Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Bodnar maakt het duidelijk. "Het Openbaar Ministerie had gelijk!"

Gestart door Pieszyce, 28 maart 2024, 01:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Bodnar maakt het duidelijk. "Het Openbaar Ministerie had gelijk!"

27 maart 2024

Sinds gisteren bombardeert het hele PiS-propaganda apparaat ons met de boodschap dat de wet is overtreden in verband met de ABW-operatie. De agenten doorzochten appartementen van enkele politici van Soeverein Polen.

– Ik zou willen benadrukken dat ik algemeen toezicht uitoefen op de activiteiten van het openbaar ministerie in termen van verschillende officiële activiteiten die in verband met de procedure worden uitgevoerd. Dit is waar de verandering die in Polen plaatsvindt over gaat – het is niet de procureur-generaal die over de details van de procedure spreekt – zei de minister van Justitie, Adam Bodnar, vandaag.

– Als het nodig is om kwesties in verband met het verkrijgen van bewijsmateriaal te verkrijgen, kunnen dergelijke gebouwen worden doorzocht. Het parket had het recht om de acties uit te voeren die werden uitgevoerd - zei prof. Bodnar.

PiS weet dit eigenlijk heel goed. Het is echter handiger voor hen om te schreeuwen over het overtreden van de wet in Polen. En dat klinkt niet serieus? Dat is een andere zaak.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce


Andrzej Duda over ABW-actie: Wetteloosheid zal vroeg of laat worden gestraft
Jarosław Kaczyński dreigt ook met gevolgen


ABW
27 maart 2024 
Magdalena Mach

Toen hem door journalisten werd gevraagd om commentaar te geven op de acties van het Openbaar Ministerie en de ABW in de zaak van politici van Soeverein Polen, benadrukte president Andrzej Duda dat hij ervan uitgaat dat er gronden zijn voor deze acties: - "Want zo niet, dan denk ik dat strafrechtelijke verantwoordelijkheid onvermijdelijk is," zei hij.

Je kunt dit artikel lezen binnen de vrije limiet

President Andrzej Duda heeft op woensdag 27 maart voor het middaguur een bezoek gebracht aan het nieuwe Biometric Rehabilitation and Diagnostics Centre in Radziszów, in de buurt van Kraków. Hij werd echter door journalisten gevraagd om commentaar te geven op de acties van het Openbaar Ministerie en de ABW met betrekking tot het onderzoek in verband met het Justitie Fonds en huiszoekingen bij parlementsleden van Solidarna Polska.

Actie ABW. Huiszoekingen bij parlementsleden van Soeverein Polen

Op dinsdagochtend doorzochten ABW-agenten op verzoek van het Openbaar Ministerie 25 "locaties", waaronder de huizen van de parlementsleden van Solidarna Polska Zbigniew Ziobra, Dariusz Matecki, Michał Woś en Marcin Romanowski. De reden was een onderzoek in verband met onregelmatigheden in het Justitie Fonds en subsidies toegekend onder de PiS regering. Tijdens de ochtendactie werden vier mensen aangehouden: drie voormalige ambtenaren van het ministerie van Justitie en een begunstigde van het Fonds. s Avonds bleken er vijf mensen te zijn aangehouden.

In de ochtend van 27 maart gaf Jaroslaw Kaczyński, voorzitter van de Wet en Rechtvaardigheid partij, op Radio Plus commentaar op de arrestaties en huiszoekingen in verband met het justitie fonds: - Wat er gebeurt is volledig illegaal. En het wordt gedaan door mensen die daartoe niet bevoegd zijn. Ze zullen er de gevolgen van ondervinden, Donald Tusk is hun baas.

Andrzej Duda op één toon met Jarosław Kaczyński

President Andrzej Duda sprak later op vergelijkbare toon over de actie:

- Dames en heren - hier aarzelde de president even voordat hij antwoordde. - Ik denk dat wetteloosheid vroeg of laat wordt bestraft, dus waar wetteloosheid heerst, moeten degenen die wetteloosheid begaan vroeg of laat de juridische gevolgen verwachten. Ik ga ervan uit, en het gezond verstand zegt me dat, dat als iemand - of hij nu van de diensten of van het openbaar ministerie komt - zich zo laat gedragen tegenover parlementsleden, tegenover mensen die jarenlang zeer belangrijke publieke functies hebben bekleed, hij daar redenen voor heeft en dat de maatschappij in staat zal zijn om de redenen te zien die hem volgens hem recht geven op zo'n actie. Want als hij dat niet doet, dan denk ik dat strafrechtelijke verantwoordelijkheid onvermijdelijk is," zei de president en sloot zijn ontmoeting met journalisten af.
 
Het binnenlandse veiligheidsagentschap zet woensdag zijn activiteiten voort in het onderzoek naar het justitie fonds. Volgens berichten in de media wordt onder andere het tweede huis van de voormalige minister van Justitie Zbigniew Ziobra doorzocht.

Het hoofd van de kanselarij van de Sejm, Jacek Cichocki, bevestigde woensdag dat er ook een huiszoeking werd gedaan in de hotelkamer van parlementslid Michał Woś (Wet en Rechtvaardigheid), in aanwezigheid van het parlementslid. Zoals Cichocki benadrukte – worden de acties van de diensten uitgevoerd met toestemming van Sejm-voorzitter Szymon Hołownia.

Bron:    krakow.wyborcza.pl przez Magdalena Mach     język po Polsku

Pieszyce


Als een man die ook nog niet eens een echte advocaat is, maar een gedeeltelijk jurist zonder de ECHTE papieren, samen met een kordupel die ook zijn advocaten bewijs gekregen heeft en niet eens ingeschreven is . . . . . . . .  DIT soort dreigementen gaat beweren, ligt mijn kunstgebit op het toetsenbord van het lachen.

Na één proces, is één reis naar Straatsburg voldoende om de heren tot de orde te roepen.

Maar . . . . om soepele afwerkingen te krijgen van wat ECHT wettelijk is, moet de president uit zijn functie ontheven worden. :)

De tijd is daar.  8)