Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Slechte opkomst bij stembureaus. Geef het perfecte weer de schuld

Gestart door Pieszyce, 7 april 2024, 13:44

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Slechte opkomst bij stembureaus. Geef het perfecte weer de schuld

7 april 2024

Zeer lage opkomst bij lokale verkiezingen. De oorzaken hiervan kunnen worden toegeschreven aan het uitstekende weer dit weekend.

De eerste signalen van de kiescommissies duiden op een uitzonderlijk lage opkomst. Als dit fenomeen zich voortzet, zullen we te maken krijgen met veel veranderingen in lokale besturen, omdat een klein aantal stemmen altijd voor een grote dosis onzekerheid zorgt. Op internet zijn er veel oproepen om naar de verkiezingen te gaan en op hun kandidaten te stemmen.

Een lage opkomst is de vloek van elke verkiezing. Mooi weer en warmte zijn genoeg om de Polen te laten vergeten dat er verkiezingen zijn en massaal naar volkstuinen te gaan, uitstapjes buiten de stad te maken of in hun tuinen te werken. Dit is hoe het vandaag de dag is.

Wij sluiten ons aan bij de oproep om te stemmen - ga stemmen!

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce





Om 17:00 uur 39,43% tijd om de Polen in haar eigen vet te laten gaarstomen?? >:(  >:(  >:(

Dit is een schandaal, Tusk doet met zijn regering alles wat kan en het volk denkt "STIK maar"
de zon schijnt en het strand gaat voor

Pieszyce





 >:(  >:(  >:(

Wstydźcie się Polek i Polaku, wstydźcie się.

Schaam je Polek en Polak, schaam je.   >:(  >:(  >:(  >:(

Pieszyce


Warschau



Dulkiewicz Gdańsk-> 62,3% 

OLEK MISZALSKI w Krakowie
40% BRAWO   wordt 2e ronde



SokzBuraka :)      @SokzBuraka_eu

W wyborach do sejmików wojewódzkich 33,7% poparcia dla PiS, 31,9% dla Koalicji Obywatelskiej - to wyniki exit poll Ipsos. PiS traci jednak posiadanie, bo zwyciężyło w 6-ściu województwach, o trzy mniej niż w poprzednich wyborach samorządowych. W dziesięciu wygrała KO! BRAWO
Bij de verkiezingen voor de provinciale parlementen was er 33,7% steun voor PiS en 31,9% voor de Burgercoalitie – dit zijn de resultaten van de exitpoll van Ipsos. PiS verliest echter terrein omdat het in zes woiwodschappen heeft gewonnen, drie minder dan bij de vorige lokale verkiezingen. In tien won ze met KO! BRAVO





PiS heeft alleen 6 provincies


Stockton Diabeł  @Diabel_68•  11 m

Wybory Parlamentarne 2023, frekwencja 74,4 %
pis - 35,4 %
KO - 30,7 %
TD - 14,4 %
Lewica - 8,6 %
Konfederacja - 7,2 %

Dziś, 2024 frekwencja 51,5 %
pis - 33,7 %
KO - 31,9 %
TD - 13,5 %
Konfederacja - 7,5 %
Lewica - 6,8 %

Ja jestem zadowolony #Rozjebaćpis ani kroku wstecz!








Pieszyce

Sławomir Kalinowski @Skalinskalin • 2 u

Młodzi nie poszli na wybory...
Czemu?
Jongeren gingen niet stemmen... Waarom?  >:(  >:(

Frekwencja w grupach wiekowych
Deelname per leeftijdsgroep
18-29 lat  38,6%
30-39 lat  49,5%
40-49 lat  55,1%
50-59 lat  62,4%
60 jaar en ouder 51,4%

Bobal

Jongeren gingen niet stemmen... Waarom?  >:(  >:(
Ik ben bang, dat bier en grill zondag belangrijker waren dan de toekomst.

Maar, toch nog een paar nuances en ter info opmerkingen:
1. Locale verkiezingen hebben wereldwijd over het algemeen een iets lagere opkomst dan landelijke. Dus een lagere opkomst dan vorig jaar voor de Sejm was te verwachten.
2. Het was zondag stemmen voor burgemeester, gemeenteraad, regioparlement en provincie. In best veel gemeenten en subdistricten daarvan was er voor de burgemeester en raadsleden een gebrek aan tegenkandidaten, dwz maar één kandidaat (daar zou zelfs Poetin jaloers op zijn :-)). Als dan regioparlement en provincie wat minder begrijpelijk zijn of je minder belangrijk vindt dan blijf je makkelijker thuis.
3. Eigenlijk heeft PiS het ondanks het hoogste percentage het helemaal niet zo goed gedaan. Een lage opkomst is over het algemeen gunstig voor conservatieve en religieuze partijen omdat hun aanhang trouwe stemmers zijn. En ondanks dit voordeel verliest PiS op veel plekken. Bij een hogere opkomst zou dat verlies alleen maar groter zijn geweest.....
4. En Pieszyce, ik deel jouw ergernis over de lage opkomst onder de jongeren. Zij hebben de meeste toekomst voor zich en het lijkt ze niet te boeien. Ik hoef maar op de Brexit te wijzen en passiviteit kan best grote impact hebben. Nu stond er in Polen minder op het spel maar een voorbeeld: landelijk kan er liberale abortuswetgeving worden aangenomen maar als die tegengewerkt wordt door de PiS-directie van het regionale ziekenhuis dan lijkt me dat vooral een probleem voor de zondag afwezige jongeren. Maar goed, genoeg erover,gedane zaken nemen geen keer.

Tenslotte nog het volgende voor de geintereseerde lezers: Als ingezetene in Polen met niet de Poolse nationaliteit kon je meedoen aan de burgemeester- en gemeenteraadverkiezingen. Ik had dat in een paar dagen geregeld en het werkte. Regio en provincie is alleen voor Polen. En in juni (eigenlijk al ruim daarvoor) zijn de EU verkiezingen en kan ik desgewenst op een Poolse kandidaat stemmen maar dan moet ik me in Nederland afmelden als EU-kiezer. De gemeente is nu nog aan het uitzoeken of mijn vermelding in het kiesregister ook EU betreft. Dat hoop ik tijdig te horen :-)

Pieszyce


Beste Bobal,

Veel jongeren zijn leeghoofdig. Hier bij de flat zijn verzamelingen van jongeren, als ik hun gedrag zie . . . . . >:(  >:(
Als ik reacties van hen lees, op anderen en op mij, wanneer we opmerkingen maken over hun gedrag, vraag je je af waar ze opvoeding hebben genoten.

1. Dat weet ik, maar dan nog. Juist gezien de ommekeer had de opkomst hoger moeten zijn. Tenminste dat is mijn mening.

3. PiS heeft het hoogste percentage, maar hoe komt dat?  ***
    Door het hoogste percentage voelen ze zich geweldig, dus het zal veel hen negeren zijn als er wat door hen gezegd wordt.

4.  Juist vanwege abortus, de Morning after pil etc, had het hoger moeten zijn. Als een van onze vrienden niet aangeeft dat ze gestemd hebben, hoeven ze bij ons niet meer aan te kloppen.

Dank voor je aanvullende informatie.  ;)

***
Maar hoe verklaar je dit? . . . . . .



Het was PiS die de boeren verraden heeft tijdens de illegale graan importen, waarbij PiS parlementariërs de handelaren in Polen hielpen vervuild graan de kunnen kopen omdat als consumenten graan te verkopen. Mijn leverancier van havermout heeft 4 maanden niets kunnen leveren omdat eerst het gehele bedrijf gereinigd moest worden. Nu koop ik het niet meer omdat ik tegen dat soort van zakkenvullers ben.

Het was PiS die de EU "Groene deal", wilde installeren, waar de boeren zo fel tegen zijn.

Het was PiS die in de EU tegen diverse voordelen voor de boeren hebben gestemd, waardoor ze geld misliepen.

Op Twitter haalde ene McCluskey het aan en hij heeft gelijk.


McCluskey  @MaciekCluskey

Polscy rolnicy, kupujący niemieckie maszyny, eksportujący najwięcej swoich płodów do Niemiec, biorący dotacje z Unii, gdzie do budżetu najwięcej wpłacają Niemcy, zagłosowali w przytłaczającej większości na partię, która obarcza Niemcy o całe zło Polski. Motylek nie wierzę
Poolse boeren, die Duitse machines kochten, het grootste deel van hun producten naar Duitsland exporteerden en subsidies ontvingen van de EU, waar Duitsland het meeste bijdraagt aan de begroting, stemden met een overweldigende meerderheid op de partij die Duitsland de schuld geeft van al het kwaad van Polen. Ik kan het verdomme niet geloven.

Een andere reactie kwam daarna . . . . .

Ewa  @Ewa0909Ewa      [Nee, niet mijn Ewa  :) ]

Rolnicy wierni PiSowi. Przysięgam, nie kupię niczego, co wyprodukował polski rolnik
Boeren die loyaal zijn aan PiS. Ik zweer dat ik niets zal kopen dat door een Poolse boer is geproduceerd

https://pbs.twimg.com/media/GKl7PE7WEAA8xV9?format=jpg&name=900x900  Zelfde afbeelding als hierboven.

Ik geef haar gelijk, ook wij doen dit nu en laten Poolse winkels links liggen. Men moet in Polen maar eens leren dat men niet altijd van twee wallen kan eten.
Ze verkopen hun eigen ziel aan hen die hen verraden hebben.

Wie kan dat volgen?? Ik niet!!  >:(   

Bobal

Tja, die boeren kan ik eerlijk gezegd ook niet helemaal volgen. Ze staan niet bekend als erg progressief maar ze kunnen toch wel nadenken (????) over de impact van kun keuze. Als er één beroepsgroep is die profiteert van de EU dan zijn zij dat wel met allerlei subsidies, goedkope arbeidskrachten, kwaliteitslabels en importbescherming. En daarnaast staat de EU toe (dwz geen ongeoorloofde overheidsbemoeienis), dat de boeren -in elk geval in NL en PL- diverse fiscale voordelen hebben die andere branches niet hebben. Kortom, een groot deel van de boerenstand wordt kunstmatig in leven gehouden om goedkoop lokaal voedsel te kunnen produceren.
Ik weet niet wat er gebeurt als de kleine boeren failliet gaan. Waarschijnlijk wordt de grond opgekocht door Amerikaanse of West-Europese megabedrijven die met maximale automatisering zo efficiënt mogelijk gaan produceren. Of dat voor de consument uiteindelijk beter is weet ik niet. De voormalige boeren zitten dan in elk geval werkloos thuis.....

Ruud

Er is van alles uit de uitslag te halen, maar op zich ben ik niet verrast door de uitkomst. De lage opkomst had nog een veel hoger resultaat voor PiS moeten laten zien in the uitkomst, dus wat dat betreft toch wel een lichtpuntje.

Wat het wel laat zien is, denk ik, dat de gewone mensen weinig positiefs merken van de nieuwe regering. Buiten de steden zijn er weinig mensen bezig met de rechtsstaat, of de partijdigheid van TVP/media, maar meer met de energie rekeningen, inflatie in de winkels, benzine/diesel prijzen. Daar heeft Tusk nog weinig op kunnen leveren, hetgeen ook begrijpelijk is, hervormingen die op wat langere termijn positief voor de mensen zal zijn, hebben nu eenmaal tijd nodig. Hopeliijk plukt de huidige regering wel de vruchten hiervan over 4 jaar. Het is in ieder geval wel zo dat de Zloty wat steviger is, en dat helpt bij de import prijzen een beetje.

Ik heb ook het idee dat voor veel jongere mensen, die toch wat meer gevoelens bij de rechtsstaat bijvoorbeeld hebben, het idee hadden dat de lokale verkiezingen juist op dingen als abortus en rechtsstaat weinig invloed hebben. En dat dit voor een deel verklaart waarom de opkomst onder de jongeren zo laag was.

We hebben in het verleden gezien dat juist de PiS stemmers vrij trouwe stembusgangers zijn, en dat zullen ook vaak wat oudere mensen zijn, dus als dan een deel jongeren afhaakt, dan zie je meteen PiS weer bovenaan staan.

Het is ook duidelijk dat het PiS electoraat niet zomaar verdwenen is. Het zou me ook niet verbazen als er nu aan PiS te veel negatieve zaken hangen, en er een nieuwe partij opstaat die rechts conservatief is, en best een grote aanhang zal kunnen veroveren. Vergis je niet in het aantal mensen dat naar de kerk luisterd, en kiezen op basis van bijbelse waardes op een politieke partij. Vooral onder de ouderen, en dat zullen ook best veel boeren zijn.

Als je er objectief naar kijkt zouden juist boeren net op PiS moeten stemmen, maar de boeren gaan er van uit dat ze subsidies krijgen van de Poolse staat (en dus PiS in het recente verleden) niet van de EU. Heel slim gaat dat ook allemaal via Poolse instituties, die weinig tot niets met de EU te maken lijken te hebben.
Tevens zijn veel boeren anti Europees, en PiS wordt ook als zodanig gezien. Dat ze veel aan de EU te danken hebben gaat er bij de gemiddelde boer niet in, die vinden dat ze niet genoeg voor hun producten krijgen door importen uit andere landen. Te veel kosten door lastige regels uit Europa, dus dan ligt een keuze voor PiS voor de hand.

Maar goed, hopelijk krijgt Tusk het een en ander op de rit, en gaan ook de mensen buiten de steden merken dat het leven wat eenvoudiger (lees goedkoper) gaat worden. Ik verwacht dat PiS verder gemarginaliseerd zal worden, maar ben niet verbaasd dat een PiS 2.0 op gaat staan, en een factor van belang zal blijven in de Poolse politiek, met zeer conservatieve inslag, hopelijk dan toch zonder de corruptie die we onder PiS zien.