Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Allerheiligen en Allerzielen 2023

Gestart door Pieszyce, 1 november 2023, 00:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce




Autorstwa Marek Slusarczyk, CC BY 3.0,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=129642142

Kaarsen aangestoken op Allerheiligen (ook bekend als de Dag van de Doden) op de begraafplaats in de wijk Kozłowa Góra in Piekary Śląskie. De begraafplaats 's nachts verlicht.

Pieszyce


Wie heeft er in Polen of in Nederland het graf van familie bezocht?

Ons lukt het niet meer, zeker niet als het slecht weer is.

Geen eigen vervoer meer en het vervoer dat te regelen is, laat je soms 1 uur wachten
in weer en wind voor we opgehaald worden.
In ons geval betekend dat reis en verblijftijd van 6 uur omdat er nogal wat graven zijn
die bezocht moeten worden.

We hebben een oplossing gevonden.

Een fotolijst met een collatie van allen die er niet meer zijn, die zetten we op een
speciale plek en steken een kaarsen aan.
Toch is het niet wat het eigenlijk was, maar soms moet je door omstandigheden aanpassen.

Nemo.omen

Vroeg naar 2 begraafplaatsen geweest waar familie van mijn vrouw ligt. Wat mij opvalt is dat het lijkt dat er minder bezoekers komen. Ik blijf mij verbazen waarom in Polen dit bezoek is op 1 november of wel allerheiligen. Allerzielen is een dag later dus 2 november.

Pieszyce


Ik begrijp dat ook niet, tenzij de Polen denken dat ze de levende nazaten van Heiligen zijn.    ::)


Bobal

Nav voorgaande posts: 1 november, Allerheiligen, is hier een vrije dag. Morgen, 2 november, Allerzielen, is gewoon een werkdag.

Pieszyce



Ja en dat is juist waar wij ons over verbazen. men zou op Allerzielen vrij moeten zijn.

tenzij . . . . .  . tenzij men alle gestorvenen als Heilig ziet. ;)