Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Andrzej Duda heeft een besluit genomen over de eerste stap. Toespraak in de avond

Gestart door Pieszyce, 6 november 2023, 18:57

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Andrzej Duda heeft een besluit genomen over de eerste stap. Toespraak in de avond
aldus Hoofd van het kabinet van de president


TVN24 | Polen
6 november 2023, 8:16
Auteur: pp/ft
Bron: tvn24.pl

Na overleg en diepgaande beraadslaging, heeft president Andrzej Duda al een beslissing genomen over de zogenaamde eerste stap, deelde het hoofd van het Bureau van de president van de Republiek Polen Marcin Mastalerek op sociale media. Zoals hij toevoegde, "de beslissing is definitief". "Aan degenen die racen om een beroep te doen op de president, raad ik aan om de avondtoespraak rustig te bekijken". - verklaarde hij.

Na de parlementsverkiezingen hield president Andrzej Duda overleg met vertegenwoordigers van de kiescommissies die in de toekomstige Sejm vertegenwoordigd zullen zijn. Op 26 oktober kondigde hij aan dat er twee serieuze kandidaten waren voor de post van premier: de kandidaat van de Wet en Rechtvaardigheid partij (PiS) is Mateusz Morawiecki, terwijl de kandidaat van de KO, de Derde Weg en Links Donald Tusk is. De democratische oppositie kan tot nu toe rekenen op 248 van de 460 zetels in de nieuwe Sejm, en de PiS op 194.

Mastalerek: de president heeft een besluit genomen

Maandagochtend schreef het hoofd van het kabinet van de president, Marcin Mastalerek, dat "president Andrzej Duda na overleg en diepgaande beraadslaging al een besluit heeft genomen over de zogenaamde eerste stap".

Hij voegde eraan toe dat "de beslissing definitief is". "Aan degenen die racen om een beroep te doen op de president, raad ik aan om rustig de avondtoespraak te bekijken". - verklaarde hij.

Drie stappen naar de vorming van een regering

De grondwet voorziet in drie mogelijke stappen naar de vorming van een regering na de verkiezingen. In de eerste stap speelt de president een belangrijke rol. Hij wijst onder andere de premier aan, aangezien de door hem of haar voorgestelde regering, om een motie van vertrouwen te krijgen, de steun moet krijgen van een absolute meerderheid in de Sejm, in aanwezigheid van ten minste de helft van het wettelijk aantal afgevaardigden.

Als deze poging mislukt, wordt het initiatief genomen door de Sejm. In dit geval hebben de premier en de regering ook een absolute meerderheid nodig in aanwezigheid van ten minste de helft van het wettelijk aantal parlementsleden.

Als de parlementsleden er niet in slagen een regering te vormen, gaat het initiatief terug naar de president en is een gewone meerderheid nodig voor een motie van vertrouwen. Als ook deze optie mislukt, schrijft de president nieuwe verkiezingen uit.

Auteur:    pp/ft

Bron:    tvn24.pl przez pp/ft        język po Polsku

Pieszyce



                                                                                                      Hedenavond om 20:00





Pieszyce


Polen willen Tusk. Zelfs Duda kan zichzelf niet voor de gek houden

6 november 2023

Vandaag zal de president naar verwachting de politicus aanwijzen aan wie hij de taak zal toevertrouwen om de volgende regering te vormen. Tot nu toe heeft Duda laten doorschemeren dat Mateusz Morawiecki de baan krijgt. Dit ondanks het feit dat PiS geen parlementaire meerderheid heeft.

Ondertussen maken de meeste Polen zich geen illusies. Donald Tusk moet premier worden (en wel meteen!).

Dat blijkt ondubbelzinnig uit een peiling van de studio United Surveys. Maar liefst 43,6 procent van de ondervraagden noemt de leider van de oppositie degene die premier zou moeten worden. Slechts 21,4 procent ziet Mateusz Morawiecki in deze rol.

Ik vraag me af of deze enquête de president iets zal geven om over na te denken? Daar komen we vandaag waarschijnlijk achter.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce


Deel van de toespraak van Duda.

6 november 2023

20:05
- De heer Marek Sawicki heeft de langste ambtstermijn als parlementslid, hij heeft zijn kiezers 30 jaar onafgebroken vertegenwoordigd. Hij staat bekend als een coöperatieve man, voegde hij eraan toe.

20:06
- Geen van de commissies heeft een onafhankelijke meerderheid behaald bij de verkiezingen. Ik heb overleg gevoerd met vertegenwoordigers van alle verkiezingscomités. Wet en Rechtvaardigheid en de Burgercoalitie hebben hun kandidaten voor het premierschap gepresenteerd, zei Andrzej Duda.

20:07
- Deze kwesties blijven altijd open, daarom heb ik na een kalme analyse besloten om de vorming van de regering toe te vertrouwen aan premier Mateusz Morawiecki, zei de president.

20:08
- Ik heb besloten om de goede parlementaire traditie voort te zetten waarbij de winnende partij de kans krijgt om de regering te vormen, voegde hij eraan toe.

20:09
- Als de missie van Mateusz Morawiecki mislukt, zal de Sejm een andere kandidaat voor de premierraad voordragen en ik zal hem onmiddellijk belasten met de missie om een regering te vormen, benadrukte Andrzej Duda.

20:10
- Ik zet me in voor een goede samenwerking met het nieuwe parlement en de ministerraad, ongeacht welke parlementaire meerderheid uiteindelijk wordt behaald en wie de regering vormt. Goede samenwerking is vooral nodig in de context van bredere veiligheids- en internationale zaken. De deuren van het presidentieel paleis staan altijd open," benadrukte de president.

Bron:  wiadomosci.onet.pl    język po Polsku

Pieszyce



Is het niet zo, dat een President die de wil van het volk niet respecteert, beter niet op straat kan komen?

Duda deugd voor geen meter en doet van de Kaczor zegt.

Hoe kun je een bewezen beroepsleugenaar deze taak geven, een man die meer gestolen heeft dan menig ander??  >:(  >:(  >:(  >:(

Pieszyce


Pieszyce


Beschamende jongensspelletjes. Andrzej Duda is niet opgegroeid om president te worden

6 november 2023

Andrzej Duda gedraagt zich als een verwend kind dat, nu hij even toegang heeft tot het podium en de microfoon, wil laten zien hoe hij niets weet. Maar de microfoon, de lichten en het podium zijn belangrijker.

De stuiptrekkingen van de Wet en Rechtvaardigheid partij na de verkiezingen zijn gênant, net als het gedrag van president Andrzej Duda. Onder invloed van zijn adviseur Mastalek probeert hij iets te halen uit het politieke lijk dat de partij van Kaczyński is. Jarenlang gemarginaliseerd, doet hij nu alsof hij iemand is. Hij is niet in deze rol gegroeid.

Andrzej Duda gedraagt zich volledig zoals we van hem gewend zijn: sullige gezichten, puffen, absurde uitspraken en acties die de tijd verspillen van politici die Polen weer zouden moeten opbouwen. Het is noodzakelijk om schoon schip te maken na PiS. En dat zal ook gebeuren, het is gewoon zonde van elke seconde.

Duda heeft besloten om een dom politiek spelletje te spelen dat hem een paar momenten op tv oplevert. Dit is absurd. In plaats van zijn ballon op te blazen en zijn eigen ego op te blazen, zou hij kort en bondig Donald Tusk tot premier moeten benoemen en zijn volledige medewerking moeten betuigen. Dat is wat de meerderheid van het Poolse volk van hem wil.

Maar nee, Duda, die niet begrijpt wat het betekent om de president van alle Polen te zijn, moet komen opdagen. Alleen heeft deze verschijning van hem geen betekenis en geen enkel belang. Hij is een technische afhandeling van de benoeming van de nieuwe regering en dat is alles wat hij is. Technisch, dat wil zeggen, hij moet een formule zeggen en laat hem teruggaan naar zijn vakantieoorden, in het donker op internet surfen en herkauwen over de nederlaag van PiS. We hebben hem nergens anders voor nodig.

Genoeg van dit zielige spektakel - doe je werk en vertrek. Het is een verspilling van onze tijd.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

Formeel zal Duda wel het recht hebben, om eerst Morawiecki te vragen om een meerderheidsregering te vormen. In veel landen is het gebruikelijk, om dat aan de grootste partij na de verkiezingen te vragen. In de bijzondere situatie als hier nu in Polen betwijfel ik, of het starten van zo'n kansloze opdracht -en dus tijdsverlies- in het belang van Polen is. En voor de verdediging van dat laatste is Duda toch ingehuurd. Dat de PiS-mensen nog twee weken langer op diverse plekken in het pluche kunnen zitten is evident.
Maar veel meer verbaas ik mij over Morawiecki. Als het hem al lukt om een potentiële ministersploeg samen te stellen dan zal het tot een publieke vernedering in de Sejm leiden. PiS-parlementariërs zullen het als een afgang ervaren om voor deze losers te stemmen, dus kans op absentie, onthouding of tegenstemmen van de eigen partij. En dan sta je als potentiële minister voor joker en voor loser Morawiecki is het helemaal een vernederende afgang. Het alternatief is, dat het Morawiecki niet eens lukt om een minstersploeg samen te stellen. Wie boekt er immers een ticket voor de Titanic nadat hij de film al heeft gezien? En dan zal Morawiecki moeten toegeven dat het mislukt is, ondanks al zijn grootspraak. En met regionale en EU-verkiezingen in aantocht lijkt me zo'n afgang nou ook geen goede reclame voor PiS. Die man lijkt dus zo weinig (=geen) eergevoel te hebben dat een gegarandeerde vernederende afgang het hem waard is om daarmee twee weken tijd te kopen.

Nemo.omen


Pieszyce



Hai Bobal,

Inderdaad heeft hij formeel volgens de Grondwet het recht, maar hij kan anders beslissen in geval van, zoals nu, verschillen in aantal zetels en dat deed hij niet omdat JK dan jeuk in zijn A***s zou krijgen.

Waar hij voor zorgt is dat er vertraging optreed en dat is in de huidige situatie dom, want de PiS dieven kunnen nog eer stelen in die tijd. Er zijn al wat PiSsers in Belarus gesignaleerd en zoals je kunt lezen in Rusland.

Het is dom van hem, want hij heeft alles te verliezen. President kan hij niet meer worden, maar de scheiding van zijn vrouw gaat zeker door, politiek is hij al afgeschreven n velen noemen hem al de Klaun Duda. Je kunt al zien wat voor vent het is, Komorowski had 28 adviseurs, Duda heeft er 126+, signaal dat de man zelf niet beslist maar dat Polen bestuurd word door een raad van adviseurs.

Als Duda een vent was geweest, had hij de opdracht aan Tusk gegeven, dit om tijd te besparen en wraak te nemen op hen die hem 8 jaar vernederde.


Morawiecki is een (g)(b)ankster en een van het smerigste soort. Je ziet het goed, de man heeft geen Eergevoel. Hij is net als Kornel, zijn vader een professionele manipulant die alleen iets doet als hij er zelf voordeel aan heeft. Dat daardoor het Poolse volk op achterstand komt zal hem een zorg wezen.

Ik zou graag willen weten waar zijn vrouw die 120 miljoen ondergebracht heeft. Zou Totaal niet verbaast zijn als dat in het buitenland was, iets wat de meeste ratten doen.

Verder heb ik het probleem dat ik nog steeds Hołownia van Polska 2050 niet vertrouw, ik zou niet verbaast zijn als hij PiS aan een meerderheid helpt.

Pieszyce


Ruud

Al met al wat PiS wel de grootste, heeft ook nog wel ongeveer een derde van de stemmers achter zich, kan PiS niet beter de kans krijgen en falen om een regering te vormen ?

Ja, ik weet het is een vertraging, ook dat deze stap van Dupa al anderhalve week geleden genomen kunnen zijn, dus het stapeld een beetje vertraging op vertraging.

Geeft overigens de KO PSL en Lewica wel de tijd om, in de luwte, een gedegen coalitie te smeden. Kunnen ze wat doordenken over de plannen die ze overeen komen. Al blijf ik waarschuwen voor al te hoge verwachtingen, de financien op orde brengen zullen de mensen gaan merken. Las in een andere post dat er een plan was om windmolens en zonnepanelen te gaan inzetten voor goedkopere energie. Veel extra zonnepanelen zullen uitbreiding van het Poolse stroomnet nodig maken, en voor windmolens ben je ook al snel een jaar of 2 verder voordat die er staan, buiten ook de extra investeringen die nodig zullen zijn voordat die op het energie net aangesloten kunnen worden.

Zijn natuurlijk goede plannen voor de toekomst, maar gaan op korte termijn weinig opleveren wat de mensen kan helpen met rondkomen. Al het geld, alle contracten die PiS is aangegaan, dat zal ergens weer gecompenseerd moeten worden. Het EU geld zal gaan helpen, maar er zal hier en daar ook extra belasting geheven moeten gaan worden, of andere inkomsten voor de staat verkregen worden. Ik verwacht dat het eerst nog slechter gaat worden voor de mensen qua prijzen en inkomen, dan helpt het misschien ook wel om te kunnen zeggen PiS heeft geprobeerd een regering te vormen en faalde, al blijft er een groot risico dat PiS of een vorm daarvan aan de zijlijn gaat lopen roepen dat ze het allemaal beter zouden kunnen, en dat het allemaal wina Tuska is.

Ben benieuwd hoe lang we nu vertraging gaan oplopen, zou over weken gaan, niet maanden als ik het goed begrijp. We gaan het zien.

Pieszyce


PiS was alleen in procenten de grootste en ik twijfel nog steeds aan het eerlijk tellen gezien allerlei berichten. De grote qua zetels staat vast zonder twijfel.

Daarnaast zeg ik het nu maar een keer recht voor zijn raap, mensen die op PiS stemmen komen ergens hersencellen te kort, want wie, ja WIE, stemt er op een bende Dieven, oplichters, manipulators en moordenaars . Kijk alleen maar even naar Radom waar men een vliegveld wil bouwen waarvan iedereen weet, dat het alleen geld gaat kosten in plaats van opbrengen.

Wie stemt op een partij, die een land totaal uit het internationale politiek licht heeft gehaald, alleen om Soeverein te kunnen blijven?? Ben je dan zelf goed bij geest om ontbreekt er iets in de bovenkamer??

Verder over wat er zal gebeuren . . . . . . . . . . we zullen het zien, ook PiS heeft lange termijn trajecten en de Polen moeten waar eens leren dat niet alles in een paar weken kan. Dat ze het nu minder hebben is te danken aan de PiS partij, waar sommigen stug op blijven stemmen ondanks dat die partij hun een rotleven geeft.

Ik was vandaag in het ziekenhuis en in de wachtkamer zat een Pool te wachten, die wethouder is geweest in Żary en nu in Nederland woont en werkt. Die man zei, Poolse politiek is als een Bolderkar waar men vergeten is de wielen onder te zetten, voor men hem wil verplaatsen.

We zullen het zien.  ::)