Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Voorgoed ontslagen uit de Sejm: Episcopaat reageert in de zaak Wąsik en Kamiński

Gestart door Pieszyce, 19 januari 2024, 00:41

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Voorgoed ontslagen uit de Sejm: Episcopaat reageert in de zaak Wąsik en Kamiński
Brief van aartsbisschop Gądecki

Piotr Białczyk
Polen
Gisteren, 17 januari (20:00)

De voorzitter van de Poolse bisschoppenconferentie aartsbisschop Stanisław Gądecki ontving woensdag een brief met het verzoek om bemiddeling van de minister van Justitie in de zaak van de gevangen PiS politici. De brief werd ingediend door Barbara Kamińska en Roma Wąsik, echtgenotes van de veroordeelde politici. "Ik wil u vragen om het hongerstakingprotest te stoppen dat, na zoveel dagen sinds het begon, niet alleen de gezondheid maar ook het leven van de heren bedreigt". - lezen we in de brief van aartsbisschop Gądecki
.
Aartsbisschop Stanislaw Gądecki zei dat hij woensdag een brief had ontvangen van de vrouwen van Mariusz Kaminski en Maciej Wąsik waarin ze om bemiddeling vroegen.

"In dit verband vraag ik u om het hongerstakingprotest te stoppen, dat na zoveel dagen sinds het begon niet alleen de gezondheid maar ook het leven van de heren bedreigt," hij - bracht hij over in een brief die door de KEP werd gepubliceerd.

De zaak van Wąsik en Kamiński. Het episcopaat reageert

De hiërarch voegde eraan toe dat hij de redenen voor deze vorm van protest volledig begrijpt. "Het hongersprotest is een vorm van het uiten van oppositie tegen de acties van de autoriteiten, die door de heren als radicaal onrechtvaardig worden ervaren, en als een potentieel effectief middel om de aandacht te trekken van mensen die zich in hun leven laten leiden door hun geweten, - schreef hij.

"Niettemin, om gerechtigheid te eisen, moet men leven. Daarom vraag ik de ministers om de vorm van het protest te veranderen, - voegde hij eraan toe.

"Tegelijkertijd, als het door u wordt geaccepteerd, beloof ik een humanitaire interventie in uw zaak met de minister van Justitie, de heer Adam Bodnar. Het leven van ieder van jullie heeft waarde voor ons gemeenschappelijke vaderland en kan ertoe bijdragen dat het rechtvaardiger wordt," voegde hij eraan toe.

Mariusz Kamiński is in hongerstaking gegaan. Nieuwe informatie

In december veroordeelde de rechtbank van Warschau Mariusz Kaminski en Maciej Wąsik in tweede aanleg tot twee jaar gevangenisstraf wegens machtsmisbruik in verband met het zogenaamde "landschandaal". Vorige week dinsdag ging de politie het presidentieel paleis binnen, waar ze politici van de PiS vasthielden.

Daarna werden ze opgesloten in gevangenissen - Kamiński in Radom, Wąsik in Przytuły Stare bij Ostrołęka. Het voormalige hoofd van de CBA kondigde aan in hongerstaking te gaan als gevolg van zijn gevangenschap.

- Op woensdag ontving ik informatie van de echtgenoot van minister Mariusz Kamiński dat er een gerechtelijk bevel is uitgevaardigd om hem gedwongen te voeden, omdat de gezondheidstoestand waarin hij zich bevindt zijn leven en gezondheid begint te bedreigen. De rechtbank heeft bevolen hem gedwongen te voeden," onthulde Andrzej Duda in de marge van het Davos Economisch Forum. De president deed een beroep op Adam Bodnar om de executie van veroordeelde PiS-politici te stoppen.

Bron:  wydarzenia.interia.pl przez Piotr Białczyk      język po Polsku

Pieszyce

Heer Gądecki,

Mag ik even vragen waar jullie waren toen Tomasz Komenda 18 jaar ONSCHULDIG, dankzij Lech Kaczyński, in de gevangenis zat??

Of snap ik het goed, dat jullie alleen in actie komen als er een PiS bandiet gevangen gezet wordt? In de hoop dat er weer sponsorbedragen loskomen?

Voor Gewone Polen zijn jullie er schijnbaar niet!

Mag ik constateren dat ik dat nogal HYPOCRIET vind??  >:(  >:(

Pieszyce

Schaamte! Het episcopaat verdedigde criminelen die de levens van mensen vernietigen

18 januari 2024 

Citaatfoto: wiesci24.pl

De voorzitter van de Poolse bisschoppelijke commissie, aartsbisschop Gądecki, heeft een brief gestuurd waarin hij hulp vraagt voor twee criminelen die veroordeeld zijn voor het verwoesten van mensenlevens. Dit is een groot probleem en een grote schande voor de kerk. Het is duidelijk dat het episcopaat zijn beloften aan Kaczyński nakomt, maar daarmee trekt het de basis van het geloof in twijfel.

Kamiński en Wąsik hebben geen spijt van wat ze hebben gedaan. Ze gaan in de ontkenningsfase. Ondertussen houdt de christelijke en katholieke filosofie van vergeving meer in dan alleen vergeving. Het eerste element is spijt voor zonden. Hier is echter geen sprake van spijt.

De bemoeienis van het episcopaat in de zaak van Wąsika en Kamiński, twee criminelen die mensen kapot hebben gemaakt, is een gênante vertoning van afhankelijkheid van politici en gewoonweg een schande voor de kerk. Blijkbaar wil het episcopaat het Ierse model in Polen versnellen.

De kerk betekent niet veel meer, over een tijdje zal ze niets meer betekenen.

- Ik ben van mening dat de oproepen van aartsbisschop Gądecki voor de vrijlating van veroordeelde parlementsleden van Wet en Rechtvaardigheid in combinatie met kritiek op het vonnis van de rechtbank een schending zijn van het concordaat, dat voorziet in de scheiding van kerk en staat," schreef Roman Giertych.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku