Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

De harde woorden van Tusk. "Ik ben geen wreker"

Gestart door Pieszyce, 30 april 2024, 23:53

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


De harde woorden van Tusk. "Ik ben geen wreker"

30 april 2024

Het regeringshoofd verzekerde dat "niemand het kwaad dat vóór 15 oktober plaatsvond, zal vergeten." Dit is een belangrijke verklaring omdat de Polen verwachten dat het team van Wet en Rechtvaardigheid verantwoordelijk wordt gehouden.

– Mensen willen weten of we degenen die op 15 oktober verloren hebben, verantwoordelijk zullen houden voor de misdaden en het machtsmisbruik. Ik wil iedereen verzekeren: de aanklagers en de nationale aanklager zullen dit vandaag om 13.00 uur bevestigen 13 op de persconferentie – dat niemand hier iets vergeet – zei Tusk tijdens de persconferentie.

Vervolgens voegde hij eraan toe op sociale media. – Ik ben geen wreker. Ik ben premier van een democratische regering in een groot Europees land. Het is mijn taak om de onafhankelijkheid van de rechtbank en het openbaar ministerie te waarborgen. Mijn doel is dat onafhankelijke rechtbanken en openbare aanklagers politici effectief ter verantwoording kunnen roepen. Niet op mijn bevel, maar op basis van de wet, schreef het regeringshoofd.

We hebben vaak op onze website geschreven dat er geen ruimte is voor wraak op PiS-activisten. Recht en gerechtigheid moeten eenvoudigweg zegevieren in Polen. En de mensen van Kaczyński moeten dit gewoon begrijpen.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku