Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Sejm debatten Live Hier van 13-11-2023

Gestart door Pieszyce, 13 november 2023, 12:14

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

 ;)


Pieszyce

#1
De vergadering van de nieuwe parlementaire zittingsperiode begint. LIVE UPDATE

13 november 2023

De ogen van alle Polen zijn gericht op de Sejm, die op het punt staat te gaan schilderen in zijn nieuwe samenstelling. Hier is een live verslag:

De vergadering wordt geopend door Senior Speaker Marek Sawicki. De zitting van de Sejm begon met het plechtig zingen van het Poolse volkslied. De Senior Speaker verwelkomde gasten, waaronder Duda, premiers, diplomaten en de geestelijkheid.

Andrzej Duda hield zijn toespraak. Hij had niets interessants te vertellen. Als een typische lage ambtenaar begon hij met het aantal mensen, de opkomst. Daarna bedankte hij iedereen die aan de verkiezingen had deelgenomen. De toespraak was helaas mager en saai, vol algemeenheden. Correct maar oninteressant, alsof het geschreven was door een middelbare scholier. Bovendien kon je niet anders verwachten van de president. Onsamenhangende plots, misplaatste verwijzingen - het is allemaal zwak. Vooral de oproep tot zelfrespect was belachelijk - de afgelopen acht jaar heeft PiS de oppositie niet gerespecteerd. Dergelijke woorden van Duda zijn nogal vluchtig. De fouten - meerdere keren tijdens de toespraak - waren ook fataal.

Duda's grootste fout was om te bevestigen dat hij de president van PiS zou zijn en de wetten van PiS zou handhaven. Dit is een open oorlogsverklaring aan de regering van Donald Tusk.

Na de zwakke toespraak van Duda begon de eed van de afgevaardigden.

"Ik zweer plechtig, als lid van de Sejm van de Republiek Polen, om trouw en gewetensvol mijn plichten aan de Natie te vervullen, om de soevereiniteit van het Vaderland en het welzijn van de burgers hoog te houden, om de rechtsorde van de Republiek Polen na te leven," zei Duda. - zeggen de parlementsleden.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

#2

Belangrijke woorden van Marek Sawicki van de PSL:
We moeten ons inspannen om terug te keren naar de voorhoede van de Europese waarden


13 november 2023

Ik hoop dat de nieuwe zittingsperiode van de Sejm ons in staat zal stellen om - te beginnen bij onszelf - opnieuw een gevoel van nationale gemeenschap op te bouwen. Dit is waar zoveel kiezers voor hebben gestemd. Dit is onze grote verantwoordelijkheid," zei senior voorzitter Marek Sawicki in de nieuwe Sejm.

- Dankzij onze aanwezigheid in de Europese Unie hebben we ons sociaal en economisch kunnen ontwikkelen. We moeten ons inspannen om terug te keren naar de voorhoede van de Europese waarden die gebaseerd zijn op de christelijke traditie, inspiratie van de Atheense democratie en het Romeinse recht als de fundamenten van een Europa van vaderlanden," voegde de voorzitter eraan toe.

- Er zijn twee fundamenten in het gedrag van regering en parlement: de rechtsstaat en menselijke waardigheid. De uitdaging die voor ons ligt: het herstel van de rechtsstaat moet de principes van het legalisme respecteren. Onrechtvaardigheden kunnen alleen worden rechtgezet binnen het kader van de wet," besloot Sawicki.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

#3

Kaczynski viel in slaap tijdens de toespraak van Morawiecki.
De vertrekkende premier sprak voor zijn beurt. WE HEBBEN DE FILM


13 november 2023

Jaroslaw Kaczynski was zo moe van de stomme dingen die Mateusz Morawiecki zei dat hij in slaap viel in de Sejm. Stress, een gevoel van nederlaag en een gebrek aan zin in het leven zijn dodelijk voor de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid.

De zitting van de nieuwe Sejm is begonnen. Mateusz Morawiecki treedt af en vertrekt in ongenade. Zijn toespraak was zo saai en dwaas dat Jarosław Kaczyński in slaap viel. Hij snurkte op zijn best.

Je kunt het allemaal zien in de video hieronder:

Video:   https://twitter.com/i/status/1724051035579171027

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

#4

We gaan pauzeren tot 17:30 . . . . . Oke

18:55 er zitten 9 man in de Sejm, waar is de rest??

Pieszyce

#5

Alle voorzitters en vice-voorzitters van de Sejm zijn gekozen


Men kan aan het werk.

Er is nu pauze

Pieszyce

#6

14 november om 16:00 uur Live.  ;)

Pieszyce

#7


Gepland om 16:00 uur

Pieszyce

#8

Dinsdag 21 november om 12:00 gaan we verder met de stream.

Ik begrijp dat niet want gezien wat PiS heeft gedaan zou naar mijn mening de Sejm elke dag bijeen moeten komen er is namelijk zeer veel te doen. Maar Poolse POlitici zijn anders dan die in NL. Tenminste dat gevoel heb ik.

Ik weet niet wie het gevolgd heeft, maar ik heb respect voor Hołownia zoals hij als Sejm voorzitter alles aanpakt. Recht voor zijn raap, aanpassen wanneer het kan en verder geen gel*l. Respect dus. Voorheen leek hij mij te licht, maar dat is bijgesteld.

Als oud Politicus [op gemeentebasis] heb ik genoten, genoten van situaties waarin PiS parlementsleden probeerde de zaak te verstieren, maar totaal geen kans kregen en sterk teruggefloten werden. Ik hoop dat dit zo blijft.

Ik ga plat, het was zeer een lange dag.  ;)

Polen is nog niet verloren. :)

Pieszyce

#9

NU en om 12:00 begonnen   ;)


Pieszyce

#10

28-11-2023


Pieszyce

#11


Live over 12 uur
12 december om 10:00

1. Vergadering van de Sejm - tiende dag, 12 december 2023

Ministers zullen worden voorgesteld.


Wie de video's van 11 december wil zien, dat kan hier

https://www.youtube.com/@SejmRP_PL/streams

Pieszyce

#12

Het is heftig op dit moment.

Braun van de Konfederatie, is de Sejm uitgegooid door Hołownia, nadat Braun
antisemitische uitspraken had gedaan richting een Parlementslid. Hij zal ook
aangeklaagd worden bij de Officier van Justitie.

Pieszyce

#13

Michał Szczerba    @MichalSzczerba

Dziś jako przewodniczący Polsko-Izraelskiej Grupy Parlamentarnej Sejmu IX kadencji razem z ambasadorem @YacovLivne i rabinami uczestniczyłem w uroczystości zapalenia menory chanukowej w Sejmie. Niestety atmosfera uroczystości została brutalnie zakłócona atakiem posła Konfederacji. Ten czyn musi zostać najsurowiej ukarany! To hańba tego posła i jego politycznego środowiska. Polska jest bezpiecznym domem dla wszystkich. Wolność religijna jest konstytucyjnym prawem.
 
Vandaag heb ik als voorzitter van de Pools-Israëlische parlementaire fractie van de Sejm van de 9e termijn, samen met de ambassadeur @YacovLivne en rabbijnen, deelgenomen aan de ceremonie van het aansteken van de Chanoeka-menora in de Sejm. Helaas werd de sfeer van de viering op brute wijze verstoord door de aanval van het Konfederatie parlementslid. Deze daad moet zwaar bestraft worden! Dit is een schande voor dit parlementslid en zijn politieke omgeving. Polen is een veilig thuis voor iedereen. Godsdienstvrijheid is een grondwettelijk recht.







Pieszyce

#14

Kancelaria Premiera        @PremierRP

Dzisiaj odbyło się zaprzysiężenie oraz nieformalna #RadaMinistrów nowego rządu premiera
@donaldtusk  ,,Jeszcze raz w imieniu nas wszystkich chciałem podziękować Polkom i Polakom, niezależnie od tego, na kogo głosowali, za to, że pokazali nam wszystkim, Europie, światu, że słowa naszego hymnu to jest nasza rzeczywistość, że jeszcze Polska nie zginęła."

Vandaag vond de eed en informele #RadaMinistrów van de nieuwe regering van de premier plaats  @donaldtusk  "Nogmaals, namens ons allemaal, wil ik de Polen bedanken, ongeacht op wie ze hebben gestemd, omdat we ons allemaal, Europa en de wereld, hebben laten zien dat de woorden van ons volkslied onze realiteit zijn, dat Polen nog niet ten onder is gegaan.
4:29 p.m. • 13 dec. 2023 23,8K Weergaven


Citaatfoto KPRM.pl


Citaatfoto KPRM.pl

Pieszyce

Zitting Sejm wordt geannuleerd

9 januari 2024

Volgens onofficiële informatie van Interia worden de voor deze week geplande zittingen van de Sejm geannuleerd. Het presidium komt om 11.00 uur bijeen om de beslissing officieel te nemen.

In een interview met Onet geven parlementsleden aan dat de vergadering van 10 januari ingekort kan worden, terwijl de vergadering van 11 januari geannuleerd kan worden. Een vergadering van een van de commissies die gepland stond voor 11 januari is echter geannuleerd.

Uit de bevindingen van Onet blijkt dat de vergaderingen die oorspronkelijk gepland stonden voor respectievelijk 10, 11 en 12 januari komen te vervallen.

De parlementsleden zouden zich onder andere bezighouden met de begrotingswet. De mogelijke annulering van de Sejm-zittingen houdt waarschijnlijk verband met de affaire rond de veroordeelde parlementsleden Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik. Ondanks de beëindiging van hun mandaat hebben de politici aangekondigd aanwezig te zijn in de Sejm.

Morgen meer . . . . . . . .

Bron: Onet , Interia   język po Polsku


Pieszyce


Verplaatsing van de 2e en 3e vergadering van de Kamer
Informatie van de maarschalk van de Sejm


dinsdag 9 januari 2024 14:55

16 - 18 januari - dit zijn de nieuwe data van de volgende zittingen van de Sejm, aangekondigd door maarschalk Szymon Hołownia. De zitting van de Kamer, oorspronkelijk gepland voor 10-12 januari, werd uitgesteld door een unaniem besluit van het presidium van de Sejm. - (EN) Ik wil erop wijzen dat we niets annuleren of sluiten, maar dat we het verplaatsen naar de volgende week. We zullen de begroting goedkeuren en effectief naar de Senaat sturen", kondigde maarschalk Hołownia aan. De reden voor de veranderingen in de kalender van het werk van de Sejm is het geval van Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik. - Mijn taak is in de eerste plaats om te zorgen voor de waardigheid van de Sejm, voor de sociale vrede, omdat dit vandaag de dag absoluut fundamenteel de belangrijkste waarde is. De situatie van een diepe constitutionele crisis, het partijconflict dat eromheen is uitgebroken, garandeert niet dat deze week, zo heet, overvloedig in allerlei resoluties, De Sejm was vreedzaam," zei Szymon Hołownia. "Het laatste wat we zouden moeten willen, is dat de Sejm verandert van een plaats van wetgeving en discussie in een plaats waar er scènes kunnen zijn die we niet graag in het parlement zouden zien. Naar onze mening moeten de emoties die gepaard gaan met de huidige politieke processen worden bekoeld, benadrukte de maarschalk van de Sejm. 

Szymon Hołownia herinnerde eraan dat hij twee dagen lang overleg had gepleegd met vooraanstaande autoriteiten op het gebied van het recht. - (EN) Ik twijfel niet aan de status van de heer Kamiński en de heer Wąsik. Deze status is niet het resultaat van een beslissing van mijn kant. Het vloeit voort uit het vonnis van de districtsrechtbank in Warschau, dat in hun zaak is gewezen. De gegevens die zichtbaar zijn in het Nationaal Strafregister laten er geen twijfel over bestaan. Beide mannen werden veroordeeld tot gevangenisstraf en verlies van openbare rechten. Er is geen sprake van gratie. Als ambtenaar neem ik beslissingen op basis van de informatie die de staat mij verstrekt – zei maarschalk Hołownia, die eraan toevoegde dat wat vandaag het meest nodig is, sociale vrede is "gebaseerd op gelijke wetgeving voor iedereen". - (EN) Ik hoop dat dit doel zal worden nagestreefd door al degenen die in dit Parlement bijeenkomen, concludeerde Szymon Hołownia.
 
De 2e zitting van de 10e zittingsperiode van de Sejm zal worden gehouden op 16 en 17 januari en de 3e - op 18 januari. De belangrijkste focus van de EP-leden ligt op de begroting voor 2024.

Bron:  sejm.gov.pl    język po Polsku

Pieszyce


Bartosz T. Wieliński         @Bart_Wielinski

Sędzia Hermeliński: Sejm bez Kamińskiego i Wąsika wciąż jest legalny "Wygaszenie mandatów i odmowa ich obsadzenia nie jest przesłanką, że Sejm jest wadliwy i że nie może pracować. To tylko szkodliwy upór jednej formacji politycznej "

Rechter Hermeliński: De Sejm zonder Kamiński en Wąsik is nog steeds legaal "Het vervallen van zetels en de weigering om ze te vervullen is geen teken dat de Sejm gebrekkig is en niet kan werken. Het is slechts de schadelijke koppigheid van één politieke formatie."

Pieszyce


𝕸𝖔𝖗𝖌𝖊𝖓𝖘𝖙𝖊𝖗𝖓      @Morgenstern616

16 stycznia 2024 (wtorek), o  godz. 10:30 Komisja Etyki Poselskiej na posiedzeniu zamkniętym zajmie się wypowiedzią posła Jarosława Kaczyńskiego z trybuny sejmowej w dniu 11 grudnia 2023 r. z wniosków osób fizycznych oraz Komitetu Obrony Demokracji

16 januari 2024 (dinsdag), om 10.30 uur De ethische commissie van de plaatsvervangende leden zal in een besloten zitting de verklaring van parlementslid Jarosław Kaczyński vanaf het Sejm-podium op 11 december 2023 bespreken, op basis van verzoeken van natuurlijke personen en het Comité voor de verdediging van de democratie



Wat zal het worden in deze onrust?  PiS is tot alles in staat.  >:(  >:(

Pieszyce


Wat gebeurt er morgen in de Sejm?
We kunnen ons voorbereiden


15 januari 2024 

Volgens experts zou er morgen een soort krachtmeting kunnen plaatsvinden in de Sejm. PiS zal proberen wraak te nemen voor de opsluiting van voormalige ministers: Mariusz Kaminski en Maciej Wąsik. De vergadering van de autoriteiten van Wet en Rechtvaardigheid van vandaag, die door Kaczyński "dringend" is bijeengeroepen, zal juist aan deze kwestie worden gewijd.

- Er zullen ongetwijfeld scherpe meningsverschillen zijn in de parlementaire zaal. Dit is vooral te wijten aan het feit dat twee parlementsleden die na het vonnis van de rechtbank automatisch geen parlementslid meer zijn, afwezig zullen zijn. De Wet en Rechtvaardigheid partij erkent dergelijke vonnissen niet, al was het maar omdat het een formatie is die vecht om te overleven en zich dus geen imagoschade kan veroorloven," zei professor Roman Bäcker van de Nicolaus Copernicus Universiteit in Toruń in een interview met het portaal Wirtualna Polska.

- Er zullen hier genoeg ideeën zijn om verschillende obstructiemechanismen te gebruiken om het proces te vertragen. We kunnen zeggen dat voorzitter Hołownia echt het ergste kan verwachten, inclusief het blokkeren van de zaal," voegde professor Robert Alberski van de universiteit van Wrocław eraan toe.

PiS-politici hebben ons er al aan gewend dat ze geen moer geven om de wet en goede manieren. Daarom kunnen we er zeker van zijn dat er binnenkort ergere taferelen zullen zijn in de Sejm.

Bron: wiesci24.pl język po Polsku