Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

"Poetin praat duidelijk onzin"

Gestart door Pieszyce, 12 februari 2024, 23:53

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


"Poetin praat duidelijk onzin"
"Het enige schokkende is dat het deze keer wordt gefaciliteerd door een Amerikaanse journalist."


9 februari  2024
Bron:  tvn24.pl, PAP

De heer Carlson speelde de rol van een nuttige idioot - zei de voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia, toen hem werd gevraagd naar het interview van Tucker Carlson met Vladimir Poetin. Zoals hij eraan toevoegde, "praatte Poetin onzin in dit interview" en zijn "historische en literaire reflecties (...) kunnen worden vervalst door iemand die de vierde klas van de basisschool heeft afgemaakt." - Laten we ons werk doen, laten we ons voorbereiden op verschillende situaties, niets kan onze waakzaamheid sussen - zei vice-premier en hoofd van het ministerie van Nationale Defensie Władysław Kosiniak-Kamysz, in commentaar op de verklaringen van Poetin dat hij niet van plan is Polen en Litouwen aan te vallen. "We zijn gewend aan paranoïde, pseudo-historische rechtvaardigingen voor de Russische agressie tegen Oekraïne", schreef het hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Radosław Sikorski, op sociale media.

Vrijdagochtend hield maarschalk Szymon Hołownia een persconferentie in de parlementaire gang. De politicus werd door journalisten onder meer gevraagd naar het interview dat Vladimir Poetin gaf aan de Amerikaanse rechtse journalist Tucker Carlson, dat vanavond verscheen. Poetin zei onder meer dat hij "niet van plan is Polen aan te vallen tenzij Warschau eerst aanvalt". Het gesprek kreeg veel kritiek, waaronder: omdat Carlson Poetin niet veel belangrijke vragen stelde, en ook niet reageerde toen hij de geschiedenis vervalste door de stellingen van de Kremlin-propaganda te herhalen.

Szymon Hołownia over Carlsons interview met Poetin

Szymon Hołownia werd onder meer gevraagd naar zijn commentaar op de verklaring van Poetin dat hij niet van plan is Polen en Litouwen aan te vallen. - Heeft hij Letland en Estland niet genoemd? En Finland? - vroeg de voorzitter van de Sejm ironisch genoeg. – Als het gaat om de waarheidsgetrouwheid van Vladimir Poetin, maak ik mij geen illusies. Ik ben 25 jaar journalist geweest. De heer Carlson maakte precies dezelfde fout die Oliver Stone eerder maakte toen hij naar zijn beroemde interview met meerdere afleveringen met Poetin ging. Hij speelde de rol van een nuttige idioot, je moet het eerlijk zeggen - merkte de maarschalk op. - Hij zette de microfoon tegen een leugenaar, een moordenaar en een internationale terrorist. Hij liet hem simpelweg zijn versie presenteren omdat hij ervan uitging dat hij maar een journalist was en aangezien hij Hitler en Anne Frank in de studio had, moest hij ieder van hen een stem geven, want dit is een vrij publiek debat, laat iedereen zijn of haar mening hebben. zeg maar zijn redenen - ironiseerde de maarschalk. - Het is stom wat hij deed - voegde hij eraan toe.

- Poetin praatte natuurlijk onzin in dit interview. Zijn historische en literaire reflecties over hoe Polen Rusland binnenviel en Oost-Russen in Oekraïners veranderde, kunnen worden vervalst door iemand die de vierde klas van de basisschool heeft afgerond en op zijn minst een beetje geïnteresseerd is in de geschiedenis van de regio – benadrukte een van de derde Wegleiders. - Poetin is een dodelijk gevaar voor de Baltische staten, waar ik net vandaan kom. Daar wordt verder niets over gesproken. De eerste vraag gaat over Oekraïne, en de tweede over de landengte van Suwałki. Het is een dodelijke bedreiging voor Polen, voor Europa en voor de vrijheid. We moeten dit gevaar koste wat kost stoppen, zei hij.

- Als Poetin zegt: "Ik zal Litouwen of Polen niet aanvallen", zal hij mij dan garanderen dat hij na enige tijd, wanneer hij zijn potentieel weer opbouwt, niet vier dorpen in Letland zal bezetten en zal testen of de NAVO Artikel Vijf in werking zal stellen? En als het niet start, duurt het nog eens 10 km en zal hij ons net als aan de grens plagen met migratiedruk, waarbij hij migranten op brute wijze hierheen duwt? - vroeg Hołownia. - Dit is de grootste bedreiging voor de vrije wereld in 80 jaar. Iedereen die hiermee de spot drijft, het niet begrijpt of de microfoon aan de crimineel geeft, zal verantwoordelijk zijn voor elk van zijn slachtoffers – benadrukte Hołownia.

Hołownia over de woorden van Tusk

De maarschalk werd ook gevraagd naar de vermelding van Donald Tusk op de website Dit was een verwijzing naar het gebrek aan steun in de Amerikaanse Senaat om een financieel pakket aan te nemen dat de kwesties van de Amerikaanse grensbescherming combineert met, onder andere, financiële steun aan Oekraïne in de oorlog met Rusland.

- Ik denk dat Amerikanen zich ervan bewust moeten zijn dat we hier voor ons leven vechten (...). We weten hier in Polen heel goed dat als de wereld vandaag de dag geen geld aan Oekraïne betaalt om Poetin te verslaan, wij, Polen, daarvoor zullen betalen met het bloed van onze kinderen – benadrukte hij. - In dit geval is elke kreet, elke oproep, zelfs de meest beslissende, absoluut gerechtvaardigd - voegde hij eraan toe, erop wijzend dat hij de inzending van Tusk had ondertekend. - Ik heb twee dochters en ik wil niet dat ze zich bij het leger voegen en voor hun land moeten sterven - voegde hij eraan toe.

Kosiniak-Kamysz: laten we ons voorbereiden op verschillende situaties, niets kan onze waakzaamheid sussen

Vicepremier, hoofd van het ministerie van Defensie en voorzitter van PSL, Władysław Kosiniak-Kamysz, sprak ook over de woorden van Poetin dat Moskou niet geïnteresseerd is in een invasie van "Polen, Letland of waar dan ook". Op een persconferentie werd hem gevraagd of deze woorden hem niet deden denken aan de uitspraken van Poetin aan de vooravond van een grootschalige invasie van Oekraïne in 2022, waarin hem werd verzekerd dat hij niet van plan was Oekraïne aan te vallen.

Hij antwoordde dat "hoe vaker je herhaalt dat iets niet gepland is, hoe achterdochtiger je moet zijn, vooral met betrekking tot deze woorden", die terecht in herinnering werden gebracht. Het hoofd van het Ministerie van Nationale Defensie benadrukte dat niet alleen Poetin, maar ook hooggeplaatste vertegenwoordigers van de Russische Federatie destijds verzekerden dat het verzamelen van troepen nabij de grens met Oekraïne slechts een manoeuvre was of een controle van de operationele capaciteiten, en geen voorbereiding op een invasie.

- Laten we ons steentje bijdragen, laten we ons voorbereiden op verschillende situaties, niets kan onze waakzaamheid sussen en dergelijke woorden veroorzaken dit zeker niet, integendeel - voegde een van de leiders van de Derde Weg eraan toe.

- Deze woorden hebben geen geloofwaardigheid. Polen heeft zijn taken te vervullen als lidstaat van de NAVO en de Europese Unie. Polen en zijn autoriteiten hebben hun verplichtingen, in de eerste plaats jegens hun burgers. (...) De bestaansreden van Polen is het waarborgen van de veiligheid. Geen gevoel van veiligheid, maar het waarborgen van de veiligheid van Polen - benadrukte het hoofd van het Ministerie van Nationale Defensie.

Sikorski: we zijn gewend aan paranoïde, pseudo-historische rechtvaardigingen voor de Russische agressie tegen Oekraïne

In het interview beschuldigde de Russische dictator Polen, aangevallen door Duitsland op 1 september 1939 en zeventien dagen later door de Sovjet-Unie, nadat de twee landen een pact hadden ondertekend waarbij Polen tussen deze twee landen werd verdeeld, ook van "samenwerking met Hitler".

Minister van Buitenlandse Zaken Radosław Sikorski gaf commentaar op de kwestie. "Het is niet de eerste keer dat de Russische dictator Vladimir Poetin Polen, aangevallen door de USSR op 17 september 1939, de schuld geeft van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. We zijn ook gewend aan paranoïde, pseudo-historische rechtvaardigingen voor de Russische agressie tegen Oekraïne in 2022. Het enige schokkende is dat het dit keer wordt gefaciliteerd door de Amerikaanse journalist", schreef Sikorski vrijdag op platform X.

Autorka/Autor:  pb,ks//az,mrz

Bron:  tvn24.pl przez pb,ks//az,mrz[/ul], PAP      jézyk po Polsku

Pieszyce



Ik vraag me nog steeds af of het Poetin wel was,

Deze man had nerveuze bewegingen in zijn benen die hij slecht kon controleren.

Daarnaast was de kleur van de ogen anders als die we van Putin kennen.  :)