Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

De president heeft al besloten wat hij gaat doen met het morning-afterpilproject

Gestart door Pieszyce, 23 februari 2024, 21:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


De president heeft al besloten wat hij gaat doen met het morning-afterpilproject
"Hormoonbom"


Wiktoria Beczek, IAR,
oprac. Katarzyna Romik
22 februari  2024   

President Andrzej Duda zal de wijziging van de geneesmiddelenwet, die voorziet in het gebruik van noodanticonceptie zonder recept door personen ouder dan 15 jaar, niet ondertekenen. Hij kondigde dit aan op Polsat News.

Op de vraag of hij een wetswijziging zou ondertekenen die toegang tot noodanticonceptie zonder recept introduceert, herinnerde Andrzej Duda eraan dat hij een wetsvoorstel had ingediend om het gebruik van solariums voor mensen onder de 18 te verbieden. - Solariums! En hier hebben we het over een hormoonbom," sprak hij verontwaardigd in het programma "Gość Wydarzeń" op Polsat News. Hij voegde eraan toe dat "de toegang tot de pil er is, maar dat de regering het niet onder controle wil hebben". - Vandaag is het onder controle," zei hij.

Het is echter de moeite waard om eraan te herinneren dat in Polen de leeftijd waarop mensen kunnen instemmen precies 15 jaar is. Dit betekent dat mensen van deze leeftijd in staat worden geacht om wettelijk bindende toestemming te geven voor seksuele handelingen. Zoals Marta Nowak van Gazeta.pl opmerkt, is er veel voor te zeggen om de morning-afterpil beschikbaar te maken voor mensen van jonge leeftijd. "Het is bijvoorbeeld waarschijnlijker dat een condoom breekt bij een stel tieners dan bij ervaren, volwassen mensen. En op je kop staan om over een paar tientjes een recept te halen omdat er anders een tienerzwangerschap ontstaat, is een gigantische stress voor een minderjarig - dus meestal niet haar eigen geld verdienend - meisje." - wijst zij. Ze benadrukt ook dat alle medicijnen bijwerkingen hebben en dat het belangrijk is om op 'contra-indicaties' te letten bij het gebruik van alle medicijnen. Lees meer in de tekst hieronder:

De Sejm heeft ermee ingestemd noodanticonceptie zonder recept verkrijgbaar te maken



Op donderdag heeft de Sejm een amendement op de farmaceutische wet aangenomen. Hierin wordt bepaald dat noodanticonceptie - de zogenaamde 'morning-afterpil' - zonder recept verkrijgbaar zal zijn voor mensen ouder dan 15 jaar. Het amendement werd gesteund door 224 parlementsleden - de hele club van de Burgercoalitie, Links en Polen 2050 en 24 parlementsleden van de Poolse Volkspartij. Er waren 196 parlementsleden tegen: 170 van de Wet en Rechtvaardigheid club, 7 van de PSL, 2 Kukiz'15 en de hele Confederatie club. Eén parlementslid - Katarzyna Sójka van Wet en Rechtvaardigheid (PiS) - onthield zich van stemming. Nu gaat de Senaat aan de slag met de wetgeving. De regering wil dat de pil vanaf 1 april zonder recept verkrijgbaar is.

Andrzej Duda: Ik heb geen lijst ontvangen met namen van door Pegasus-afgeluisterde

In een interview op donderdag beantwoordde de president vragen over onder andere de Pegasus-afluisterpraktijken. - Toen de premier mij lang geleden vertelde dat er zo'n commissie zou komen, zei ik: Mijnheer de premier, u beslist vandaag in de Sejm, u hebt de meerderheid. Ik wil maar één ding zeggen: onthoud alstublieft dat de diensten bepaalde instrumenten en wettelijke kaders hebben voor hun activiteiten, en controleer alstublieft zorgvuldig en eerlijk of de diensten in overeenstemming met de wet hebben gehandeld of niet, want als ze in overeenstemming met de wet hebben gehandeld, hebben ze het recht om op deze manier te handelen, want dit is misdaadbestrijding," zei Andrzej Duda.

Bogdan Rymanowski vroeg ook naar de documenten die premier Donald Tusk had aangekondigd te zullen overhandigen tijdens de kabinetsraad, "als alleen de president geïnteresseerd is". - Nee, de premier heeft mij geen lijst overhandigd," vertelde president Andrzej Duda aan Polsat News. En op de vraag of hij zo'n lijst zou willen ontvangen, antwoordde hij kort: "Niet noodzakelijkerwijs".

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez Wiktoria Beczek, Katarzyna Romik     język po Polsku



Pieszyce

Citeer- Nee, de premier heeft mij geen lijst overhandigd," vertelde president Andrzej Duda aan Polsat News. En op de vraag of hij zo'n lijst zou willen ontvangen, antwoordde hij kort: "Niet noodzakelijkerwijs".

Vieze leugenaar, de lijst werd hem aangeboden, ik heb dat op video gezien.

Tusk bood hem de lijst vriendelijk aan en Duda antwoordde, " Nee dank u, ik heb er geen interesse in, mocht dat komen zal ik er om vragen" DAT WAS OP DE VIDEO ZIJN ANTWOORDT.

En nu DIT?  >:(

Hij kan van mij de lijst krijgen.

Pieszyce


Obywatele RP #FBPE     @ObywateleRP .  @strajkkobiet

UWAGA, ALERT STRAJKOWY  Po przyjęciu w Sejmie ustawy o pigułce "dzień po" Andrzej Duda zapowiedział, że ją zawetuje. Skoro tak, to przypomnijmy mu, że to my doprowadziłyśmy do upadku pisowskiego rządu. I to my pogonimy go z pałacu. W Senacie ustawa przejdzie 7 marca, na biurko prezydenta trafi 8 marca. Skoro  @AndrzejDuda
tak bardzo nienawidzi kobiet, że grozi wetem nawet w tej sprawie, to przypomnijmy mu się protestem. Co robimy: PODPISUJEMY APEL

https://actionnetwork.org/petitions/prezydencie-podpisz-ustawe-o-pigulce-dzien-po
Skoro "głowa państwa" na własną rękę postanowił skazać nawet nastolatki na niechciane ciąże, niech sto tysięcy razy przeczyta, że tym samym odbiera im prawo do zdrowia, bezpieczeństwa i wolności od cierpienia!  IDZIEMY NA PAŁAC

https://facebook.com/events/282834878001734/  8 marca o godz. 12.00 widzimy się pod oknami prezydenta. Zbyt długo już chyba nie widział wkurwionych kobiet na ulicach. Wyżej link do wydarzenia DudaDzieńPo. Do prezydenta: mobilizujemy się, żeby odwiedzić Cię 8 marca osobiście. To może nie być miła wizyta. #DudaNieNaszPrezydent #DudaDzieńPo #OgólnopolskiStrajkKobiet #dostępnaantykoncepcjanatychmiast #antykoncepcjatozdrowie

LET OP, STAKINGSALERT Na de goedkeuring van het wetsvoorstel over de "morning-afterpil" in de Sejm kondigde Andrzej Duda aan dat hij er zijn veto over zou uitspreken. Als dat zo is, laten we hem er dan aan herinneren dat wij degenen waren die de val van de PiS-regering hebben veroorzaakt. En we zullen hem het paleis uit jagen. Het wetsvoorstel zal op 7 maart in de Senaat worden aangenomen en op 8 maart op het bureau van de president liggen. Sinds @AndrzejDuda vrouwen zo erg haat dat hij dreigt zelfs deze kwestie met een veto uit te spreken, laten we hem eraan herinneren met een protest. Wat we doen: WIJ ONDERTEKENEN HET BEROEP

https://actionnetwork.org/petitions/prezydencie-podpisz-ustawe-o-pigulce-dzien-po
Als het 'staatshoofd' op eigen kracht zou besluiten zelfs tieners tot ongewenste zwangerschappen te veroordelen, laat hem dan honderdduizend keer lezen dat hij hen daarmee het recht op gezondheid, veiligheid en vrijheid van lijden ontneemt! WIJ GAAN NAAR HET PALEIS

https://facebook.com/events/282834878001734/
8 maart om Om 12.00 uur ontmoeten we elkaar bij de ramen van de president. Waarschijnlijk heeft hij al te lang geen boze vrouwen meer op straat gezien. Hierboven vindt u een link naar het DudaDzieńPo-evenement. Aan de president: we mobiliseren ons om u op 8 maart persoonlijk te bezoeken. Dit is misschien geen prettig bezoek. #DudaNieOurPresident #DudaDayAfter #NationalWomen'sStrike #anticonceptie onmiddellijk beschikbaar #contraceptiontohealth