Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Poolse president spreekt volk toe na twee dagen van gesprekken over vorming nieuwe regering

Gestart door Pieszyce, 26 oktober 2023, 00:44

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Poolse president spreekt volk toe na twee dagen van gesprekken over vorming nieuwe regering

25 oktober  2023

Polen's president heeft een ontmoeting gehad met de leiders van de belangrijkste politieke partijen van het land om de vorming van een nieuwe regering te bespreken en zal de resultaten van deze gesprekken op donderdag samenvatten in een televisietoespraak voor de natie, aldus zijn assistenten.

Andrzej Duda ontving op dinsdag en woensdag politici van verschillende partijen in het presidentieel paleis in Warschau, meldde het Poolse staatspersbureau PAP.

Op woensdag ontmoette de president politici van de oppositiecoalitie leden, Derde weg, en Nieuw Links, en de extreem-rechtse Confederatie groep, volgens ambtenaren.
 
Presidentiële assistent Grażyna Ignaczak-Bandych zei dat de gesprekken "goedaardig" waren geweest, waarbij de president zich bereid verklaarde om "samen te werken aan kwesties die het meest belangrijk zijn voor Polen."

De urenlange discussies met de oppositiecoalitie concentreerden zich op veiligheid, energiebeleid en "de positie van Polen op het internationale toneel," volgens de medeleider van de coalitie, Szymon Hołownia.

Hołownia voegde eraan toe dat de president "nog niet heeft besloten" wie hij zal belasten met het vormen van een nieuwe regering, meldde het IAR nieuwsagentschap van de Poolse radio.

Włodzimierz Czarzasty, een van de leiders van Nieuw Links, zei dat zijn fractie de president had verteld dat de opdracht om een nieuwe regering te vormen zou moeten worden toevertrouwd aan Donald Tusk, de leider van de grootste oppositiegroepering, de liberale Burgercoalitie, aldus het persbureau IAR.

Hij voegde eraan toe dat Nieuw Links, de Burgercoalitie en de Derde Weg klaar waren om "een coalitieregering met een sterke meerderheid" te vormen.

Czarzasty zei dat de president "waarschijnlijk Tusk zou noemen als kandidaat voor het premierschap", meldde het persbureau PAP.

Ondertussen vertelde een andere vooraanstaande linkse politicus, Robert Biedroń, aan verslaggevers dat de drie oppositiegroepen een coalitieregering willen vormen, met Tusk als hun kandidaat voor het premierschap.

"De bal ligt nu bij de president," zei Biedroń, zoals geciteerd door het persbureau PAP.

Duda voerde woensdag ook gesprekken met de extreemrechtse Confederatiegroep.

Krzysztof Bosak, een van de leiders van de partij, schreef op het sociale mediaplatform X dat de 1,5 uur durende gesprekken aantoonden dat zijn fractie een belangrijke rol zou spelen in het nieuwe parlement, ondanks de keuze om in de oppositie te blijven.

Op dinsdag voerde Duda gesprekken met de regerende conservatieve Wet en Rechtvaardigheid (PiS) partij en Tusk's centrumpartij Burgercoalitie.

De president zal nu het publiek informeren over deze twee dagen van overleg over de vorming van een nieuwe regering, meldde het persbureau PAP.

Ignaczak-Bandych van het bureau van de president schreef woensdagmiddag op het X-platform: "Morgen om 12 uur zal de president de voortgang van het overleg samenvatten."

Duda, een bondgenoot van de vertrekkende regering Wet en Rechtvaardigheid, heeft eerder gezegd dat hij de grootste partij in het parlement de eerste kans zou geven om een nieuwe coalitie samen te stellen, meldde persbureau Reuters.

De Wet en Rechtvaardigheid partij won de verkiezingen van 15 oktober, maar zal waarschijnlijk geen partner vinden met genoeg zetels om een coalitieregering te vormen, aldus Reuters.

De leiders van de drie groepen die van plan zijn om de volgende regering te vormen - Tusk's liberale Burgercoalitie (KO), de centrumrechtse Derde Weg en Nieuw Links - hebben allemaal samenwerking met PiS uitgesloten en hebben er bij Duda op aangedrongen om niet te treuzelen met het geven van de opdracht aan Tusk om een regering te vormen, meldde Reuters.


Source: IAR, PAP, Reuters,  polskieradio.pl  by (pm/gs)


Pieszyce

Bericht van Andrzej Duda via Twitter


Kancelaria Prezydenta        @prezydentpl

Prezydent @AndrzejDuda:

Overleg met betrekking tot de vorming van het nieuwe parlement en de nieuwe regering vond plaats in het presidentiële paleis. Ik wil de deelnemers aan de bijeenkomst bedanken voor hun komst en voor de zeer inhoudelijke sfeer van de gesprekken. Ik werd niet teleurgesteld: iedereen benaderde hen op een zeer verantwoorde manier. Vandaag hebben we twee serieuze kandidaten voor de functie van premier. Verenigd Rechts maakte bekend dat hij hun kandidaat was @MorawieckiM ; ze gaan ervan uit dat ze een meerderheid in de Sejm zullen hebben.

Ik hoorde een soortgelijke boodschap van de Burger Coalitie, Derde Weg en Links, en hun kandidaat is @Donald Tusk. Ik stelde een vraag, vooral aan de vertegenwoordigers van de Burgercoalitie en de Derde Weg, of zij al een coalitie en specifieke ministeriële voorstellen hadden.

Momenteel loopt de ambtstermijn van het huidige parlement. Ik heb vertegenwoordigers van alle parlementaire krachten laten weten dat ik het niet nodig vond om het in te korten. De voorlopige datum die ik heb gepland voor de eerste bijeenkomst van het nieuwe parlement is 13 november. Ik heb alle deelnemers aan deze bijeenkomsten verzekerd dat alle grondwettelijke deadlines en normen zullen worden gerespecteerd.
Laatste bewerking12:36 p.m. • 26 okt. 2023



Pieszyce


Ik vertrouw hem voor geen meter.

Alleen al deze zien; "ze gaan ervan uit dat ze een meerderheid in de Sejm zullen hebben." is manipulatie, want die meerderheid hebben ze nu niet, zeker niet omdat waarschijnlijk 32 parlementariërs van PiS overstappen naar de oppositie.


Pieszyce


De Polen verliezen geld, maar Duda heeft geen haast
Hij heeft "voorlopig" een zitting van de Sejm gepland voor 13 november.


26 oktober 2023

Andrzej Duda blijft verrassen op een negatieve manier. Op een conferentie zei hij dat hij de vergadering van de nieuwe Sejm "voorlopig" had gepland voor 13 november. Dus de Polen moeten nog drie weken wachten tot er eindelijk actie wordt ondernomen in hun belang?

Wat zijn de gevolgen van deze vertraging in Duda's machtswisseling? Eerst en vooral financieel. De Polen verliezen massaal geld - onder andere als gevolg van de opgeblazen inflatie die PiS heeft ingevoerd. De zloty verliest zijn waarde, mensen verliezen hun baan, geld uit Europa kan ons niet bereiken omdat de wet veranderd moet worden, wat moet de nieuwe regering doen en Duda? Duda heeft geen haast. Hij heeft de tijd, hij heeft nog twee jaar van maandelijkse presidentiële salarissen, daarna een presidentieel pensioen, hij gaat eten van ons geld, slapen van ons geld, vliegen van ons geld.

De president heeft geen haast. Dat hoeft ook niet. Hij heeft geen begrip voor mensen die niet rond kunnen komen omdat dingen duur worden. Hij gaat niet winkelen, dus hij weet niet dat een gepensioneerde bijna niets kan kopen voor 100 zloty. Ze brengen hem ontbijt, koffie, lunches en diners, dus hij hoeft zich geen zorgen te maken over wat hij in de pot moet doen. Dat heeft hij wel.
Hij heeft geen haast omdat het warm is in het paleis. Hij hoeft niet te besparen op elektriciteit, kolen, water en gas. Waarom haasten... hij heeft het goed.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Ruud

Snap dat men haast wil gaan maken, maar ik zie in deze laatste post toch wel wat verwachtingen die niet waargemaakt zullen gaan worden.

De, nu nog, oppositie zal niet ineens de inflatie kunnen drukken. Prijzen, zeker van import goederen als ook energie, zullen niet goedkoper worden. Ook zal het wat tijd kosten tot dat de EU gelden weer gaan stromen. Dus ik vrees dat dingen eerst nog wat slechter zullen worden voordat er een verandering merkbaar zal worden in de prijzen die men moet betalen in de winkels.

Maak me toch nog wel wat zorgen over de stabiliteit van de nieuwe regering de eerste 2 jaar of zo, onder druk van de maatregelen die nodig zullen zijn, hopelijk zien we na een jaar of 2 de positieve veranderingen langzaam komen. Al zal dat voor een hoop zaken wel langer gaan duren. Heb er nog wel een zwaar hoofd in of KO en de coalitie over een jaar of 4 hun werk kunnen voortzetten na het puinruimen. Eerst maar even zien wat er zal gaan veranderen op korte termijn.

Pieszyce


CiteerSnap dat men haast wil gaan maken, maar ik zie in deze laatste post toch wel wat verwachtingen die niet waargemaakt zullen gaan worden.

Welke verwachtingen bedoel je?

Men zal in ieder geval Obajtek kunnen ontslaan en brandstofprijzen instellen die reëel zijn en geen brandstofprijzen die de partijkas spekken. Als brandstofprijzen dalen, daalt alles en dus ook de inflatie. Tusk is niet voor niets in Brussel, als hij de rechtsstaat snel kan herstellen is het geld er ook snel, er is een groep advocaten en rechters die het herstellen al klaar hebben, dat is dus alleen een kwestie van instellen en handhaven.

Daarnaast denk ik dat de Polen eens moeten leren te denken op de lange termijn en niet zoals nu men denkt dat alles binnen drie maanden klaar is, dan zal men dus een probleem krijgen.

Ik ben dan ook zwaar teleurgesteld in de denkwijze van de gemiddelde Pool, zit nogal wat van Ikke, ikke, ikke en de rest . . . . . . . . tussen en dat gaat opbreken.

Elk weldenkend mens, zal begrijpen dat er maatregelen zullen komen die pijn gaan doen, omdat de PiS regering bestond uit arrogante z*kken, dieven, moordenaars, uitzuigers en manipulanten en na bijna 20 jaar Pools nieuws lezen, kan ik jammer genoeg niet tot een andere conclusie komen, zelfs al zou ik willen.

Rajmund Kaczyński de vader van de tweeling had het zeer goed gezien en waarschuwde de Poolse bevolking, maar nee, men geloofde hem niet.

De prijzen in de winkels zullen ook dalen als de brandstofprijzen dalen. Nog sneller zullen ze dalen als men de speculator kring uit de handel vewijdert, net als in NL, bepalen zij langzaamaan de prijzen en verdienen er vet aan.

Beste Ruud, Wat de stabiliteit is er op dit moment voor mij maar 1 ding belangrijk, PiS opruimen, delegitimeren, en volgens artikel 13 van de grondwet van de Republiek Polen totaal verbieden.  Dat zal veel arrestaties en gevangenzettingen opleveren  maar dat is noodzakelijk bij deze criminelen, want anders kan men hen niet noemen. Vergeet niet dat Poetin meekijkt.

Als de Polen over 4 jaar weer om een soort PiS zou vragen, verdienen ze de ellende die dat met zich meebrengt. Zeg nu eerlijk, als je weet dat je grof bestolen bent, dat er niet één PiS-lid is dat er NIET beter op is geworden tesamen met hun families en vrienden [men spreekt over hen niet voor niets als Vette Katten], als je dan nog op PiS zou stemmen, verdien je niet beter en moet men verdeer niet zeuren.

Men kan niet op de korte termijn iets snel veranderen, alleen de Brandstofprijzen, handelsspeculanten uitschakelen of minimaal zwaar op de vingers kijken en het veerttrouwen van investeerders weer terug zien te krijgen. De lange termijn vraag harde ingrepen die pijn gaan doen, maar niet anders kunnen. Polen moeten eens afleren dat, Haat en wraak, richting hen die onplezierige dingen doen, niet altijd de juiste oplossing is.  ;)

Pieszyce


Arek Ateista vel Ryży Morales, #SilniRazem      @Arek_ZdWola

Polska dostanie KPO w tym roku jeśli szybko Duda powoła Tuska na premiera. Sądzicie że Duda to zrobi czy pozwoli okradać Polskę PiSowcom ?

Polen krijgt dit jaar KPO als Duda Tusk snel tot premier benoemt. Denk je dat Duda het zal doen of zal hij toestaan dat PiS-leden Polen beroven?




Tusk heeft al die zekerheid, maar Duda wil niet meewerken.  >:(   >:(   >:(       

Pieszyce


Leszek Miller: Duda zou Tusk vandaag al kunnen belasten met het vormen van een regering

28 oktober 2023

- President Duda zou, als hij dat wilde, Donald Tusk als premier kunnen benoemen zonder de openingszitting van de Sejm af te wachten, meent Leszek Miller.

- President Kwaśniewski vertrouwde mij de vorming van de regering toe op 4 oktober 2001, precies een week nadat de officiële verkiezingsuitslag bekend was gemaakt en twee weken voor de eerste zitting van de Sejm op 19 oktober. Zoals Kwaśniewski benadrukte, betekende deze benoeming dat ik gemachtigd was om de vorm van de nieuwe regering te bespreken en te zijner tijd deze regering aan de president voor te stellen zodat deze beëdigd kon worden en haar koers kon bepalen, voegde Miller eraan toe.

- "Ik heb deze beslissing genomen," verklaarde de heer Kwasniewski, "zodat Polen op tijd een nieuwe, effectieve regering zou hebben, zodat we elke dag met de grootst mogelijke activiteit en reflectie zouden gebruiken, en zodat ervoor gezorgd zou kunnen worden dat de nieuwe regering in staat zou zijn om haar taken op te nemen zodra het nieuwe parlement aan het werk zou gaan. Mijn regering werd beëdigd op de dag van de openingszitting van de Sejm," besloot Miller.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Ruud

Toch nog een keer reageren op dit draadje.

Ik zie de brandstofprijzen niet gaan dalen. Orlen heeft de brandstof onder kost prijs geleverd net voor de verkiezingen, dus daar moeten ze eerst de kosten weer terug verdienen. Tevens is er best nog wel wat concurentie, du ik geloof niet dat er heel veel rek in de prijzen zit. Zeker voor diesel, de olie uit Rusland was erg geschikt voor diesel, dus dat moet nu uit andere bronnen komen.

Ik denk dat de enige mogelijkheid om significant de prijs te drukken van gas, licht, kolen, en ook brandstof, je de grondstoffen uit Rusland moet gaan halen, en dat zie ik zeker onder Tusk niet gebeuren op dit moment.
De Zloty is wel wat sterker geworden, dat helpt wel iets in de prijzen in de winkels, maar werkt meestal pas door op langere termijn.

Al met al denk ik dat de prijzen in de winkels op z'n best redelijk stabiel zullen blijven, maar ik zie geen grote daling gebeuren. Ook het werderopbouw geld van de EU als dat loskomt zal de inflatie wel weer aanwakkeren, al zijn daar wel keuzes te maken die een beperkte invloed op de prijzen in de winkels hebben.
Nu weet ik niert wat voor voorwaarden aan dat EU geld zitten, meestal moeten er hervormingen gedaan worden op economisch gebied maar de voorwaarden zijn vaak land afhankelijk. En misschien voor tenminste het eerste gedeelte alleen op de rechtsstaat gericht in het Poolse geval.

Maar goed, ik denk dat het eerst minder zal worden in Polen, voordat het weer een beetje verbeterd, en er vele dingen zullen volgen die door een hoop mensen als negatief gezien gaan worden.

Om de begroting weer op orde te krijgen, en de schuld terug te dringen zal er wel meer belasting geheven gaan worden. Ik zie ook de pensioenleeftijd eerst gelijk getrokken worden voor vrouwen en mannen, en daarna naar een hogere leeftijd gaan.

Staat tegenover dat hopelijk er verstandigere uitgaven gedaan gaan worden, en niet enorme bedragen naar dingen als de kerk, en de PiS elite.

Het zal er om hangen hoe goed de nieuwe coalitie het weet te verkopen en uitleggen. Maar ik zie voor de gewone mens in Polen niet ineens veel positieve veranderingen, hopelijk vooral veel zaken als de rechtsstaat, en ook wat diversiteit in de media, maar als je je boodschappen niet kunt betalen zie ik niet ineens veel verbetering onder KO en die andere 2 partijen.

Er zijn overigens ook best nog al wat verschillen tussen KO, PSL en Lewica. In het begin natuurlijk het puin ruimen van PiS, maar KO zal hier en daar best water bij de wijn moeten doen, net als overigens die andere 2. Maar gaan ze elkaar op langere termijn ook blijven vinden ? Ik hoop van wel, maar verwacht nog wel wat moeilijke momenten, hier en daar liggen de principes ook best wel wat uit elkaar.

Ben ook wel benieuwd hoe het een en ander er uit gaat zien als er nogal wat PiS politici zich gaan aansluiten bij de coalitie van KO, PSL en Lewica. Vraag me dan wel af hoe geloofwaardig men is als men eerst loyaal met PiS mee gaat, misschien al wel jaren, en nu ineens met KO en consorten.

Maar er zal zat te melden zijn de komende tijd, dus zat vertaal werk. P. hoeft denk ik niet te klagen over te weinig berichten in de media.

Pieszyce


De brandstofprijzen stijgen tot nu toe alleen maar.

Wat ik belangrijk vind is dat men alle aan PiS gelieerde, wanneer er een nieuwe regering is, DIRECT ontslaat. Waar je ook kijkt, maakt niet uit welk staatsbedrijf of er is manipulatie.  >:(

Sorry, maar men is nooit gestopt met het importeren van Russische olie, enkele artikelen gingen daarover. Rusland verkoopt Olie aan bijvoorbeeld Egypte wat per Tanker wordt afgevoerd en ze zijn net de haven uit, als de papieren door het versnipperapparaat gaan en die olie als Egyptische ruwe olie in Polen wordt geïmporteerd.

Hetzelfde gaat het met kolen, dus verkocht aan een ander land door Rusland en op zee verkocht als kolen uit dat land aan Polen, men durfde het zelfs Australische kolen te noemen.

De voorwaarden zijn, zoals al in een ander artikel staat, aan de mijlpalen voldoen, ik dacht iets van 120 stuks, de meeste zijn gemakkelijk te verwezenlijken, inclusief het herstel van de rechtsstaat.
Tusk heeft al een kant en klaar, plan samen met aan hem trouwe advocaten en rechters, dus juristen die de grondwet ECHT trouw gezworen hebben, om dit te verwezenlijken. Het eerste deel kan al in december gehaald worden als Duda op 13 november Tusk als nieuwe regeringsleider benoemd, zo niet wordt het een paar maanden later.

Belangrijk zijn de zuiveringen in staatsbedrijven. Hoofdmanipulant Obajtek geeft aan dat hij zijn baan niet zal opgeven. Voor mij geen probleem, want dan is het arresteren, vastzetten, beschuldigen, veroordelen en naar huis sturen. Wil men Polen redden, dan passen daar geen zachte maatregelen in en dat is ook wat de bevolking die op de oppositie heeft gestemd EIST.

Mijn vriend Michal die gisteren hier op visite was zei, "Polen is een mooi land, maar zoals ik het nu zie, is dat ook het enige, mijn familie is al weg uit Polen en ik zelf zal er nooit meer terugkeren. Heb geen zin in een PiS herhaling, ik ben door hen veel kwijtgeraakt."
Ik begrijp hem.

Voor de rest zullen we wel zien. Persoonlijk vertrouw ik alleen de KO sectie. Dit vanwege wat de parlementariërs uit die coalitie reeds gedaan hebben. Zij en hun aanhangen verdienen nu een beter Polen.

Voor de PiS maffiabende, mag men van mij een kamp bouwen, waar ze allemaal ZEER hard zullen moeten werken om e.e.a. terug te betalen. Sommigen zullen daar kort zitten en sommigen zullen het nooit meer verlaten, maar als men eerlijk is, is dat wat PiS gedaan heeft, zelfs niet te vergelijken is met wat de Sovjet deed, het is erger.

Of ik meer of minder zal vertalen weet ik nog niet, ik heb ook zo mijn plannen. ::)

Pieszyce

Duda geeft niets om het Poolse volk. Nu kun je het duidelijk zien

8 november 2023

Gedurende de jaren van zijn presidentschap heeft Andrzej Duda herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat hij totaal geen oog heeft voor wat het Poolse volk denkt. Ook nu, met de vorming van de Morawiecki "regering", is het niet anders.

Alleen hebben de Polen zich deze keer niet voor de gek laten houden. En de peiling uitgevoerd door de Pollster studio in opdracht van de "Super Express" laat duidelijk zien dat ze extreem kritisch zijn over het besluit van Andrzej Duda.

Meer dan de helft van de respondenten, 52 procent, is van mening dat de president niet juist heeft gehandeld. Slechts een significante minderheid, 38 procent, vindt dat Duda juist heeft gehandeld.

Gelukkig zijn we niet veel verder verwijderd van het einde van Duda's termijn. Als we de heerschappij van PiS hebben overleefd, zullen we ook het relikwie ervan, het huidige presidentschap, aankunnen.

 Bron:    wiesci24.pl   język po Polsku

Pieszyce


De peiling is niet goed gedaan.

Er had ook de vraag moeten zijn over de Grondwet, want volgens de Grondwet heeft Dudalini juist gehandeld.

Politiek heeft Dudalini slecht gekeken, want hij wist dat PiS geen zetelmeerderheid had. Als het PiS zou lukken een minderheidsregering te starten door bijvoorbeeld,  PiS met Konferatie, dat zijn dan 212 zetels, plus 10 extra parlementariërs van ik weet niet waar dan komen ze op 222  . . .  9 te weinig voor een meerderheid en dan zou de oppositie hen bij elke wetspoging afslachten.

Dudalini is altijd door PiS misbruikt, maar hij staat het ook steeds vrijwillig toe, de msn heeft geen eer en zelfrespect.

Dan is het normaal dat niemand respect voor je heeft.