Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De Poolse kerk en haar gedragingen richting gelovigen

Gestart door Pieszyce, 5 november 2023, 01:22

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De Poolse kerk en haar gedragingen richting gelovigen

Weer een vaste topic, over wat priesters uitspoken, opleggen, afdwingen, etc, buiten pedofilie om.

Ik schrijf speciaal over de "Poolse" kerk omdat na vele berichten te hebben gelezen, die niet eens allemaal geplaatst zijn, ik van mening ben dat de "Poolse" kerk een aparte kerk is, van de kerk uit Rome.

Het zou mij een plezier doen als iemand mijn mening gefundeerd ongedaan kan maken, omdat weer een aparte sectie erbij in de gelovige wereld wel eens een sectie teveel kan zijn.

Twee van mijn zeer gelovige Poolse vrienden, hebben aangegeven dat de RK Kerk in Nederland een verademing voor hen was.

Telkens zal er in deze topic dus een bericht zijn, dat met de "Poolse" Kerk te maken heeft.  :)

Pieszyce

De priester gaf een bevel aan de gelovigen
Het is ondenkbaar wie hij verbood de communie te ontvangen

Dorota Kuźnik
4 november 2023 

Het onderwerp abortus verdeelt de samenleving in Polen al lange tijd. De verdeeldheid werd nog groter na de wetswijzigingen over dit onderwerp. Met de komst van de nieuwe regering, waarvan sommigen vanaf het begin aangaven de wet te willen versoepelen, keert het onderwerp terug. Een geestelijke besloot zich tot de gelovigen te richten. Zijn oproep leidde tot veel controverse en een stortvloed aan reacties.

"Ik vraag dat degenen die abortus steunen zich onthouden van het ontvangen van de Heilige Communie totdat ze zich bekeren" - dit was de korte en bondige, maar zeer botte, boodschap over abortus van pater Janusz Chyla op zijn sociale media.

De gelovigen reageren op Pater Chyle

Het duurde niet lang voordat we reacties kregen van de gelovigen.

"Ik vraag u om te stoppen met het dopen (toelaten tot uw gemeenschap) van mensen die onwetend zijn, totdat ze meerderjarig zijn"; "Ik vraag dat de katholieke kerk zich onthoudt van verzoeken of bevelen, totdat ze gereinigd zijn van hun zonden", stond er te lezen.

Onder de commentaren waren er ook die de geestelijkheid beschuldigden van hypocrisie met betrekking tot seksueel misbruik:

"Ik vraag dat priesters die hun hoofd afwendden toen kinderen werden misbruikt, stoppen met biechten voor de gelovigen en met het geven van de communie. Voor onbepaalde tijd"; "Ik vraag dat priesters die kinderen kwaad hebben gedaan, die homofeesten hebben vergehouden - hun toog afwerpen, zich verontschuldigen en voor eens en altijd de kerk verlaten".

Het onderwerp abortus verdeelt ook politici

Het onderwerp abortus is de laatste tijd een van de meest rumoerige onderwerpen in de publieke ruimte, omdat het verondersteld wordt het meest verdeeld te zijn voor de potentiële nieuwe regering. Er is geen duidelijke consensus in de binnenkort formeel verenigde coalitie over hoe de juridische kwesties rond dit onderwerp moeten worden opgelost. De 'Rzeczpospolita' berichtte over deze kwestie.

Maar, zoals we in het dagblad lezen, is abortus niet het enige controversiële onderwerp, want er zou geen overeenstemming zijn over de uitgaven in de gezondheidszorg en over oplossingen voor de wetenschappelijke sector, maar de abortuskwestie betreft een geschil over het wereldbeeld.

Terwijl de Burgercoalitie heeft aangekondigd dat ze abortus wil invoeren tot de 12e week van de zwangerschap zonder opgaaf van reden, heeft de partij van Szymon Holownia een andere mening over deze kwestie. Hetzelfde geldt voor de Poolse Volkspartij. Links is het meest liberaal in deze kwestie.

Vertegenwoordigers van de huidige oppositie, die zich voorbereidt om te gaan regeren, zijn het erover eens dat tegen de tijd dat het regeerakkoord bekend wordt gemaakt, er zeker een oplossing voor het probleem zal zijn uitgewerkt. Dit werd onlangs onder andere gemeld door Szymon Holownia, die ook aankondigde dat de details van het regeerakkoord volgende week al bekend zullen zijn.

Dit zal onder andere informatie bevatten over de verdeling van individuele ministeries binnen de coalitiepartners. De kans bestaat ook dat de namen van de nieuwe ministers dan bekend worden gemaakt.

[Bron:  natemat.pl przez Dorota Kuźnik        język po Polsku

Pieszyce

Een bekende priester buldert na de bekentenis van Jędrzejczyk
'En deze mensen willen zeggen hoe de Kerk zich moet gedragen'

Katarzyna Florencka
4 november 2023

Joanna Jędrzejczyk vertelde hoe een priester weigerde haar de absolutie te geven omdat ze zich publiekelijk uitsprak "voor zwart protest, voor vrije media.  Daniel Wachowiak, een priester actief op sociale media, reageerde op haar verhaal.

Joanna Jędrzejczyk sprak onlangs over haar religiositeit in de podcast van Przemek Górczyk. De legendarische MMA-kampioene heeft haar geloof nooit verborgen gehouden, maar ze gaf toe dat er de afgelopen jaren veel is veranderd.

- Vroeger zei ik dat je niet gelovig kon zijn en het niet kon beoefenen. Nu doe ik dat wel. Mensen laten zich niet door mij beïnvloeden om te stoppen met geloven. Ik ben altijd gelovig geweest. Het heeft me geholpen in het leven," benadrukt ze.

De voormalige atlete bidt elke dag, maar gaat niet meer naar de mis. Haar vertrek uit de kerk werd beïnvloed door het gedrag van priesters. Jedrzejczyk deelde met luisteraars een verhaal dat haar persoonlijk raakte.

Toen ze op een dag ging biechten, weigerde de priester haar de absolutie te geven. En dat allemaal omdat Jedrzejczyk openlijk de Vrouwenstaking en protesten ter verdediging van de vrije media steunde.

- Ik heb een probleem met jou. Je hebt jezelf gedefinieerd als voorstander van het zwarte protest, voor vrije media, en ik heb een probleem met jou. Ik zie dat je elke week naar de kerk gaat en dat je gelovig bent, maar ik weet niet wat ik met je aan moet. Moet ik de absolutie geven? De Communie? Ik ben een priester en jij bent voor het vermoorden van mensen," zou de priester tegen Jedrzejczyk zeggen.

Fr. Wachowiak haalt uit naar Jedrzejczyk

De opname van Joanna Jędrzejczyk terwijl ze praat over wat er met haar is gebeurd tijdens de biecht is het onderwerp geworden van veel belangstelling op het internet. Er werd onder andere naar verwezen door pater Daniel Wachowiak, een pastoor in Koziegłowy bij Poznań, die bekend staat om zijn activiteiten op sociale media. De geestelijke spaarde geen woorden van kritiek aan het adres van de sportster.

"En zulke mensen willen vandaag de dag zeggen hoe de Kerk zich moet gedragen. En wat erger is, ik heb de indruk dat sommige hiërarchen van de Kerk en de kerkelijke hoofdstroom bang zijn voor de mening van zulke mensen en voor hen willen zwichten. Ik juich de priester toe die geen absolutie heeft gegeven," schreef hij. Aan het einde van het bericht citeerde de priester de woorden van pater Pio over "beter een lege Kerk dan een Kerk vol duivels".

Bron:  natemat.pl przez Katarzyna Florencka       język po Polsku 

Pieszyce

Citeerde woorden van pater Pio over "beter een lege Kerk dan een Kerk vol duivels".

Na veel over Pater Pio te hebben gelezen betwijfel ik deze woorden zeer sterk.

Poolse priester's gebruiken nog wel eens uitlatingen van een ander, die ze dan sterk "verbouwen".

Triest.  >:(

Pieszyce

Een priester uit Kalisz molesteerde Adam's vrouw
Nu moet Adam de priester 500 zlotys betalen.

Alan Wysocki
31 oktober 2023

Adam schond de lichamelijke integriteit van een priester die zijn vrouw had gemolesteerd. De geestelijke deed aangifte bij de politie en de zaak kwam voor de rechter. De man werd schuldig bevonden, maar de straf werd kwijtgescholden. Niettemin beval justitie een compensatie van 500 zloty voor... de geestelijke.

Een priester uit Kalisz molesteerde zijn vrouw. Nu moet Adam hem betalen

Zoals beschreven door de "Gazeta Wyborcza", stond priester Paweł uit Kalisz twee keer voor de rechtbank in Ostrzeszów. Eén keer werd hij beschuldigd van het molesteren van Iwona. In september werd hij veroordeeld tot gevangenisstraf, maar voorwaardelijk. In de tweede zaak verscheen hij als slachtoffer van een afranseling door Iwona's man Adam.

Volgens het dagboek maakte de priester Iwona afhankelijk van hem, rebelleerde hij tegen haar man en raakte hij haar aan op haar intieme plaatsen. "Op zijn verzoek moest ze zichzelf tot een orgasme brengen". - lezen we.

Toen de zaak aan het licht kwam, ontstond er een confrontatie tussen de priester en Adam. De volgende dag ging de priester naar het ziekenhuis. Hij vertelde de artsen dat hij in zijn gezicht was geslagen en in zijn been was geschopt. Hij vertoonde een groot hematoom op zijn onderbeen.

Na twee maanden deed hij aangifte bij de politie en beschuldigde Iwona's echtgenoot van het plegen van het misdrijf. Zoals beschreven door "Gazeta Wyborcza", gaf Adam alleen toe dat hij de priester een por met zijn schouder had gegeven en "een paar mannelijke woorden" tegen hem had gezegd.

Adam moet de priester betalen voor het schenden van zijn onschendbaarheid

Hij ontkende echter dat hij hem had geschopt, en de krant constateerde dat dit niet door getuigen werd bevestigd. Bewakingscamera's lieten niet zien dat Fr. Paweł mank loopt. Adam werd echter door het openbaar ministerie beschuldigd van bedreigingen en het veroorzaken van matig lichamelijk letsel, waarop maximaal vijf jaar gevangenisstraf staat.

Op 30 oktober werd de uitspraak in de zaak geveld. De rechtbank stelde dat niet bewezen was dat Adam verantwoordelijk was voor de beenverwondingen, hoewel zij bevestigde dat er sprake was van een schending van de lichamelijke integriteit en van bedreigingen 'waar de priester bang voor was'.

De rechterlijke macht besloot echter om de zaak voorwaardelijk te seponeren. Dit betekent dat, ondanks de bevestiging van schuld, de straf is kwijtgescholden en Adam zichzelf kan beschrijven als iemand zonder strafblad.

Dit is echter niet het einde van het verhaal. De man moet de priester 500 zloty betalen en de kosten van het proces en de advocaat van de geestelijke betalen. Zoals Gazeta Wyborcza meldde, zijn dit kosten van enkele duizenden zloty's.

Adam wacht op een schriftelijke motivering van het vonnis en overweegt ook om in beroep te gaan.

[Bron:  natemat.pl  przez Alan Wysocki         język po Polsku

Pieszyce

Veel respect voor Adam, in mijn geval zou priester Paweł de dokterspost niet lopend gehaald hebben.

Er was dan echt een ambulance nodig geweest.

Maar iets anders!

Wanneer stopt dit eens?, Dat priesters niet een ziekenkamer of bevallingsruimte inlopen zonder uitnodiging?
dat priesters vrouwen in het ziekenhuis lastig gaan vallen?

Hier miet de wereldse macht keihard tegen optreden.  >:(