Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Wieliczka zoutmijn in Polen trekt veel publiek

Gestart door Pieszyce, 4 december 2022, 20:11

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


Wieliczka zoutmijn in Polen trekt veel publiek

1 december 2022

De historische Wieliczka Zoutmijn in het zuiden van Polen heeft tot nu toe dit jaar 1 miljoen bezoekers getrokken.


St. Kinga's Kapel in Wieliczka, Polen - 's werelds grootste kerk gebouwd onder de grond!

De miljoenste bezoeker was een 70-jarige toeriste uit Tsjechië, die aankwam met haar dochter en kleindochter.

De toerist kreeg een VIP-ontvangst door het management van de mijn en kreeg verschillende geschenken aangeboden, waaronder een in zout gehouwen sculptuur, een mijnwerkershelm en een waardebon voor een verblijf in het ondergrondse kuuroord Wieliczka.

De CEO van de mijn, Paweł Nowak, zei: "Een miljoen bezoekers in 331 dagen is een grote reden voor een feestje."

Hij vertelde de media dat er na een recordjaar 2019, met 1,8 miljoen bezoekers, "twee magere jaren" waren, veroorzaakt door de COVID-19 pandemie. Dit jaar is het aantal bezoekers met 55 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2021, zei hij.

Polen vertegenwoordigen 58 procent van de bezoekers dit jaar.

Van de buitenlandse bezoekers staan die uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten bovenaan de lijst.

De Wieliczka Zoutmijn werd opgericht in het midden van de 13e eeuw. De ondergrondse gangen zijn bijna 300 km lang en bereiken een diepte van 135 meter. De mijn werd eind 18e eeuw opengesteld voor toeristen.

Momenteel worden zij meegenomen langs een route van 3 km met 20 in steenzout uitgebeitelde kamers, prachtige in zout gebeeldhouwde beelden, een grote kapel en een meer.

Er is ook een ondergronds kuuroord, dat ver van de toeristische route ligt.

In 1978 werd de Wieliczka mijn toegevoegd aan de UNESCO lijst van werelderfgoederen.

Bron:  polskieradio.pl by (mk/gs) . .English

hennie

Prachtig! Ben er een paar jaar geleden geweest .Dit vergeet je nooit meer. Een aanrader voor elk die Polen bezoekt :D