een interventie nadat ze haar arts had geïnformeerd dat ze vroege abortuspillen had genomen. Zij was degene die de diensten had gebeld. In een interview met een krant zei ze dat ze niet meer zo zou hebben gehandeld als ze had geweten hoe het verhaal zou aflopen.

De arts werd geïnterviewd door de "Gazeta Wyborcza". Zoals ze rapporteerde, sprak ze op de avond van 27 april ongeveer een uur met mevrouw Joanna. De psychiater concludeerde toen dat "er een risico was voor de gezondheid en veiligheid van de vrouw".

De arts van mevrouw Joanna sprak zich uit over het brute politieoptreden

- Mevrouw Joanna maakte geen bezwaar toen ik zei dat ik om hulp zou bellen", zei ze, eraan toevoegend dat ze het recht had om de abortuspil in te nemen. - De politie moet zich terugtrekken als de artsen zeggen dat de patiënt geen gevaar vormt, dat er geen hulp nodig is. In mijn ervaring is dit altijd het geval geweest," legde ze uit.

Ze benadrukte ook dat "toen ze belde over mevrouw Joanna, het niet bij haar opkwam dat de politie zich onderdrukkend zou kunnen gedragen".

In het gesprek kwam ook de vraag aan de orde of ze, wetende wat er ging gebeuren, opnieuw 112 zou bellen -Ik zou meteen de spoedeisende hulp bellen en zeggen dat als de spoedeisende hulp assistentie van de politie nodig heeft, de politie geacht wordt eerst en vooral voor de rechten van de patiënt te zorgen. Of ik zou zelf naar haar toe zijn gegaan," vertelde de arts aan "GW".

Poolse politiechef verdedigt het gedrag van zijn ondergeschikten

Herinnering: mevrouw Joanna werd naar het ziekenhuis gebracht met hulp van de politie, die onrechtmatig haar mobiele telefoon en laptop in beslag nam en haar vernederde in de spreekkamer van de gynaecoloog.

Nadat de zaak in de publiciteit was gekomen, gaf politiechef generaal Jarosław Szymczyk een persconferentie waarin hij het gedrag van de politieagenten verdedigde. Hij voerde aan dat de vernederende fouillering van de vrouw, die onder andere gedwongen werd zich uit te kleden, "ging om het controleren op gevaarlijke voorwerpen of specifieke zaken die ze online had gekocht".

Mevrouw Joanna uit Kraków verwees zelf naar de conferentie in een interview met Gazeta Wyborcza. - Ik werd voorgelogen. De opname van het gesprek met de arts bevestigt dat de arts tegen mij zegt dat ze met de ambulancedienst sprak, terwijl ze met de politie sprak. Ze heeft me dit niet verteld. Ik dacht dat er een dokter zou komen om me te helpen, want dat is wat de dokter zei," benadrukte de vrouw.

Kritiek op de versie van de politiechef werd ook geuit door twee psychologen in een interview met Alan Wysocki van naTemat.pl.

- Van wat we kunnen zien, was er in dit geval gewoon sprake van geweld. Kraken helpt niet bij zelfmoordgedachten. Een onderzoek van het voortplantingskanaal moet worden uitgevoerd door een gynaecoloog om de persoon subjectief en niet objectief te behandelen," oordeelde een van hen, Dr Marlena Stradomska - psycholoog, forensisch expert en expert op het gebied van de preventie van suïcidaal gedrag aan het Instituut voor Psychiatrie en Neurologie in Warschau.

Natalia Kamińska
Afgestudeerd in journalistiek aan de Maria Curie-Sklodowska Universiteit en de Universiteit van Warschau. Ze werkte enkele jaren voor het Poolse Persagentschap. Momenteel nieuwsreporter bij naTemat.pl.

Bron:  natemat.pl przez Natalia Kamińska  język po Polsku

Pieszyce


De zaak Joanna uit Kraków. Artsen spreken zich uit: "We willen geen politie meer in het ziekenhuis
we zullen interventies opnemen"


27 juli 2023
Dominika Wantuch

Arts: - Voor mijn eigen veiligheid ga ik vanaf nu politiebezoeken aan het ziekenhuis opnemen. Zodat politieagenten nooit meer kunnen liegen dat ze bezorgd waren om het leven van een patiënt, terwijl ze haar eigenlijk achtervolgden voor een abortus.

Een arts in een militair ziekenhuis in Kraków herinnert zich: - Eens bracht de politie een man naar de spoedeisende hulp. Hij was dronken, onder invloed van drugs. De politiemannen ergerden zich aan hem, spraken onbeschoft tegen hem, prikten hem als hij niet op zijn bevelen inging. Een van de medici kon er niet tegen en wees hen erop dat ze moesten kalmeren. De agenten zwegen, knikten en trokken zich terug om de dokters niet te storen. Wat er met Joanna gebeurde... In mijn hele carrière heb ik de politie zich nog nooit zo zien gedragen tegenover een patiënt die niet eens verdacht wordt van een misdrijf.

Betaalmuur:

Bron:  krakow.wyborcza.pl przez Dominika Wantuch     język po Polsku

Pieszyce

Kamila Ferenc heeft deze post opnieuw geplaatst


FEDERA  @federapl

Afgelopen zomer werd Polen geschokt door het verhaal van mevrouw Joanna uit Kraków. De vrouw ging naar haar dokter voor hulp en werd uiteindelijk als een crimineel behandeld omdat ze een week eerder haar zwangerschap had afgebroken. Geïntimideerd door de politie, overgeplaatst tussen ziekenhuizen, gedwongen een onterechte fouillering te ondergaan, durfde ze hardop te zeggen dat het systeem haar onrecht had aangedaan.

FEDERA heeft Joanna gratis juridische zorg geboden en wij vertegenwoordigen haar vanaf het allereerste begin voor het rechtssysteem. Ook ondersteunden we Joanna tijdens parlementaire toespraken en verzorgden we psychologische consulten. Vandaag kregen wij belangrijk nieuws.

@RzeczPajenta publiceerde een bericht waaruit duidelijk blijkt dat Joanna's rechten werden geschonden door zowel de dokter als de politie. Het persbericht roept in dit opzicht geen enkele twijfel op: "Bij het verstrekken van de informatie aan de politieagent liet de arts zich leiden door het allesoverheersende belang, dat moet worden begrepen als de gezondheid en het leven van de patiënt. (...) De resterende informatie over de gezondheid van de patiënt die aan de politie werd verstrekt, viel buiten de reikwijdte van de noodzakelijke informatie, wat duidelijk een schending vormt van het recht van de patiënt op vertrouwelijkheid van informatie die daarmee verband houdt. (...) Als gevolg van de activiteiten van politieagenten werd het recht van mevrouw Joanna op privacy en respect voor haar privacy en waardigheid niet gerespecteerd of naar behoren geïmplementeerd. Deze beoordeling betreft een situatie waarin politieagenten tussenbeide kwamen tijdens de ziekenhuisopname van de patiënt, ook al was hun aanwezigheid niet noodzakelijk om de patiënt gezondheidszorg te verlenen. Er werd vastgesteld dat geen enkele medische staf die gezondheidsdiensten aan de patiënt verleende, een dergelijke noodzaak had gemeld.

Dit is een grote overwinning voor Joanna, en wij als FEDERA zijn blij om haar bij te staan in deze strijd. De brief van de Patiëntenombudsman bevestigt wat ons vanaf het begin duidelijk was: Joanna werd wreed en ongevoelig behandeld en beledigde haar waardigheid. Wij beschouwen het document als bewijs van de triomf van recht, moraliteit en empathie. Joanna's gevecht gaat echter door. Onze vice-president en advocaat, advocaat Kamila Ferenc, vertegenwoordigt Joanna in verschillende lopende procedures. Joanna is een ongelooflijk moedige vrouw die als een van de eersten in Polen opkwam tegen het systeem en er met opgeheven hoofd tegenover staat. Al ruim een half jaar laat ze Poolse vrouwen zien dat ze zich kunnen verdedigen tegen het geweld van de autoriteiten, en dat geen van hen alleen wordt gelaten in hun strijd. Wij zijn haar dankbaar voor deze moed. Joanna, bedankt - we zijn altijd bij je.

FEDERA staat klaar om gratis juridische hulp te bieden aan elke vrouw wier reproductieve rechten worden geschonden. Wij staan altijd aan de kant van vrouwen. Link naar de verklaring van de Patiëntenombudsman tekst po Polsku

Video:  https://twitter.com/federapl/status/1748298717273194818


Citaatfoto Twitter.com