Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Dzien Flaga

Gestart door Pieszyce, 3 mei 2024, 00:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Dzien Flaga

En nu? Er maar langsheen kijken of duidelijkheid geven?

Er zijn vele mensen die op PiS hebben gestemd, sommige omdat ze dat echt vanuit emotie wilden, anderen omdat ze blind zijn voor wat PiS uitvreet, weer anderen om redenen van religie in combinatie met politiek en de druk van de kerk.

Voor mij was het heel snel klaar. Een partijleider die LGBT mensen aanvalt, maar zelf er niet vies van is, deugd niet. Zelfs de gevoerde processen gaven hem geen gelijk en hij heeft nog steeds niet gewonnen.

Zelfs de President manipuleert heftig en valt de nieuwe democratische regering fel aan, hij zou hen het liefste allemaal ontslaan en zijn PiS partij installeren. Kan men over zo'n partij positief schrijven? Ik denk van niet.

Maar wat mij persoonlijk hevig stoort is deze dag, Dzien Flaga. De Polen gaan de straat op, de president houdt zijn speech [deze keer expres niet gekeken] de Polen vieren feest, drinken wat ze zich kunnen veroorloven maar denken nergens meer aan.

Dat irriteert, ik zou deze dag graag gezien hebben als een protest Dzien Flaga, een dag waar men duidelijk aan zou geven dat PiS uit alle ministeries en bedrijven moet oprotten, zodat de nieuwe regering op volle stoom aan de gang kan. Een dag waarin men de oorlogsvlag zou hijsen als teken dat PiS echt afgedaan heeft. Nu zijn er nog teveel barricades.

Als het zo doorgaat zoals nu, met een slappe Sienkiewicz, die inmiddels weg is en een schokkend slappe minister van Justitie Bodnar, kunnen we volgend jaar misschien de Bloodvlag hijsen, de vlag van dood en verderf wegens volkswoede.

Want wat nu erg belangrijk is, is rust in Polen, anders zou ze wel eens ten prooi aan rusland kunnen vallen. >:(