Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Ik ben boos. Heeft Paus Franciscus zijn verstand verloren???

Gestart door Pieszyce, 28 augustus 2023, 00:33

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Ik ben boos. Heeft Paus Franciscus zijn verstand verloren???

Heeft niet zo zeer met Polen te maken, maar indirect met andere gelovigen in andere landen wel.

E.e.a vond plaats in:

In het Rooms-katholiek aartsbisdom Onze-Lieve-Vrouw van God in Moskou

"Jullie zijn bijeengekomen om één Kerk te zijn". Teleconferentie van Russische jongeren met paus Franciscus

Publicaties / 26.08.2023
Tekst is Russisch maar goed via Google te vertalen.

Michael MacKay         @mhmck

Pope Francis praises Russian imperialism, telling youth in Russia they should never give up the legacy of Peter I and Catherine II. Calling Russia "great" many times, he said: "Thank you for your way of being, for your way of being Russians." https://cathmos.ru/vy-sobralis-ch

Paus Franciscus prijst het Russische imperialisme en vertelt de jeugd in Rusland dat ze de erfenis van Peter I en Catharina II nooit mogen opgeven. Hij noemde Rusland vele malen "groots" en zei: "Dank u voor uw manier van zijn, voor uw manier van Russisch zijn."



 . . . .tekst . . . . .vertaald uit de pagina . . .

De bijeenkomst werd voortgezet met vragen van de kinderen aan de Heilige Vader. Ze waren vooral geïnteresseerd in de houding van de paus ten opzichte van Rusland en zijn verwachtingen van onze lokale Kerk.

Voor de zegening sloot de Heilige Vader de bijeenkomst af met de volgende woorden: "Vergeet nooit jullie erfgoed. Jullie zijn erfgenamen van het grote Rusland: het grote Rusland van de heiligen, van de heersers, het grote Rusland van Peter de Grote, van Catharina de Grote, van dat rijk - groot, verlicht, [een land van] grote cultuur en grote menselijkheid. Geef deze erfenis nooit op, jullie zijn erfgenamen van het grote Moeder Rusland, ga ermee door. En dank u. Bedankt voor jullie manier van zijn, voor jullie manier van Russisch zijn."

Bron: Het artikel . . . . . . .

Oké

Dat "Heilige Vader" kunnen ze van mij wel uit de boeken schrappen, volgens veel reacties is deze paus een van de slechtste die we ooit gehad hebben.

Daar wil ik niet over oordelen, want daar ben ik niet voor opgeleid, dat laat ik aan deskundigen over.

Feit is dat Het Vaticaan nogal eens een paus heeft gehad die meer contact had met een dictator dan met zijn achterban, denk maar aan WWII
 
Pius XII (1876-1958) - tijdens de Holocaust blijven controversieel.

Gedurende een groot deel van de oorlog handhaafde hij een publiek front van onverschilligheid en zweeg hij terwijl Duitse wreedheden werden begaan. Hij weigerde verzoeken om hulp op grond van neutraliteit, terwijl hij verklaringen aflegde waarin hij onrecht in het algemeen veroordeelde. Privé bood hij onderdak aan een klein aantal Joden en sprak met een paar geselecteerde functionarissen, waarbij hij hen aanmoedigde de Joden te helpen.

Dat laatste zie ik als, "Laat ik maar iets doen want ik heb al te lang gezwegen."

Ik weet nog dat ik hem als kind een kille, enge man vond, waar ik niets mee had, kreeg als misdienaar eens een plaatje van hem, welke ik op weg naar huis in het riool gooide.

Over JP II, wil ik het niet hebben. Die is bij mij met een rotklap van zijn voetstuk gevallen en "Heilig"?  Nee echt niet, niet voor mij althans, ken mensen die het meer verdienen.

Fransciscus:

Vanaf het begin had ik enig respect, maar vond het wel een vreemde man op de manier hoe hij zich uitliet, maar daar ik afstand had genomen van het Vaticaan, keek ik alleen maar af en toe naar hem, verder geen interesse. Tot  vandaag . . . . .

Hoe kan hij het in zijn hoofd halen de Russen zo op te hemelen, terwijl ze zich in Oekraïne nog erger als beesten gedragen.  "groot, verlicht, [een land van] grote cultuur en grote menselijkheid' Zou moeten zijn, Groot, diep donker,[een land van] gebrek aan cultuur en menselijkheid'.

Ik weet het, het is een Argentijn en die hebben veel met de Russen en niets met de Amerikanen. Niet voor niets is Argentinië Anti-Yanqui.

Een van de deelnemers aan de discussie, schreef:

Je kunt de paus uit het Anti-Yanqui Argentinië halen, maar je kunt het Anti-Yanqui Argentinië niet uit de paus halen!
Yanqui = Yankee


Ik zal het niet te lang maken.

Wat hij heeft gezegd, heeft hij gezegd, dat hij Oekraïne net als de Russen niet belangrijk vindt heeft hij al meerdere keren laten blijken. Hij gaat liever bij Putin op visite dan bij Zelensky, [O ja de laatste is Joods en de eerste is orthodox]

Ik weet niet hoe jullie er over denken? Iemand zei, "daar zakt mijn broek van af."
Voor mij is het heftiger.

Laat hij, voordat hij de oorlogscrimineel Putin waarderende woorden geeft, eerst maar eens zorgen dat ALLE kindermisbruikende geestelijken uit hun ambt worden getrapt. Immers hij heeft als Lijder van de RK Kerk nog heel veel schoon te maken en recht te zetten, voor er nog een heilige aanbevolen kan worden.

Een paus hoort neutraal te zijn en als hij een mening heeft dan mag die zeker niet ten goede komen van de agressor, immers wie met de agressor is, is medeschuldig aan, Moord, Genocide, Verkrachting, Marteling etc. etc.    >:(  >:(  >:(  >:(

Wanneer komt er eens een paus die een echte kerkleider is en geen verkapte kerkelijke boekhouder??

Pieszyce

NOELREPORTS   @NOELreports

The Pope told about the Russian people that they are the "heirs of a great empire". "Never forget your heritage. You are the heirs of the great Russia: the great Russia of saints, rulers, the great Russia of Peter I, Catherine II, that empire - great, educated, great culture and great humanity. And thank you. Thank you for your way of being, for your way of being Russian," the Pope said.

De paus vertelde over het Russische volk dat zij de "erfgenamen van een groot rijk" zijn. "Vergeet nooit je erfgoed. Jullie zijn de erfgenamen van het grote Rusland: het grote Rusland van heiligen, heersers, het grote Rusland van Peter I, Catharina II, dat rijk – groot, goed opgeleid, geweldige cultuur en grote menselijkheid. En bedankt. Bedankt voor je manier van zijn, voor je manier om Russisch te zijn", zei de paus.


De Video:  https://twitter.com/i/status/1696181845946204379    italiaans

 >:(  >:(  >:(  >:(

Bobal

Ik dacht eerst even, dat dit fake nieuws was maar ook de website van het Vaticaan bevestigt deze teleconferentie. Ik wil Franciscus zeker niet met Putin vergelijken maar ze hebben wel allebei, dat ze steeds meer het contact met de realiteit verliezen.

Pieszyce


Door een groep mensen met weinig volgers werd dit als Fake nieuws afgedaan, het bleek al snel dat het Russische trollen waren, maar het is een kwestie van een Italiaanse kennis even die video laten zien en je weet meer.

Voor mij Bobal is Franciscus ook geen Putin, maar wie met pek omgaat . . . . . . . .

Juist de paus had afstand moeten nemen en BEIDE partijen moeten benaderen niet alleen het Kremlin, Kyiv heeft meerdere malen om een bezoek van de paus gevraagd. Telkens is er alleen contact met Rusland, dat is scheef.

Wist je trouwens dat Putin 7 dubbelgangers had?  :)

Pieszyce


De woorden van de paus tegen jonge Russen veroorzaakten verontwaardiging
Hij sprak over hun erfgoed


Agnieszka Miastowska
28 augustus 2023

De Jongerendagen zijn aan de gang in Sint-Petersburg. Op zondag hield paus Franciscus via video een preek waarin hij jonge Russen toesprak. De inhoud verontwaardigde een wereld die met afschuw naar de Russische agressor kijkt.

Paus Franciscus tot jongeren: Erfgenamen van het grote Rusland

"Jullie zijn de erfgenamen van het grote Rusland", zei paus Franciscus tegen jonge Russen in een preek ter gelegenheid van de Jeugddagen in Sint-Petersburg. De woorden, die nog maar een paar jaar geleden niet zo'n emotionele lading zouden hebben gehad, weerklonken met grote bezorgdheid over de realiteit van de Russische agressie tegen Oekraïne.

Paus Franciscus sprak niet alleen over het waardevolle erfgoed van Rusland, maar noemde het land dat nu genocide pleegt "het grote, verlichte Russische rijk". Volgens internetgebruikers was het even ongelukkig om Russen "vredestichters" te noemen.

- Ik wens jullie, jonge Russen, de roeping toe om vredestichters te zijn temidden van de vele conflicten en polarisaties die onze wereld van alle kanten bestoken', zei de paus zondag. Verder moedigde hij jonge Russen aan om niet bang te zijn om "grote dromen" te dromen.

- Heb de moed om angsten te vervangen door dromen; vervang angsten door dromen, wees geen scheppers van angsten, maar scheppers van dromen! Gun jezelf de luxe om grote dromen te dromen! - ging Franciscus verder. Het publiek was echter het meest bezorgd over de passage dat jongeren hun Russische imperialistische erfenis niet mogen vergeten.

Je zou kunnen zeggen dat deze zin een bijzonder verontrustende boodschap bevat, want het is niet zonder reden dat deze passage werd weggelaten uit de Poolse, Engelse, Russische en Italiaanse taalpagina's van het Vaticaan. Bovendien verwees de paus tijdens de toespraak naar autoriteiten als tsaar Peter I en keizerin Catharina II, die een sleutelrol speelden in de uitbreiding van de Russische invloed in Europa en symbolen werden van het Russische imperialisme.

De paus schokt opnieuw

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste controversiële uitspraak van paus Franciscus over Rusland is. Een paar maanden geleden gaf de paus uitleg over het gedrag van Poetin, door uit te leggen dat een mogelijke reden voor de Russische agressie tegen Oekraïne en de houding van Poetin "het geblaf van de NAVO aan de deur van Rusland" zou kunnen zijn geweest. "Het is woede; ik weet niet of het werd uitgelokt, maar misschien werd het zo gefaciliteerd," benadrukte hij.

Hij bekende dat hij geen antwoord kon geven op de vraag of het juist was om wapens te leveren aan de Oekraïners. - Ik kan geen antwoord geven, ik ben te ver weg," zei hij. - Wat wel duidelijk is, is dat wapens op dit terrein worden uitgeprobeerd. De Russen weten nu dat tanks weinig nut hebben en denken aan andere wapens. Oorlogen worden gevoerd om de wapens uit te proberen die wij hebben geproduceerd, voegde hij eraan toe.

Bron:  natemat.pl przez Agnieszka Miastowska[/urll]      język po Polsku

Pieszyce


De paus zou eens wat aan geschiedenislessen moeten gaan doen, dat zou hem zeker wijzer maken dan hij nu is. Verder is een Anti-Yanqui Argentijn moeilijk te veranderen, niet voor niets zit Argentinië met Rusland in de BRICS



Men wil een nieuwe wereldorde, maar willen wij dat?? Ik denk dat als de paus niet anders wil denken hij maar weer naar Argentinië moet.

Pieszyce


Paus komt aan in Ulaanbaatar voor historisch bezoek aan Mongolië

2 september 2023

Paus Franciscus is vrijdag aangekomen in Mongolië voor een driedaags bezoek. Het is de eerste keer dat een paus het Aziatische land bezoekt.

Video van het bezoek. . . . . . . . :

Bron: nu.nl

Uiterst vreemd, de paus, kan Oekraïne niet bezoeken, maar wel een land als Mongolië een land wiens horden vroeger tot aan de Donau alles kort en klein sloegen.
Ook het aantal gelovige.b kan geen reden zijn, want dan zijn er landen met grotere gemeenschappen.



Bobal

 ;)
Ik heb even voor je gegoogled: Mongolië is qua oppervlakte ruim 37x Nederland en heeft 3,345miljoen inwoners. Ik ben er ooit geweest, mooi land. Maar ik kwam meer oud-communistische atheïsten en boeddhistische tempels tegen dan rooms-katholieken. Er schijnen er toch zo'n 1400 te zijn. De paus denkt misschien: "daar kunnen er meer bij dan af". Ik vraag me alleen af, of dit nou de beste prioriteitstelling is...... Om maar weer aan te sluiten bij dit forum: in Polen neemt het bezoek aan religielessen en kerk met grotere aantallen dan 1400 af en zijn er ook nog wat pedofilieprobleempjes op te lossen.

Pieszyce


Citeeren zijn er ook nog wat pedofilieprobleempjes op te lossen.

Ik had van deze paus juist verwacht dat hij dat aan zou pakken, maar na een paar acties is het weer muisstil.

Ook in Polen gebeurt er niets. Onbegrijpelijk.