Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De nachtelijke samenvatting

Gestart door Pieszyce, 28 juli 2023, 13:39

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Radu Hossu  @RaduHossu

De nachtelijke samenvatting (27.07.2023 om 06.30 RO/UA Time):

De schrijver van het stuk

Het wordt kort, maar met goed nieuws:

1. Tegenoffensief:

1.1Orihiv-Tokmak as: Het Oekraïense leger (AFU) is de afgelopen 24 uur 5 km ten oosten van Robotyne en ongeveer 2 km ten westen van Robotyne opgerukt. Ze vallen ook rechtstreeks vanuit het noorden aan.

1.2 As Velyka-Novosilka: Het Oekraïense leger (AFU) is Staromayske binnengetrokken. Russische bronnen zeggen zelfs dat ze deze plaats zijn gepasseerd, maar er is geen andere visuele bevestiging dan dat ze Russische stellingen ten zuiden van Staromayske beschieten.

1.3 As Herson: De AFU heeft haar bruggenhoofd uitgebreid richting Oleshky en heeft de controle overgenomen over verschillende eilanden aan de oostoever van de Dnjepr.

2. Slag om Bakhmut 2.0:

2.1 Andrivka is in ieder geval gedeeltelijk bevrijd. Oekraïense bronnen zeggen dat de stad volledig bevrijd is en de Russen ontkennen deze informatie niet. Deze plaats is belangrijk omdat ze van daaruit T0513 kunnen blokkeren, wat een belangrijke communicatielijn is voor de Russen.

2.2 Klishivka is voor 30-40% bevrijd en er zijn beelden van Russische troepen die zich in wanorde terugtrekken uit de stad.

3. [BRONNEN!!!] 2 Pentagon bronnen melden dat het Oekraïense tegenoffensief een nieuwe fase is ingegaan, dat wil zeggen, de fase waarin de reservebrigades, inclusief wat we "De Negen" hebben genoemd, "The Nine", die de meeste Westerse uitrusting hebben, maar ook de meeste Westers getrainde troepen, naar voren zijn gehaald om het tegenoffensief te ondersteunen.

Waarom nu? Waarschijnlijk omdat het Oekraïense commando ervan overtuigd is dat het voldoende Russische artillerie-eenheden, radars en luchtverdedigingssystemen met HIMARS heeft vernietigd.

3. Kupyansk-Kreminna front:

3.1 De Russen zijn opgerukt naar Kupyansk, maar ze hebben een rivier voor zich en hoge grond achter zich, dus volgens mij was dit een bewuste zet van de Oekraïners om de Russen in de val te lokken, maar dit is slechts mijn speculatie.

3.2 In het Kreminna-gebied kwam de Russische opmars bijna tot stilstand. Dit is niet te wijten aan een bovennatuurlijke oorzaak, maar aan het feit dat de Oekraïners erin geslaagd zijn het front in de buurt van Torske te stabiliseren.

----
Vandaag is de laatste dag van de "Water voor Herson" campagne, degenen die vandaag willen doneren kunnen mijn Patreon vinden in mijn bio:

Ik heb met veel mensen gestaan die nu in het offensief zijn en mijn gedachten zijn bij hen. Velen van hen zullen hun familie nooit meer zien, dus ik wil de mensen eraan herinneren: ja, we kijken naar kaarten en verheugen ons over Oekraïense successen, maar daar hangt een prijskaartje aan dat velen van ons zich niet eens kunnen voorstellen. Helaas kan ik dat wel, want ik heb het gezien en gevoeld.

De komende dagen zullen we dus zien hoe deze nieuwe fase van het tegenoffensief zich ontvouwt. Zoals de Amerikanen zeggen: Veel geluk! Moge God, het universum, veel geluk en voorspoed zijn met de dappere Oekraïense militairen die vechten voor de bevrijding van de gebieden die op dit moment illegaal bezet zijn door de Russische indringers!

Vandaag is een belangrijke dag, als het ingaan van de nieuwe fase van het tegenoffensief wordt bevestigd (en ik kan je vertellen dat dat vandaag zal gebeuren), dus voor deze informatie, maar ook voor de inspanning om hulp te verzamelen voor Herson en daarbuiten, deel, laat een reactie achter en geef een like aan het bericht, zodat de Russische manipulatie niet alle informatieruimte over de hele wereld in beslag neemt!

Slava Ukraini!