Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

De krachtige woorden van Giertych:

Gestart door Pieszyce, 23 februari 2024, 00:11

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


De krachtige woorden van Giertych:
alle financiële verbindingen tussen de regerende partij en de kerken moeten openbaar worden gemaakt


20 februari 2024

– Ik heb de woorden van aartsbisschop Gądecki gelezen over de noodzaak van verzoening en de verplichting om de grondwet te respecteren. Dit is ook ons doel. Dergelijke woorden heb ik echter niet gehoord gedurende de acht jaar dat PiS de grondwet heeft geschonden. Ik heb niets soortgelijks gelezen over verzoening, toen Kaczyński en TVP ons acht jaar lang uitsloten van de nationale gemeenschap, als Duitsers op ons spuugden, met Pegasus afluisterden en probeerden ons in de gevangenis te stoppen. Dus ik zal de aartsbisschop kort antwoorden - schrijft Roman Giertych.

– Naleving van de Grondwet? Ja. Maar het zullen niet de bisschoppen zijn die de Grondwet zullen interpreteren. Toen PiS openlijk het principe van de scheiding der machten schond en tienduizenden inwoners van het bisdom van de aartsbisschop protesteerden, hoorden we de bezorgdheid van de priester over de grondwet niet. Op dat moment bereidde het bisdom aanvragen voor bij de regering voor medefinanciering van de renovatie van de toekomstige residentie van de aartsbisschop. Mensen protesteerden op straat om de rechtbanken te verdedigen, maar de Herders van de Kerk schreeuwden in stilte. En nu herinnerde je je de Grondwet? In plaats van zulke reizen naar de huidige regering, bid alstublieft voor hen. Omdat we een moeilijke taak hebben om het land te zuiveren van de dictatuur die PiS voor ons allemaal aan het voorbereiden is en de corruptie en diefstal die daarmee gepaard gaan. En we doen het ook in het belang van de Poolse katholieken. Christus zei ons dat we voor regeringen moesten bidden en ze niet in elke brief moesten aanvallen, voegt advocaat Giertych toe.

– Bid alstublieft voor premier Donald Tusk, in plaats van brieven te schrijven, zodat hij het plan van regeling en verzoening zal uitvoeren. Verzoening? Ja. Maar eerst zullen de dieven die het hele land hebben beroofd de gevangenis in gaan. En het maakt niet uit of ze in deze praktijk werden ondersteund door een dief-priester of een dief-leek. Elke cent moet worden teruggegeven. En als we de dieven brandmerken en straffen, zal de natie verzoend zijn. En tenslotte. Als katholiek bid ik elke dag voor de omkering van deze zielige rol van de Kerk in Polen, die onder leiding van de aartsbisschop aan het veranderen was in een orthodoxe kerk die verbonden was met de regerende partij. Hier moet een einde aan komen en alle financiële banden tussen de regerende partij en de kerken moeten vanuit één invalshoek worden onthuld en beoordeeld. Of het nu gaat om legitieme steun of omkoping voor politieke steun. En wij beloven ook een dergelijke openbaarmaking, vatte Roman Giertych samen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku