Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Giertych schrijft aan de hoofdredacteur van Wirtualna Polska: “Zoon van Suwart!“

Gestart door Pieszyce, 28 april 2024, 00:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Giertych schrijft aan de hoofdredacteur van Wirtualna Polska: "Zoon van Suwart!"

27 april 2024

Een brief aan Suwarts zoon, redacteur Paweł Kapusta.

Geachte heer Redacteur!

Ik las je tekst "Ik, de zoon van Suwart" en ik kreeg er kippenvel van. Dus ik snap het. Met trillende vingers bladerde ik door het artikel waarin u in harde, moorddadige bewoordingen mijn interpellatie veroordeelde waarin ik de opening van een onderzoek naar de Suwart-zaak eiste. U schrijft als volgt over mij: "insinuaties uiten tegen de redactie die ik beheer en 'mijn' journalisten - vandaag roep ik hem op zijn immuniteit op te heffen en deze zaken voor de rechtbank uit te leggen."
Dat is het, dacht ik. Ziobro, Kaczyński, Kamiński, Święczkowski en zoveel anderen konden het niet aan, en hij, Suwarts zoon (zoals hij zichzelf noemt), Paweł Kapusta, intimideerde me. Ik zal niet meer over Suwart schrijven. Ik zal niet langer eisen dat het Openbaar Ministerie zijn zaak opheldert. Ik zal nu stoppen met mijn interpellaties. De afgrijzen die uit het artikel van de heer Kapusta voortkwamen, brachten mij op mijn knieën. Het is tijd om de zak aan te trekken en te roepen: 'we zijn tenslotte allemaal Suwarts.'

Maar serieus.

    Geachte heer Redacteur!

    De controlefunctie van het parlement is dat een parlementslid interpellaties kan indienen over individuele kwesties, ook over kwesties die uitgevers van specifieke media niet leuk vinden. Door de wil van de kiezers bevond ik mij in de Sejm en daar ben ik sociaal, en vaak op eigen kosten, betrokken bij het verklaren van verschillende PiS-schandalen. Helaas is er onder deze schandalen ook een schandalen waarbij sommige media miljoenen uit het Justitiefonds hebben gehaald om reclame te maken voor dit fonds en zijn eigenaren. Onder hen viel uw website op door de bedragen. Ik werk al meer dan een kwart eeuw aan de balie en heb duizenden gevallen gezien waarin slachtoffers van verschillende misdaden dringend hulp nodig hadden. Slachtoffers van ongelukken, verkrachtingen, berovingen en fraudes wachtten op hulp van de staat. En de staat heeft hiervoor geld uit onze belastingen gehaald. Zij heeft een Justitiefonds in het leven geroepen, dat tot doel heeft in dergelijke situaties hulp te bieden. Het is niet de bedoeling om de salarissen van je collega's met miljoenen te financieren. Helaas gaf dit fonds er tijdens het PiS-tijdperk de voorkeur aan om uw website te financieren in plaats van slachtoffers van misdrijven te helpen. Dit is beschamend en gemeen!

    Ik waardeer het dat de redactie van Wirtualna Polska sinds 2022 haar houding ten opzichte van de overheid heeft veranderd en het fictieve personage van Krzysztof Suwart, die PiS prijst, van uw website is verdwenen. Dit positieve feit kan de staatsautoriteiten er echter niet van weerhouden de kwestie van eerdere acties op te helderen. Het spijt me dat u dit niet begrijpt, want op deze manier schaadt u goede journalisten die de afgelopen twee jaar het gezicht en het profiel van uw redactie hebben veranderd. Ik geloof dat alleen een volledige uitleg van deze kwestie en een antwoord op de vraag wie er achter Suwarts teksten zat en de promotie van de activiteiten van de parlementsleden van Solidarna Polska ervoor zullen zorgen dat de lezers van uw website er weer op kunnen vertrouwen dat ze uw mening lezen, en geen verborgen artikel dat wordt gesponsord ten koste van slachtoffers van misdrijven.

    En tenslotte. Alstublieft geloof mij. Een man die tientallen tuchtprocedures heeft overleefd, meerdere strafzaken waarbij bewijs tegen hem wordt gezocht, handboeien, detentie, arrestatiepogingen, persoonlijke huiszoekingen, huiszoekingen in zijn huis en kantoor, intimidatie van kinderen, afluisteren met cyberwapens en voortdurende aanvallen door de overheidsmedia , laat zich niet intimideren door de juridische acties van de uitgever van Mr. portal. Het werkt niet voor mij. Ik zal ernaar blijven streven uit te leggen wie "Krzysztof Suwart" was en hoe hij te werk ging.

    Met vriendelijke groeten,

    Roman Giertych

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku


Pieszyce