Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Marcin Kierwiński: Macierewicz zal vroeg of laat naar de gevangenis gaan

Gestart door Pieszyce, 5 december 2022, 13:54

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Originele poster Pieszyce
"Geantidateerd van "25 september 2022"




"Debat van de dag".


Marcin Kierwiński: Macierewicz zal vroeg of laat naar de gevangenis gaan

23 september 2022

- In plaats van orde's zou Antoni Macierewicz een tandenborstel moeten klaarmaken, want vroeg of laat zal hij met deze tandenborstel in de gevangenis belanden, kondigde Marcin Kierwiński
van de PO aan in het programma "Debat van de dag". - Ik begrijp dat dit een aankondiging is. Als het Burgerplatform de verkiezingen wint, zal er hier geen scheiding der machten zijn, geen
openbaar ministerie, geen rechtbanken," antwoordde Marcin Podrzucek, parlementslid van de Wet en Rechtvaardigheid partij.

President Andrzej Duda heeft vrijdag de hoogste staatsonderscheiding - de Orde van de Witte Adelaar - uitgereikt aan mensen van verdienste voor de Republiek Polen. Onder de geëerde
personen waren de oprichters en activisten van de KOR - voormalig hoofd van het ministerie van Defensie Antoni Macierewicz, Mirosław Chojecki en Piotr Naimski. En het was de huldiging van
de eerste die het onderwerp van discussie werd in Agnieszka Gozdyra's programma "Debat van de dag".

"Onlogische beslissing van de president".

Marcin Kierwiński van de PO gaf zijn uitgesproken mening over dit onderwerp. - Na de onthulling van de laatste leugens van Macierewicz is een dergelijk besluit van de president volkomen
onlogisch, volkomen onbegrijpelijk en volledig gericht op de interne belangen van PiS. Ik moet zeggen dat Andrzej Duda met dit besluit de helft van de Poolse samenleving in het gezicht
heeft geslagen, en misschien zelfs meer," zei hij, eraan toevoegend dat hij verwees naar degenen die "niet geloven in de zieke theorieën van Antoni Macierewicz".

- Ik begrijp dat Macierewicz zijn kaart heeft bij de KOR, het is een prachtige kaart. Maar na 89', was het enige wat deze man deed - Polen schaden," betoogde de PO politicus, die het voormalige
hoofd van het Ministerie van Defensie beschuldigde van "het vernietigen van de Poolse geheime diensten en het leger".

- En de kwestie Smoleńsk, dat is een massamisdaad - ik ben niet bang om het te zeggen - een misdaad tegen de Poolse natie, die nog vele jaren zijn gevolgen zal hebben. Een misdaad van
haatzaaien, en diepe verdeeldheid," zei Kierwiński.

Kierwiński: Macierewicz zal naar de gevangenis gaan.

- In plaats van orde's zou de heer Macierewicz een tandenborstel moeten klaarmaken, want vroeg of laat zal hij met deze tandenborstel in de gevangenis belanden," kondigde Kierwiński aan,
eraan toevoegend dat "hij niet zal ontsnappen aan de rechtbank, voor wat hij de Polen heeft aangedaan, voor leugens zal hij zich verantwoorden voor een Poolse rechtbank".

De PO-politicus werd beantwoord door Marcin Podrzucek van de Wet en Rechtvaardigheid partij. - Ik begrijp dat dit een aankondiging is. Als het Burgerplatform de verkiezingen wint, zal er hier
geen scheiding der machten zijn, geen openbaar ministerie, geen rechtbanken," zei hij.

- De heer Kierwiński heeft al een oordeel geveld over Antoni Macierewicz, omdat hij de rechtbank is, omdat hij, de heer Tusk en dergelijke mensen in Polen zullen beoordelen. Ik begrijp dus dat
dit een voorbode moet zijn van de democratisering waarover u zo vaak spreekt," sprak hij de vorige spreker toe.

- Ik heb heel duidelijk gezegd dat de heer Macierewicz voor een Poolse, vrije, onafhankelijke rechtbank zal verschijnen," antwoordde Kierwiński.

Dziambor: Polen niet voorbereid om politici te beoordelen

- Dit gesaboteer over hoe wanneer Platform aan de macht is, het al die schandalen en slechte mensen van de Wet en Rechtvaardigheid Partij zal berechten," becommentarieerde Artur Dziambor
van de Konfederatie het geschil tussen de twee mannen.

Hij gaf aan dat hij "duimt, maar de rechtsgrondslag wil zien". - Omdat noch de Democratische Linkse Alliantie, noch het Platform, noch de Poolse Boerenpartij, noch de Wet en Rechtvaardigheid
Polen en de Poolse politiek en het openbare leven hebben voorbereid om zich te zuiveren van mensen die hebben verduisterd van de samenleving en, bijvoorbeeld, openbare middelen verkeerd
hebben besteed," zei Dziambor en zei dat er geen wet in Polen is die een politicus verantwoordelijk maakt voor zijn of haar slechte beslissingen. - Er is een samenzwering van het hele team dat
al 20 jaar aan de macht is," voegde hij eraan toe.

- Het enige wat we hebben is het Staatstribunaal, dat, zoals we weten, een volledig kunstmatige instelling is die niet functioneert zoals het hoort," voegde hij eraan toe.

Bron:  polsatnews.pl przez ap/ sgo/        język po Polsku