Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Kaczyński heeft geen respect voor Polen. Er is geen ander bewijs nodig

Gestart door Pieszyce, 30 april 2024, 19:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Kaczyński heeft geen respect voor Polen. Er is geen ander bewijs nodig

29 april 2024

Het is al lang bekend dat Jarosław Kaczyński Polen volledig negeert. Maar de vorm van de PiS-lijsten bij de verkiezingen voor het Europees Parlement is een uiting van totale minachting. Anders kunnen we het niet noemen.

– Czarnecki. Lichocka. Wąsik. Bielany. Obajtek. Kamiński. Kurski. Op het eerste gezicht zien de PiS-lijsten eruit alsof president Kaczyński de publieke opinie en kiezers, inclusief de zijne, een klap wilde geven, merkt Ewa Lewicka op de website NaTemat.pl op.

– Trouwens: had iemand iets anders verwacht van PiS? Dit is een retorische vraag. [...] We weten dat Nowogrodzka's modus operandi altijd negatieve selectie is geweest: hoe slechter, hoe beter. En dit is wat het electoraat wil: ze zullen op deze mensen stemmen, zelfs door gewone diefstal te schande gemaakt. PiS zal zijn tol eisen bij de verkiezingen voor het Europees Parlement, daar bestaat geen twijfel over – voegt de journalist eraan toe.

Er is echt veel moed voor nodig om bij zulke belangrijke verkiezingen leden van het partijapparaat op de lijsten te zetten die al lang geleden uit de Poolse politiek hadden moeten verdwijnen.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

De bedoeling bij de komende verkiezingen van het EP is, dat je een parlementariër kiest waarvan je denkt, dat hij/zij de belangen van jou en jouw land het beste vertegenwoordigt in en de EU en gezamenlijk met de andere EU landen. Donald Tusk maakt dit in de campagne momenteel goed duidelijk. Maar PiS minacht de hele EU en ziet het EP alleen als een handige plek voor een goedbetaalde baan en immuniteit. Het is dus aan de kiezers, of ze willen, dat hun belangen goed worden behartigd of dat ze een aantal uitgerangeerde figuren een mooi baantje willen geven. Het loont dus voor iedereen de moeite, om je een beetje in de materie te verdiepen en (!!!) goed na te denken bij wat je doet.

Pieszyce


CiteerHet loont dus voor iedereen de moeite, om je een beetje in de materie te verdiepen en (!!!) goed na te denken bij wat je doet.

Volledig mee eens, de vraag is echter . . . . . officieel zijn Wąsik enKamiński geen parlementariërs meer, kunnen ze dan gekozen worden? Ik denk dat de EU hen niet zal accepteren.

Immuniteit is nog maar de vraag, want Guy Verhofstadt denkt hier volgens mij iets anders over. Het gaat in deze niet om een hele partij, maar om personen en dat is anders.

Beste Bobal,

Mij irriteert het, de zelf  bepaalde en gegeven onschendbaarheid van dat tuig frustreert mij zo, dat ik de laatste week elke dag moeite heb, te zoeken en te vertalen.

Ongeacht welke partij. Als je niet deugd hoor je niet in de EU commissie. Om die reden heb ik een mail gestuurd [hieronder] aan de heer Guy Verhofstadt die ik altijd waardeer om zijn recht door zee aanpak. Kijken wat hij zegt.

Geachte heer Verhofstadt,

Ik weet niet of u de Politiek van PiS in Polen volgt, maar er is iets gaande wat een groot aantal mensen verontrust.

PiS wil een aantal personen, onder andere Maciej Wąsik en M. Kamiński die in Polen volgens de Grondwet geen parlementariër meer zijn, wegens een definitieve gerechtelijke veroordeling in de EU commissie laten kiezen. Ook een Daniel Obajtek zou kandidaat zijn, maar wegens het laten verdwijnen van 1,6 miljard złoty is hij naar het buitenland vertrokken.

Mijn vraag is:

a. Kan dat?
b. Kent de EU commissie het wegnemen van de immuniteit van een EU lid?
c. Zijn kandidaten die zich verkiesbaar stellen op valse voorwendselen in de EU commissie strafbaar?
d. Hebben personen met een criminele achtergrond in eigen land kans om zich in de EU te laten kiezen of worden ze vooraf al uitgesloten.

Ik volg al uw video's met plezier en hoop dat nog lang te mogen doen, maar ik hoop ook op een antwoord van u, want dit is voor mijn werk als Forum admin en redacteur van Polennieuws.nl ZEER belangrijk.

Met vriendelijke groet,
xxxxx xxxxxxx  alias Pieszyce

Bobal

Ha Pieszyce, van de website van het EP haalde ik onder staande info. Een lid van het EP kan dus wel zijn/haar immuniteit kwijtraken maar het herkomstland en het EP zullen daar wel de nodige acties voor moeten ondernemen. Uiteraard is dat met het oog op zorgvuldigheid maar het komt me ook erg stroperig over. Van de website dus het volgende:

Parlementaire immuniteit
De parlementaire immuniteit is geen persoonlijk voorrecht van de leden, maar garandeert dat leden hun ambt vrij kunnen uitoefenen, zonder te worden blootgesteld aan arbitraire politieke vervolging. Als zodanig is zij een garantie voor de onafhankelijkheid en de integriteit van het Parlement als geheel.

Tegen de leden van het Europees Parlement kan geen onderzoek worden ingesteld, noch kunnen zij worden aangehouden of vervolgd op grond van in hun hoedanigheid van Parlementslid geuite meningen of uitgebrachte stemmen.

De immuniteit van een Parlementslid is tweeledig:

in de eigen lidstaat van het EP-lid is deze vergelijkbaar met de immuniteit die aan leden van het nationale parlement wordt verleend; en
op het grondgebied van elke andere lidstaat gaat het om vrijstelling van aanhouding en gerechtelijke vervolging in welke vorm ook (artikel 9 van Protocol nr. 7).
Op de immuniteit kan geen beroep worden gedaan als EP-leden op heterdaad worden betrapt.

Hoe kan de immuniteit worden opgeheven of verdedigd?

Als een bevoegde nationale autoriteit het Europees Parlement verzoekt de immuniteit van een lid op te heffen (of een lid of voormalig lid erom verzoekt zijn immuniteit te verdedigen), deelt de voorzitter van het Parlement in de plenaire vergadering mee dat het Parlement dit verzoek heeft ontvangen en verwijst de Voorzitter het verzoek naar de bevoegde commissie van het Parlement (de Commissie juridische zaken).

Deze commissie kan verzoeken om de informatie of opheldering die zij nodig vindt. Het betrokken lid zal de gelegenheid krijgen te worden gehoord, en kan alle documenten of andere schriftelijke bewijsstukken overleggen.

Achter gesloten deuren neemt de commissie een aanbeveling aan over de vraag of het verzoek tot opheffing of handhaving van de immuniteit van het lid moet worden goedgekeurd of verworpen. Deze aanbeveling wordt vervolgens aan het gehele Parlement voorgelegd. Tijdens de plenaire vergadering die volgt op het besluit van de commissie, neemt het Parlement bij gewone meerderheid een besluit. Na de stemming brengt de Voorzitter het betrokken lid en de bevoegde autoriteit van de lidstaat onmiddellijk op de hoogte van het besluit van het Parlement.

Behoudt een lid van het Europees Parlement zijn zetel als zijn immuniteit wordt opgeheven?

Ja. Het mandaat van EP-lid is een nationaal mandaat en kan niet door een andere autoriteit worden ontnomen. Bovendien is de opheffing van de immuniteit van een lid geen schuldigverklaring. Zij is enkel bedoeld om de nationale rechterlijke instanties in staat te stellen een onderzoek te verrichten of een proces te voeren. Aangezien de Parlementsleden volgens de nationale kieswetten worden verkozen, is het aan de autoriteiten van de lidstaat om — als een lid schuldig wordt bevonden aan een strafbaar feit — te besluiten of het mandaat de persoon in kwestie om die reden moet worden ontnomen.

Pieszyce