Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Maar er zullen tranen zijn in PiS! De CBA wordt opgeheven

Gestart door Pieszyce, 23 april 2024, 23:35

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Maar er zullen tranen zijn in PiS! De CBA wordt opgeheven

22 april 2024

Donald Tusk sprak vandaag over de geplande liquidatie van de CBA. Hij herinnerde zich dat dit een van de eisen was van het Burgerplatform in 2007. - Veel van onze kiezers en mijn collega's vertelden me dat de CBA moest worden geliquideerd, omdat het een politieke politie is in handen van Kaczyński - zei Tusk vandaag.

– Ik heb erop aangedrongen dat de CBA blijft functioneren. Ik zei tegen mijn mensen die aan de macht kwamen: ik weet hoe ze zijn, maar jullie zullen tenminste weten dat dit geen grap is - herinnerde de premier zich.

De CBA is alleen niet veranderd. En – vooral met Mariusz Kamiński aan het hoofd – ging het niet zozeer om de bestrijding van corruptie, maar om politieke tegenstanders van PiS. – [Kamiński] Hij maakte geen gebruik van deze kans. Vanaf de eerste dag begon hij zijn taak om politieke tegenstanders op te sporen, niet om corruptie te bestrijden. Acht jaar PiS hebben dit op een nog treffender manier aangetoond, merkte Tusk op.

– Ik wil een betrouwbare, apolitieke politie die de corruptie nastreeft en bovenal de regering in de gaten houdt, en niet de oppositie. En dat garandeer ik je. We zullen deze diensten weer opbouwen en de politie zodanig uitrusten dat niemand er aan twijfelt dat de politie niet bang is voor de autoriteiten, vatte hij zijn plannen samen.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku