Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Minister Sikorski vertelde de plannen van het Ministerie van Buitenlandse zaken

Gestart door Pieszyce, 26 april 2024, 21:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Minister Sikorski vertelde de plannen van het Ministerie van Buitenlandse zaken aan de Sejm


Aga     @AgawaAga

#Sikorski Zbudowaliśmy kraj, o jakim marzyli nasi przodkowie. Nadal jest wiele do poprawy, nikt odpowiedzialny tego nie neguje. Pytanie, co wspólnie zrobimy z osiągnięciami minionych 35 lat i wyzwaniami przyszłości. Szacunek i pełne wsparcie Panie Ministrze
@sikorskiradek
#Sikorski We hebben het land gebouwd waar onze voorouders van droomden. Er valt nog veel te verbeteren, niemand die verantwoordelijk is ontkent dit. De vraag is wat we gaan doen met de prestaties van de afgelopen 35 jaar en de uitdagingen van de toekomst. Respect en volledige steun, meneer de minister @sikorskiradek





Het PiS kader schittert door afwezigheid, zou strafbaar moeten zijn immers
achteraf is er altijd gedram van dat wisten we niet. >:(


Het balkon slaapt of vindt de telefoon iets gezelliger. Schande zulke figuren.

Video:   https://twitter.com/i/status/1783431506045575346
Duidelijk is te zien dat Duda Sikorski niet mag, gelukkig is dat wederzijds.  ::)




Pieszyce


Duda probeerde Sikorski aan te vallen
Het is geworden zoals het is geworden


25 april 2024

Andrzej Duda zal vandaag zeker niet als een succes beschouwen. Hij probeerde Radosław Sikorski aan te vallen. Alleen had hij geen argumenten.

– Ik was verrast en zeer teleurgesteld, vooral aan het begin van de toespraak van minister Sikorski, die, na de eerste woorden waarin hij zei dat de fundamentele doelstellingen gezamenlijk worden verwezenlijkt, waar ik het mee eens ben, een aanval was op het beleid dat door de vorige regering werd gevoerd , zei Duda tijdens de persconferentie van vandaag.

– Naar mijn mening is de aanval niet alleen absoluut ongegrond, vol leugens, manipulatie en onwaarheden, maar verdeelt ze bovenal de Polen en creëert ze een politiek conflict dat voor ons vandaag volkomen onnodig is – vervolgde de president.

Slechts één vraag: waarom viel hij Sikorski precies aan? Er schuilt veel persoonlijke onwil in de woorden van de president, maar er zijn geen argumenten.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce


Sikorski vatte de macht van PiS krachtig samen
Kaczyński's mensen wilden het niet horen!


25 april 2024



Tijdens de parlementaire uiteenzetting van vandaag vatte Radosław Sikorski nauwkeurig de "effecten" van het PiS-bewind op de internationale positie van Polen samen. De balans is werkelijk desastreus. – Ideologische alliantie met pro-Poetin-populisten. Visa-schandaal. (...) Ontmanteling van het ministerie van Buitenlandse Zaken als centrum voor het creëren van buitenlands beleid – zei Sikorski.

– De onwil jegens Duitsland was een afgeleide van de onwil jegens het Westen in het algemeen, die de vorige regering precies presenteerde zoals de propaganda van het Kremlin dat deed, niet als een ruimte voor recht en burgerlijk bestuur, maar als een bron van morele rotting die de Polen bedreigt, herinnerde Sikorski zich. .

Zijn woorden waren zo hard dat PiS-politici er veel aan deden om niet in de vergaderruimte te verschijnen. Dit ontging Sikorski's aandacht niet.

– Zij [de PiS-premiers] zijn vandaag niet bij ons omdat premier Szydło, die een EU-schurk uit de kanselarij van de premier heeft geleid, vandaag met walging in het Europees Parlement dient, en mijnheer de voorzitter, excuseer alstublieft de afwezigheid van parlementslid Morawiecki, omdat hij vandaag iets belangrijker te doen heeft, namelijk, zoals ik het begrijp, hij is op weg naar Boedapest voor een nieuwe sabbat van pro-Poetin-nationalisten – merkte hij op.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce


Sikorski riep Duda tot de orde
De president wist niet wat hij moest antwoorden


25 april 2024

Andrzej Duda probeert van rechtswege de uitvoering van het buitenlands beleid van de regering over te nemen. Alleen dat zijn plan is beoordeeld. En de president werd tot de orde geroepen.

- De ministerraad heeft de president geen toestemming gegeven om in het openbaar, internationaal, te spreken over het Nuclear Sharing programma. Hoe minder er over deze kwestie wordt gezegd, hoe beter," verklaarde het hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Radosław Sikorski.

- De Voorzitter zal zich zeker herinneren dat artikel 146 van de Grondwet bepaalt dat het de Raad van Ministers is die het buitenlands beleid voert, en de Voorzitter vertegenwoordigt deze Raad. Hij is er dus niet om commentaar te leveren, maar om het uit te voeren, zelfs als hij het er niet mee eens is," voegde Sikorski eraan toe.

Ik vraag me af wat Duda hierover te zeggen heeft? Hij is meestal zo spraakzaam, en nu is hij stil.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce


Sikorski over de mogelijkheid van oorlog met Rusland
'Poetin zal niet gek genoeg zijn'


26 april 2024

Tijdens de online bijeenkomst, uitgezonden op de sociale kanalen van het Burgerplatform, werd Radosław Sikorski een uiterst belangrijke vraag gesteld. Is een oorlog tussen Polen en Rusland mogelijk?

– Ik hoop dat Poetin niet gek genoeg zal zijn om de hele NAVO aan te vallen – antwoordde Sikorski.

– Dit is een van de fundamentele vragen waarop alleen de potentiële agressor, dat wil zeggen Vladimir Poetin, het antwoord weet – voegde hij eraan toe. – We kunnen echter doen wat we kunnen, namelijk hem afschrikken van de intenties die hij had en ten uitvoer bracht richting Oekraïne en de bedreigingen richting Moldavië en Letland – zei hij.

– Godzijdank zou Polen deze keer niet alleen vechten en hoeft het land hem niet alleen af te schrikken, zoals al zo vaak in onze geschiedenis is gebeurd. Oekraïne, en vooral Polen, heeft de Europese Unie en de Verenigde Staten achter zich. Ik hoop dat Poetin niet gek genoeg zal zijn om het hele Noord-Atlantische Bondgenootschap aan te vallen, maar om hem effectief af te schrikken moeten we ons voorbereiden, zei Radosław Sikorski.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku