Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Marian Banaś: Ik kijk met medelijden naar wat Jaroslaw Kaczynski doet

Gestart door Pieszyce, 2 februari 2024, 01:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Marian Banaś: Ik kijk met medelijden naar wat Jaroslaw Kaczynski doet

31 januari 2024
 
- Op basis van de gegevens van het Ministerie van Staatsgoederen en het Ministerie van Milieu is het duidelijk dat een dergelijke onderwaardering heeft plaatsgevonden. We mochten Orlen echter niet in voor een inspectie. Pas daarna zullen we een ondubbelzinnige verklaring kunnen afleggen," verklaarde NIK-hoofd Marian Banaś woensdag op Polsat News, toen er werd gevraagd naar de vermeende onderschatting van Lotos vóór de fusie met Orlen. - Dit alles zal op 5 februari aan het publiek worden gepresenteerd, voegde hij eraan toe.

- Na de controle in het Justitie Fonds werden er kennisgevingen ingediend bij het openbaar ministerie en werden de zaken stopgezet. (...) We verwachten een nieuwe inspectie, we zullen zien hoe het eruit zal zien na de volgende inspectie, - verklaarde Marian Banaś in een interview met Bogdan Rymanowski.

Marian Banaś voegde eraan toe dat "als al het geld goed was besteed, er geen aanvragen zouden zijn ingediend bij het Openbaar Ministerie". Het hoofd van de NIK gaf toe dat de hervatting van de procedure in deze zaak niet is uitgesloten.

- 250 miljoen zloty's werden illegaal uitgegeven uit fondsen om slachtoffers van misdrijven te helpen, - benadrukte hij.

NIK-audit van het Openbaar Ministerie. Marian Banaś: er was sprake van ernstig wanbeheer

Marian Banaś deelde in "Gościu Wydarzeń" ook mee dat de Hoge Rekenkamer ook een audit heeft uitgevoerd over de aankoop en renovatie van het gebouw van het Openbaar Ministerie. - We hebben ernstige bevindingen in deze zaak dat er sprake was van ernstig wanbeheer. Er was 15 miljoen uitgetrokken voor de renovatie en later bleek dat het bijna 80 miljoen zloty kostte, voegde hij eraan toe.

De voorzitter van de Hoge Rekenkamer had ook kritiek op het besluit van de parlementaire commissie voor staatscontrole, die donderdag in een stemming de bevindingen van het NIK-rapport over de steun aan bedrijven tijdens de pandemie verwierp. Dit was gevraagd door het hoofd van de commissie Marek Sawicki van de PSL. - De wet voorziet hier niet in een dergelijke procedure, de NIK presenteert alleen haar bevindingen," benadrukte Marian Banaś.

- Het is zeer waarschijnlijk dat hier sprake is van een vergissing of misverstand," voegde hij eraan toe.

Marian Banaś over het afgeluisterde gesprek. 'De diensten moesten een eigen bedrijf krijgen'

Het hoofd van de Hoge Rekenkamer werd ook door Bogdan Rymanowski gevraagd naar de opname van zijn gesprek met advocaat Marek Chmaj, uitgezonden door TVP vóór de verkiezingen. — Ik heb deze zaak gemeld bij het parket. (...) Ik ben van mening dat de diensten hier hun eigen belang bij moeten hebben gehad, en als zoiets als dit werd gedaan, dan was dat alleen met hun hulp. Het gaat hierbij om speciale diensten zoals het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding en anderen, benadrukte hij.

— Het was een politieke beslissing die erop gericht was de Hoge Rekenkamer in diskrediet te brengen en de geloofwaardigheid ervan te ondermijnen. Het bewijs was de tegenwerking van mevrouw maarschalk Witek, die de benoeming van kandidaten voor het bestuur van de Hoge Rekenkamer blokkeerde. De rapporten konden niet worden gepubliceerd omdat er bezwaren waren van entiteiten - beschreef Marian Banaś.

De voorzitter van de Hoge Rekenkamer legde uit dat de situatie veranderde nadat Szymon Hołownia voorzitter van de Sejm werd. – We hebben alle vice-presidenten al, en het college is gedeeltelijk voltooid, - legde hij uit.

Toen hem werd gevraagd naar de inhoud van het gesprek met advocaat Chmaj, ontkende Marian Banaś dat hij zijn tussenpersoon was in de gesprekken met Donald Tusk. – Het was een privégesprek en ik zal er geen commentaar op geven. Het was illegaal en degenen die het deden moeten de consequenties onder ogen zien – benadrukte hij.

Marian Banaś werd door de gastheer ook gevraagd naar de gezamenlijke persconferentie met Konfederacja in juli 2023. Het hoofd van de Hoge Rekenkamer werd er vervolgens van beschuldigd een specifieke groepering te steunen. – Er was een bijeenkomst in de Senaat, alle partijen namen eraan deel, behalve de Konfederatie, die geen vertegenwoordiger had, dus als ze mij vroegen of ze geïnteresseerd waren in het versterken van de Hoge Rekenkamer, nam ik daar natuurlijk aan deel - legde hij uit.
 
Hoofd van de Hoge Rekenkamer: Ik wacht op het einde van mijn ambtstermijn om mijn beschuldigingen toe te lichten

Marian Banaś gaf ook commentaar op de aanklachten die het openbaar ministerie tegen hem had ingediend. - Alle acties die het parket onder leiding van minister Ziobro onderneemt, zijn uit angst dat wat het al jaren doet niet onthuld zal worden - zei hij.

Het hoofd van de Hoge Rekenkamer verklaarde dat het niet nodig was om over de intrekking van zijn immuniteit te stemmen. — Ik wacht op het einde van mijn ambtstermijn om dit uit te leggen. Ik zal mezelf kalm verdedigen tegen deze lasterlijke beschuldigingen, -  zei hij.

— Ik ben kalm over de uitspraak van de rechtbank in mijn zaak, omdat ik mezelf niets te verwijten heb. Er was één bedoeling: NIK overnemen en ondergeschikt maken aan Nowogrodzka, - voegde hij eraan toe.

Marian Banaś merkte ook op dat zijn hervormingen met betrekking tot de consolidatie van de belasting- en douanediensten ertoe hebben bijgedragen de begrotingsinkomsten te verhogen. — Hierdoor waren er fondsen voor de betaling van sociale uitkeringen. Toen men echter besefte dat ik een staatspoliticus was en objectief was in wat ik deed, bleek dat ik niet paste in het machtsmonopolie van PiS, zei hij.

– Ik kijk met medelijden naar wat president Kaczyński doet. Hij leeft in een virtuele wereld en het leek hem dat de wet was wat hij wilde, en niet de feitelijke wet. Soms bid ik dat hij deze virtuele wereld verlaat - vatte Marian Banaś samen.

JKM

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez JKM   język po Polsku